Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "hanyalah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hanyalah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Apa yang tercatat hanyalah aliran Sungai yang ditandakan "k.Sa.
  2. Anggaran awal hanyalah $152,000.Tempoh masa pembinaan ialah 2 tahun 7 bulan.
  3. Manakala, di Seksyen 16 dan 17, sekolah menengah yang ada hanyalah SMK Seksyen 16.
  4. Terri Irwin mendakwa kelakuan suaminya itu hanyalah perbuatan yang tidak berbahaya.
  5. Terdapat fahaman yang salah bahawa hukum fizik hanyalah teori mudah yang kita pasti.
  6. Pandangan awal mengenai fungsi otak menganggap ia hanyalah sebagai pengisi tengkorak.
  7. Secara ilmiah, toyol hanyalah satu helah pencuri yang bergerak aktif disesuatu tempat.
  8. Jarak di antara pusat bandaraya Kuala Lumpur dan Ampang hanyalah 9 hingga 11 kilometer sahaja.
  9. Satu perubahan yang signifikan hanyalah apabila Empayar Uthmaniyyah mula menjadi sekutu kuasa-kuasa Eropah.
  10. Sebenarnya pihak Turki Uthmaniyyah hanyalah ingin bertindak terhadap campur tangan Hapsburg Sepanyol ke atas Hungary.
  11. Kini nama pangkalan telah luput dari sebutan penduduk dan yang tinggal hanyalah nama Kangar atau Pekan Kangar sahaja.
  12. Ia hanyalah terma atau gelaran yang digunakan apabila pesilat merancang acara persembahan mereka di majlis keramaian.
  13. Secara ilmiah, Jerangkung hanyalah satu penjelasan bagi menerangkan sesuatu yang tidak mampu dijelas dengan cara biasa.
  14. Teheran pada mulanya hanyalah kampung kecil dan kurang dikenali berbanding dengan bandar Rhage yang terletak berdekatan.
  15. Pola jangkitan yang dicadangkan hanyalah hipotesis kerja dan mungkin ditolah apabila jujukan DNA lanjut dari spesies tambahan diperolehi.
  16. Terdapat juga kemungkinannya wujud hubungan sosial dan emosi antara lelaki dan perempuan, manakala pelacur hanyalah khusus secara seksual.
  17. Mereka ini yang mempunyai pengetahuan mengenai bentuk, pati sebenar sesuatu, manakala apa yang terdapat di dunia ini hanyalah salinan cacat.
  18. Oleh kerana tiada sebarang penerangan tentang perwatakan fizikalnya yang wujud, gambaran Euclid dalam karya seni hanyalah produk imaginasi ahli seni.
  19. Pada mulanya ia hanyalah sebahagian jasad dari pengetahuan praktikal yang mengambil berat dengan jarak, luas dan isipadu, tetapi pada abad ketiga S.M.
  20. Tamadun lain yang menciptakan tulisan tersendiri hanyalah Mesopotamia, Tamadun lembah Indus, India, para Maya di Amerika Selatan dan tamadun Mesir purba.
  21. Kedatangan agama Islam mengajar bahawa tidak terdapat mambang ataupun hantu dan yang ada hanyalah mahkluk halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
  22. Sebelum itu, perlawanan dianggap sebagai pengulangan final 2005, perbezaannya hanyalah final 2007 dilangsungkan di Stadium Olimpik Athens di Athens, Greece.
  23. DualShock 3 juga mempunyai reka bentuk serupa dengan Sixaxis dengan perbezaan hanyalah pada cetakan "DUALSHOCK 3" yang terdapat pada bahagian atas alat pengawal.
  24. Kumpulan ini tidak menggambarkan negeri-negeri berikut sebagai satu entiti tetapi hanyalah sebagai satu terma untuk menerangkan tentang negeri-negeri Melayu berkenaan.
  25. Tetapi Sultan Sulaiman hanyalah seorang sultan tetapi tidak mempunyai kuasa kerana Daeng Merewah, daripada orang Bugis yang memegang kuasa sebagai Yang Dipertuan Muda.
  26. Pedang awal hanyalah salinan dari pedang Cina, lurus dan bermata dua, tetapi perperangan yang berlarutan pada tempoh Asuka menggalakkan kemajuan dalam bidang persenjataan.
  27. BERSIH berpendapat bahawa adalah tidak adil bagi pihak polis tidak mengeluarkan permit untuk mengadakan perhimpunan ini kerana ia hanyalah menyuarakan suara rakyat di sini.
