Sunday 15 November 2015

Contoh Ayat untuk Perkataan "biologi"

Contoh Ayat untuk Perkataan "biologi" dalam bahasa Melayu
  1. Kebanyakan sains biologi merupakan disiplin khusus.
  2. Zoologi adalah bidang biologi yang mengkaji tentang haiwan.
  3. Perang biologi telah digunakan berulang kali sepanjang sejarah.
  4. Dalam biologi semua tumbuhan sebenar adalah daripada alam Tumbuhan.
  5. Sebelum abad ke-20, kegunaan agen biologi dilakukan dalam tiga bentuk:
  6. Bagaimanapun, biologi kulat yang rumit menjangkau pengetahuan dan pengalaman biasa.
  7. Marcelo Malpighi di Itali mula menganalisa struktur biologi bermula dengan paru-paru.
  8. Biologi molekul ialah cabang biologi yang mengendalikan asa molekul kegiatan biologi.
  9. Dalam pengelasan biologi pangkat taksonomi merujuk kepada tahap dalam hierarki taksonomi.
  10. Bidang ini bertindih dengan bidang lain biologi dan kimia, terutamanya genetik dan biokimia.
  11. coli berkembang melalui proses biologi alami mutasi dan melalui pemindahan gen hos mendatar.
  12. Bagi manusia, terdapatnya banyak komponen yang menentukan jantina biologi dan identiti jantina.
  13. Bidang lain dalam biologi adalah berdasarkan skala organisma dikaji dan kaedah mengkaji mereka.
  14. Rumpai laut dikenali secara umum sebagai tumbuhan, tetapi pakar biologi tidak beranggapan demikian.
  15. Sebagai satu cabang biologi, botani kadang kala dirujuk sebagai sains tumbuhan atau biologi tumbuhan.
  16. Keluarga dan, dalam tumbuhan, semua taxa sehingga ke pembahagian biologi dinamakan menurut genus jenis.
  17. Pada masa kini, tumbuhan itu hanya dibenarkan hidup di dalam kawasan pemeliharaan biologi terkawal sahaja.
  18. Secara methodologi, primatologis banyak meminjam dari bidang biologi dan ekologi dalam penyelidikan mereka.
  19. Dalam biologi dan ekonomi persamaan pembezaan yang digunakan untuk model tingkah laku sistem yang kompleks.
  20. Perang biologi merupakan teknik ketenteraan yang boleh digunakan oleh negeri, negara atau kumpulan bukan negara.
  21. Penyelidikan biologi sel amat berkait dengan bidang genetik, biokimia, biologi molekul, dan biologi perkembangan.
  22. Faktor-faktor biologi bukannya penentu yang tunggal untuk memastikan adakah seorang itu dianggap sebagai perempuan.
  23. Otak adalah fizik dan jisim biologi terkandung dalam tengkorak, bertanggungjawab bagi proses neuronal elektrokimia.
  24. Sains biologi moden dikatakan berteraskan empat prinsip penyatuan, iaitu teori sel, evolusi, genetik dan homeostasis.
  25. Sains bumi menggunakan fizik, matematik, kimia, dan biologi untuk mendirikan satu kefahaman kuantitatif mengenai bumi.
  26. Senarai ciri-ciri yang membezakan Tumbuhan daripada alam biologi lain memberikan sekurang-kurangnya takrifan teknikal.
  27. Kemajuan pada abad ke-20 dalam mikrobiologi membolehkan agen biologi kultur tulin dibangunkan menjelang Perang Dunia II.
  28. E.O Wilson mentakrifkan sosiobiologi sebagai, "Kajian lanjutan populasi biologi dan teori evolusi dalam organisasi sosial"
  29. Pengelasan biologi moden diasaskan oleh Carolus Linnaeus, yang mengelompokkan spesies menurut ciri-ciri fizikal yang sama.
  30. Dalam bidang ekologi, pemangsaan merupakan interaksi biologi yang mana pemangsa memakan mangsanya (oragnisme yang diserang).
  31. Senjata perang biologi mungkin bertujuan membunuh, melumpuh, atau menyukarkan seseorang, dan juga seluruh bandar dan tempat.
