Thursday 26 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "faktor"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "faktor" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini disebabkan beberapa faktor yang menyebelahi mereka:
  2. Ini termasuk faktor geografi dan sejarah kawasan tersebut.
  3. Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada kekalahan ini.
  4. Jadi Kajang boleh membangun kerana adanya faktor bijih timah dan getah.
  5. Contoh beberapa faktor dalam bendalir yang perlu dikawal atur julatnya:
  6. Pendaraban antara dua nombor, dipanggil faktor menghasilkan hasil darab.
  7. Walaupun gen menentukan jantina pokok, faktor sekeliling turut terlibat.
  8. Ini meningkatkan kadar penangkapan planetesimal dengan faktor sepuluh kali.
  9. Pertikaian kerana faktor agihan tanah .Beratus-ratus ribu terpaksa berhijrah.
  10. Terdapat beberapa faktor utama yang dikenal pasti penyebab masalah cirit-birit:
  11. Sebaliknya, ialah pecahan termudah kerana satu-satunya faktor untuk 3 dan 8 ialah 1.
  12. Sukan Asia, Pan Am, Sukan Afrika dan Sukan Musim Sejuk dipengaruhi oleh faktor geografi.
  13. Tetapi usaha beliau menemui kegagalan kerana faktor geografi dan ekonomi yang tidak sesuai.
  14. Dalam matematik, pekali ialah faktor perkalian bagi sesuatu sebutan dalam sesuatu ungkapan .
  15. Gen yang tidak penetran sepenuhnya tidak diekspreskan tanpa kehadiran faktor luaran tertentu.
  16. Tidak adanya satu faktor tunggal yang dapat diterima sebagai sebab sejagat untuk membunuh diri.
  17. Namun faktor utama ia tidak digunakan lebih meluas ialah kesukaran penghantaran dan penyimpanan.
  18. Pun begitu, pemodenan ATM pula kadangkala dihadang oleh faktor ekonomi dan faktor sumber manusia.
  19. Sebagai contoh, bukanlah satu pecahan termudah kerana 3 dan 9 mempunyai faktor yang sama iaitu 3.
  20. Pejabat Polis Daerah Los Angeles menyatakan bahawa kelajuan merupakan faktor dalam kemalangan itu .
  21. Kebanyakan kejohanan dunia dipengaruhi faktor geografi, tetapi Sukan Komanwel wujud oleh faktor sejarah.
  22. Pakar ekonomi telah berpendapat bahawa negara China pada ekonomi nyata sebagai faktor penyumbang krisis.
  23. Jantina bagi sesuatu organisma dapat ditentukan melalui berbagai-bagai faktor genetik atau persekitaran.
  24. Pembangunan tergendala kerana tiadanya jalan masuk, faktor geografi yang luas dan kawasan bergunung-ganang.
  25. Salah satu faktor risiko penyakit barah pangkal rahim adalah kehadiran antibodi kepada human papillomavirus ).
  26. Peristiwa ini, ditambah dengan beberapa faktor lainnya, menyebabkan pemerintah Romania bergabung dengan Kuasa Paksi.
  27. Pengangguran boleh disebabkan kepada beberapa faktor termasuk geseran atau normal , bermusim, berstruktur dan berkitar (cyclical).
  28. Menjelang akhir 1810, gabungan faktor luar dan dalam membolehkan kaum elit Amerika Tengah cuba mendapatkan kemerdekaan dari Sepanyol.
  29. Yari menggantikan naginata di lapangan pertempuran apabila keberanian individual kurang menjadi faktor dan pertempuran lebih tersusun.
  30. Walaupun kereta kebal pada akhirnya menjadikan perperangan parit Perang Dunia I lapuk, ia bukannya faktor penentu dalam perperangan itu.
  31. Dalam matematik, nombor perdana adalah nombor asli yang lebih besar daripada 1, yang faktor pembahaginya hanya 1 dan bilangan itu sendiri.
  32. Penggunaan tulisan Jawi merupakan faktor utama yang memangkin kebangkitan bahasa Melayu sebagai serantau di samping penyebaran agama Islam.
  33. Pencerobohan Turki-Afghan di samping faktor sosial dan politik yang lain memadamkan institusi-institusi ini daripada latar masyarakat India.
  34. Iklim yang tidak memuaskan, serangan malaria dan kekurangan kemudahan asas telah menjadi faktor penghalang kepada pembangunan pulau tersebut.
  35. Adat tentang penutup kaki apabila di dalam berbeza nyatanya dari tempat ke tempat dan biasanya bergantung pada iklim, cuaca, dan faktor lain:
  36. Ciri-ciri seseorang ada dua jenisnya, iaitu ciri-ciri yang diwarisi daripada ibu bapanya, dan ciri-ciri yang berpunca daripada faktor luaran.
