Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "kewangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kewangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sydney merupakan pusat kewangan dan ekonomi Australia.
  2. Finance One, perusahaan kewangan Thailand terbesar muflis.
  3. Walaubagaimanapun, ia tergendala akibat krisis kewangan Asia.
  4. Kerana peperangan inilah kewangan United Kingdom teruk terjejas.
  5. Hal ehwal kewangan mestilah dikendalikan oleh negeri masing-masing.
  6. Masalah kewangan banyak memaksa beberapa pasukan untuk menarik diri.
  7. Bagaimanapun dari segi ekonomi, perkhidmatan kewangan lebih penting.
  8. Bidang sains politik/ekonomi yang membahaskan cukai ialah kewangan umum.
  9. Bantuan kewangan Iran ini atas nama membantu Program Pemulihan Islam Lubnan.
  10. Pada tahun 2008, kelab ini berada pada kedudukan kewangan yang tidak menentu.
  11. Dalam segi amalan, matematik kewangan bertindan dengan bidang kewangan pengiraan.
  12. Matematik kewangan adalah cabang matematik gunaan berkenaan dengan pasaran kewangan.
  13. Peruntukan kewangan yang besar adalah diperlukan untuk membaikpulih sistem keretapi ini.
  14. Hizbullah diperkuatkan dengan penyertaan ribuan Pasukan Pengawal Revolusi Iran dan kewangan Iran.
  15. Kini, Mumbai merupakan pusat perdagangan India yang turut berubah menjadi pusat kewangan sedunia.
  16. Krisis kewangan yang melanda telah menyebabkan beberapa program masih belum melepasi fasa cadangan.
  17. Usaha mencari bantuan kewangan bagi membiayai pembangunan penempatan tersebut gagal lalu ditinggalkan.
  18. Keadaan kewangan dikawal dan langkah-langkah pertama untuk membentukkan negeri-negeri bersekutu diambil.
  19. Sejak 2001, perkhidmatan kewangan di pulau ini dikawal oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Kewangan yang bebas.
  20. Nairobi kini salah satu daripada bandar-bandar yang paling menonjol dari segi politik dan kewangan Afrika.
  21. Rodas menjadi penasihat kewangan Walker pada tahun 2007 dan membantu untuk mewujudkan Reach Out Worldwide.
  22. Tugas mengawal kadar inflasi yang rendah dijalankan oleh pihak berkuasa kewangan yang membuat polisi kewangan.
  23. Ekonomi di sini tidak juga merujuk kepada konsep kewangan tetapi kepada "peruntukan" dalam erti kata yang luas.
  24. Namun, pembinaan sistem atas tanah tidak dapat dilengkapkan kerana masalah pembiayaan akibat krisis kewangan Asia.
  25. Pulau Labuan telah diisytiharkan sebagai pusat kewangan luar pantai pada 1990 dan pelabuhan bebas cukai sejak 1956.
  26. Dalam beberapa dekad terakhir, pertumbuhan dalam sektor kewangan telah lebih dari menggantikan penurunan dalam baja.
  27. Satu revolusi seperti, Josx Martx, terus melakukan advokasi autonomi kewangan dan politik Cuba bahkan di pengasingan.
  28. Pada tahun 2010, beliau menyelia pelaksanaan pembaharuan penjagaan kesihatan dan sistem kewangan secara besar-besaran.
  29. Ia merupakan salah sebuah pusat kewangan terbesar di dunia dan juga mempunyai KDNK bandaraya kelima tertinggi di dunia.
  30. Dibebani dengan masalah kewangan dan kemerosotan populariti, kegemilangan MSR selama 36 tahun berakhir pada tahun 1925.
  31. Mahathir Mohamed telah membawa masuk bekas menteri kewangan sebelum ini, iaitu Tun Daim Zainuddin ke dalam barisan kabinet.
  32. Ia juga boleh membawa kepada peningkatan jenayah akibat masalah kewangan dan masalah tekanan jiwa dan tiada keyakinan diri.
