Wednesday 25 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "rumpai"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "rumpai" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebanyakan rumpai kumpulan ini adalah di dalam keluarga Cyperaceae.
  2. Rupa bentuk rumpai laut sedikit merupai non-arboreal terrestrial plants.
  3. Rumpai laut juga digunakan oleh petani dan peladang sebagai baja rumpai laut.
  4. Sesetengah rumpai boleh dijadikan makanan atau ulam serta sumber ubatan penting.
  5. Ekologi rumpai laut didominasikan oleh dua keperluan persekitaran yang tertentu.
  6. Niche ekologikal digunakan oleh rumpai laut mempunyai keluasan yang luas dan lebar.
  7. Laverbread diperbuat dari oat dan laver rumpai laut adalah suatu makanan masyhur di Wales.
  8. Bagaimanapun, rumpai yang lain merupakan tumbuhan perintis yang memulihkan alam sekitar yang disalahgunakan.
  9. Dalam bidang penternakan, rumpai boleh dijadikan makanan haiwan ternakan terutaman lembu, kambing dan biri-biri.
  10. Pada kebiasaannya rumpai dikelaskan kepada tiga kategori utama iaitu rumpai daun tirus, rumpai daun lebar dan rusiga.
  11. Contoh rumpai di dalam kumpulan ini ialah rumput Tahi Ayam (Ageratum conyzoides) dan bayam duri (Amaranthus spinosus).
  12. Oleh kerana ketiga kelompok ini tidak dianggap sebagai moyang pelbagai cellular yang umum, rumpai laut adalah suatu kelompok paraphyletik.
  13. -Mengasingkan agar-agar daripada rumpai laut dengan menguraikan dinding sel daun rumpai dan membebaskan agar-agar yang terkandung dalamnya.
  14. Chondrus crispus adalah alga merah satu lagi digunakan dalam menghasil beberapa bahan tambahan makanan, bersamaan dengan Kappaphycus dan pelbagai rumpai laut gigartinoid.
  15. Sebilangan rumpai menimbulkan masalah yang besar dalam pertanian, dan botani membekalkan sebahagian pengetahuan sains asas untuk memahami bagaimana untuk mengurangkan kesannya.
  16. Di dalam bidang pertanian ia biasanya dikaitkan sebagai "tumbuhan perosak" dan selalunya di hapuskan dengan beberapa kaedah kawalan rumpai samada kaedah mekanikal, kimia, kultur dan biologi.
  17. Carrageenans, alginates dan agaroses, bersamaan dengan macroalgal polysaccharides lain yang kurang dikenali, juga mempunyai beberapa aktiviti-aktiviti mustahak biologikal atau penerapan dalam bioubat. Ia telah dituntutkan bahawa rumpai laut ada sifat-sifat penyembuhan untuk tuberkolosis, artritis, demam sejuk dan selsema, penyakitan cacing dan juga tumor.[meragukan – bincang] Sebilangan kajian penyelidikan telah diconduct untuk menyelidik dakwaan-dakwaan ini dan kesan rumpai laut pada kesihatan manusia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...