Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "asing"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "asing" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Barisan pertama perwakilan asing ke Tanah Melayu ialah:
  2. Kerjaya Schumacher tidak asing lagi daripada kontroversi.
  3. Pelancong asing yang berkunjung ke Terengganu juga semakin bertambah
  4. Jarak ke klinik dan hospital terlalu jauh, mahal dan asing kepada mereka.
  5. Bagaimanapun, stesen juga menyiarkan satu rancangan asing yang berkualiti.
  6. Bagi pelancong asing yang melawat Putrajaya, ia seakan-akan Washington, D.C.
  7. Perangkuman konsonan-konsonan asing ke dalam bahasa Hindi baku juga diperdebat.
  8. Terdapat tiga jumlah pembekal kabel dan perkhidmatan satelit asing dan tempatan.
  9. Antara pelabur asing termasuklah dari Amerika Syarikat, Eropah, Jepun, Taiwan dan Korea.
  10. Banyak daerah dan mercu tanda di bandar raya ini sudah tidak asing lagi kepada orang luar.
  11. Kini, ia hanya mahu menganggotai PBB sebagai negara yang asing daripada Republik Rakyat China.
  12. Sungai Terengganu merupakan laluan utama dan penting bagi pedagang-pedagang asing pada zaman itu.
  13. Bagi tradisi falsafah di Afrika, ia masih dianggap terlalu kabur dan asing bagi kebanyakan orang.
  14. Bijih timah telah menarik minat pedagang-pedagang asing dari Mediterranean, Arab, India dan China.
  15. Pengguguran schwa pada akhir perkataan Hindi banyak menyusahkan orang asing yang belajar bahasa ini.
  16. Adalah semasa tempoh awal Republik China bahawa Jepun menjadi ancaman asing yang terbesar kepadanya.
  17. United Kingdom mula menjalankan banyak pengaruh selepas ini dan juga dikawal dasar asing di negeri ini.
  18. Keghairahan menjajah negara asing telah membutakan pemimpin mereka mengenai kepentingan tanah air sendiri.
  19. Serentak dengan ini, pelaburan asing bertumbuh tiga kali ganda dan simpanan tempatan pula lima kali ganda.
  20. Tindakan membawa masuk pekerja asing adalah bagi mengelakkan penduduk pribumi meninggalkan aktiviti pertanian.
  21. Penyertaan dalam EU telah menarik banyak pelabur asing kerana kemudahan untuk memasuki pasaran tunggal Eropah.
  22. Jurang surplus perdagangan juga agak banyak, dan simpanan mata wang asing adalah yang ketiga terbesar di dunia.
  23. Banyak orang asing dari kawasan-kawasan yang lain di dunia menetap di Tanjung Verde sebagai negara tetap mereka.
  24. Nauru terkenal dengan hasil produk fosfatnya yang telah ditambang oleh konsortium asing sejak 90 tahun terakhir.
  25. Populasi kaum pribumi Barbar di Algeria telah berada di bawah pendudukan kuasa asing sejak 3000 tahun yang lepas.
  26. Warga asing yang lain termasuk juga orang Bugis dari Hindia Belanda dan bangsa lain dari jiran Belanda Kalimantan.
  27. Pengaruh asing dan pelancong dikawal ketat oleh kerajaan bagi mengekalkan kebudayaan tradisi dan jati diri negara.
  28. Orang Jepun ketika itu menggelar orang asing dari Dunia Barat sebagai namban yang berarti kaum gasar dari selatan.
  29. Hungary memperoleh hampir satu pertiga daripada segala pelaburan langsung asing yang mengalir masuk ke Eropah Tengah.
  30. Sejak keakhiran perang ini, kestabilan politik dan bantuan asing telah membenarkan ekonomi negara ini untuk bertumbuh.
  31. Ini merupakan era kekacauan dan penjajahan asing yang berakhir selama dua abad, atau dari 1786 sehingga sekitar 1560 SM.
  32. Penampilan yang menarik dan mahir bahasa asing merupakan bonus dan mempunyai peluang cerah dalam bidang kerjaya tersebut.
  33. "Undang-Undang Islam bukanlah undang-undang asing tetapi undang-undang tempatan & undang-undang negara" 6 FMSLR 128).
