Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "pejabat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pejabat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di Kuala Tahan ada ibu pejabat Taman Negara.
  2. Di Jerman, pejabat Maharaja Suci Rom dimansuhkan.
  3. DBP juga membuka pejabat di Brunei pada tahun 1963.
  4. Di sini terletak semua pejabat kerajaan yang utama.
  5. Pada masa dahulu 'pusat' Kajang ialah di pejabat pos.
  6. Syarikat ini beribu pejabat di Santa Clara, California.
  7. Ini diikuti pula dengan pembukaan tiga buah pejabat lagi, iaitu:
  8. Ibu pejabat GLA ialah Dewan Bandaraya yang terletak di Southwark.
  9. Majlis Eropah beribu pejabat di Istana Eropah, Strasbourg, Perancis.
  10. Ibu pejabat PBB di New York dibuka secara rasmi pada 9 Januari 1951.
  11. Tempat latihan utama terletak di ibu pejabat FIGC di Coverciano, Florence.
  12. Tahun 1974, semua pejabat Kerajaan Negeri Selangor dipindahkan ke Shah Alam.
  13. Alamat ibu pejabat PBB ialah 760, United Nations Plaza, New York, NY 10017, USA.
  14. Ibu negara Mesir iaitu Kaherah merupakan ibu pejabat tetap organisasi berkenaan.
  15. Hanya beberapa pejabat kerajaan akan dikekalkan di Kuala Lumpur, selain Parlimen.
  16. Ibu pejabat parti gabungan ini terletak di ibu negara Malaysia iaitu Kuala Lumpur.
  17. Pentadbiran British di Selangor memerlukan ibu pejabat baru bagi mentadbir negeri.
  18. Pada serangan pengganas di Norway 2011, Oslo dilanda letupan melalui pejabat kerajaan.
  19. Pada tahun 1989, Microsoft memperkenalkan suit pejabat utamanya iaitu Microsoft Office.
  20. Asalnya depot Keretapi Uganda yang dibina pada tahun 1899 dan menjadi ibu pejabat keretapi.
  21. Secara tradisi di Eropah, pejabat gereja-gereja merasmikan perkahwinan melalui pendaftaran.
  22. Kerajaan Thailand dan Brunei mengarahkan pejabat kerajaan mengibarkan bendera separuh tiang.
  23. Beliau telah ke Washington, DC pada tahun 1957 untuk bekhidmat di pejabat Presiden Dwight D.
  24. Dengan 45 meter tingginya, ia merupakan bangunan pejabat yang tertinggi di Eropah ketika itu.
  25. Pihak komunis akhirnya berundur selepas membakar pejabat kampung dan merompak beberapa kedai.
  26. Bangunan ibu pejabat PBB terkini dibina di sebelah Sungai East, New York City pada tahun 1949.
  27. Padang yang kini dikenali sebagai Dataran Merdeka, merupakan pusat pejabat pentadbiran British.
  28. Disamping itu, FBI mempunyai 45 pejabat yang dipanggil Legal Attachxs atau "Legats" dimerata dunia.
  29. 1 Ogos dijadikan cuti umum yang mana bank dan pejabat pos serta juga pejabat pentadbiran awam ditutup.
  30. Science berpangkalan di Washington, D.C., Amerika Syarikat, dengan pejabat kedua di Cambridge, England.
  31. Kawasan bangunan ini juga menempatkan pejabat dan ruang penyelidikan serta hospital untuk pembedahan khas.
  32. Bandar Yokohama di Jepun di mana MISC mempunyai pejabat gas asli cecair akan dijadikan pusat operasi utama.
  33. Syarikat lain yang beribu pejabat di sini adalah gergasi perisian komputer Microsoft dan kedai kopi Starbucks.
  34. Bot terpaksa ditempah terlebih dahulu dengan cara menulis kepada pejabat cawangan Taman Negara di Kuala Lumpur.
  35. Serangan Israel memusnahkan pejabat Hizbullah, pangsapuri Sayyed Hassan Nasrallah, Lapangan Terbang Rafiq Hariri.
  36. Perisian ini menggabungkan berbagai-bagai aplikasi produktiviti pejabat seperti Microsoft Word dan Microsoft Excel.
  37. Ibu pejabat korporat Malaysia Airlines kini terletak di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang, Selangor.
