Friday 15 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "kanak-kanak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kanak-kanak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Enam kanak-kanak terbunuh dan Sukarno mengalami cedera parah.
  2. Sekolah tadika menerima kemasukan kanak-kanak daripada 4-6 tahun.
  3. Amalan memberi wang kepada kanak-kanak juga amat popular pada Hari Raya.
  4. Di Timur laut Thailand, 80% kanak-kanak positif bagi antibodi terhadap B.
  5. Beliau mengalami masalah gangguan mental semenjak beliau masih kanak-kanak lagi.
  6. Prasekolah merupakan pilihan pendidikan bagi kanak-kanak sebelum memasuki sekolah.
  7. Oleh itu Ulama bersependapat bahawa sah makmum kanak-kanak mengikut Imam kanak-kanak.
  8. Setiap kelas mestilah tidak melebihi 25 orang kanak-kanak berumur 5 dan/atau 6 tahun.
  9. Seramai 74 peratus kanak-kanak yang lahir di London mati sebelum mencecah umur lima tahun.
  10. menerima wahyu daripada Allah s.w.t., Sayyidina Ali merupakan kanak-kanak yang pertama memeluk Islam.
  11. Toyol ini dikatakan berbentuk kanak-kanak kecil dan turut mempunyai perangai seperti kanak-kanak kecil.
  12. Jika ianya tidak dibenarkan, pasti ada kenyatan yang mengatakan kanak-kanak tidak dibenarkan menjadi Imam.
  13. 61 kanak-kanak berada di dalam bas sekolah yang balik dari taman tema air turut terlibat tetapi terselamat.
  14. Hantu kopek ini dipercayai digunakan bagi menakut-nakutkan kanak-kanak agar tidak pergi berenang secara bersendirian.
  15. Bajang seringkali menyerang kanak-kanak dan mampu menyebabkan penyakit misteri yang boleh membawa maut kepada mangsanya.
  16. Fenomena kanak-kanak Cina dididik di sekolah Inggeris, sekolah kebangsaan dan sekolah Cina merupakan kejadian yang biasa.
  17. Armada Parsi kemudiannya bergerak dari pulau ke pulau sepanjang Aegean, mengambil kerahan dan kanak-kanak sebagai tahanan.
  18. Hantu kopek dikatakan berkeliaran di kawasan perkampungan dan akan menyorok kanak-kanak yang merayau-rayau pada waktu senja.
  19. Di bawah pemerintahan Stalin dan Beria Abkhaz sekolah ditutup, memerlukan kanak-kanak Abkhaz untuk belajar dalam bahasa Georgia.
  20. Duit raya selalunya diberikan oleh orang dewasa kepada kanak-kanak melalui sampul duit yang selalunya berwarna hijau dan kuning.
  21. Ulama-ulama salaf lebih cenderung kepada pandangan Mazhab Syafie iaitu sahnya kanak-kanak menjadi Imam dengan meletakkan syarat:
  22. Berdekatan dengan taman permainan kanak-kanak serta perpusatakaan awam kawasan ini adalah satu kawasan yang amat popular di Jelebu.
  23. Bota akan keluar daripada tempat persembunyian pada ketika-ketika tertentu sahaja dan amat meminati kanak-kanak yang tidak memakai seluar.
  24. Kementerian Luar Sweden melaporkan bahawa dua orang kanak-kanak Sweden yang sedang bercuti bersama keluarga mereka juga dilaporkan hilang.
  25. Sebelum Swansea City ditubuhkan, kanak-kanak bermain bola sepak di atas tanah di mana sisa kilang, yang dipanggil "vetch" telah berkembang.
  26. Pada tahun 1544, Xavier tinggal di dalam sebuah gua laut di Manapad selama tiga bulan sambil menjalankan katekisme untuk kanak-kanak Parava.
  27. Walau bagaimanpun paling jelas menunjukkan lelaki yang berakal sahaja boleh menjadi Imam kepada golongan lelaki, wanita dan kanak-kanak lain.
  28. Tambahan pula, India mengalami kadar malpemakanan yang tertinggi di kalangan kanak-kanak bawah umur tiga tahun (46% pada tahun 2007) di dunia.