  37. Lokasi strategik yang dinikmati Palestin memungkinkannya untuk faktor penghubung antara berbagai benua bagi dunia kuno Asia, Afrika dan Eropah.
  38. Bakteria batuk kokol sensitif kepada faktor alam sekitar termasuk kekeringan, kepanasan dan sinaran matahari dan mudah tersebar melalui pernafasan.
  39. Para ahli sejarah menganggarkan bahawa cerita fiktif tersebut merupakan salah satu faktor yang mendorong orang-orang Eropah untuk bersaing menguasai Guyana.
  40. Punca sebenar sindrom Rengsa Usus masih belum diketahui tetapi faktor utama yang sering kali dikaitkan dengannya ialah interaksi di antara otak dengan usus.
  41. Selewat 2007, sebilangan faktor menyebabkan kenaikan harga bijian yang digunakan sebagai makanan untuk ayam itik, serta juga lembu tenusu dan lembu yang lain.
  42. Walau bagaimanapun, faktor utama yang menyebabkan pengolakan dalam PBDS adalah syak wasangka oleh ketua menteri Taib terhadap Leo Moggie, presiden kepada PBDS.
  43. Salah satu faktor utama yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa yang sangat mudah untuk dipelajari adalah disebabkan oleh sistem fonologi yang amat mudah.
  44. Bandar ini juga adalah kawasan perindustrian terbesar disebabkan faktor bandar ini dekat dengan Bandaraya Pulau Pinang iaitu bandaraya ketiga utama di Malaysia.
  45. Persaingan intra-keluarga merupakan salah satu faktor yang membawa kepada pembunuhan Faisal oleh anak saudara lelaki beliau, Putera Faisal bin Musa'id, pada 1975.
  46. Di mana sewa adalah pendapatan pemilik untuk faktor pengeluaran tetap seperti tanah; upah untuk tenaga kerja; bunga untuk pemilik modal; dan keuntungan untuk pengusaha.
  47. Sebahagian dari mereka yang bukan warganegara Malaysia berasal dari daerah-daerah Indonesia di Kalimantan kerana faktor kedekatan dan ekonomi, mereka terdiri dari buruh kasar.
  48. Salah fungsi pada perkembangan saraf semasa embrionik pada otak mampu disebabkan oleh faktor genetik, penggunaan dadah, kekurangan zat pemakanan, dan penyakit semasa kehamilan.
  49. Satu lagi faktor yang mendorong adalah kenyataan yang kerelatifan bagi keravitian boleh dinyatakan dalam tensor tahap-duadan bukan sekadar vektor seperti dalam kes Fizik Newton.
  50. Maklumat genetik perlu berinteraksi bersama faktor luaran yang lain seperti permakanan dan persekitaran untuk menentukan faktor fizikal dan perlakuan organisma secara keseluruhan.
  51. Satu pecahan yang pengangka dan penyebutnya tidak mempunyai faktor yang sama (selain 1) adalah dianggap tidak boleh dimudahkan dan berada dalam bentuk termudah atau sebutan terendah.
  52. Sejarah pertanian memainkan peranan yang utama dalam sejarah manusia kerana kemajuan pertanian merupakan salah satu faktor yang penting dalam perubahan sosioekonomi di seluruh dunia.
  53. Ini, bersama-sama dengan faktor ekonomi, mengakibatkan penggantian Guxrin yang pantas dengan Daniel Burley Woolfall dari England yang ketika itu telah menjadi salah satu persatuan ahli.
  54. Bordetella pertussis meningkatkan lagi faktor menular , termasuk toksin pertussis, toksin ( adenylate cyclase ), ( filamentous hemagglutinin, tracheal cytotoxin, fimbriae, dan pertactin.
  55. Pusat telekomunikasi moden terlibat dalam masalah penghantaran jumlah maklumat yang banyak dalam jarak yang jauh tanpa mangalami kerosakan data disebabkan oleh faktor bising dan gangguan.
  56. Kebolehan Dato' Bentara Luar berbahasa Cina merupakan faktor menyebabkan beliau pada umumnya disukai oleh orang Cina dan faktor yang membawa kepada kemajuan ekonomi dan harmoni di daerah ini.
  57. Maklumat lain yang biasanya terkandung dalam kad tersebut — atau pangkalan data sokongannya — termasuklah nama penuh, nama ibu bapa, alamat, pekerjaan, kerakyatan, jenis darah dan faktor Rhesus.
