Thursday 26 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "wajar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "wajar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebaliknya, pecahan tidak wajar juga boleh ditukar menjadi nombor bercampur:
  2. Nombor bercampur boleh ditukar menjadi pecahan tidak wajar dalam tiga langkah:
  3. Satu pecahan tidak wajar boleh digunakan untuk menyatakan satu nombor bercampur, seperti .
  4. Ini merupakan langkah yang wajar pada zaman paderi Gereja England disempurnakan dengan pendapatan yang lumayan.
  5. Pecahan kasar akan menjadi pecahan tidak wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah lebih besar atau sama dengan nilai mutlak penyebut .
  6. Ferguson mengakui bahawa beliau wajar dipersalahkan, dengan berkata beliau seharusnya membuat perubahan pada skuadnya pada perlawanan ulangan.
  7. Brooke-Popham perlu memberikan pertimbangan sama ada wajar Thailand diserang tanpa amaran sebelum pihak Jepun melakukan pendaratan di Thailand.
  8. Istilah "Dunia Moden" tidak wajar disamakan dengan "dunia moden"; dunia moden secara amnya memaksudkan suatu zaman sejarah, bukan sebuah tanah benua.
  9. Satu pecahan kasar akan menjadi pecahan wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah kurang dari nilai mutlak penyebut; yang menjadikan nilai mutlak keseluruhan pecahan kurang daripada 1.
  10. Adalah mungkin juga bagi subset wajar untuk set tidak terhingga mempunyai kekardinalan yang sama dengan set yang asal, sesuatu yang tidak boleh berlaku dengan subset wajar untuk set terhingga.
  11. Teori yang dibangunkan oleh Gustav Cassel pada tahun 1920 ini berasaskan hukum satu harga, iaitu teori bahawa dalam pasaran cekap yang ideal, barang-barang yang serupa wajar ada satu harga sahaja.
  12. Oleh sebab itu, tidak wajar bagi Siam untuk mendapatkan wilayah di bahagian Selatan Bukit China, kebetulan pula kawasan yang dituntut Siam itu seperti Kampung Klian adalah kaya dengan hasil padi dan kelapa.
  13. Penganut Kristian di negara barat pula menganggap tidak wajar memanggil nama Tuhan Kristian dengan nama "Allah" kerana doktrin keagamaan yang berbeza di antara orang Islam dan Kristian boleh membawa kepada kekeliruan.
  14. Keputusan mahkamah mungkin mempunyai kurang beratnya jika berbanding keputusan Mahkamah penuh, atau mungkin mengurangkan tafsiran wajar undang-undang antarabangsa universal yang disusuli pelbagai perspektif budaya dan undang-undang dunia.
  15. Di Malaysia wujudnya perbahasan sama ada negara ini wajar mengamalkan kerajaan berdasarkan sekular atau Islam, memandangkan ada negeri yang meluluskan undang-undang Islam tetapi tidak berkuatkuasa kerana ditentang oleh kerajaan persekutuan.
  16. Republik Rakyat China pada masa kini mempunyai dua buah Kawasan Pentadbiran Khas, iaitu Hong Kong dan Makau, dan kedua-dua wilayah ini tidak wajar dikelirukan dengan Zon Ekonomi Khas, iaitu kawasan yang dibawah pentadbiran kerajaan pusat sepenuhnya.
  17. Ini telah menyebabkan sebilangan laman web tidak dapat dipaparkan dengan betul dalam pelayar web yang patuh kepada piawaian, oleh itu perlunya "quirks mode" untuk membolehkan unsur-unsur tidak wajar yang dimaksudkan untuk Internet Explorer di pelayar-pelayar lain.
  18. Mahathir berkata: "...mahkamah-mahkamah telah memutuskan bahawa dalam penguatkuasaan undang-undang, mereka terikat kepada tafsiran-tafsiran sendiri dan bukannya terhadap alasan-alasan yang menyebabkan Parlimen merumuskan undang-undang ini... akhir-akhir ini, badan kehakiman telah berasa wajar untuk menyentuh perkara-perkara yang dahulu dianggap sebagai hanya dalam kuasa eksekutif."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...