Thursday 26 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "langkah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "langkah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tiada seorang pun tercedera dalam langkah pengosongan tersebut.
  2. Kemudiannya langkah negeri Selangor itu oleh negeri-negeri lain di Malaysia Barat.
  3. Walaupun sebelum Zaman Kuno, penduduk Mesir telahpun mengorak langkah kearah membina tamadun yang maju.
  4. Sesetengah beluncas mampu mengembungkan sesebahagian kepalanya supaya mirip ular sebagai langkah pertahanan.
  5. Kesan hubungan ini kepada wanita boleh mengakibatkan kehamilan berlaku jika tiada langkah pencegahan diambil.
  6. Ini merupakan langkah yang wajar pada zaman paderi Gereja England disempurnakan dengan pendapatan yang lumayan.
  7. Sebagai langkah tindak balas, Ferguson memohon perpindahan ke Ayr United, di mana beliau menamatkan kariernya pada 1974.
  8. Bagaimanapun, serangga berjaya mengembangkan langkah balas atau memanfaatkan toksin-toksin ini untuk kemandirian dirinya.
  9. Beberapa langkah telah diambil oleh British untuk menyekat dan mengawal pengeluaran bijih timah agar harganya tidak turun.
  10. Pengekalan ibu kota dan para pegawai Ming ini mempercepatkan langkah penstabilan negara dan proses penaklukan oleh Manchu.
  11. AS juga telah mendesak (secara diplomasi, tekanan ekonomi dan ketenteraan) negara lain untuk mengikut jejak langkah mereka.
  12. Walaubagaimanapun, langkah ini hanya melambat-lambatkan kelulusan dibuat selalunya selama sebulan dan kadang-kadang setahun.
  13. Selaku presiden Republik Kelima, Charles de Gaulle berupaya memastikan perpaduan negara sambil mengambil langkah menamatkan perang.
  14. Berikutan itu, satu langkah telah diambil bagi menangani krisis tersebut sekaligus mengurangkan bebanan perbelanjaan kerajaan Malaysia.
  15. Pada tahun 1993 pula, beliau bertanding jawatan Naib Presiden UMNO, ekoran langkah Anwar untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO.
  16. Kemudian beliau beralih ke bahasa dan penulisan, satu langkah yang banyak melindungi beliau daripada kemarahan Revolusi Kebudayaan Mao Zedong.
  17. Dalam propaganda Diraja, pencerobohan China merupakan 'jihad' (seisen), langkah pertama untuk hakko ichi'u (lapan sudut di bawah satu bumbung).
  18. Pelbagai langkah telah diambil dalam usaha untuk memupuk penggunaan Bahasa Gaelik, seperti rancangan television dalam Bahasa Gaelik dan sebagainya.
  19. Edison mempatenkan sistem pengedaran elektrik pada tahun 1880, sebagai langkah penting untuk mengambil kesempatan daripada penciptaan lampu elektrik.
  20. Bermula dengan perolehan dua buah korvet kelas Kasturi, iaitu KD Kasturi dan KD Lekir pada tahun 1983/84 TLDM mengorak langkah menuju era pemodenannya.
  21. Khususnya, Guatemala dan Belize ikut serta dalam langkah pembangunan kepercayaan yang dicadangkan OAS, termasuk Projek Pertukaran Bahasa Guatemala-Belize.
  22. Kawasan lain ialah set API baru yang diperkenalkan untuk perisian antivirus yang sekarang bergantung kepada langkah menampalkan inti yang tidak disokongkan.
  23. Mula-mula, pada 1963–64 kit tersebut telah diubah kepada semua merah, tetapi langkah ini didapati tidak popular dan lengan putih kembali pada musim berikutnya.
  24. Laksamana Muda Zhang Leiyu, kedua delegasi ini, memanggil lawatan latihan berhampiran pulau Guam "satu langkah positif dalam perhubungan ketenteraan A.S.-China".
  25. Kedua-dua langkah ini adalah penting, kerana kawasan perumahan setinggan orang Cina dianggap sebagai sumber utama bagi PKM untuk mendapatkan maklumat serta makanan.
  26. Langkah dianjurkan oleh Islam ialah langkah mencegah kerana ia jauh lebih baik daripada usaha memperbaiki atau mengatasi masalah yang timbul akibat gejala sosial ini.
  27. Sesungguhnya, subsidi itu, terutamanya apabila dimulakan oleh negara maju, telah diperhatikan sebagai langkah pelindung yang tidak cekap dan menjejaskan persekitaran.
  28. Pada 27 Februari 2006, Gabenor Assam memulakan proses menukar nama negeri ini kepada Asom, dalam satu langkah kontroversi yang ditentang oleh rakyat dan pertubuhan politik.
  29. Sejak dari masa itu, empat generasi komputer telah berkembang, dengan setiap generasi melambangkan satu langkah yang dicirikan oleh perkakasan yang semakin kecil dan berupaya.
  30. S. Subramaniam, Menteri Sumber Manusia menyatakan bahawa kerajaan sedang mengambil langkah meningkatkan taraf hiidup pekerja ladang, terutamanya orang India yang berkerja di ladang.
  31. Bakteria adalah penting dalam kitar semula nutrien, dengan banyak langkah dalam kitar nutrien bergantung pada organisma ini, seperti pembaikian nitrogen dari atmosfera dan kereputan.
  32. Fenomena ini menyebabkan British mengambil langkah untuk menyusun semula program perusahaan getah dan beberapa pendekatan telah dibuat seperti Rancangan Sekatan Stevenson (1922-1928).
  33. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  34. Walau bagaimanapun, pada bulan Julai 2015, Kerajaan Malaysia mula mengadakan beberapa langkah kawalan seperti menyekat portal berita Sarawak Report dari terus boleh diakses di Malaysia.
