Saturday 30 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "permintaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "permintaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Walaupun begitu, Jepun menolak permintaan tersebut.
  2. Peningkatan jumlah permintaan pula boleh berpunca kepada:
  3. Tiada permintaan Gabenor sejak 1926 (lihat Hal Ehwal King-Byng).
  4. Pengangguran berkitar disebabkan oleh kekurangan permintaan bagi buruh.
  5. Friksional ini merujuk kepada ketaksesuaian di antara permintaan dan bekalan buruh.
  6. Dengan permintaan itu, Andrew Clarke melantik seorang peguam dari Singapura bernama J.G.
  7. Beberapa buah negara mempunyai bank darah untuk memenuhi permintaan untuk pemindahan darah.
  8. Hanya saja Ali bin Abi Thalib meminta penundaan untuk menunaikan permintaan qishash tersebut.
  9. Selepas ini, Brooke-Popham bersara atas permintaan sendiri dan dilantik menjadi Gabenor Kenya.
  10. Bagaimanapun, kerajaan Jepun menolak permintaan Nazi untuk mendeportasi penduduk-penduduk Yahudi.
  11. Penawaran wang yang banyak dalam sesuatu ekonomi boleh meningkatkan jumlah permintaan dalam negara.
  12. Keramat dipercayai akan mengkabulkan permintaan seseorang yang memberikan persembahan kepada mereka.
  13. Emilia mencuri sapu tangan itu atas permintaan Iago tanpa menyedari niat Iago dengan sapu tangan itu.
  14. Beliau meletakkan jawatan setelah permintaan beliau untuk kenaikan gaji kepada USD25 seminggu ditolak.
  15. Peningkatan yang tinggi dalam permintaan agregat disebabkan oleh peningkatan dalam pendapatan pengguna.
  16. Kuasa simpanan ketua negara adalah cukup untuk memastikan kerja sama dengan sesetengah permintaan mereka.
  17. Jumlah keluaran pada tahun tersebut meningkat selepas pengurangan permintaan antara tahun-tahun 2000 hingga 2002.
  18. Jika berlaku peningkatan jumlah permintaan yang tinggi berbanding dengan jumlah penawaran, maka inflasi akan wujud.
  19. Fesyen-fesyen di pekan tersebut sering kali berubah, mencipta permintaan besar terhadap golongan pedagang dan artisan.
  20. Keadaan ini wujud apabila peningkatan permintaan berlaku pada masa ekonomi negara berada pada tingkat gunatenaga penuh.
  21. Selain itu, akibat perubahan radikal di Eropah dari segi penggunaan bijih timah, permintaan terhadapnya telah meningkat.
  22. Pemilik toyol juga perlu memenuhi apa sahaja permintaan toyol peliharaannya, sekiranya gagal, toyol tersebut akan bertindak ganas.
  23. Pada Januari 1965, Australia bersetuju untuk menghantar pasukan tenteranya ke Kalimantan setelah mendapat permintaan dari Malaysia.
  24. Hantu Keramat dikatakan akan berada di sesuatu tempat tertentu dan mampu membantu mereka yang datang membuat permintaan dari mereka.
  25. Sebenarnya Ahmad Mahmud/ Tamar Jalis menulis SBDJ atas permintaan kawannya Datuk Mustafa Ton seorang penerbit / penulis majalah Variasari.
  26. Penyalahgunaan dadah tempatan yang agak tinggi telah merangsangkan perdagangan dadah; serta meningkatkan lagi permintaan kokaina di negara ini.
  27. Pertumbuhan naik sedikit pada tahun 2004, disebabkan sebahagian besar oleh permintaan sejagat dan harga-harga komoditi di pasaran-pasaran dunia.
  28. Boleh membubarkan atau menghentikan Parlimen (Artikel 55) tetapi hanya boleh membubarkan Parlimen dengan permintaan Perdana Menteri (Artikel 43).
  29. Pendapatan yang tinggi ini akan meninggikan kecenderungan pengguna untuk berbelanja dan ini akan meningkatkan jumlah permintaan dalam sesebuah ekonomi.
  30. Apabila kitaran perniagaan menjunam contohnya dalam kemelesetan ekonomi, permintaan bagi barang dan perkhidmatan jatuh; akibatnya pekerja diberhentikan.
  31. Pada masa sekarang, bekalan air bersih untuk kegunaan manusia dianggarkan semakin berkurangan disebabkan oleh pencemaran, dan permintaan yang meningkat.
  32. Ekonomi Colombia mengalami daripada permintaan domestik dan asing yang lemah, belanjawan kerajaan serius, dan konflik-konflik dalaman senjata yang serius.