  34. Sejumlah sekolah swasta khas yang mengajar bahasa Inggeris untuk anak-anak warga asing juga dapat ditemui di sekitar bandar.
  35. Pada tahun 1870, pemerintah Belanda menandatangani perjanjian dengan Inggeris untuk mendatangkan pendatang asing ke Suriname.
  36. Para Mongol dibawah Kublai Khan menubuhkan Dinasti Yuan, satu dinasti yang tidak disukai dan dianggap asing oleh orang Cina Han.
  37. Kewangan Persisiran Pantai dan perkhidmatan maklumat merupakan punca tukaran wang asing yang utama, dan juga sektor pengeluaran ringan.
  38. Selepas pengambilalihan komunis pada tahun 1949, kebanyakan syarikat asing memindahkan pejabat-pejabat mereka dari Shanghai ke Hong Kong.
  39. Anugerah ini dihadkan hanya kepada 25 orang penerima sahaja, tidak termasuk warganegara asing yang dikurniakan sebagai anugerah kehormat.
  40. Ada di antara pakaian tersebut mendapat pengaruh daripada budaya bangsa asing seperti Arab, Cina, India dan juga dari Kepulauan Indonesia.
  41. Rasionalnya ialah anggota tentera asing tidak berkemungkinan bersimpati dengan penduduk asli dalam pergeseran mereka dengan kuasa penjajah.
  42. Pada awal kurun ke-19, ramai pedagang asing seperti pedagang Inggeris, India, China dan Sumatera telah datang ke Kota Setar untuk berdagang.
  43. Ia juga telah menarik minat ramai pelabur asing dan merupakan negara Afrika yang mempunyai pendapatan per kapita yang tertinggi di benua ini.
  44. Ramai bersetuju ia banyak menyumbang kearah kebebasan bersuara dikalangan media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  45. Pelaburan asing terutamanya dari negara-negara barat, di kota ini adalah rendah berikutan hubungan keruh kerajaan Iran dengan negara-negara barat.
  46. Selain itu, kemasukan filem asing yang berwarna Indonesia, Hong Kong dan Hollywood juga telah menjadi penyumbang utama kepada kejatuhan studio ini.
  47. Pemilikan dan pelaburan asing berleluasa dalam firma-firma Hungary, dengan pelaburan langsung asing kumulatif mencecah AS$23 billion sejak tahun 1989.
  48. Selepas merdeka, pelaburan langsung asing dan dorongan kerajaan ke arah pengindustrian berasaskan rancangan bekas Timbalan Perdana Menteri Dr. Abdullah
  49. Ekonomi Colombia mengalami daripada permintaan domestik dan asing yang lemah, belanjawan kerajaan serius, dan konflik-konflik dalaman senjata yang serius.
  50. Sejak zaman kuno, Bahasa Malaysia telah lama banyak menyerap pengaruh bahasa-bahasa asing seperti Sanskrit, Inggeris, Portugis, Jawa, Arab dan sebagainya.
  51. Pemilikan tanah oleh orang asing di Qatar melayakkan mereka untuk memperbaharui permit kediaman, yang membolehkan mereka untuk tinggal atau bekerja di Qatar.
  52. Pada 1973, penjaga-penjaga perdamaian asing melarikan diri dari Vietnam dan perang yang berlangsung hampir sedekad bertamat dengan "Perjanjian Perdamaian Paris".
  53. Rizab pertukaran asing telah naik dari AS$5.8 bilion pada Mac 1991 kepada AS$247 bilion pada September 2007, while federal and state budget deficits have decreased.
  54. Akan tetapi, China sekali lagi dijajah oleh orang asing dibawah Dinasti Qing yang ditubuhkan bangsa Manchu yang mengambil kesempatan merampas kuasa pada tahun 1644.
  55. Darah juga mengangkut bahan kumuhan metabolik, dadah dan bahan kimia asing kepada hati untuk diuraikan dan kepada buah pinggang untuk disingkirkan sebagai air kencing.
  56. Orang-orang Phoenicia dan Empayar Rom (200 SM) adalah yang paling penting diantara kuasa-kuasa asing di sini sehinggalah kedatangan kuasa Islam pada kurun kelapan masihi.
