Friday 27 November 2015

Contoh Ayat Perkataan "eksekutif"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "eksekutif" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Cabang eksekutif kini didominasi ahli UPM.
  2. Kuasa eksekutif dilaksanakan oleh kerajaan.
  3. Badan pentadbiran eksekutif AU ialah Suruhanjaya AU.
  4. Cabang kehakiman bebas dari eksekutif dan legislatif.
  5. Kuasa eksekutif adalah dalam tangan Presiden Filipina.
  6. Cabang kehakiman pula bebas daripada pengaruh eksekutif dan perundangan.
  7. Kuasa eksekutif ditetapkan oleh kabinet yang dipimpin oleh Perdana Menteri.
  8. Cabang kehakiman Malaysia bebas daripada pengaruh eksekutif dan perundangan.
  9. Kuasa eksekutif dilaksanakn oleh perdana menteri dan para lantikan kementerian.
  10. Corak fungsi-fungsi eksekutif di dalam Sistem Westminster adalah agak kompleks.
  11. Namun, kuasa eksekutif masih terletak di tangan Perdana Menteri dan kabinetnya.
  12. Kabinet Malaysia atau Jemaah Menteri ialah sebuah badan eksekutif kerajaan Malaysia.
  13. Suatu susunan eksekutif pertama seperti itu pertama kali bertimbul di United Kingdom.
  14. Beliau merupakan ketua eksekutif yang paling lama di negara ini, iaitu selama 11 tahun.
  15. Badan kerajaan eksekutif ialah kabinet, dipimpin oleh PM yang merupakan ketua kerajaan.
  16. Dari masa ke masa, susunan berlanjut untuk melatihkan kuasa eksekutif pada belah pihak sovereign.
  17. Kerajaan tempatan pula separa berautonomi dan mempunyai badan eksekutif dan perundangan tersendiri.
  18. Dalam sistem sebegini, ketua kerajaan memegang peranan ketua eksekutif dan ketua perundangan de facto.
  19. Kuasa eksekutif dipegang oleh kerajaan, yang juga memegang kuasa perundangan bersama Perhimpunan Kebangsaan .
  20. Kekuatan Presiden Negara terbatas, dengan sebagian besar kekuasaan eksekutif dipegang oleh Perdana Menteri Iraq.
  21. Uganda mencapai kemerdekaan pada tahun 1962, dengan Milton Obote memegang kuasa eksekutif sebagai Perdana Menteri.
  22. David Porter, bekas eksekutif di Wal-Mart dan DreamWorks, dinamakan naib presiden korporat Microsoft Retail Stores.
  23. Ahli-ahli majlis eksekutif diperlukan untuk menjadi Ahli Parlimen, dan kebanyakannya juga termasuk di dalam Kabinet.
  24. Cabang eksekutif terdiri daripada Presiden, Naib Presiden, dan Majlis Menteri-menteri yang diketuai Perdana Menteri.
  25. Pada intisari, ketua negara, sebagai pihak berkuasa eksekutif yang teoretikal, "pemerintah tetapi tidak memerintah".
  26. Perdana Menteri ialah menteri yang paling kanan dalam kabinet, sebahagian cabang eksekutif dalam sistem berparlimen.
  27. Kuasa eksekutif dipegang oleh Datuk Bandar yang dilantik untuk penggal tiga tahun oleh Kementerian Wilayah Persekutuan.
  28. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  29. Selepas pengambilalihan, ketua eksekutif NBC adalah Bob Wright, sampai dia pensiun, memberikan tugasnya kepada Jeff Zucker.
  30. Ini bermaksud Raja adalah hanya ketua simbolik di dalam rangkai eksekutif dan kuasanya adalah terhad oleh perlembagaan negara.
  31. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar Kedah, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  32. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar sendiri, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  33. Badan eksekutif ini berperanan membawa atau mencadangkan satu-satu undang-undang untuk dibahas, dikaji dan diluluskan oleh parlimen.
  34. Mereka diketuai Secretary to the Delegates, yang bertindak sebagai ketua eksekutif OUP dan wakil OUP di dalam badan-badan universiti.
  35. Brown, pengarah eksekutif Yayasan Perisian Bebas, dan Henri Poole, ahli CivicActions yang juga adalah pengarah Yayasan Perisian Bebas.
  36. Pada 1 Februari, 2005, Gyanendra melucutkan seluruh tampuk kerajaan lalu mengambil alih segala kuasa eksekutif untuk menumpaskan pergerakan Maois.
  37. Pada 19 Disember 2005, naib presiden AC Milan dan pengarah eksekutif Adriano Galliani mengumumkan bahawa kelab itu bercadang untuk berpindah dari San Siro.
  38. Walaupun Perlembagaan memberi kuasa eksekutif yang meluas kepada Gabenor Jeneral, kuasa ini biasanya digunakan hanya atas nasihat Perdana Menteri Australia.