  38. Jabatan Hal Ehwal Negeri kerajaan berkomunikasi dasar kerajaan dan rancangan kepada owang awam melalui pejabat daerah.
  39. Sesiapa yang berminat untuk menerima surat mesti mendaftar dan membayar yuran tahunan, peti pos terletak di pejabat pos.
  40. Doha merupakan pusat ibu pejabat syarikat minyak dan gas terbesar di negara tersebut, termasuk Qatar Petrolium dan RasGas.
  41. Akhirnya, Microsoft Office menjadi suit pejabat paling berkuasa yang bahagian pasarannya jauh meninggalkan pesaing-pesaingnya.
  42. Bangunan ibu pejabat Malaysia Airlines yang pernah dijadikan hiasan pada wang kertas RM20 pada suatu masa dahulu telah dijual.
  43. Seattle juga dikenali sebagai "Gerbang ke Alaska", "Kota Hujan" dan "Kota Jet" kerana di sini juga terletak ibu pejabat Boeing.
  44. Ia merupakan kawasan pemerintahan utama kerajaan negeri di mana terletaknya hampir semua pejabat kementerian dan agensi kerajaan.
  45. Kebanyakan pejabat-pejabat kerajaan termasuk pejabat Perdana Menteri terletak di Regjeringskvartalet, berdekatan bangunanStorting.
  46. Pejabat Perdana Menteri telah berpindah ke Putrajaya pada 1999 dan kesemua pejabat kerajaan pusat dijangka di Putrajaya pada 2005.
  47. Ini mengakibatkan mogok umum dan Mogok Haymarket tahun 1886, tetapi beransur-ansur juga di pejabat selama lapan-jam waktu bekerja.
  48. Ibu pejabat asal PBB terletak di San Francisco, akan tetapi PBB kini beroperasi di New York yang merupakan ibu pejabat sejak 1946.
  49. Selepas pemulangannya ke Malaya pada tahun 1949, Tunku ditugaskan untuk bekerja di sebuah pejabat Pegawai Undang-undang di Alor Star.
  50. Selepas latihan selama tiga bulan, Edison menguasai kemahiran dan digaji oleh sebuah pejabat telegraf yang dimiliki oleh Western Union.
  51. Pada 1 Oktober 1999 pejabat Malaysiakini dibuka di tingkat empat sebuah rumah kedai berhampiran Jaya Supermarket, Seksyen 14, Petaling Jaya.
  52. Belanda juga menjadi ibu pejabat kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa atau sering kali dipanggil sebagai The Hague sempena bandar di Belanda.
  53. Walaupun demikian, Ahli-Ahli Parlimen Sinn Fxin masih boleh menggunakan pejabat dan kemudahan lain yang disediakan di Westminster sejak tahun 2002.
  54. Siam telah menyerahkan kawasan ini kepada Perlis pada Mac 1913 melalui wakil mereka Kapten Luang Snam Ridhikrai di pejabat Pesuruhjaya Ujong Salang.
  55. Kemudian pada tahun 1977, DBP mengembangkan sayapnya ke Malaysia Timur dengan pembukaan dua pejabat di Kota Kinabalu, Sabah dan di Kuching, Sarawak.
  56. Bangunan pejabat utamanya terletak di London, di mana First Sea Lord, juga dikenali sebagai Ketua Turus Laut, dibantu oleh Jabatan Staf Tentera Laut.
  57. Untuk kegunaan sementara waktu, sebuah ibu pejabat yang direkabentuk oleh Fumihiko Maki telah dibina di antara Jalan Ke-41 dan Jalan Ke-42 di New York.