  28. Beliau melihat bahawa nahu bahasa Melayu yang ditulis oleh orang asing itu hanyalah merupakan pengubahsuaian nahu bahasa mereka sendiri yang cuba dipaksakan ke dalam bahasa Melayu.
  29. Setelah diisytiharkan menjadi ibu negeri, Shah Alam Town Board diserap menjadi Majlis Perbandaran Shah Alam dengan keluasan pentadbiranya pada ketika itu hanyalah 41.69 km persegi.
  30. Walaupun dengan mengenepikan kerumitan keadaan hampagas, pandangan klasik mengenai hampagas sempurna dengan tekanan gas menyamai sifar hanyalah konsep falsafah dan tidak pernah ditunjukkan dalam amalan.
  31. Kerja-kerja yang tinggal hanyalah menggunakan fizik untuk menerang pemerhatian dalam kimia, menentukan pemalar fizik kepada nilai yang lebih jitu, dan menyelesaikan tiga masalah penting yang bakal melahirkan bidang mekanik kuantum.
  32. Shah Alam yang pada ketika itu hanyalah ladang kelapa sawit dan hutan mula dibuka pada tahun 1963 bagi dimajukan untuk dijadikan pusat pentadbiran kerajaan Selangor yang baru setelah Kuala Lumpur dirancang untuk dijadikan Wilayah Persekutuan.
  33. Bagaimanapun, ahli matematik seperti Poincarx dan Arnold menafikan kewujudan "matematik gunaan" dan mendakwa yang wujud hanyalah "aplikasi matematik"; sepertimana bukan ahli matematik yang mencampur adukkan matematik gunaan dengan aplikasi matematik.
  34. Pandangan dominan ini telah diterbalikkan oleh penemuan berevolusi dari geometri bukan Euclid dalam karya dari Gauss, Bolyai, dan Lobachevsky, yang mempamerkan bahawa ruang Euclid biasahanyalah satu-satunya kemungkinan besar untuk perkembangan geometri.
  35. Bahan letupan gred tinggi RDX sebagai bukti penglibatan Lashkasr e-Tayyaba.Tetapi [Abdullah Ghaznawi]] dari Lashkar e-Tayyaba menafikan kumpulan mereka terbabit kerana siasatan forensik menunjukkan hanya bahan letupan hanyalah dinamit dan ammonium nitrat.
  36. Pada 14 Jun 1976, kerajaan Sabah telah menandatangani perjanjian dengan Petronas, iaitu syarikat gali minyak dan gas milik kerajaan persekutuan, namun pembahagian hak bagi pengeluaran dan hasil daripada petroleum yang ditemui di perairan Sabah hanyalah sebanyak 5%.
  37. Walaupun pada asalnya Borussia Dortmund hanyalah ditubuhkan sebagai sebuah kelab bola sepak,namun pada masa kini,kelab ini juga mempunyai sebuah pasukan bola baling dan juga ping pong yang bersaing di liga tempatan.Pada masa yang sama,cabang-cabang ini juga berfungsi sebagai kelab penyokong pasukan yang menjaga kebajikan hampir 60000 ahli kelab.
  38. Proses fotosintesis penting bagi semua kehidupan disebabkan tumbuhan yang bergantung hidup kepada matahari ini akan menjadi makanan kepada haiwan maun yang akan menjadi makanan kepada haiwan maserba atau haiwan maging yang lain.Pengecualian hanyalah kepada masyarakat hidupan di laut dalam berhampiran pinggir plat tektonik yang berasaskan galian yang terpancar keluar daripada perut bumi.
  39. Di dalam penyelesaian Abu Yasir Fikri juga mencadangkan bahawa Thailand membuang dasar diskriminasi terhadap orang Patani dan paling kurang membenarkan Patani hak untuk mentadbir negeri sendiri sama seperti daerah lain di Thailand sudah dapat, dengan alasan bahawa ini tidak bercanggah dengan perlembagaan Thailand kerana telah dilakukan di bahagian lain daripada Thailand dan inihanyalah soal kemajuan politik.
  40. Menurut Proclus, Archimedes dikatakan pernah menyebut tentang Euclid yang disoal Raja Ptolemy samada terdapat jalan mudah untuk mempelajari geometri selain daripada Elemen, Euclid menjawab, "Tuanku, tiada jalan diraja kepada Geometri." Walaupun petikan dari Archimedes yang didakwa disampaikan oleh Euclid ini telah dianggap hanyalah penambahan dari para penyunting karyanya, ia masih dipercayai ramai yang Euclid menulis karyanya sebelum Archimedes.
  41. Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untul lalu, pemerintah pasukan memutuskan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat; tetapi bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera terlalu teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...