  57. Lembah Klang kebanyakannya didiami oleh sebilangan besar pendatang dari negeri-negeri lain di dalam Malaysia dan kebanyakan pekerja asing dari Indonesia, India dan Nepal.
  58. Isu-isu terkini yang membimbangkan sesetengah ahli ekonomi adalah defisit akaun semasa yang tinggi serta tahap-tahap hutang asing bersih yang dipinjam oleh sektor swasta.
  59. Penswastaan syarikat-syarikat milikan awam serta pembukaan sektor-sektor tertentu kepada penyertaan swasta dan asing masih berterusan meskipun menghadapi perdebatan politik.
  60. Singapura juga bertuah dengan salah sebuah pelabuhan tersibuk di dunia dan pusat perdagangan tukaran asing keempat terbesar di dunia, di belakang London, New York dan Tokyo.
  61. Setelah kerajaan Rom lemah pada 165 SM, Albania dikawal secara hampir berterusan oleh kuasa asing sehingga pertengahan abad ke-20, dengan tempoh singkat pemerintahan sendiri.
  62. Getah yang pernah dikenali sebagai "emas hitam" di Indonesia merupakan hasil utama pertukaran asing pada masa dahulu, dan kini merupakan pengeluar kedua terbesar selepas Malaysia.
  63. Dalam satu peristiwa, satu perintah kerajaan yang membatalkan permit kerja untuk dua orang wartawan asing yang kritis terhadap kerajaan Mahathir telah ditolak oleh Mahkamah Agung.
  64. Beliau melihat bahawa nahu bahasa Melayu yang ditulis oleh orang asing itu hanyalah merupakan pengubahsuaian nahu bahasa mereka sendiri yang cuba dipaksakan ke dalam bahasa Melayu.
  65. Sebagai akibat penyediaan bahagian terbesar sokongan kewangan kerajaan oleh kaum elit melalui duti import pada barang yang diimport dengan mata wang asing yang diterima penjual kopi.
  66. Namun kadang-kadang ia mungkin membantu dalam perlakuan haram; contohnya, di sesetengah negara, prosedur untuk pendatang asing tanpa izin mungkin berbeza mengikut umur atau kerakyatannya.
  67. Dengan menerima 82 juta pelancong asing setiap tahun., Perancis merupakan tempat destinasi pelancongan teratas di dunia, mengatasi Sepanyol dan Amerika Syarikat (49.4 juta pada tahun 2005).
  68. Orang-orang Rusia merupakan komuniti orang asing yang kedua terbesar di Shanghai dan memainkan peranan yang penting dalam ekonomi dan pengawalan Petempatan Antarabangsa sehingga akhir Perang Dunia II.
  69. Peranakan ialah satu istilah yang merujuk kepada sekumpulan orang Melayu di Malaysia yang wujud hasil dari perkahwinan campur di antara orang Melayu dengan bangsa-bangsa asing dari luar Asia Tenggara.
  70. Di Malaysia, penggunaan bahasa asing khususnya bahasa Inggeris dalam pengiklanan dilihat lebih diutamakan berbanding penggunaan bahasa Melayu sebagai medium bahasa pengiklanan utama di negara tersebut.
  71. Peninggalan sejarah zaman silam di Labuan menjadi tarikan pelancong seperti Taman Damai, kubur askar asing yang terkorban semasa berperang dengan tentera Jepun di Tanjung Taras dan Taman Burung Eksotik.
  72. Walaubagaimana, ramai juga yang bersetuju bahawa kehadiran Al Jazeera di kalangan dunia Arab banyak membantu kearah kebebasan bersuara media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  73. Serangan hendap Lahad Datu 1985 ialah sebuah siri rompakan dan tembakan rambang yang berlaku pada 23 September 1985 apabila 15-20 lanun asing mendarat di pantai Lahad Datu dan mula menyerang pekan tersebut.
  74. Tanaman dagangan utama adalah getah, malah pada 1980-an getah merupakan komoditi utama penting yang hanya mengekori beras, malah merupakan salah satu daripada sedikit punca pendapatan mata wang asing negara.
  75. Tokoh asing yang penting di El Salvador adalah pendeta dan profesor Yesuit Ignacio Ellacuria, Ignacio Martxn-Baro, dan Segundo Montes, yang terbunuh pada tahun 1989 oleh Tentera El Salvador selama perang saudara.