  35. Kajian dalam matematik diskret berkembang pesat selepas pertengahan kurun ke-20, hasil pembangunan teknologi komputer yang mampu beroperasi dalam langkah diskret dan menympan data dalam bit yang diskret.
  36. Perekrutan ini sebenarnya sebuah langkah darurat oleh sebab tentera Belanda kehilangan beribu orang tentera Eropah dan sebilangan tentera bumiputera yang lebih besar dalam Perang Jawa menentang Diponegoro.
  37. Sebagai kesan beberapa langkah pembaharuan tanah, Vietnam kini merupakan pengeluar kacang gajus terbesar dengan satu pertiga keluaran dunia serta pengeksport beras kedua terbesar di dunia selepas Thailand.
  38. Kenaikkan liga berturut-turut menyaksikan City kembali ke bahagian atas, tetapi ini terbukti telah langkah terlalu jauh untuk kelab dalam pemulihan, dan pada tahun 2001, City telah diturunkan liga sekali lagi.
  39. Pada abad ini , Empayar Rom Timur terus bermasalah, dan semakin bertambah teruk selepas 630-an, apabila Nabi Arab Muhammad mengasaskan Islam secara geografi, dan memulakan langkah kepada pengembangan Empayar Arab.
  40. Beliau juga telah mengikuti jejak langkah bapanya yang sentiasa mencuba untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat Melayu yang agak ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain terutamanya dari segi ekonomi.
  41. Dalam situasi pergaduhan, permulaan langkah dari tari sembah atau sejurus dari bunga yang diperlihatkan membolehkan pesilat mengenali rakan sealiran dan memungkinkan situasi berakhir dengan damai dan bermaaf-maafan.
  42. Amalan perubatan menggabungkan ilmu sains sebagai asas bukti dan juga seni dalam penggunaan pengetahuan perubatan ini dengan gerak hati dan pertimbangan klinikal untuk menentukan langkah perawatan bagi setiap pesakit.
  43. Pada Jun 2007, Google mendakwa bahawa perubahan diperkenalkan untuk Service Pack 1 adalah langkah dalam jalan betul, tetapi patut diperbaikkan untuk memberi pengguna kemudahan kepada pembekal pencarian desktop alternatif.
  44. Pada tahun 1993, Mario berusia tiga tahun apabila keluarga Barwuah bersetuju mengamanahkan dia kepada pasangan Francesco dan Silvia Balotelli, dengan langkah undang-undang yang dirasmikan oleh Mahkamah Negeri Brescia Itali.
  45. Setakat 1 April 2008, berkuatkuasanya mekanisme pembundaran harga kepada 5 sen yang terdekat dalam pembilan jumlah harga, yang mula-mula diumumkan oleh Bank Negara pada tahun 2007 sebagai langkah menyingkirkan syiling 1 sen.
  46. Oleh itu, pengenalan Zivilehe oleh Canselor Otto von Bismarck pada tahun 1875 merupakan satu langkah yang penting untuk memisahkan dengan jelas gereja daripada negara serta untuk melemahkan, secara terancang, peranan gereja Kristian dengan berkesan.
  47. Di Singapura, saluran ini menimbulkan kontroversi kerana menyiarkan rancangan-rancangan dalam bahasa Kantonis, antara dialek-dialek Cina yang diharamkan pihak berkuasa media Singapura sebagai langkah memupuk penggunaan bahasa Mandarin di kalangan rakyatnya.
  48. Botha akan kekal sebagai simbol aparteid, kami juga mengingati usahanya mengambil langkah kearah perundingan secara aman bagi negara kita." Keluarganya telah menolak tawaran pengkebumian negara state funeral dan akan mengadakan pengkebumian pada 8 November ini.
  49. Pada tahun 1906, Brunei menerima suatu lagi langkah perluasan kuasa British apabila kuasa eksekutif dipindahkan kepada seorang residen British yang menasihati baginda Sultan dalam semua perkara kecuali yang bersangkut-paut dengan adat istiadat tempatan dan agama.
  50. Kelentit adalah bahagian sensitif pada hampir semua wanita, tetapi boleh jadi sensitif untuk rangsangan selanjutnya pada waktu tertentu, terutamanya pada langkah awal dan bagus dimulakan dengan lembut dan kurang tumpukan pada bibir kemaluan dan kawasan kelamin itu sendiri.
  51. Sebagai langkah menghapuskan pembahagian sosial, nama keluarga Panj Pyare digugurkan oleh Guru, terutamanya kerana nama keluarga dikaitkan dengan kasta seseorang - kemudian Guru mengurniakan gelaran Singh kepada Panj Pyare (dan semua lelaki Sikh) sebagai peringatan perlunya keberanian.
  52. Disebabkan tekanan yang dikenakan oleh persatuan-persatuan seperti BSA dan Recording Industry of America Association, yang mengancam untuk memberi masalah kepada kerajaan Thai dalam di mana-mana perundingan persetujuan perdagangan yang berlangsung , kerajaan Thai kini mengambil pelbagai langkah yang lebih keras untuk menghentikan gejala cetak rompak ini.
  53. Menurut Herodotus, semasa langkah pertama penyediaan mummifikasi, "Tindakan paling sempurna adalah untuk mengeluarkan sebanyak mungkin otak dengan cangkuk otak, dan apa yang tidak dapat dicapai dengan cangkuk dicampur dengan dadah." Menjelang lima ribu tahun kemudian, pandangan ini terbalik; otak kini diketahui sebagai takhta kebijaksanaan, sungguhpun variasi pepatah yang terdahulu kekal, seperti menghafal "dalam hati (by heart)".

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...