  33. Pada tahun 2009, menurut Migs.biz, Microsoft telah menghentikan beberapa pekerja akibat dari masalah krisis kewangan global.
  34. Beberapa komuniti niaga India utara memulakan tahun kewangan pada hari Divali, maka buku akaun baru akan dibuka pada hari ini.
  35. Peristiwa perang saudara di Lubnan menguntungkan Bahrain apabila mereka menggantikan Beirut sebagai pusat kewangan Timur Tengah.
  36. Pada umumnya, matematik kewangan diperoleh dari, dan meluaskan, model matematik atau nombor yang dicadangkan oleh ekonomi kewangan.
  37. Mumbai merupakan bandaraya terbesar di India dan juga pusat kewangan dan perdagangan negara yang menjana 6.16% daripada jumlah KDNK.
  38. Peristiwa ini merupakan malapetaka kewangan yang besar kepada Scotland kerana satu perempat daripada modalnya hilang dalam usaha tersebut.
  39. Lebuh raya sepanjang 847.7 km disiapkan dalam tempoh 7 tahun.Lebuh raya adalah kejayaan dasar Penswastaan tanpa membebankan kewangan kerajaan.
  40. Bagi tahun kewangan yang berakhir pada 30 April 2004 sahaja, KL Infra mencatat kerugian bersih RM46.24 juta daripada hasil jualan RM15.08 juta.
  41. Krisis kewangan Asia juga telah memaksa KL PRT Sdn Bhd menyemak semula pelan pembangunan KL PRT akibat kejatuhan nilai matawang Ringgit Malaysia.
  42. Dengan mengamalkan pelan-pelan tindakan yang digariskan oleh Bank Dunia dan IMF, negara telah terjerumus kedalam krisis kewangan yang lebih teruk.
  43. Cawangan ini mengendalikan segala tugas-tugas pengurusan logistik serta pengurusan kewangan bagi Markas ATM serta unit-unit 3 khidmat di bawahnya.
  44. Pertambangan perak di Bolivia memberi barakah pada kewangan Sepanyol, dan Spain mempekerjakan orang Bolivia sebagai buruh untuk bekerja di pertambangan.
  45. Adalah ketika itu bahawa kuasa-kuasa besar Perancis, Britain dan Itali meletakkan kewangan Tunisia di bawah kuasa pentadbiran melalui perjanjian antarabangsa.
  46. Oleh yang demikian, dalam usaha untuk menunjukkan komitmen mereka kepada rakyat disini, mereka telah menyalurkan bantuan kewangan kepada jajahan yang miskin ini.
  47. Pada akhir 1990-an, Malaysia digegarkan oleh krisis kewangan Asia dan kemelut politik ekoran pelucutan jawatan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim.
  48. Pergolakan sosial dan ekonomi New York reda pada tahun 1980-an apabila kebangkitan dalam industri kewangan yang amat penting memulihkan kesihatan fiskal kota ini.
  49. Selama berpuluh-puluh tahun, ia menjadi tempat berpangkalan untuk perkhidmatan kewangan utama India, dan juga tumpuan untuk pembanguna prasarana dan pelaburan swasta.
  50. Dalam laporan hasil kewangan Januari 2009, Microsoft mengumumkan pemberhentian kerja 5,000 orang kakitangan akibat kegiatan ekomoni lembap disebabkan krisis kewangan.
  51. Penyingkiran Anwar dari UMNO dan Kerajaan Persekutuan berkait rapat dengan krisis kewangan yang dialami oleh Malaysia dan negara-negara rantau Asia yang lain pada 1997.
  52. Perjanjian Maastricht 1992 melihatkan banyak perubahan dalam pertubuhan ini, terutamanya dalam hal ehwal kewangan dan politik dan juga pengenalan nama "Kesatuan Eropah".
  53. Walau bagaimanapun, tekanan kewangan menyebabkan beliau meletakkan jawatan pada akhir musim 1991–92 dan dia menyertai bekas kelabnya, West Ham United sebagai jurulatih.