  39. Kuasa eksekutif dilaksanakan bersama oleh Majlis Menteri-Menteri yang diketuai oleh seorang Presiden yang juga digelar primo ministro (“perdana menteri”).
  40. Secara alternatif, penyunting eksekutif ZDNet David Berlind mencadangkan istilah "Content Restriction, Annulment and Protection" atau "CRAP" sebagai singkatan.
  41. Cabang eksekutif dan perundangan tertumpu pada peringkat kebangsaan, namun terdapat juga kementerian eksekutif yang juga melaksanakan fungsi kerajaan tempatan.
  42. Perlembagaan Republik Kelima diluluskan melalui pungutan suara pada 28 September 1958 dan banyak mengukuhkan kekuasaan cabang eksekutif berhubungan dengan parlimen.
  43. Seterusnya, terdapat seorang pengarah eksekutif yang dilantik untuk memudahkan perhubungan dan bertindak sebagai penyelia di setiap sidang kemuncak atau perhimpunan lain.
  44. Pada tahun 1969, Abdullah berpindah ke Majlis Gerakan Negara , sebuah badan yang berkuasa eksekutif untuk mentadbir negara yang ditubuhkan selepas rusuhan kaum pada Mei 1969.
  45. Sembilan negeri Melayu diketuai oleh seorang Raja turun-temurun selaku ketua negeri diiringi seorang Menteri Besar eksekutif sebagai ketua kerajaan yang bertanggungjawab politik.
  46. Terdapat tiga peringkat iaitu kebangsaan, wilayah dan kerajaan tempatan yang mempunyai badan perundangan serta eksekutif dengan bidangkuasa yang terhad dalam sfera masing-masing.
  47. Dalam sistem parlimen India, cabang eksekutif ialah pihak bawahan kepada perundangan, dengan Perdana Menteri dan Majlis beliau bertanggungjawab secara langsung kepada Dewan Rakyat.
  48. Dalam sebuah parlimen republik seperti India, Presiden adalah eksekutif de jure, meskipun kuasa eksekutif adalah secara asas dilembaga oleh Perdana Menteri India dan Majlis Menteri.
  49. Perjanjian ini diluluskan oleh pungutan suara di kedua-dua belah Ireland, lalut membentuk sebuah Dewan Undangan Ireland Utara yang baru serta jawatan eksekutif yang berkongsi kuasa.
  50. Perdana Menteri, yang lazimnya mengetuai parti politik atau kumpulan parlimen yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak bertanggungjawab mengetuai badan eksekutif yang mentadbir negara ini.
  51. Kuala Lumpur merupakan tempat letaknya Parlimen Malaysia, dan juga pernah menjadi lokasi cabang eksekutif dan kehakiman kerajaan persekutuan yang kini bertapak di Putrajaya sejak tahun 1999.
  52. Kecuali sewaktu Republik Kedua Korea Selatan, negara ini sentiasa mengamalkan sistem berpresiden dengan ketua eksekutif yang bebas.Pilihan raya langsung pertama juga diadakan pada tahun 1948.
  53. Ketua negara sesebuah negara (monarki atau republik) biasanya memegang posisi commander-in-chief atas nama sahaja, meskipun kuasa eksekutif yang sebenar dipegang oleh ketua kerajaan yang berasingan.
  54. EXCO, yang diketuai oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid bin Ibrahim daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) sejak 10 Mac 2008, memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri.
  55. Sistem berparlimen dicirikan dengan tiadanya pengasingan kuasa yang ketara antara cabang eksekutif dan perundangan, maka mengamalkan resam sekatan dan imbangan yang berbeza berbanding dengan sistem berpresiden.
  56. Dalam sistem-sistem parlimen seperti sistem Westminster United Kingdom, perdana menteri ialah ketua kerajaan, manakala ketua negara yang mungkin secara rasmi merupakan ketua eksekutif memainkan peranan istiadat.
  57. Sebuah kajian menunjukkan bahawa orang- orang yang berada dalam jajaran puncak perniagaan atau golongan eksekutif mempunyai markah yang lebih baik dalam uji kaji deria keenam berbanding dengan orang- orang biasa.
  58. Kekecualian yang utama dalam sistem ini ialah Amerika Syarikat dan republik-republik berpresiden Amerika Latin yang mencontohi sistem Amerika Syarikat dalam pemberian kuasa eksekutif secara langsung kepada Presidennya.
  59. Dalam menegakkan orde , Sukarno mencanangkan apa yang disebut Demokrasi Terpimpin, di mana beliau secara bertahap mendapatkan semakin banyak kekuasaan eksekutif sementara tetap mempertahankan sebuah parlimen multi parti.
