Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "ekspedisi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ekspedisi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dua contoh ekspedisi tersebut yang awal termasuk:
  2. Ini mengakibatkan ekspedisi tentera laut itu masih diserang penyakit beri-beri.
  3. Maklumat tentang ekspedisi ini diperoleh daripada catatan Ch’ih-t’u Kuo Chi.
  4. Penemuan-penemuan ekspedisi mendorong penubuhan tanah jajahan untuk hukuman di sana.
  5. Dengan persetujuan gabenor jeneral, dia dan ekspedisi berangkat untuk mencari markas baru.
  6. Pada tahun 1963, Stewart Wavell mengetuai satu ekspedisi Cambridge ke Langkasuka dan Tambralinga.
  7. Maklumat mengenai ekspedisi ini boleh didapati melalui buku "The Naga King's Daughter", terbitan Antara Books.
  8. Selepas menemui Dunia Baru, Sepanyol melancarkan banyak ekspedisi yang aman ke Guatemala, mulai dari tahun 1518.
  9. Sebelumnya dalam Pararaton juga telah disebutkan Pamalayu iaitu suatu ekspedisi menaklukan melayu yang terjadi pada tahun 1275 M.
  10. Pada 31 Disember 1650, Dorgon mati secara tiba-tiba ketika dalam ekspedisi memburu, maka bermulanya Maharaja Shunzhi memerintah dengan sendiri.
  11. Sebuah ekspedisi yang dilakukan oleh National Geographic melawat gua-gua itu di musim panas 2008 untuk mendokumentasikannya (Expedition Website).
  12. Tentera British kemudian menghantar satu pasukan ekspedisi ke Perancis dan Belgium untuk memastikan Jerman tidak menduduki negara-negara tersebut.
  13. Mereka menghantar ekspedisi tentera ke hutan hujan Amazon serta menawan benteng Inggeris dan Belanda, menubuhkan desa-desa dan kubu-kubu mulai tahun 1669.
  14. Beliau telah menangkis British dalam empat in four ekspedisi dan mempunyai hubungan dengan kuasa-kuasa pertengahan daripada Empayar Uthmaniyyah dan Jerman.
  15. Henslow telah memperakukan Darwin menjadi teman kepada Robert FitzRoy, kapten HMS Beagle, untuk ekspedisi dua tahun bagi mencartakan garis pinggir laut Amerika Selatan.
  16. Ini membuka laluan kepada penubuhan jajahan-jajahan British di Jajahan Pulau Vancouver dan British Columbia (1858).Kanada melancarkan ekspedisi jelajah untuk menuntut Rupert's Land dan kawasan Artik.
  17. Penduduk asli mengalahkan orang Sepanyol dan memaksa mereka berundur ke Guatemala, sehingga diperlukan 2 ekspedisi seterusnya - pertama pada tahun 1525, diikuti oleh kumpulan yang lebih kecil pada tahun 1528.
  18. Pengaku takhta Ming yang terakhir, Putera Gui, meminta perlindungan di Burma, sebuah negeri lindungan Dinasti Ming, tetapi kemudian diserahkan kepada pasukan ekspedisi Qing yang diperintah oleh Wu, lalu dibawa ke wilayah Yunnan untuk dihukum mati pada tahun 1662.
  19. Sebagai contohnya, Dalam ekspedisi Artik Tentera Laut Di Raja pada abad ke 19, ia dipercayai secara meluas bahawa penyakit beri-beri boleh dihalang dengan kebersihan diri yang baik di atas kapal, senaman berkala, dan mengekalkan moral kaki-tangan kapal, bukannya dengan permakanan makanan segar.
  20. Tanah Palestin mempunyai keistimewaan dibanding dengan daerah lain kerana merupakan sebahagian dari tempat tinggalnya manusia pertama, tempat diturunkannya semua agama samawi, tempat di mana peradaban kuno muncul, menjadi jambatan aktiviti komersil dan tempat penyusupan ekspedisi ketenteraan di sepanjang era bersejarah yang berbeza.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...