Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "frasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "frasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Satu lagi teori mendakwa bahawa nama negeri ini diambil daripada frasa "Selang Ur" bermaksud "tanah selat" .
  2. Istilah biologi, Arkea, harus tidak dikelirukan dengan frasa geologi, eon Arkean, yang juga dikenali sebagai Era Arkeozoik.
  3. Perkataan atau frasa yang ditulis dalam Bahasa Rojak sering ditekstebalkan untuk memungkinkan pembaca mengenalpasti mereka .
  4. Ini ialah senarai perkataan dan frasa yang mempunyai satu maksud dalam bahasa Inggeris British dan mempunyai maksud lain dalam Bahasa Inggeris Malaysia
  5. Ini merupakan satu frasa yang menyatakan bahawa seseorang itu harus ingat akan asal-usul diri mereka dan nenek moyang mereka, sekalipun ia bersifat perkauman.
  6. Hamas adalah akronim bagi frasa bahasa Arab حركة المقاومة الاسلامية, atau Harakat al-Muqāwama al-Islāmiyya atau "Pergerakan Pembela Islam"
  7. Perkataan statistik berasal dari perkataan Latin moden frasa statisticum collegium , yang mana perkataan bahasa Itali perkataan statista, yang bererti "negarawan" atau "ahli politik".
  8. Perkataan universiti dipinjam daripada bahasa Inggeris yang turut dipetik daripada frasa bahasa Latin, universitas magistrorum et scholarium yang bermaksud "masyarakat pakar dan pengkaji".
  9. Walaupun kerajaan Jepun menggunakan frasa "Peristiwa Shina" dalam dokumen-dokumen rasminya kerana perkataan Shina dianggap sebagai perkataan menghina oleh China, media-media di Jepun sering memparafrasakannya dengan ungkapan-ungkapan lain seperti Peristiwa Jepun-China ( 日華事変 [Nikka Jihen], 日支事変 [Nisshi Jihen] yang digunakan oleh media sejak dari dekad 1930-an lagi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...