  60. Pihak berkuasa eksekutif dalam sebuah sistem Westminster adalah secara asas dilatih oleh Kabinet, bersama dengan lebih menteri yang pangkat bawah, meskipun ketua kerajaan biasanya mempunyai peranan dominant dalam jabatan.
  61. Presiden Finland bertanggungjawab terhadap hal ehwal luar negeri sedangkan kekuasaan eksekutif dijalankan oleh kabinetnya, Valtioneuvosto atau Statsrxdet, yang terdiri dari Perdana Menteri dan menteri untuk berbagai jabatan.
  62. Kuasa perundangan dikongsi oleh eksekutif dan Parlimen dwidewan yang terdiri daripada Perhimpunan Negara dan Senat ( ព្រឹទ្ធសភានៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា, Protsaphea).
  63. Secara praktikalnya ia merujuk kepada kecekapan tentera yang berada didalam kepimpinan eksekutif sesebuah negara; samada ketua negara, ketua kerajaan, menteri pertahanan, kabinet kerajaan atau beberapa badan keserakanan yang lain.
  64. Sistem berparlimen merupakan sejenis sistem kerajaan yang mana para menteri cabang eksekutif dipilih dari cabang perundangan dan bertanggungjawab kepada badan perundangan, sehingga terjalinnya cabang-cabang eksekutif dan perundangan.
  65. Pada 26 November 2013, jawatankuasa eksekutif memutuskan untuk mengekalkan kedua-dua perlawanan timbal balas selepas kejayaan Perlawanan Akhir Liga Juara-Juara AFC 2013 dan mengembangkan persaingan untuk sembilan belas ahli persatuan.
  66. Pada 1988 Perlembagaan telah dipinda untuk mewujudkan badan yang baru dipanggil "Congress of People's Deputies", badan legislatif dan eksekutif tertinggi; terdiri dari 2,250 "deputies", dimana 87 peratus adalah ahli atau calon ahli CPSU.
  67. Didalam sistem berparlimen, badan eksekutif akhirnya bergantung kepada kehendak badan perundangan; meskipun badan perundangan tidak mengeluarkan arahan terus kepada angkatan tentera dan dengan itu tidak menguasai tentera dalam apa jua maksud.
  68. Dalam sebilangan pemerintahan beraja, perdana menteri juga mempunyai kuasa eksekutif (dikenali sebagai Prerogatif Diraja) yang terletak pada takhta kerajaan oleh perlembagaan dan boleh dipergunakan oleh perdana menteri tanpa kebenaran parlimen.
  69. Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu ini diketuai oleh Pesuruhjaya Tinggi British yang mempunyai kuasa-kuasa eksekutif dengan dibantu dan dinasihati oleh Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan Tanah Melayu dan Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan Tanah Melayu.
  70. Pada tahun 1906, Brunei menerima suatu lagi langkah perluasan kuasa British apabila kuasa eksekutif dipindahkan kepada seorang residen British yang menasihati baginda Sultan dalam semua perkara kecuali yang bersangkut-paut dengan adat istiadat tempatan dan agama.
  71. Cabang eksekutif itu sendirinya dipimpin dua orang ketua, iaitu: Presiden Republik yang diundi secara langsung oleh hak undi dewasa universal untuk penggal 5 tahun dan merupakan Ketua Negara, dan Kerajaan, yang dipimpin Perdana Menteri yang dilantik oleh Presiden.
  72. George I dari Great Britain adalah raja British pertama untuk menugaskan sesetengah kuasa eksekutif ke seorang Perdana Menteri dan suatu kabinet menteri-menteri, secara besar kerana baginda juga adalah raja Hanover di Jerman dan tidak fasih bertutur bahasa Inggeris.
  73. Penyertaan kerabat diraja dan wizurai dalam pentadbiran kerajaan adalah terhad, namun; secara amali, penggunaan kuasa eksekutif mereka diarah oleh Jemaah Menteri yang terdiri daripada menteri-menteri Mahkota yang bertanggungjawab kepada Dewan Rakyat dan diketuai oleh Perdana Menteri Kanada selaku ketua kerajaan.
  74. Di dalam buku Government and Politics in Southeast Asia' cabang eksekutif cenderung untuk mendominasi aktiviti politik, dengan pejabat Perdana Menteri menjadi satu kedudukan untuk mempengerusikan "sekumpulan kuasa yang semakin membesar dan meluas supaya tindakan dapat diambil terhadap individu atau organisasi," dan "memudahkan peluang perniagaan".
  75. Parlimen berbilik tunggal menjalankan legislasi menurut cara yang sama seperti di dalam ranah hukum lainnya, iaitu dengan mempunyai "kabinet," "pemerintah yang bertanggung jawab," atau "demokrasi parlementer": sistem ini diajukan oleh pemerintah eksekutif kepada legislatur, diperdebatkan, dan bila lulus, akan menjadi undang-undang ketika rancangan itu menerima persetujuan kerajaan melalui Gabenor Jeneral.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...