Thursday 26 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "kasar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kasar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tujuannya mungkin kerana 360 adalah jumlah kasar untuk bilangan hari dalam setahun.
  2. Hantu tidak mempunyai tubuh kasar seperti manusia, hanya bayangan badan (astral body).
  3. Struktur dan fungsi usus boleh diperikan pada anatomi kasar dan juga secara mikroskopik.
  4. Mikroskopik bermakna tidak dapat dilihat dengan mata kasar kecuali dengan bantuan mikroskop.
  5. Biarpun dilayan secara kasar oleh ibubapa Sari, tapi senyuman Sari selalu menjadi pembakar semangatnya.
  6. Keluaran dalam negara kasar sesebuah negara adalah satu cara untuk mengukur ekonomi nasional sesebuah negara.
  7. Semanjak kurun ke-18, Orang Tamil dibawa hijrah ke Empayar British lain sebagai buruh kasar dan pegawai kerajaan.
  8. Awal tahun 1960, Ahmad Mahmud beralih menjadi buruh kasar membina jana elektrik di Cameron Highland.
  9. Antara 1961 dan 1997 keluaran dalam negara kasar Hong Kong bertumbuh 180 kali manakala KDNK per kapita bertumbuh 87 kali.
  10. Rantai kereta kebal membolehkannya melintasi sebarang jenis permukaan bumi, hatta jalan kasar dengan kelajuan menakjubkan.
  11. Pecahan kasar akan menjadi pecahan tidak wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah lebih besar atau sama dengan nilai mutlak penyebut.
  12. Menurut Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Brunei berada di tempat ke-4 bagi keluaran dalam negara kasar dunia per kapita dalam pariti kuasa beli.
  13. Selain jumlah kasar bahagian embriologi otak, lokasi khusus dan alur (sulci), kawasan deria utama, dan struktur lain adalah berbeza antara spesies.
  14. Dalam amalan, ahli matematik biasanya bekerjasama dengan para saintis pada peringkat kasar tetapi akan bekerja berasingan pada peringkat lebih terperinci.
  15. Morfologi merupakan satu cabang sains kehidupan yang berkenaan dengan kajian struktur kasar sesejenis organisma atau takson dan anggota-anggota komponennya.
  16. Biasanya ia mustahil untuk melihat atmosphera Matahari dengan mata kasar atau dengan teleskop biasa, kerana ia ditenggelami oleh silauan Matahari itu sendiri.
  17. Kepulauan Virgin British adalah salah satu dari wilayah di Caribbean yang makmur dengan pendapatan keluaran dalam negara kasar per kapita berjumlah AS$38,500.
  18. Pecahan kasar ialah satu nombor nisbah yang ditulis dengan satu integer (pengangka) yang [[pembahagian]dibahagikan]] dengan satu integer bukan sifar (penyebut).
  19. Pada tahun 2003, Daftar Kanser kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian barah pangkal rahim di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk.
  20. Filem tersebut menjadi filem yang mencatatkan kutipan pecah panggung tertinggi pada tahun 2010 dengan kutipan kasar RM8.15 juta sepanjang lima minggu tayangannya.
  21. Ia merangkumi pembinaan Bangunan Utama Istana Negara serta bangunan-bangunan dan kemudahan sokongan yang lain dengan keluasan lantai kasar keseluruhan sebanyak 90,082 meter persegi.
  22. Di mana penggunaan adalah perbelanjaan isi rumah tangga; pelaburan kasar oleh sektor industri; perbelanjaan awam oleh kerajaan; dan eksport dan import melibatkan sektor luar negeri.
  23. Satu pecahan kasar akan menjadi pecahan wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah kurang dari nilai mutlak penyebut; yang menjadikan nilai mutlak keseluruhan pecahan kurang daripada 1.
  24. Atau mungkin juga disebabkan oleh pengambilan makanan yang telah tercemar oleh bakteria, virus, parasit, batuan halus dan kasar samada secara segaja atau tidak sengaja tanpa dijangkakan.
  25. Untuk membuat sagol, ikan yu, pari atau buntal dicelur dahulu sehingga mudah membersihkan 'langnges' iaitu lapisan kasar pada kulit yu dan pari, atau 'iting' iaitu 'duri' pada ikan buntal.
  26. Sejak 1981, Keluaran dalam negara kasar telah meningkat dari RM 6.5 ribu juta sehingga RM 19.7 ribu juta pada tahun 1995 dan bertambah sehingga anggaran berjumlah RM 29.9 billion pada tahun 1999.
  27. Pada masa sekarang kebanyakan kelonsong batu kapur tersebut telahpun diambil sebagai bahan binaan bangunan sekitarnya pada zaman selepasnya, meninggalkan permukaan batu kasar yang kelihatan pada masa sekarang.
  28. Iraq juga memproduksikan seorang bintang pop pan-Arab penting yang hidup di pengasingan iaitu Kazem al Saher, yang lagu-lagunya mencakupi Ladghat E-Hayya, yang dilarang kerana kata-katanya yang terlalu kasar dan kurang menyenangkan.
  29. Baginda juga menghindari semua kejahatan yang menjadi amalan biasa di kalangan para belia pada masa itu seperti berjudi, meminum minuman keras, berkelakuan kasar dan lain-lain, sehingga beliau dikenali sebagai As Saadiq dan Al Amin (yang amanah).
  30. Sarjana perundangan, Ben Saul daripada Universiti Sydney berpendapat bahawa definisi adalah subjektif dan ambigu dan menyimpulkan bahawa ada "bahaya serius daripada penggunaan kasar pengganas penuntutan terhadap lawan-lawan politik" dan lain-lain.
  31. Beberapa institusi kewangan antarabangsa memuji penyusunan semula ekonomi yang diperkenalkan Presiden semasa xlvaro Uribe, yang termasuk langkah-langkah diambil untuk membawa defisit sektor awam di bawah 2.5% dalam keluaran dalam negeri kasar (KDNK).
  32. Bentuk jamak yang jelas di dalam bahasa Inggeris, seperti juga bahasa Perancis bentuk jamak les mathxmatiques , berpatah balik kepada kata jamak neuter Latin mathematica (Cicero), berdasarkan kepada perkataan jamak Yunani τα μαθηματικά (ta mathēmatikx), yang telah digunakan oleh Aristotle, dan ia bermaksud secara kasar sebagai "semua benda adalah matematik".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...