  58. Al Jazeera, yang bermaksud "Semenanjung" dalam bahasa Arab, adalah saluran berita dan ehwal semasa 24 jam bahasa Arab yang beribu pejabat di Doha, Qatar.
  59. Lantas tentera Israel menangkap Menteri Hamas, ahli Parlimen Palestin, Menteri yang menggubal Dasar Palestin dan mengebom pejabat Perdana Menteri Palestin.
  60. Rumsfeld bersara daripada Congress pada tahun 1969 untuk berkhidmat di pejabat Presiden Nixon sebagai Pengarah Pejabat Kepeluangan Ekonomi Amerika Syarikat.
  61. Jabatan Ketua Menteri merupakan tiang pentadbiran negeri yang menempatkan pejabat Ketua Menteri, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri serta lain-lain pejabat.
  62. Seorang ahli Majlis Keselamatan mesti sentiasa berada di ibu pejabat PBB di New York supaya Majlis Keselamatan boleh mengadakan mesyuarat pada bila-bila masa.
  63. Arahan lanjut dikeluarkan oleh Vyner Brooke bahawa semua Kakitangan Perkhidmatan Awam yang tidak bertugas dengan Renjer Sarawak supaya kekal di pejabat mereka.
  64. Pada tahun 1687, Syarikat Hindia Timur British memindahkan ibu pejabatnya dari bandar Surat ke Bombay yang kemudiannya menjadi ibu pejabat Kepresidenan Bombay.
  65. Stesyen televisyen satelit Al Jazeera Bahasa Arab saluran berita telah mula dipancarkan pada tahun 1996, dengan ibu pejabat dan pusat penyiaran yang terletak di Doha.
  66. Kompleks ini juga merangkumi bangunan istana, perumahan untuk pekerja istana, pejabat polis dan sekuriti, kem tentera mini dan gerbang masuk dua tingkat dari Jalan Duta.
  67. Kerajaan DPP di bawah Chen Shui-bian bertindak tidak menghiraukan tuntutan-tuntutan lama ini dengan mewujudkan pejabat perwakilan Taiwan di ibu negara Mongolia, Ulan Bator.
  68. Sedangkan ibu pejabat PBB yang utama ditempatkan di New York, terdapatnya agensi-agensi utama yang terletak di Geneva, Hague, Vienna, Montreal, Bonn, dan tempat-tempat yang lain.
  69. Antara keluaran syarikat yang beribu pejabat di Redmond, Washington, Amerika Syarikat ini ialah sistem pengendalian Microsoft Windows dan set perisian produktiviti Microsoft Office.
  70. Beribu-ribu perniagaan Kenya dan lebih 100 syarikat antarabangsa dan pertubuhan, termasuk Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa ada ibu pejabat di Afrika & Timur Tengah.
  71. Tempat yang selalu selalu disebut-sebut sebagai kawasan yang dihantuinya adalah bangunan sekolah berasrama, pejabat kerajaan dan bangunan-bangunan penting yang ada semasa Perang Dunia II.
  72. Pada hari Isnin, 22 Januari 2007, askar-askar beret merah di bawah kuasa pemerintahan Ousmane, anak lelaki Conte, menggeledah ibu pejabat mogok dan membelasah ketua-ketua persatuan sekerja.
  73. Selama beberapa tahun, kerajaan kolonial United membina ibu kota baru, Belmopan, di tengah-tengah geografi negeri itu, dan pada 1970 secara perlahan mula memindahkan pejabat kerajaan ke sana.
  74. Al Jazeera English ialah saluran berita dan ehwal semasa bahasa Inggeris 24 jam yang beribu pejabat di Doha, Qatar, saluran pertama dan seumpamanya di dunia yang berpangkalan di Timur Tengah.
  75. Pedang masih digunakan, namun hanya sebatas pada pejabat tentera dan seragam upacara ketenteraan saja, meskipun kebanyakan tentara menggunakan pasukan askar berkuda berat sebelum Perang Dunia ke-2.