  32. Apabila mengkaji hidupan, ahli biologi mendapat bahawa setiap jenis haiwan dan tumbuhan tergolong kepada kelompok sama ciri.
  33. Bentuk dan fungsi biologi diwujudkan dan diwariskan kepada generasi kemudian melalui gen, yang merupakan unit pewarisan utama.
  34. Sistem pengelasan biologi semasa cenderung untuk memberi penekanan perkaitan genetik antara organisma sebagai asas pengelasan.
  35. Faktor-faktor biologi biasanya tidak merupakan penentu tunggal untuk menganggapi adakah seseorang itu dikira lelaki atau tidak.
  36. Satu konsep utama biologi ialah kehidupan berubah dan berkembang melalui evolusi dan setiap benda hidup mempunyai asal bersama .
  37. Epsilonproteobacteria juga telah dikesan menggunakan teknik biologi molekular dari habitat lohong hidrotermal dan rembesan sejuk.
  38. Sektor besar lain dalam anthropologi biologi adalah primatologi, di mana anthropologis menumpu bagi memahami populasi primate lain.
  39. Sedangkan semua sel mengandungi sitoplasma, sel daripada domain-domain biologi boleh banyak berbeza dari segi ciri-ciri sitoplasmanya.
  40. Dalam mengkaji aktiviti sel biasa dalam penyakit yang berbeza, data biologi mesti digabungkan untuk membentuk gambaran yang menyeluruh.
  41. Anthropologi biologi atau anthropologi physikal, menumpu pada kajian berkait dengan populasi manusia dengan menggunakan kerangka evolusi..
  42. Sesetengah saintis menggunakan istilah ekosfera, yang mula digunakan pada 1960an, yang merujuk kepada komponen biologi dan fizikal planet.
  43. Semasa Perang Dingin, pembantah moral digunakan sebagai bahan ujian bagi agen biologi dalam program yang dikenali sebagai Operasi Whitecoat.
  44. ketumpatan yang unik membenarkan pembentukan persekitaran berstratum yang akhirnya mengawal ciri-ciri kimia dan biologi persekitaran akuatik.
  45. "Yis hijau" merupakan lagi satu organisma model tumbuhan yang telah dikaji dengan meluas dan memberikan wawasan yang penting untuk biologi sel.
  46. Bagaimanapun di kalangan penganalisa ketenteraan adalah, kecuali dari konteks jenayah bio, senjata biologi tidak berguna bagi kegunaan tentera.
  47. Teknologi biologi merujuk kepada teknologi berasaskan biologi, terutama apabila ia digunakan dalam bidang pertanian, sains makanan dan perubatan.
  48. Kajian mengenai otak dikenali sebagai neurosains, biadang biologi bertujuan memahami fungsi otak pada semua tahap, daipada molekul sehingga psychologi.
  49. Pada hari ini, virus digunakan untuk merujuk kepada virus biologi dan juga sebagai metafora untuk perkara yang terhasil seperti parasit, contohnya idea.
  50. Anthropologi biologi mencipta teori tentang bagaimana bumi diduduki manusia , termasuk juga cubaan menjelaskan variasi manusia berciri geografi dan ras.
  51. Teori kekacauan ialah satu bidang kajian dalam matematik gunaan dan diaplikasikan dalam beberapa disiplin termasuk fizik, biologi ekonomi, dan falsafah.
  52. Penyebaran kurang ditekankan bagi penjenayah, tetapi merupakan kerisauan besar bagi pembangunan senjata biologi selepas Perang Dunia II oleh kuasa besar.
  53. Teori evolusi ini merupakan asas kepada ilmu biologi moden; dalam erti kata lain, tiada apa dalam ilmu biologi yang membawa erti tanpa pemahaman evolusi.
  54. Ramai anthropologi biologi yang mengkaji populasi manusia mengenal pasti bidang mereka sebagai ekologi manusia – ia sendiri berkait dengan sosialbiologi.
  55. Spesies adalah konsep taksonomi yang digunakan dalam biologi untuk menunjuk pada populasi organisma yang sejenis atau serupa dalam beberapa hal yang penting.
  56. Kebanyakan negara melakukan penyelidikan senjata biologi (penggunaan bagi perlindungan atau pertahanan) yang tidak dilarang oleh Persidangan Senjata Biologi.