  54. Polisi kewangan dan fiskal kerajaan yang berkuasa yang bersifat ekspansioner, bermula pada September 1998, menimbulkan perkembangan KDNK 6.4% pada 1999 dan 10.5% pada 2000.
  55. Pada zaman ini dan kebebasan hak, kemungkinannya wanita simpanan tersebut turut bekerja, dan kurang, jika ada, bergantung sepenuhnya secara kewangan kepada lelaki tersebut.
  56. Krisis Kewangan Asia adalah krisis kewangan yang dimulai pada Julai 1997 di Thailand, dan mempengaruhi mata wang, bursa saham dan harga aset lainnya di beberapa negara Asia.
  57. Empat negara ini dinamakan sebagai negara yang paling bawah kerana menolak untuk menerima peraturan baru keterbukaan kewangan seperti bertukar-tukar maklumat mengenai cukai.
  58. Norway meneruskan sumbangan kewangan kepada Pertubuhan Bangsa - Bangsa Bersatu (PBB) dan menghantar tentera kepada negara bergolak seperti Afghanistan, Kosovo, Sudan dan Libya.
  59. Hong Kong matang menjadi sebuah pusat kewangan pada 1990an, tetapi terjejas dengan teruk oleh krisis kewangan Asia pada 1998, dan sekali lagi pada 2003 oleh letusan wabak SARS.
  60. Pada tahun 2015, dakwaan skandal rasuah kewangan yang melibatkan dana kerajaan, 1Malaysia Development Berhad telah membelenggu pentadbiran Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak.
  61. Lapangan terbang ini juga terpaksa menghadapi krisis kewangan Asia Timur, penyakit SARS dan wabak selsema burung yang memberi impak negatif terhadap trafik penumpang di Malaysia.
  62. Malah dalam tempoh beberapa bulan yang lepas, Kerajaan malaysia turut menggantung lesen penerbitan akhbar kewangan dan berita The Edge, yang turut melaporkan tentang skandal 1MDB.
  63. Sebagai akibat penyediaan bahagian terbesar sokongan kewangan kerajaan oleh kaum elit melalui duti import pada barang yang diimport dengan mata wang asing yang diterima penjual kopi.
  64. Kemajuan negara ini bergantung kepada keterbukaan operasi-operasi kewangan kerajaan dan mungkinnya pengurangan saiz tenteranya yang rejim itu telah bergantung untuk mengekalkan diri.
  65. Walaupun ini boleh dikatakan sama, kejuteraan kewangan tertumpu kepada aplikasi, sementara yang matematik kewangan tertumpu kepada model dan perolehan; silat lihat Analisis Kuantitatif.
  66. Ini menyebabkan nilai ringgit meningkat kepada anggapan nilai pasarannya, namun Bank Negara telah mencampur tangan dalam pasaran kewangan untuk menjaga kestabilan kadar tukaran ringgit.
  67. Petronas meraih keuntungan sebelum cukai RM76.3 bilion dalam tahun kewangan berakhir 31 Mac 2007, peningkatan kira-kira 10 peratus daripada RM69.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya.
  68. Selain itu, Overbeck berhasil mendapatkan bantuan kewangan dari Dent bersaudara (Dent brothers - Alfred and Edward) bagi menampung perbelanjaan rancangan yang dirancang untuk Borneo Utara.
  69. Tan Kah Kee adalah philanthropist terkenal dikalangan masyarakat Cina Singapura dan merupakan penyumbang kewangan utama dengan banyak kegiatan mengutip derma dilaksanakan menggunakan namanya.
  70. Ketika itu dikenali dengan nama Hong Mun dengan kod angka 3821 mereka mengumpul ahli-ahli baru dan dana kewangan untuk membantu kumpulan mereka yang berada di China untuk menentang Dinasti Qing.
  71. Pemilik-pemilik dan pengendali suatu perniagaan mempunyai satu daripada objektif utama iaitu penerimaan atau penjanaan satu pengembalian kewangan di dalam pertukaran bagi kerja dan penerimaan risiko.
