Thursday 26 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "lebih kecil"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lebih kecil" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tobago merupakan pulau yang lebih kecil .
  2. Myanmar lebih kecil dari negeri Texas di Amerika Syarikat.
  3. Bahagian yang lebih kecil dari lautan adalah laut, selat, teluk.
  4. Lapangan Terbang Wilson adalah lapangan terbang lebih kecil tetapi sibuk.
  5. Saiz Negeri Sembilan sekarang lebih kecil berbanding saiz Negeri Sembilan yang asal.
  6. Pada bulan September 2009, versi Slim iaitu model PlayStation yang lebih kecil telah dilancarkan.
  7. Beberapa kawasan dibahagikan kepada kawasan-kawasan perumahan yang lebih kecil , sebagai contoh SS5D.
  8. Kebanyakan lohong ini menghasilkan kon lebih kecil seperti Pu'u 'Ō'ō di sisi gunung berapi Kīlauea, Hawai.
  9. Hidupan-hidupan yang lebih kecil dan ringkas lebih cepat mengalami perubahan berbanding yang lebih besar dan kompleks.
  10. Kerana gunung ganang di drop pantai timur tiba-tiba ke laut, dataran yang lebih kecil di sana berbanding di pantai barat.
  11. Sebaliknya, satu dwilapisan lipid hanya sekitar lima nanometer tebal, jauh lebih kecil daripada panjang gelombang cahaya.
  12. Oleh itu, hanya terdapat beberapa spesies dinosaur pada zaman ini dan saiznya lebih kecil berbanding yang muncul selepas itu.
  13. Di antara kedua-dua gamet , sperma merupakan gamet yang lebih kecil dan secara amnya, mempunyai jangka hidup yang amat pendek.
  14. Hasilnya mereka mengeluarkan konsol permainan video yang lebih kecil dan murah daripada konsol popular mereka iaitu Atari 2600 Jr.
  15. Pembiakan biasanya seksual, biasanya dengan yang jantan lebih kecil sedikit berbanding cacing betina dan mempunyai ciri ekor bengkok.
  16. Kyūshū ialah pulau ke-37 terbesar di dunia, iaitu lebih kecil berbanding Spitsbergen tetapi lebih besar daripada New Britain dan Taiwan.
  17. Seperti haiwan pemangsa yang lain, harimau mencuri peluang memakan mangsa yang lebih kecil seperti monyet, burung merak, kelinci, dan ikan.
  18. Beberapa kumpulan yang lebih kecil disenaraikan di bawah kategori-kategori tradisional yang mempunyai hubungan dengan kumpulan-kumpulan di atas.
  19. Walaupun Songkhla lebih kecil berbanding dengan bandar Hat Yai, Songkhla adalah bandar wilayah untuk Wilayah Songkhla dan juga Wilayah Perbandaran Songkhla.
  20. Cara termudah untuk menentukan nombor perdana yang lebih kecil daripada bilangan tertentu adalah dengan menggunakan saringan Eratosthenes manakala saringan Atkin agak pantas.
  21. Ovum merupakan gamet yang lebih besar dalam sistem pembiakan heterogami, sedangkan gamet yang lebih kecil dan yang biasanya bergerak ialah sperma yang dihasilkan oleh jantan.
  22. Atau sekurang-kurangnya mengikat tentera Athen yang lebih kecil di situ sementara mereka menghantar sebahagian daripada tentera mereka ke selatan menuju ke Athen melalui kapal.
  23. Sebuah bilangan dx yang infinitesimalnya dapat lebih besar daripada 0, namun lebih kecil daripada bilangan apapun tentang deret 1, x, ⅓, ... dan bilangan nyata positif apapun.
  24. E. Percival juga menyediakan perancangan Krohcol yang juga melibatkan kemasukan Tentera British ke wilayah Thailand tetapi pada skala yang jauh lebih kecil daripada Operasi Matador.
  25. Bidang fizik zarah, juga dikenali sebagai "fizik bertenaga tinggi", mempelajari ciri zarah kecil yang jauh lebih kecil dari atom, termasuk zarah keunsuran yang membentuk benda lain.
  26. Walaupun Tentera Darat Ke-25 Jepun lebih kecil bilangan anggotanya berbanding angkatan tentera Pihak Berikat di Tanah Melayu dan Singapura, panglima Jepun menumpukan daya pasukan mereka.