  29. Hantu galah antara hantu-hantu yang dikatakan direka ceritanya untuk menakut-nakutkan kanak-kanak supaya tidak memanjat pokok pada waktu malam.
  30. Sheikh Sayyid Saabiq, seorang Ulama Al-Azhar, didalam buku Fiqh Al-Sunnah, mengatakan bahawa sah imam kalangan kanak-kanak (sibyan) yang mumayiz.
  31. Punca kepekakan Edison dikatakan diakibatkan oleh demam marak semasa kanak-kanak serta juga oleh jangkitan telinga tengah berulang yang tidak dirawat.
  32. Sejumlah lebih 200 kesalahan jenayah dikenakan hukuman mati,tidak terkecuali wanita dan kanak-kanak yang digantung atas kesalahan mencuri secara kecilan.
  33. Penurunan kadar kelahiran yang berterusan di Alor Setar telah menyebabkan peratusan kanak-kanak bawah umur 15 tahun menjunam beberapa peratus pada tahun 2000.
  34. Dua orang pengajar di sekolah tersebut, Father Melling dan Father Woodlock menghabiskan masa setiap petang mengajar kanak-kanak tempatan cara bermain bola sepak.
  35. Sejak dari masa kanak-kanak sehingga kedewasaan, masyarakat Yogyakarta sering menyaksikan dan mengikuti berbagai-bagai acara kesenian dan kebudayaan di kota ini.
  36. Ini kemungkinan bagi menjauhi kanak-kanak daripada pergi berenang tanpa pengawasan orang tua, kerana ditakuti akan lemas sekiranya mengalami kesukaran seperti kekejangan.
  37. Ditubuhkan pada tahun 1884 oleh sekumpulan kanak-kanak lelaki dari Wyggeston School sebagai "Leicester Fosse", kelab ini menyertai the Football Association pada tahun 1890.
  38. Amalan poligami semakin mahal dalam persekitaran bandar, tetapi lebih berguna di kawasan-kawasan luar bandar kerana kanak-kanak merupakan sumber buruh pertanian untuk masa hadapan.
  39. Apabila mencecah usia tiga belas tahun, dalam upacara yang dikenali sebagai Genpuku (元服), kanak-kanak lelaki diberikan wakizashi dan nama dewasa dan menjadi samurai secara rasmi.
  40. Pada 1984 sebuah penemuan oleh paleontropologis terkenal Richard Leakey dan Kamoya Kimeu mencari tulang dari kanak-kanak Turkana yang merupakan Homo erectus dari 1.6 juta tahun lalu.
  41. Ini disebabkan mandi tanpa pengawasan orang tua amat merbahaya kerana kanak-kanak tersebut mungkin akan berhadapan dengan bahaya lemas atau terpijak onak, duri, paku atau kaca dalam air.
  42. Diputerakan di Istana Balai Besar, Kota Bharu, Tengku Yahya Petra menerima pendidikan agama semasa zaman kanak-kanak ketika baginda dibesarkan oleh ayahanda saudara Baginda, Sultan Ismail.
  43. Penyakit batuk kokol disebabkan bakteria Bordetelia pertussis dan berpunca daripada jangkitan saluran pernafasan yang tersekat-sekat terutama di kalangan kanak-kanak berumur bawah dua tahun.
  44. Simptom pada awalnya sederhana, dan kemudiannya berkembang menjadi batuk kokol, yang menghasilkan bunyi "whoop" nyaring bagi bayi dan kanak-kanak apabila mereka menghirup udara selepas batuk.
  45. Di Amerika Syarikat, setiap orang dari golongan dewasa biasanya akan mengalami cirit-birit akut dalam setahun, dan kanak-kanak pula secara purata akan mendapat 2 episod cirit birit dalam setahun.
  46. Pendidikan prasekolah bertujuan menyuburkan potensi kanak-kanak dalam semua aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan untuk masuk ke sekolah rendah.
  47. Kanak-kanak juga boleh menjadi Imam dalam solat, tapi pemerintah Muslim rata-rata kurang setuju dengan tugasan ini melainkan jika kanak-kanak itu bersolat bersama dengan golongan kanak-kanakyang lain.
  48. Pendidikan prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun dalam jangka masa satu tahun atau lebih sebelum masuk ke Tahun Satu di sekolah formal.