  72. Pada 1991, kerajaan telah melaksanakan reformasi kewangan yang radikal dengan menambatkan peso kepada Dolar Amerika Syarikat dan menghadkan pertumbuhan kewangan ke rizab kewangansecara undang-undang.
  73. Sejak 1998, ia telah mengadakan lagi sebuah mesyuarat pada setiap April untuk bertemu dengan menteri-menteri kewangan yang mengetuai jawatankuasa utama dalam Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa.
  74. Pembaharuan terawalnya adalah perisytiharan Sumpah Lima Piagam pada tahun 1868, iaitu kenyataan am matlamat para pemimpin Meiji untuk menyuntik semangat dan meraih sokongan kewangan untuk kerajaan baru.
  75. Luxembourg secara khusus mempunyai hubungan dagang dan kewangan yang rapat dengan Belgium dan Belanda, dan sebagai ahli Kesatuan Eropah juga menikmati keuntungan-keuntungan dari pasaran Eropah yang terbuka.
  76. Disebabkan pendekatannya yang konservatif kepada kewangan dan semangat entrepreneurialnya yang tinggi, ekonomi Taiwan tidak banyak terjejas berbanding negara-negara jirannya pada krisiskewangan 1997 di Asia.
  77. Sumbangan operasi antarabangsa Petronas meningkat 19.4 peratus daripada RM56.6 bilion pada tahun kewangan sebelum ini, sekali gus menunjukkan kehadirannya yang lebih kukuh dalam industri minyak dan gas dunia.
  78. Rupa-rupanya banyak penyebaran proses, manakala yang seolah-olah berbeza, diterangkan oleh persamaan yang sama; persamaan Black-Scholes dalam kewangan adalah untuk contoh, yang berkaitan dengan persamaan haba.
  79. Insiden Perang Kulim 1888 ini telah menyebabkan kerajaan Kedah terpaksa melantik seorang rakyat British iaitu B.E Mitchell sebagai Ketua Polis Kulim pada tahun 1890 dan kedudukan kewangan negeri Kedah yang teruk.
  80. Pada pertengahan dekad 1800-an, kerajaan Tunisia di bawah pemerintahan Bey menjejaskan kewajarannya dengan membuat beberapa keputusan kewangan yang penuh dengan perbalahan dan yang akhirnya mengakibatkan kejatuhannya.
  81. Hal ini tentunya merupakan tugas berat bagi kerajaan yang baru terbentuk tersebut, terutama kerana keadaan ekonomi dan kewangan Suriname yang sangat memprihatinkan, sebagai akibat dari kemelut politik yang berpanjangan.
  82. Adalah menjadi tanggungjawab orang Islam untuk memberi sokongan dan kekuatan kepada Saudara Baru yang kini dianggap sebagai saudara dalam agama, terutama dalam bentuk bantuan kebajikan, moral, kewangan dan pembelajaran.
  83. Pada suatu ketika, Shanghai menjadi pusat kewangan yang ketiga terbesar di dunia, selepas Bandaraya New York dan London, serta bandar raya perdagangan yang terbesar di Timur Jauh pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20.
  84. Mumbai adalah tempat terletaknya institusi kewangan terpenting di India seperti Bank Rizab India, Bursa Saham Bombay, Bursa Saham Kebangsaan India dan ibu pejabat bagi berbilang syarikat India dan perbadanan multinasional.
  85. Telegraf kuadrupleks ini menjadi kejayaan kewangan besar yang pertama buat Edison, maka Menlo Park menjadi institusi pertama yang didirikan dengan tujuan khusus menghasilkan inovasi dan peningkatan teknologi yang berterusan.
  86. Bahasa Inggeris juga dianggap oleh sesetengah pihak sebagai lingua franca tidak rasmi sedunia, hasil kekuasaan ekonomi, kebudayaan dan geopolitik dari kebanyakan negara Barat maju dalam institusikewangan dan perniagaan sedunia.
