Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "warganegara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "warganegara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rakyatnya adalah warganegara Amerika Syarikat.
  2. MyKad adalah wajib untuk semua warganegara bermula umur 12 tahun.
  3. Semua warganegara Itali yang berusia 18 tahun ke atas boleh mengundi.
  4. Hak mengundi adalah universal untuk warganegara yang berumur 18 tahun ke atas.
  5. Melalui proses naturalisasi pula seseorang itu boleh menjadi warganegara sekiranya;
  6. Perkara 10 menyatakan mengenai hak warganegara Malaysia dalam bercakap, berhimpun dan berpersatuan.
  7. Beliau dilahirkan di Smiljan,Croatia- Empayar Austria dan menjadi warganegara Amerika Syarikat semasa dewasa.
  8. Setelah Suharto berkuasa, beratus-ratus ribu warganegara Indonesia yang disyaki memihak kepada komunis telah dibunuh.
  9. Jumlah penduduk Malaysia adalah 28.3 juta yang merangkumi 91.8 peratus warganegara dan 8.2 peratus bukan warganegara.
  10. Kedua-dua kawasan ini didiami oleh 7,000 warganegara Cyprus dan 7,500 kakitangan tentera British dan keluarga mereka.
  11. Perlembagaan Afghanistan menyatakan bahawa kata Afghanistan hendaklah terpakai bagi tiap-tiap warganegara Afghanistan."
  12. Einstein menjadi warganegara Amerika Syarikat pada tahun 1940, meskipun beliau masih mengekalkan kerakyatan Switzerlandnya.
  13. Orang Cina Malaysia adalah penghijrah orang berbangsa Han luar negara yang menjadi warganegara atau penduduk tetap di Malaysia.
  14. Semua warganegara Malayan Union yang baru itu akan mempunyai hak-hak yang sama, termasuk penerimaan masuk untuk perkhidmatan awam.
  15. Pulau ini adalah destinasi popular warganegara Amerika Syarikat dengan lebih kurang 350,000 pelancong datang melawat setiap tahun .
  16. Pengundian adalah wajib bagi semua warganegara melebihi 18 tahun di dalam setiap negeri dan wilayah, serta pada peringkat persekutuan.
  17. Populasi UAE seramai 4 juta orang mempunyai seramai 1.6 juta orang bukan warganegara - dengan 50% daripadanya datang dari Asia Selatan.
  18. Menteri Negara adalah warganegara Perancis yang dilantik oleh Putera Monaco daripada calon-calon yang dicadangkan oleh Kerajaan Perancis.
  19. Anugerah ini dihadkan hanya kepada 25 orang penerima sahaja, tidak termasuk warganegara asing yang dikurniakan sebagai anugerah kehormat.
  20. Anggaran populasi mengikut kaum pada 2003 ialah: Melayu , Cina (252,987), India (122,911), Bukan warganegara (35,293), Lain-lain (27,532).
  21. Sejak 1990, setiap warganegara Malaysia diberikan satu set nombor 12-digit yang unik dalam format TTBBHH-NN-###J sebagai nombor kad pengenalan.
  22. Sebagai contoh, satu negara boleh, dalam kes "lindungan diplomatik", membawa kes yang mewakili salah seorang warganegara atau syarikat negaranya.
  23. Suaminya Dr Michael Aris seorang warganegara United Kingdom menjalani pemeriksaan kanser prostat pada 1997, kerajaan Myanmar enggan memberi sebarang visa.
  24. Dengan cara inilah pihak kerajaan Inggeris membimbing warganegara Persekutuan Tanah Melayu untuk terus maju ke arah berkerajaan sendiri dan mencapai kemerdekaan.
  25. Sebahagian dari mereka yang bukan warganegara Malaysia berasal dari daerah-daerah Indonesia di Kalimantan kerana faktor kedekatan dan ekonomi, mereka terdiri dari buruh kasar.
  26. Penggunaan istilah rakyat Israel untuk merujuk kepada seorang warganegara Israel diputuskan oleh Kerajaan Israel dalam minggu-minggu selepas kemerdekaan, dan diumumkan oleh Menteri Luar Negeri, Moshe Shertok.
  27. Bagaimanapun, jumlah penduduknya yang sebenar dipercayai adalah jauh lebih tinggi, kerana ketika banci , sesetengah penduduk Athens balik ke tempat asal mereka dan berdaftar sebagai warganegaratempatan di sana.
  28. Demografik Doha adalah agak menarik jika dibandingkan dengan kebanyakkan penduduk di ibu negara lain kerana majoriti penduduk bandarnya merupakan ekspatriat, dan warganegara Qatar hanya merupakan minoriti dikawasan tersebut.
  29. Lembah Klang merupakan antara kawasan yang mempunyai jumlah penduduk tertinggi di Malaysia dimana dari segi komposisi kaum, Melayu merupakan majoriti , Cina (29.03%), India (11.62%), kaum lain (0.72%) dan bukan warganegara (8.04%).
  30. Untuk kelayakan, calon mestilah seorang warganegara Malaysia yang tinggal di Persekutuan, mesti tidak muflis menurut perintah kepada sebarang negeri luar, mesti tidak menerima hukuman penjara selama setahun atau lebih, dan mesti tidak disaman RM2,000 atau lebih.
  31. Sebelum 1990, nombor kad pengenalan warganegara adalah dalam bentuk A####### di mana # merupakan nombor siri 7-digit yang mana nombor terakhir dalam siri nombor tersebut turut sama mempunyai peranan pembezaan jantina lelaki dan wanita seperti sini nombor baru MyKad.
  32. Pada 31 Ogos 1957 bertempat di stadium yang baru dirasmikan iaitu Stadium Merdeka, Kuala Lumpur telah menyaksikan peristiwa bersejarah bagi Tanah Melayu iaitu secara rasminya penyerahan pemerintahan Persekutuan Tanah Melayu daripada pemerintahan British kepada warganegara Tanah Melayu.
  33. Menurut Artikel 7, Seksyen 2 Perlembagaan Filipina, untuk berkhidmat sebagai Presiden, calon mesti berumur sekurang-kurangnya 40 tahun, seorang pengundi berdaftar, boleh membaca dan menulis, seorang warganegara Filipino melalui kelahiran, dan bermastautin di Filipina sekurang-kurangnya 10 tahun sehingga sebelum pilihan raya.
  34. Sumber-sumber lain yang menyebut Nicolas Sarkozy, mengatakan bahawa kebanyakan mereka adalah warganegara Pakistan Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref> Dalam persidangan akhbar, John Reid, Menteri Dalam Negeri (UK), menyatakan bahawa beliau mempercayai orang-orang utama yang disyaki terlibat dalam komplot ini adalah dalam tahanan tetapi tidak mengesampingkan penangkapan-penangkapan tambahan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...