  76. Pada awal abad ke 18, Karim Khan Zand memerintahkan agar dibina sebuah istana dan juga beberapa pejabat kerajaan di Teheran, berkemungkinan ingin menjadikan Teheran sebagai pusat pemerintahan Parsi.
  77. TUDM Butterworth juga dijadikan ibu pejabat Sistem Pertahanan Kawasan Bersepadu di bawah Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FPDA) melibatkan Malaysia, Australia, Singapura, New Zealand dan United Kingdom.
  78. National Broadcasting Company, NBC, bahasa Melayu: "Syarikat Penyiaran Kebangsaan") ialah sebuah rangkaian televisyen Amerika Syarikat yang beribu pejabat di Bangunan GE di Pusat Rockefeller, Bandar Raya New York.
  79. Microsoft juga berpijak di pasaran-pasaran selain sistem pengendalian dan set perisian pejabat dengan aset-aset seperti rangkaian televisyen kabel MSNBC, portal Web MSN dan ensiklopedia multimedia Microsoft Encarta.
  80. Di sesetengah negara, daripada membuat tinjauan, pengangguran dianggarkan daripada data jumlah mereka yang mencari pekerjaan melalui pejabat pekerjaan kerajaan atau jumlah mereka yang menerima pampasan pengangguran.
  81. Mumbai adalah tempat terletaknya institusi kewangan terpenting di India seperti Bank Rizab India, Bursa Saham Bombay, Bursa Saham Kebangsaan India dan ibu pejabat bagi berbilang syarikat India dan perbadanan multinasional.
  82. Gempa bumi tersebut mengakibatkan kemusnahan banyak rumah dan bangunan pejabat serta infrastruktur eletrik dan komunikasi bahkan sehingga tujuh jam selepas gempa bumi, banyak tempat di Bantul masih tidak mendapat bekalan eletrik.
  83. Ia dinamakan seperti itu oleh penduduk tempatan, terutamanya kaum Bajau, sempena memperingati pembakaran pejabat pentadbiran British di Pulau Gaya oleh Mat Salleh, serta kejadian pembakaran lain yang biasanya dilakukan oleh lanun.
  84. Memberikan bukti kepada pertumbuhan yang pesat dan kejayaannya ialah Rumah Putih atau Witte Huis, pencakar langit dalam gaya Chateau Perancis, yang dibina pada tahun 1898 mengikut semangat dan gaya bangunan pejabat Amerika Syarikat.
  85. Setelah mendarat, lanun-lanun tersebut terus melepaskan tembakan rambang, membunuh sekurang-kurangnya 21 orang dan mencederakan 11 yang lain, mereka juga sempat merompak $200,000 dari sebuah bank tempatan dan $5,000 dari pejabat Malaysia Airlines.
  86. Kuala Terengganu merupakan pusat bagi pelbagai agensi, jabatan dan badan kerajaan negeri dan persekutuan, antaranya seperti Jabatan Imigresen dan Kastam, Unit Perancang Ekonomi Negeri, pejabatbesar Pos Malaysia, Perpustakaan Negeri Terengganu, dan lain-lain.
  87. Pada Februari 1926, Duuton menyatakan infrastruktur ke Gunung Kenya akan dilengkapi dengan jalan tar, pokok-pokok bunga, diapit oleh bangunan-bangunan yang mulia; dengan kawasan lapang dan dataran megah; katedral yang sesuai; muzium dan galeri seni, teater dan pejabat awam.
  88. Ia adalah satu pusat penting untuk kewangan antarabangsa dan perdagangan, dengan satu daripada penumpuan terbesar ibu pejabat korporat dalam rantau Asia Pasifik, dan dikenali sebagai salah satu Empat Harimau Asia untuk kadar pertumbuhan tingginya dan pembangunan pesat dari 1960an hingga 1990an.
  89. Dalam tahun 1992 kelab-kelab Divisyen Pertama telah berhenti daripada Liga Bolasepak en masse dan pada 27 Mei 1992 Liga Perdana FA telah dibentuk sebagai sebuah syarikat syarikat sendirian berhad bekerja keluar daripada sebuah pejabat di Persatuan Bolasepak kemudiannya beribu pejabat di Lancaster Gate.