  57. Penyelidikan biologi sel merangkumi kedua-dua organisma sel tunggal seperti bakteria, dan sel-sel yang khusus dalam organisma sel berbilang, seperti manusia.
  58. Perkataan biologi moden kelihatannya diperkenalkan secara terasing antara Gottfried Reinhold Treviranus dan oleh Jean-Baptiste Lamarck (Hydrog‚ologie, 1802).
  59. Malah kini terdapat ahli biologi yang mengkaji kemungkinan haiwan yang akan berevolusi pada masa akan datang dan juga yang terdapat di planet-planet yang lain.
  60. Pembentukan tanah, atau pedogenesis, merupakan kesan gabungan proses fizikal, kimia, biologi dan antropogen pada bahan asal geologi yang menghasilkan lapisan tanah.
  61. Sesetengah ahli biologi berhujah bahawa proses evolusi berlaku apabila sifat yang berpunca dari genetik semakin berlebihan atau berkurangan dalam sekelompok organisme.
  62. Evolusi atau ubah ansur ialah teori sains yang dikemukakan oleh ahli biologi untuk menerangkan perubahan rupa dan sifat haiwan dan tumbuhan sepanjang zaman sehingga kini.
  63. Brachypodium distachyon, sejenis spesies rumput yang lain, juga muncul sebagai model uji kajian untuk memahami biologi genetik, sel, dan molekul rumput-rumput iklim sederhana.
  64. Sistem pengelasan digunakan oleh para biologi untuk mengkatalog organisma yang hidup di bumi telah digunakan oleh beribu pakar sains yang meluangkan masa untuk melengkapkannya.
  65. Cerapan-cerapan biologi selama lima tahun di atas kapal HMS Beagle menyebabkannya menyelidiki transmutasi spesies dan mengembangkan teori pemilihan semula jadi pada tahun 1838.
  66. Penghasilan dan penyimpanan senjata biologi telah diharamkan oleh Persidangan Senjata Biologi (Biological Weapons Convention - BWC) 1972, yang ditandatangani oleh lebih 100 negara.
  67. Oleh itu, ia umumnya dikenali sebagai "nama Latin" spesies, akan tetapi istilah itu dielakkan oleh para ahli biologi dan ahli filologi yang lebih suka akan istilah "nama saintifik".
  68. Pusat bagi penyelidikan senjata biologi Amerika Syarikat adalah di Fort Detrick, Maryland, di mana USAMRIID kini ditempatkan; direktor pertama merupakan esekutif pharmaseutikal George W.
  69. Teori ini merupakan cabang utama fizik zaman moden dan asas bagi pelbagai bidang lain seperti fizik atom, fizik jasad pejal, fizik nuklear dan zarah selain kimia kuantum dan biologi kuantum.
  70. Pada permulaan "revolusi genomik", bioinformatik dirujuk semula sebagai penciptaan dan penyelenggaraan pangkalan data untuk menyimpan maklumat biologi seperti urutan nukleotida dan asid amino.
  71. Sebagai senjata strategik, senjata biologi juga merupakan masaalah ketenteraan, sungguhpun kecuali bagi pihak Soviet, agen biologi dalam senjata tidak merebak antara seseorang dengan seseorang.
  72. Pengelasan biologi atau pengelasan saintifik merupakan kaedah taksonomi saintifik yang digunakan dalam pengumpulan dan pengelasan organisma menerusi kategori organisma seperti genus atau spesis.
  73. Guatemala yang mempunyai banyak ekosistem yang unik dan penting dari segi biologi telah menyumbangkan kepada penentuan Mesoamerika sebagai sebuah kawasan biokepelbagaian titik panas yang penting.
  74. Perang biologi , juga dikenali sebagai peperangan kuman, senjata biologi, dan senjatabio, merujuk kepada penggunaan sebarang patogen (bakteria, virus atau organisma penyebab penyakit lain sebagai senjata perang.
  75. Walaupun sosiobiologi sering dikaitkan sebagai cabang kajian biologi dan sosiologi, sosiobioliogi turut melibatkan fromethologi, antropologi, evolusi, zoologi, arkeologi, populasi genetik dan kajian disiplin lain.