  27. Kuda pada masa itu adalah lebih kecil tetapi lebih bertenaga, bagaimanapun masih menjadi pertanyaan sejauh mana kuda masa itu mampu membawa samurai yang mengenakan perisai lengkap yang berat.
  28. Fosil-fosil yang ditemui di Jepun menandakan harimau-harimau tempatan dahulu kala, seperti subspesies yang masih wujud di kepulauan tersebut, adalah lebih kecil berbanding harimau di tanah besar.
  29. Delta Sungai Merah , sebuah kawasan rata berbentuk segi tiga yang meliputi 3,000 kmx, sungguhpun lebih kecil namun lebih pesat dimajukan dan lebih padat pendudukannya berbanding Delta Sungai Mekong.
  30. Dalam kes ini pasukan bertahan terpaksa memilih sasaran yang mana untuk diserang: kapal besar yang mereka direka untuk sangga, atau bot torpedo yang lebih kecil yang sedang menyerbu untuk menyerang.
  31. Kemiskinan tegar, iaitu satu peratusan penduduk yang menyara hidup dengan hanya kurang $1 sehari, turut banyak menurun dan kini lebih kecil berbanding kadar yang serupa di China, India, dan Filipina.
  32. Kejohanan dunia 1952 dan 1953 diadili meenurut peraturan Formula Dua, lalu menyaksikan kereta yang lebih kecil dan kurang kuasanya, atas sebab kebimbangan mengenai bilangan kereta Formula Satu yang ada.
  33. Istilah "planet kerdil" boleh digunakan untuk menakrif kesemua planet yang lebih kecil daripada lapan "planet tradisi" yang berorbit mengelilingi Matahari meskipun bukan merupakan pengelasan IAU yang rasmi .
  34. Penduduk asli mengalahkan orang Sepanyol dan memaksa mereka berundur ke Guatemala, sehingga diperlukan 2 ekspedisi seterusnya - pertama pada tahun 1525, diikuti oleh kumpulan yang lebih kecil pada tahun 1528.
  35. Sesetengah pemangsa membunuh mangsa yang lebih besar, lalu mengunyahnya sebelum memakannya, seperti jaguar, manakala yang lain memakan mangsa yang lebih kecil hidup-hidup, seperti ular, atau bangau menelan katak.
  36. Pecahan Etnik di negara 10 juta penduduk ini ini secara kasarnya 84% berbangsa Hutu, 15% Tutsi dan 1% Twa, dengan bahagian yang lebih kecil dari Asia Tenggara, Bangsa Arab, Bangsa Perancis, Bangsa British dan Bangsa Belgium.
  37. Walaupun penduduk di bandar ini adalah lebih kecil berbanding dengan kebanyakan ibu negara di Eropah, ia mempunyai keluasan tanah yang luar biasa, di mana dua pertiga adalah kawasan perlindungan hutan, bukit-bukau serta tasik.
  38. Di China dan Jawa, telah dijumpai tinggalan seekor kucing seakan-akan harimau, iaitu Panthera palaeosinensis, yang pernah hidup sekitar 2 juta tahun dahulu, ketika bermulanya zaman Pleistosen, tetapi lebih kecil berbanding harimau zaman sekarang.
  39. Telur-telur burung merupakan sumber makanan yang biasa, khususnya telur ayam, itik, dan angsa, tetapi telur-telur yang lebih kecil seperti telur puyuh kekadang juga digunakan sebagai satu ramuan gourmet, sebagaimana dengan telur burung unta yang terbesar.
  40. Harus diperhatikan bahawa untuk tumbuhan, order-order Linnaeus dalam Systema Naturae dan Species Plantarum sebenarnya merupakan order bikinan yang diperkenalkan untuk membahagikan kelas-kelas bikinan menjadi kumpulan-kumpulan yang lebih kecil dan lebih mudah difahami.
  41. Melayu merujuk kepada kumpulan etnik dari bangsa Austronesia yang sebahagian besarnya mendiami Semenanjung Tanah Melayu termasuk bahagian-bahagian paling selatan Thailand, pantai timur Sumatra, pesisir pantai Borneo, dan pulau-pulau yang lebih kecil yang terletak di antara lokasi-lokasi ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...