  33. Jika penawaran wang tidak dikawal, maka ekonomi pada keseluruhannya mempunyai kadar kecairan yang tinggi dan ia akan meningkatkan jumlah permintaan dalam negara.
  34. Milan. Baju kebanyakannya warna merah telah dipilih untuk musim 2004-05 dan 2005-06 sebelum kembali ke jalur lama pada musim 2006–07 atas permintaan penyokong.
  35. Oleh sebab capaian yang tinggi, kemudahan yang terbanyak dan lokasi yang strategik, permintaan untuk hartanah di Subang Jaya meningkat, mengakibatkan harga naik.
  36. Jen Percival yang menafikan permintaan Simson, dengan alasan pembinaan kubu seperti yang dicadangkan adalah tidak baik untuk moral orang awam dan anggota tentera.
  37. Jika pengguna membuat jangkaan yang harga akan naik pada masa hadapan, mereka akan berbelanja sekarang dan ini akan menambah jumlah permintaan dalam sesuatu ekonomi.
  38. Kesan ini berbeza di Eropah, di mana pengurangan permintaan cip mikropemproses untuk konsol generasi pertama menyebabkan harga pasaran cip ini menurun dengan mendadak.
  39. Malah, pihak kerajaan yang mengetahui kelemahan Parti Komunis Malaya menolak permintaan langsung Parti Komunis Malaya agar dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik.
  40. Pemulihan permintaan domestik dan luar telah menyebabkan pemulihan kukuh, sebagai kos berkurangan menguatkan daya saing eksport Hong Kong dan tempoh deflasi yang lama berakhir.
  41. Pada pertengahan abad ke-16, gula menjadi bahan eksport terpenting Brazil maka pemerintah Portugis mengimport hamba abdi Afrika untuk menampung permintaan ekonomi yang meningkat.
  42. Empat tahun selepas peperangan tamat, satu sumber ekonomi lumayan telah diperkenalkan iaitu penangkapan sotong, suatu komoditi yang mempunyai permintaan tinggi di Jepun serta Sepanyol.
  43. Atas permintaan pengeluar peranti terawal, termasuk Toshiba, Pioneer dan Samsung, diterbitkan satu piawaian sementara yang tidak merangkumi beberapa ciri-ciri, seperti salinan terurus.
  44. Inflasi tarikan permintaan berpunca daripada ketidakseimbangan antara jumlah permintaan dengan jumlah penawaran barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah negara pada sesuatu masa tertentu.
  45. Bagaimanapun permintaan ini tidak dapat ditunaikan dan Sultan Johor telah membenarkan orang-orang Negeri Sembilan ini mencari anak raja dari negeri lain untuk dipertuankan di Negeri Sembilan.
  46. Pada April 2009, atas permintaan Kumpulan 20 negara kaya dan membangun, Organisasi Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi telah menyenaraihitamkan Labuan sebagai satu dari "syurga bagi rahsia perbankan".
  47. Opini awam kebangsaan melakukan tindakan permintaan langsung, sangat besar usaha Presiden McKinley, Ketua DPR Thomas Brackett Reed dan masyarakat perniagaan untuk mencari penyelesaian yang dirundingkan.
  48. Inflasi yang rendah atau sederhana disumbang oleh turun naik permintaan sebenar barangan dan perkhidmatan, atau perubahan dalam bekalan seperti semasa kekurangan, dan juga pertumbuhan dalam bekalan wang.
  49. Dalam keadaan-keadaan yang pengecualian ketua negara boleh sama ada menolak suatu permintaan pembubaran, seperti pada Hal Ehwal King-Byng Kanada, atau memecat kerajaan, seperti pada krisis 1975 Australia.
  50. Dengan pemulihan ekonomi Malaysia, telah terdapat satu permintaan yang seiring untuk program tempatan, termasuk berita, hal ehwal semasa, majalah-majalah, perbincangan, sukan, dokumentari, drama atau filem.
  51. Apabila sesebuah ekonomi mencapai gunatenaga penuh, tingkat pengeluaran sukar dinaikkan dengan cepat untuk menampung permintaan yang melambung ini, sama ada oleh sebab pasaran buruh atau pembekalan barangan.
  52. Gedung beli-belah besar juga menyediakan seorang pelakon watak Santa Claus yang duduk di atas singgahsana untuk mendengar permintaan kanak-kanak pada hari Krismas, di samping diambil gambar bersama para pengunjung.
  53. Ini dinyatakan dan digunapakai bagi menunjukkan kuasa yang ada pada dri baginda adalah bukan sekadar untuk berfungsi sebagai "rubber-stamp" apabila Menteri Besar membuat permintaan untuk pembubaran pada bila-bila masa.