  76. Dalam struktur tentera laut, Laksamana dianggap setara dengan pangkat Admiral dan perkataan "Laksamana" sering digunakan dalam penulisan bahasa Melayu bagi merujuk pegawai tentera laut asingyang berpangkat Admiral.
  77. Sektor ekonomi paling utamanya masih pertanian di samping pertumbuhan sihat dalam industri tekstil, pembinaan, pakaian dan pelancongan yang menjurus kepada peningkatan pelaburan asing serta perdagangan antarabangsa.
  78. Walau bagaimanapun, dengan kebanjiran pendatang dan pekerja asing dari negara bukan Islam seperti Filipina dan Sri Lanka, peratusan keseluruhan masyarakat Muslim di negara terbabit telah jatuh pada tahun yang terkini.
  79. Orang-orang kampung telah digalakkan dan digesa membuka kebun untuk bercucuk tanam dan membuat parit tali air dan dalam masa yang sama pemodal-pemodal asing mula datang membuka kebun, ladang dan berniaga di Batu Pahat.
  80. China di bawah kerajaan Beiyang masih berpecah belah dan tidak berupaya menentang sebarang serangan asing sehingga pelancaran Ekspedisi Utara pada tahun 1926-28 oleh Kuomintang, kerajaan pesaingnya yang berpusat di Guangzhou.
  81. Hal ini lebih nyata lagi apabila nahu sesuatu bahasa dikaji oleh orang asing yang bahasa ibundanya bukan bahasa Melayu dan tujuan membuat kajian tersebut bukanlah berdasarkan kajian ilmiah melainkan kerana kepentingan tertentu.
  82. Ini berdasarkan tulisan hieroglif jauh berbeza dengan pepaku Mesopotamia, tetapi kemunculan hieroglif secara tiba-tiba membayangkan Pendita/pentadbir Mesir telah memulakan sistem penyimpanan rekod berasaskan pengaruh asing yang lebih awal.
  83. Di Belanda, Rotterdam mempunyai peratusan orang asing bukan barat yang tertinggi, dengan hampir setengah daripada jumlah penduduknya tidak berasal dari Belanda, atau sekurang-kurangnya mempunyai seorang ibu bapa yang dilahirkan di luar negeri.
  84. Walaupun demikian, banyak pertempuran antara China dan Jepun masih berlarutan dengan kebangkitan nasionalisme China yang mempunyai salah satu maklumat Tiga Prinsip Rakyat yang bertujuan untuk menghapuskan imperialisme asing sama sekali dari China.
  85. Pertempuran di sepanjang sempadan Sierra Leone dan Liberia serta pergerakan pelarian telah mengakibatkan gangguan ekonomi yang utama, dan memburukkan lagi keyakinan pelabur, dengan syarikat-syarikat pelombongan asing mengurangkan kakitangan ekspatriatnya.
  86. Bagaimanapun, penganalisa asing banyak mengkritik tarikh tersebut sebagai sangat tidak realistik kerana keadaan semasa ekonomi dibandingkan dengan kriteria Maastricht; penilaian mereka mendapati bahawa tarikh 2013-2014 untuk pemelukan Euro lebih realistik.
  87. Orang Cina dengan ini menanggap negara mereka sebagai suatu yang berasingan dari segi budaya dan politik daripada negara-negara sekelilingnya, suatu konsep yang terus wujud sehingga Dinasti Qing, sekalipun sewaktu keluasannya ia menelan pengaruh asing yang dijumpainya.
  88. Pada masa kesultanan Melayu Melaka yang menjadi kuasa utama di kepulauan Melayu pada abad ke-15, perkataan "Melayu" dimasyhurkan bagi menerangkan perbezaan budaya di antara orang Melaka dengan orang-orang asing dari rantau yang sama, terutamanya Orang Jawa dan Orang Thai.
  89. Kepercayaan pelabur asing dalam ekonomi Hungary turut merosot, kerana mereka mendapati bahawa langkah-langkah ketat yang dirancang pada separuh kedua 2006 tidak memuaskan, yang mana tumpuan mereka terutamanya pada menaikkan pendapatan dan bukan menyekat perbelanjaan kerajaan.
