Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "angkasawan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "angkasawan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Seramai tiga orang angkasawan bertugas di stesen ini pada satu-satu masa.
  2. Buat masa ini, angkasawan yang bertugas di ISS ialah daripada Amerika Syarikat dan Rusia..
  3. Perbualan video antara angkasawan dengan pemimpin negara yang bakal disiarkan secara langsung.
  4. Kerajaan Malaysia telah mengadakan Program Angkasawan Malaysia bagi memilih calon angkasawan yang sesuai.
  5. Program Angkasawan Negara Malaysia bermula pada 2006 untuk menghantar angkasawan dari negara Malaysia ke angkasa lepas.
  6. Pada 14 Oktober 2009, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan 27 Oktober 2009 untuk keputusannya berhubung permohonan angkasawan negara Datuk Dr.
  7. Sheikh Muszaphar Shukor dilantik sebagai ikon inspirasi angkasawan sempena Minggu Saham Amanah Malaysia 2010 di Kuching,Sarawak pada 20 April 2010.
  8. Sebagai penutup, RTM memaparkan liputan perjalanan pulang angkasawan negara dari ISS ke bumi selepas misi mereka selesai pada 21 Oktober, jam 12:00 tengah malam.
  9. Rusia juga bersetuju menghantar seorang angkasawan rakyat Malaysia sebagai angkasawan ke Stesen Angkasa Antarabangsa sebagai sebahagian daripada pembelian pesawat Sukhoi ini.
  10. Dengan kejayaan Dr Sheikh Muszaphar Shukor ini, dunia Islam akan berbangga dengan kejayaan angkasawan Malaysia yang akan membuat pemerhatian dari sudut agama ketika berada di orbit.
  11. Saluran satelit pertama negara, Astro dilantik sebagai pusat transmisi di Malaysia yang akan menyiarkan secara langsung pengembaraan dua angkasawan ini kepada semua stesen televisyen di Malaysia.
  12. Antara yang pernah disiarkan ialah laporan terkini status angkasawan serta ketibaan Soyuz di stesen ISS pada 12 Oktober, jam 10.30 malam disusuli laporan serta liputan aktiviti angkasawan di pusat berkenaan pada 13 Oktober, jam 12.05 tengah malam.
  13. Selain itu, ia merupakan pakej pembelian sebanyak 18 jet Sukhoi dari Rusia yang bernilai RM3.42 bilion dengan sebagai balasan Rusia akan membeli minyak sawit Malaysia, memindahkan teknologi angkasa dan melatih seorang rakyat Malaysia menjadi angkasawan pertama.,
  14. Saluran Angkasa1 memaparkan temu ramah bersama Perdana Menteri Malaysia , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi; temuramah bersama Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis; temuramah bersama ibu bapa, pengarah program angkasawan; saintis serta angkasawan NASA.
  15. Dua angkasawan ini , Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha dan Dr Faiz Khaleed akan menjadi 'duta angkasa', menjelajah ke sekolah-sekolah apabila misi mereka berjaya.Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia dapat menyebarkan ilmu sains angkasa ke sekolah di seluruh negara.
  16. Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha merupakan doktor bedah ortopedik dari Malaysia dan merupakan angkasawan Malaysia yang pertama ke angkasa lepas setelah diumumkan oleh Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi (kini bergelar "Tun") pada 25 September 2007 (Selasa) tepat jam 12.00 tengah hari.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...