  54. Upacara menyemah berbeza, bergantung kepada kelaziman yang dilakukan orang yang mengetuai sesuatu upacara, ataupun kehendak orang yang berkenaan atas permintaan jin-jin, yang diberitahu melalui mimpi ataupun lain-lain medium.
  55. Petaling Jaya menjadi kawasan tumpuan penduduk termasuk kawasan Seksyen 52, kawasan Sungai Way-Subang, Bandar Utama, Kota Damansara, Damansara Perdana, Bandar Sri Damansara dan Damansara Damai bagi menampung permintaan penduduk.
  56. Lembaga ini mengulas permintaan kewangan dan cadangan belanjawan lalu memperuntukkan dana bagi setiap universiti dalam sistem, serta juga meluluskan program pengajaran baru dan juga membatalkan atau mengubah suai program sedia ada.
  57. Pelan pembinaan KLIA bermula pada tahun 1990 apabila kerajaan sedar bahawa lapangan terbang utama pada waktu itu, Lapangan Terbang Antarabangsa Subang tidak akan mampu menampungpermintaan apabila bilangan penumpang meningkat di masa hadapan.
  58. Jika, contohnya Perdana Menteri British minta untuk membubarkan parlimen supaya suatu pilihanraya umum mengambil tempat, Perdana menteri adalah secara perlembagaan terpaksa meminta keizinan dari sovereign supaya dapat mendapat suatu permintaan seperti itu.
  59. Namun jarang sekali tanah dikawasan ini dimajukan untuk tujuan pertanian, kebanyakkan dimajukan untuk penempatan, industri dan komersial kerana keluasan tanah yang terhad di Kuala Terengganu selain daripada permintaan yang tinggi untuk hartanah dan pembangunan.
  60. Pertanian intensif telah dikaitkan dengan kemerosotan mutu tanah di India dan Asia, dan terdapat rasa bimbang yang semakin meningkat tentang kesan buruk baja dan racun perosak pada alam sekitar, khususnya kerana jumlah penduduk serta permintaan makanan kian bertambah.
  61. Pada 1990-an dan 2000-an, permintaan untuk penjelasan mengenai apakah yang membentuk budaya, tentang bagaimana pemerhati tahu di mana berakhirnya budaya sendiri dan permulaan yang lain, dan topik-topik penting lain secara bertulis yang diketahui oleh ahli antropologi.
  62. Pada Mei 2005, terdapat permintaan daripada ahli-ahli UMNO, parti politik yang terbesar dalam kerajaan campuran, untuk menggilirkan jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang di antara parti-parti komponen Barisan Nasional, akan tetapi cadangan itu ditolak oleh Perdana Menteri.
  63. Sebuah telaga yang terletak di atas Jalan Cina pada hari ini di Bazaar Utama membantu memerangi wabak itu dengan menyediakan bekalan air bersih, kerana peningkatan permintaan untuk bekalan air, peranan telaga itu kemudian digantikan dengan pemasangan pemprosesan air di Jalan Bau.
  64. Pemerintahan sendiri dikaitkan dalam konteks di mana terdapat pengakhiran pemerintahan penjajahan, kerajaan monarki mutlak atau Raja, serta juga permintaan bagi entiti autonomi menurut agama, etnik atau kawasan geografi yang melihat diri mereka sebagai tidak diwakili atau kurang diwakili dalam kerajaan negara.
  65. Internet Explorer telah memperkenalkan beberapa jenis sambungan kepada JScript yang telah diterima oleh pelayar-pelayar lain, termasuk sifat innerHTML yang mengembalikan rentetan HTML dalam unsur; objek XMLHttpRequest yang membolehkan penghantaran permintaan HTTP dan penerimaan sambutan HTTP; dan sifat designMode dalam objek contentDocument yang membolehkan teks kaya untuk penyuntingan dokumen HTML.
  66. Perkara 2 berbunyi: "Perjuangan rakyat termasuk perjuangan bersenjata menentang pendudukan asing, pencerobohan, kolonialisme, dan hegemoni, yang ditujukan untuk pembebasan dan penentuan nasib sendiri." HRW telah mencadangkan kepada OIC bahawa mereka menganut "sudah berjalan lama dan diakui secara sejagat piawai hak asasi manusia antarabangsa" - permintaan yang masih belum mengarah kepada keputusan apapun.
  67. Mengikut Fasal 18 (2)(b) pula, bagi memastikan tindakan baginda adalah mengikut bidang kuasa sedia ada ke atas baginda, Paduka Seri Sultan Perak telah menggunapakai kuasa budi bicara (kuasa untuk menentukan sesuatu dan bertindak berdasarkan budi bicara dan penilaian sendiri) yang ada pada baginda di bawah peruntukan 18 (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan untuk tidak memperkenankan permintaan pembubarkan DUN oleh Menteri Besar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...