  90. Tiga daripada tujuh siaran percuma dikendalikan oleh Radio Televisyen Malaysia, yang dimiliki oleh syarikat media kerajaan persekutuan yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, manakala empat stesen komersial yang lain dimiliki oleh Media Prima, sebuah syarikat media bersepadu yang beribu pejabat di Bandar Utama, Selangor.
  91. Perisian komputer seperti sistem operasi yang popular termasuk Linux, UNIX, Mac OS dan Windows dan aplikasi produktiviti pejabat seperti OpenOffice atau Microsoft Office serta perisian Internet seperti pelayar web (Mozilla, Netscape Navigator, Safari dan Internet Explorer) memainkan peranan besar dalam teknologi maklumat.
  92. Artikel 2 daripada Statut memberi provisi kepada semua hakim sebagai "dipilih dengan tidak mengira kewarganegaraan mereka daripada manusia yang punyai sifat moral yang tinggi", yang berkelayakan untuk pejabat kehakiman tertinggi di negara mereka sendiri atau peguam yang punyai kebolehan yang mencukupi dalam undang-undang antarabangsa.
  93. New Zealand adalah satu-satunya negara di dunia yang jawatan tertinggi di negara berkenaan dikuasai oleh wanita: Ratu Elizabeth II, Gabenor Jeneral Dame Silvia Cartwright, Perdana Menteri Helen Clark, Speaker Dewan Perwakilan New Zealand Margaret Wilson dan Ketua Hakim Dame Sian Elias berada di dalam pejabat di antara Mac 2005 dan Ogos 2006.
  94. Antara pejabat yang akan ditempatkan di sini ialah Sekretariat Kerajaan ; bilik mesyuarat Majlis Negeri (Council Chamber); Pejabat Pos; Lembaga Kebersihan (Sanitary Board); Pejabat Kehakiman (Judicial Commissioner); Public Works Department (PWD); Audit dan Perbendaharaan; Pejabat Tanah; Jabatan Galian dan Pejabat Daerah Jabatan Kerja Raya (P.W.D.
  95. Di dalam buku Government and Politics in Southeast Asia' cabang eksekutif cenderung untuk mendominasi aktiviti politik, dengan pejabat Perdana Menteri menjadi satu kedudukan untuk mempengerusikan "sekumpulan kuasa yang semakin membesar dan meluas supaya tindakan dapat diambil terhadap individu atau organisasi," dan "memudahkan peluang perniagaan".
  96. Menara Satu diduduki sepenuhnya oleh Petronas dan sebilangan anak syarikat dan syarikat sekutunya, manakala ruang pejabat di Menara Dua pula disewakan ke syarikat-syarikat lain Antara syarikat-syarikat yang mendirikan pejabat dalam Menara Dua termasuk Al Jazeera, Carigali Hess, Bloomberg, GE, IBM, Khazanah Nasional, McKinsey & Company, Microsoft, Reuters, Shell.
  97. Setelah perang tersebut tanpa mengalami serangan New York menjadi bandaraya peneraju dunia, dengan Wall Street mengemudi kebangkitan AS sebagai kuasa ekonomi dominan di dunia, ibu pejabatPertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengetengahkan pengaruh politik New York, dan kebangkitan Abstract Expressionism di kota yang membolehkan New York mengatasi Paris sebagai pusat dunia seni.
  98. Oleh itu, beliau telah menyatakan kepada W.D Beckett seorang pegawai pejabat kedutaan British di Bangkok pada tahun 1907 akan hasratnya untuk menyeimbangkan kedudukan hubungan perdagangan dan memansuhkan hak keistimewaan Britain di Siam dengan kesediaanya memujuk Raja Chulalongkorn menyerahkan negeri-negeri Melayu Utara seperti Kedah, Terangganu dan Kelantan sahaja kepada Britain sebagai ganjaran.

3 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...