  58. Ahli ekonomi mendapati bahawa daya pengeluaran di Amerika Syarikat adalah lebih kurang 2.6 kali lebih tinggi daripada daya pengeluarannya pada 1948, berdasarkan ukuran daya pengeluaran faktor keseluruhan pertanian.
  59. Selepas Melaka muncul sebagai sebuah pusat perdagangan baru menggantikan Srivijaya pada Abad ke-15, Melaka telah berjaya mencapai kejayaan yang lebih besar kesan daripada faktor perdagangan yang semakin berkembang pesat.
  60. Setelah dipertimbangkan kembali bahawa kebanyakan orang pada masa kini lebih terpelajar dan faktor kebanjiran masuk filem-filem hantu asing, ini telah mendorong kerajaan menarik balik sekatan tersebut sekitar tahun 2000.
  61. Setiausaha Antarabangsa DAP dan Ketua Bureau NGO, Ronnie Liu Tian Khiew dalam laman web DAP pada 5 Ogos 2005, mendakwa bahawa Chin Peng adalah salah satu faktor memaksa pihak British memberikan kemerdekaan kepada Malaysia.
  62. Nilai pemakanan sayur berbeza-beza mengikut faktor seperti jenis sayur, kesegaran sayur, baja atau nutrien yang terdapat di dalam tanah di mana sayur tumbuh, cara penyediaan sayur untuk dimasak, cara masakan sayur, dan jangka masa sayur dimasak.
  63. Gambia berkongsi asal sejarah yang sama dengan banyak negara Afrika Barat, dengan perdagangan abdi merupakan faktor utama dalam pengasasan sebuah tanah jajahan di Sungai Gambia, mula-mulanya oleh orang Portugis dan kemudiannya oleh orang British.
  64. Sensitiviti terhadap konsep ini terbentuk kerana meskipun konsep Malaysia untuk orang Malaysia ini berbunyi muluk dan bersifat halwa telinga kepada pendengarnya namun ia tidak berpijak di bumi nyata kerana gagal mengambil kira faktor sejarah dan realiti tempatan.
  65. Selain itu, penjualan rumah yang lebih murah berbanding Bandaraya Alor Setar kerana ini adalah sebuah bandaraya yang tanah dan lain-lainnya mahal berbanding di Sungai Petani dan faktor sawah padi yang menyebabkan ramai pemaju hartanah tidak berani melabur di Alor Setar.
  66. Walaupun Tentera Laut Diraja British menjadi faktor penyumbang utama kemunculan Britain sebagai satu kuasa besar, Tentera Darat British menyediakan barisan hadapan untuk menjaga keselamatan koloni dan tanah jajahan, khususnya daripada ancaman kuasa lain dan juga keganasan oleh penduduk tempatan.
  67. Dalam sesetengah tempat di dunia seperti Mesopotamia dan lembah sungai Nil, faktor keadaan semulajadi seperti kesuburan sesetengah tanah berbanding yang lain menyebabkan berlakunya konsentrasi milikan tanah dengan sesetengah orang tertentu sahaja dengan yang lainnya hanya mengusahakan tanah berkenaan.
  68. Dalam istilah yang mudah, feminisme merupakan kepercayaan kepada kesamaan sosial, politik, dan ekonomi antara kedua-dua jantina, serta kepada sebuah gerakan yang dikendalikan berdasarkan keyakinan bahawa jantina harus tidak merupakan faktor penentu yang membentuk identiti sosial atau hak-hak sosiopolitik dan ekonomi seseorang.
  69. Namun begitu tujuan utama British mengecualikan penyertaan Singapura kedalam Malayan Union adalah disebabkan oleh kepentingan ekonominya di Singapura, kedudukan strategik Singapura sebagai pelabuhan utama dan pelbagai lagi faktor yang berteraskan kepada kegiatan ekonomi mendorong pihak British untuk mengekalkan Singapura sebagai kononnya Tanah jajahan London.
  70. Melawat ke negara seperti Kanada, kebanyakan negara-negara di Eropah, Jepun, sebilangan kawasan di Australia dan di New Zealand, kelihatan kurang mendapat cirit-birit, ini mungkin atas faktor cuaca persekitaran yang sejuk yang sedikit sebanyak dapat merencatkan keaktifan tindak balas bakteria, parasit dan virus dalam sistem pencernaan, atau mungkin juga faktor khidmat perubatan yang canggih dan terkini dinegara tersebut, serta tahap kebersihan dan hygenik yang tinggi diamalkan oleh masyarakat negara tersebut, yang mendorong pengurangan risiko mendapat cirit-birit.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...