  49. Gedung beli-belah besar juga menyediakan seorang pelakon watak Santa Claus yang duduk di atas singgahsana untuk mendengar permintaan kanak-kanak pada hari Krismas, di samping diambil gambar bersama para pengunjung.
  50. Wanita dengan sindrom Turner mempunyai risiko serdahana peningkatan risiko mengalami kencing manis jenis 1 semasa kanak-kanak dan peningkatan meningkat bagi mengalami Diabetes mellitus jenis 2 menjelang usia dewasa.
  51. Musuh ketat Manchu, Dinasti Ming pula sibuk melawan pemberontakan golongan petani sehingga tidak dapat mengambil kesempatan terhadap kemelut pewarisan istana Qing yang menyaksikan seorangkanak-kanak menjadi Maharaja.
  52. Pemindahan kanak-kanak yang sesetengah ahli sejarah dan orang asli Australia menganggap sebagai suatu penghapusan bangsa mengikut sebilangan takrif, mungkin merupakan antara sebab kemerosotan jumlah penduduk orang asli.
  53. Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan pendidikan prasekolah bagi membolehkan kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun memasuki persekolahan lebih awal, terutamanya kanak-kanakdaripada golongan berpendapatan rendah.
  54. Kononnya hantu kopek berbentuk seorang wanita yang tua yang suka menyorokkan kanak-kanak kecil yang suka bermain-main di luar rumah semasa waktu maghrib dan malam-malam, dengan cara menyembunyikan mereka di bawah kopek mereka.
  55. Ramai diantara peneroka-peneroka Portugis ini telah bersumbang salah dengan wanita-wanita setempat dan Xavier giat berusaha untuk memulihkan kemoralan sambil menjalankan katekisme dikalangankanak-kanak yang ramai dilahirkan diluar nikah.
  56. Mereka yang disorok oleh hantu kopek, biasanya mampu melihat mereka yang mencari tetapi tidak mampu berkomunikasi dengan pencari.Masyarakat jawa percaya hantu kopek sering menyamar menjadi wanita cantik berkopek besar untuk menarik perhatian kanak-kanak lelaki.
  57. Menurut Sheikh Mohammad Saleh Al-Munajjid, didalam Ahkaam al-Imaamah wa’l-I’timaam fi’l-Salaah oleh ‘Abd al-Muhsin al-Muneef, dalil dari hadith pertanyaan 'Amr ibn Salamah [seperti yang dinyatakan oleh Bin Baaz] menunjukkan kanak-kanak boleh menjadi Imam solat.
  58. Selepas satu atau dua minggu, batuk berkembang menjadi batuk kokol klasik luar kawal, dengan setiap lima hingga sepuluh batuk kuat, diikuti dengan bunyi "whoop" nyaring pada kanak-kanak kecil, atau tercungap bagi kanak-kanak lebih tua, ketika pesakit bergelut untuk bernafas selepas batuk.
  59. Dua cerita telah direka tentang maskot-maskot ini, iaitu Out Of A Rainbow, iaitu kisah kelahiran Wenlock dan Mandeville, dan Adventures On A Rainbow yang mengisahkan pertemuan kanak-kanak dari Out Of A Rainbow dengan maskot-maskot ini di samping mencuba pelbagai acara sukan Olimpik dan Paralimpik.
  60. Sebilangan Tradisi popular di sesetengah tempat di dunia meraikan Easter adalah dengan mendekorasi kulit telur yang sepenuh masak(pada kebiasaannya dekorasi dibuat dengan menggunakan taktik dyeing tetapi kadangkala turut menggunakan taktik semburan lukisan).Orang dewasa akan menyorokkan telur yang sudah didekorasi lalu meminta untuk kanak-kanak mencarinya,aktiviti ini digelar sebagai “Pencarian Telur Easter”.Tradisi mendekorasi warna telur turut mendapat sambutan perayaan masyarakat Parsi disesetengah tempat didunia, Misalnya perayaan Sambutan Tahun Baharu Parsi yang digelar Norouz sebelum Musim Bunga Ekuinoks,melalui perayaan ini setiap daripada ahli keluarga akan mendekorasi kulit telur sepenuh masak dan seterusnya menghimpunkan kesemua telur-telur itu dalam mangkuk.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...