  76. Semenjak memahami kepentingan ini, banyak universiti-universiti, institusi-institusi kerajaan dan syarikat-syarikat farmasi membentuk kumpulan-kumpulan bioinformasi, yang disertai ahli biologi dan saintis komputer.
  77. Kejadian terakhir kejadian menggunakan mayat berpenyakit bagi perang biologi berlaku pada tahun 1710, apabila pasukan Russia menyerang Sweden dengan melontar mayat yang dijangkiti melepasi dinding kota bandar Reval(Tallinn).
  78. Sesetengah penyelidikan biologi dan senjata kimia dan ujian turut dilakukan di Pusat Penilaian Dugway di Utah, di kompleks kilang peluru at a munition di Terre Haute, Indiana, dan di sekeping tanah di Pulau Horn, Mississippi .
  79. Populasi organisma dan komuniti biologi berbeza mengikut gradien geografi iaitu latitud, ketinggian, pengasingan dan berbeza dengan cara yang sangat biasa di sepanjang cerun geografi latitude, ketinggian, pengasingan dan habitat.
  80. Rasional bagi perjanjian tersebut adalah bagi mengelakkan kesan kemusnahan oleh serangan biologi yang berjaya yang mungkin menyebabkan jutaan, malah berbilion, kematian dan menyebabkan gangguan teruk kepada masyarakat dan ekonomi.
  81. Ahli biologi menerangkan secara teori evolusi, bahawa semua serangga adalah keturunan sekelompok haiwan yang pernah hidup lama dahulu, yang mana struktur badan asas kekal sama tetapi sifat-sifat terperincinya (enam kaki dsb) berubah.
  82. Komputer digunakan untuk memperolehi, menyimpan, menganalisis dan mengintegrasikan maklumat biologi dan genetik yang dapat digunakan dalam pengumpulan maklumant berkenaan penghasilan ubat-ubatan berasaskan-gen dan pembangunan perisian.
  83. Nama deskriptif untuk hidup paling kecil struktur biologi telah dipilih oleh Robert Hooke dalam sebuah buku dia bercetak pada tahun 1665 apabila dia mengkajinya di bawah mikroskop dan ia menyerupai bilik-bilik kecil untuk sami hidup di dalamnya.
  84. Anthropologi secara tradisi telah dibahagi kepada empat bidang kecil, setiap satu dengan lanjutan cabangnya sendiri: Anthropologi biologi atau anthropologi fizikal, anthropologi masyarakat atau anthropologi budaya, arkeologi dan anthropologi bahasa.
  85. Sebagai senjata taktikal, masaalah ketenteraan utama dengan serangan senjata biologi adalah ia memakan masa berhari-hari untuk berkesan, dan dengan itu tidak seperti serangan nuklear atau kimia, tidak akan menghentikan pasukan musuh dengan serta-merta.
  86. Sistem Biologi mempunyai kecendurungan ramalan statistik terhadap sesuatu keadaan,tetapi mempunyai kecendurungan yang tidak konkrit seperti fizik - fizik,berkadar terus atau songsang; biologi tidak mempunyai berkadar terus atau songsang yang berterusan.
  87. Order sebagai satu aras tersendiri dalam pengelasan biologi dengan nama sendiri ) diperkenalkan buat pertama kali oleh ahli botani Jerman, Augustus Quirinus Rivinus, dalam pengelasan tumbuhannya yang termuncul dalam sebuah siri karya pada dekad 1690-an.
  88. Penyelidikan mendalam dalam senjata biologi telah dilakukan oleh Amerika Syarikat , dan Soviet Union, dan kemungkinannya Negara utama lain sepanjang era Perang Dingin, sungguhpun ia dipercayai bahawa senjata sedemikian tidak pernah digunakan selepas Perang Dunia II.
  89. Seorang ahli biologi yang menggunakan model populasi dan mengaplikasi matematik, mungkin tidak melakukan matematik gunaan, tetapi hanya menggunakannya; tetapi ahli biologi matematik telah menghasilkan masalah-masalah yang menstimulasikan pembangunan matematik gunaan.