  90. Pengisytiharan itu disambut dengan laungan "MERDEKA" sebanyak 7 kali sebagai Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu yang pertama di hadapan 20 ribu rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan Raja-rajanya serta perwakilan dari 30 negara-negara Komanwel dan negara-negara asing lainnya.
  91. Pada tahun 2003, Perancis adalah penerima pelaburan langsung asing kedua terbesar di kalangan negara-negara OECD pada $47 bilion, mengekori Luxembourg tetapi mengatasi Amerika Syarikat ($39.9 bilion), United Kingdom ($14.6 bilion), Jerman ($12.9 bilion), atau Jepun ($6.3 bilion).
  92. Tetapi, Thailand, Indonesia dan Korea Selatan mempunyai "current account deficit" dan pemulihan kecepatan pertukaran ditambat menggalakkan pinjaman luaran dan menyebabkan keketerbukaan yang berlebihan daripada risiko pertukaran mata wang asing dalam sektor kewangan dan perusahaan.
  93. Walalupun terwujudnya harapan yang optimis selepas kejatuhan komunisme, tindak balas daripada kesan Perang Sejuk baru bermula dan mencetuskan penerusan terorisme di negara-negara Dunia Ketiga yang pada suatu masa merupakan barisan hadapan politik asing Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet.
  94. Liga Bolasepak Bahagian Pertama, yang mana telah menjadi aras bolasepak Inggeris tertinggi sejak 1888, telab berada di bealakang liga-liga asing seperti Serie A Itali dan La Liga Sepanyol dalam jumlah bilangan penonton dan keuntungan, dan banyak pemain Inggeris telah berpindah ke luar negeri.
  95. Setelah diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1984, kawasan penempatan bagi kaum Kedayan ini mula menjadi antara destinasi utama kepada pelabur asing untuk berurusniaga terutama sekali setelah Labuan diiktiraf sebagai Pusat Kewangan Pesisir Antarabangsa atau IOFC pada Oktober 1990.
  96. Mulai daripada tahun 1992, kerajaan pusat di bawah Jiang Zemin, salah seorang bekas Datu Bandar Shanghai, mula mengurangkan beban cukai Shanghai dan menggalakkan kedua-dua pelaburan asingserta pelaburan dalam negeri untuk mempromosikan bandar raya ini sebagai suatu pusat ekonomi Asia Timur serta sebagai pintu masuk pelaburan ke pedalamanan China.
  97. Perjanjian Bogue yang dimeterai pada tahun 1843, serta Perjanjian Wangsia China-Amerika yang dimeterai pada tahun 1844 bersama-sama memperlihatkan negara-negara asing memperoleh hak wilayah asingan di tanah Cina yang berlangsung secara rasmi sehingga 1943 meskipun pada dasarnya, kedua-dua perjanjian ini tidak wujud lagi menjelang akhir dekad 1930-an.
  98. Salleh, Alor Setar merupakan satu Bandar yang istimewa dalam erti kata bahawa ia cepat mengalami pembangunan yang pesat meskipun ia merupakan Bandar kecil, disamping masih dapat mengekalkan ciri-ciri warisan budaya asing dalam pembangunannya khususnya bangunan-bangunan yang moden binaannya tetapi mempunyai ukiran yang cukup berseni dan bercorak asli.
  99. Ekonomi Rwanda terjejas semasa pembunuhan bangsa beramai-ramai pada tahun 1994, dengan jumlah kehilangan nyawa yang banyak, gagal untuk memperbaiki infrastruktur, sumber kewangan pertanian yang dirampas dan terbiar menyebabkan penurunan yang banyak dalam KDNK dan memusnahkan kebolehan negara ini untuk menarik minat sektor swasta dan asing dalam pelaburan.
  100. Apabila pegangan pajak jangka panjang Great Britain dan Portugal kian menghampiri kelupusan, warga tempatan jajahan tersebut agak keberatan untuk menggugurkan undang-undang barat, maka para pegawai China bersetuju untuk mengekalkan kebanyakan undang-undang tempatan yang sedia ada, agar kuasa-kuasa asing tersebut melepaskan kawalan masing-masing tanpa was-was.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...