  87. New York bersaing dengan London sebagai pusat kewangan dunia dengan adanya Wall Street di Lower Manhattan, tempat terletaknya Bursa Saham New York, bursa saham terbesar di dunia dari segi permodalan pasaran syarikat tersenarainya.
  88. Demi menjejaki prestasi setiap unit dan menugaskan tanggungjawab dengan lebih terperinci, Microsoft disusun semula menjadi tujuh kumpulan perniagaan teras—setiap satunya sebuah entiti kewanganberasingan—pada bulan April 2002.
  89. Lembaga ini mengulas permintaan kewangan dan cadangan belanjawan lalu memperuntukkan dana bagi setiap universiti dalam sistem, serta juga meluluskan program pengajaran baru dan juga membatalkan atau mengubah suai program sedia ada.
  90. Kod itu bukan sahaja digunakan untuk mata wang tetapi juga untuk logam berharga (emas, perak, paladium, dan platinum), serta sesetengah entiti yang lain yang digunakan dalam kewangan antarabangsa, misalnya Hak Pengeluaran Khas (HPK).
  91. Disebabkan hutang luar negeri Romania meningkat dengan mendadak antara tahun 1977 hingga 1981, pengaruh organisasi kewangan antarabangsa seperti IMF dan Bank Dunia meningkat, yang tidak sesuai dengan dasar autarki Nicolae CeauÅŸescu.
  92. Untuk menjadi sebagai satu penyimpan nilai, satu komoditi, dalam bentuk wang, atau modal kewangan mestilah boleh disimpan dengan selamat dan boleh didapat kembali - dan boleh dijangkakan sebagai berguna apabila ia didapatkan kembali.
  93. Perancis telah menerajui negara-negara ahlu Kesatuan Eropah yang hendah memperoleh faedah daripada kekuatan kesatuan kewangan ini untuk mencipta sistem politik, pertahanan dan keselamatan Kesatuan Eropah yang lebih bersatu dan berkebolehan.
  94. Pada masa yang sama, bilangan Melayu yang semakin bertambah telah mengambil agama ini lebih serius, dengan bertambahnya populariti kewangan Islam dan bertambahnya bilangan perempuan memilih untuk memakai tudung atau skaf kepala sebagai bukti.
  95. Beberapa institusi kewangan antarabangsa memuji penyusunan semula ekonomi yang diperkenalkan Presiden semasa xlvaro Uribe, yang termasuk langkah-langkah diambil untuk membawa defisit sektor awam di bawah 2.5% dalam keluaran dalam negeri kasar (KDNK).
  96. Kes terhadap dua orang wartawan yang tersebut di atas tertimbul ketika John Berthelsen dan Raphael Pura menulis sebuah siri makalah terhadap urusniaga-urusniaga kewangan yang dilaksanakan oleh pegawai-pegawai kerajaan yang diragui tidak etika dan sah.
  97. Ngah Ibrahim mengadakan sistem pentadbiran moden di wilayah Larut dan mempunyai pasukan polisnya sendiri, dan mempunyai seorang hakim untuk mengadili kes-kes tuntutan, seorang majistret dan juga Bendahari untuk memungut cukai dan mentadbir kewangan wilayah.
  98. Pakatan ini dibentuk bagi meningkatkan kerjasama antara negara Asia Timur dalam ekonomi, kewangan (termasuk memerhati aliran modal kawasan), pembangunan sosial dan sumber manusia, pembangunan saintifik dan teknikal, budaya dan informasi, dan pembangunan infrastrutur.
  99. Keuntungan itu diraih daripada pendapatan berjumlah RM184.1 bilion, juga meningkat 10 peratus daripada RM167.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, dengan operasi antarabangsa, tidak termasuk pendapatan eksportnya, menyumbang RM67.6 bilion atau kira-kira 40 peratus.
  100. Penduduk Cina di negeri-negeri Tanah Melayu termasuk Singapura juga turut memberikan bantuan kewangan dan ekonomi bagi membantu Republik China menentang Jepun, meskipun kadang kala bantuan itu berpecah kerana ia disalurkan kepada beberapa kelompok yang bertikai di China.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...