  90. Astrobiology menggunakan ilmu fizik, kimia, astronomi, biologi, biologi molekul, ekologi, sains planet, geografi, dan geologi untuk mengkaji kemungkinan kehidupan di dunia lain, di samping membantu mengiktiraf kemungkinan kewujudan biosfera lain yang berbeza selain Bumi.
  91. Sebagai tindak balas kepada pembangunan senjata biologi di Jerman dan Jepun, Amerika Syarikat, United Kingdom, dan Kanada memulakan pembangunan program Senjata Biologi pada 1941 yang menghasilkan tularemia dibuat senjata, penyakit Anthrax, brucellosis, dan toxin botulism.
  92. Ilmu biologi perkembangan moden secara menyeluruh mengkaji asas molekul bagi setiap jens organogenesis, termasuk angiogenesis (pembentukan salur darah baru daripada salur darah yang sedia ada), kondrogenesis (rawan), miogenesis (otot), osteogenesis (tulang), dan lain-lain.
  93. Antara jenis maklumat biologi yang diproses dan dikaji pasa permulaan era bioinformasi ialah pembentukan struktur interaksi sosial yang kompleks dengan menggunakan peraturan mudah seperti tingkah laku yang akan dikumpulan untuk penyelenggaraan dalam model evolusi prebiotik.
  94. Terdapat tempoh pembangunan oleh banyak negara, dan Unit 731 Jepun, kebanyakkannya ditempatkan di Pingfan dalam jajahan China dan diperintahkan oleh Shirō Ishii, melakukan penyelidikan bagi perang biologi, melakukan ujian manusia paksaan, dan membekalkan senjata biologi bagi serangan di China..
  95. Sebagaimana dengan bentuk-bentuk hidup yang lain dalam bidang biologi, kehidupan tumbuh-tumbuhan boleh dikaji dari berbagai-bagai sudut pandangan, dari peringkat biologi molekul, genetik, dan biokimia sehingga organel, sel, tisu, organ, individu, populasi tumbuhan, dan kepelbagaian biologi tumbuhan.
  96. Biokimia mengkaji kimia asas hidup, biologi molekul mengkaji interaksi sistem molekul biologi yang kompleks, biologi sel mengkaji benda binaan kehidupan asas, iaitu sel, manakala fisiologi merupakan kajian fungsi tisu dan organ organisma dari segi fizikal dan kimia, dan ekologi merupakan kajian hubungan sesama pelbagai organsima dan alam sekeliling mereka.
  97. Dalam pengelasan saintifik yang digunakan dalam bidang biologi untuk merujuk kepada kategori susunan , order (bahasa Latin: ordo, kata jamak ordines) merupakan satu aras dalam pengelasan taksonomi organisma antara kelas yang kurang khusus dan famili yang lebih khusus, atau takson pada aras itu; sebagai penerangan, satu kelas mengandungi lebih daripada satu atau lebih aturan, dan satu aturan mempunyai satu atau lebih famili.
  98. Anthropologi biologi tertarik dengan kedua-dua kepelbagaian manusia dan kemungkinan wujudnya kemungkinan manusia sejagat Mereka menggunakan pelbagai kaedah penyelidikan, tapi genetik penduduk moden, peserta pemantauan dan teknik lain sering menggunakan antropologi "ke lapangan " yang bererti mengembara ke masyarakat dalam persekelilingnya sendiri, untuk melakukan apa yang dikenali sebagai "kajian lapangan." Di sebelah biologi atau fizikal, pengukuran manusia, sampel genetik, data zat dapat dikumpul dan diterbitkan sebagai buku atau monograf.
  99. Bagaimanapun pada tahun 1930-an, kajian penting dalam logik matematik telah menunjukkan yang matematik tidak boleh diturunkan ke tahap logik, dan Karl Popper membuat kesimpulan yang "kebanyakan teori matematik adalah sama seperti teori fizik dan biologi yang diterbitkan dari hipotesis: jadi matematik tulen sebenarnya lebih dekat dengan sains semula jadi di mana hipotesisnya dibuat dengan rambang, berbanding dengan apa yang diperhatikan sekarang." Pemikir lain yang terkenal seperti Imre Lakatos, telah mengaplikasikan satu versi pemalsuan kepada matematik itu sendiri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...