Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "parlimen"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "parlimen" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Senarai ahli parlimen bagi kawasan George Town
  2. Terengganu dibahagikan kepada 8 parlimen iaitu:-
  3. Beliau telah bertanding di kawasan parlimen Pekan, negeri Pahang.
  4. Ahli parlimen PAS Hassan Adli Mohd Arshad merupakan bapa saudaranya.
  5. Oslo telah mempunyai sistem parlimen daripada kerajaan sejak tahun 1986.
  6. Jumlah kerusi di parlimen antara 52 dan 65 tetapi ketika ini berjumlah 65.
  7. Malaysia mengamal sistem parlimen dwidewan: Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
  8. Beliau dipilih ke parlimen pada 1948 dan menjadi Menteri Pertahanan pada 1966.
  9. Sesetengah parlimen asal-Westminster adalah sistem satu dewan untuk dua tujuan:
  10. Pilihan raya parlimen diadakan lebih kurang sekali dalam empat atau lima tahun.
  11. Beliau menjadi ahli parlimen termuda yang pernah dipilih dengan usia 23 tahun ketika itu.
  12. Ada sistem parlimen lain yang prosedur-prosedurnya sangat berbeza dari sistem Westminster.
  13. Manakala kabinet merupakan ahli parlimen yang dipilih daripada Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
  14. Setiap negeri menghantar dua wakil ke Dewan Negara, iaitu dewan pertuanan parlimen persekutuan.
  15. Indonesia merupakan sebuah republik, dengan parlimen dan presiden yang dipilih secara langsung.
  16. Sebuah parlimen dan kerajaan tunggal, yang berpusat di Westminster, dikawal oleh kerajaan baru.
  17. Persidangan terkini adalah merupakan kali ke-12, dirasmikan di bangunan parlimen pada 28 April, 2008.
  18. Sistem Westminster adalah sebuah sistem parlimen kerajaan demokratik dimodel selepas kerajaan British.
  19. Komanwel Australia ialah sebuah negara raja berperlembagaan yang mengamalkan sistem parlimen kerajaan.
  20. Yang di-Pertuan Agong juga boleh menolak atau menggantung permohonan membubarkan parlimen (Artikel 40).
  21. Ahli-ahli perhimpunan ini dipetik daripada ahli-ahli parlimen atau majlis perundangan negara-ngara ahli.
  22. Antaranya ialah bekas ahli parlimen Batu Berendam, Dato Tamrin Abdul Ghafar dan anak bungsu Kartika Sri.
  23. Beliau turut berhak melantik ahli daripada kedua-dua dewan di parlimen untuk menganggotai Jemaah Menteri.
  24. Kerusi Parlimen P163 KULAI adalah kerusi parlimen yang mengandungi peratus penduduk Cina tertinggi di Johor.
  25. Pilihanraya parlimen kebangsaan diadakan setiap empat tahun; pilihan setersunay bakal diadakan pada tahun 2010.
  26. Pada 3 April 2012, laporan jawatankuasa itu dikemukakan ke parlimen dengan bantahan daripada wakil pembangkang.
  27. Tawau mempunyai 10 mukim dan 81 kampung yang terhimpun dalam dua kawasan parlimen dan enam Dewan Undangan Negeri.
  28. Universiti Oxford menyokong raja semasa Perang Saudara Inggeris, dan merupakan tapak istana dan parlimen baginda.
  29. Dalam suatu sisten Westminster, sesetengah ahli parlimen dilantik oleh undi masyhur, sementara yang lain dilantik.
  30. Anwar terjun ke dunia politik dan bertanding di kerusi parlimen Permatang Pauh di atas tiket UMNO dalam dalam tahun 1982.
  31. Sistem kerajaan di Malaysia banyak berasaskan sistem parlimen Westminster yang diwarisi daripada zaman penjajahan British.
  32. Pada tahun 1978, beliau meletakkan jawatan untuk menjadi ahli parlimen Kepala Batas di Seberang Perai Utara sehingga kini.
  33. Mengikut Undang-Undang Nama Keluarga, parlimen Turki memberi Mustafa Kemal nama keluarga kehormat "Atatxrk" pada tahun 1934.
  34. Para menteri kabinet ialah ahli majoriti ParPol di parlimen dan biasanya memegang kerusi terpilih dengan kedudukan kabinetnya.
  35. Jika baginda tidak bersetuju, rang undang-undang itu akan dikembalikan ke parlimen bersama-sama dengan beberapa cadangan pindaan.
  36. Ahli parlimen Kenya sebulat suara meluluskan perkongsian kuasa pada 18 Mac 2008, yang bertujuan untuk menyelamatkan negara Kenya.
  37. Dalam pilihanraya umum 2006, Hamas berjaya memenangi jumlah kerusi yang terbanyak dalam parlimen dan telah membentuk kerajaan baru.
  38. Ossetia memulaukan pilihan raya parlimen Georgia yang hendak diadakan dan diadakan pertandingan mereka sendiri pada bulan Disember.
  39. Ketua Negara Mauritius ialah presiden, yang dilantik setiap lima tahun oleh National Assembly, parlimen unikameral di kepulauan ini.
  40. Terdapat tiga Ahli Parlimen yang mewakili tiga kawasan parlimen seperti: Petra Jaya (P.194), Kota Kuching (P.195) dan Stampin (P.196).
  41. India mengendali bentuk kerajaan persekutuan dan sebuah parlimen dwidewan yang beroperasi berasaskan sistem parlimen gaya Westminster.
  42. Selepas menamatkan perkhidmatan sebagai pegawai tentera, Anderson menceburi bidang politik dan dilantik menjadi ahli parlimen Australia.
  43. Disebabkan had minimum ini, dalam pilihan raya 2007 hanya tiga parti yang memasuki parlimen secara rasmi (berbanding dua pada tahun 2002).
  44. Pada 28 Disember 2007, parlimen sementara meluluskan rang undang-undang yang mengisytiharkan Nepal sebagai republik demokratik persekutuan.
  45. Saad Hariri, pemimpin parlimen Lebanon, dipetik sebagai berkata: "Isu pengiktirafan akan diputuskan di peringkat tertinggi kerajaan Lebanon.
  46. Sistem kerajaan Malaysia banyak berdasarkan sistem parlimen Westminster, dan sistem perundangannya juga berasaskan undang-undang am Inggeris.
  47. Semasa penerusan semula pilihanraya parlimen Sarawak pada 1970, Taib telah dipilih sebagai ahli parlimen Malaysia bagi kerusi Kota Samarahan.
  48. Pertempuran antara Hamas dan Fatah diteruskan sehingga Jun 2007, apabila Mahmoud Abbas membubarkan parlimen untuk melantik kerajaannya sendiri.
  49. Meskipun Jonathan Moyo tidak berpuas hati, beliau masih bertanding dalam pilihan raya dan berjaya memenangi kerusi parlimen sebagai parti bebas.
  50. Akhirnya, beliau berjaya mendapat satu kerusi di kawasan parlimen Kuala Terengganu Selatan dalam Pilihan Raya Umum 1959 dengan bantuan parti PAS.
  51. Untuk penguatkuasaan ini, semua prosiding mahkamah dan dokumen-dokumen parlimen serta mesyuarat-mesyuarat mesti dilakukan di dalam bahasa Melayu.
  52. Pada 1 November, parlimen yang baru ditubuhkan secara rasminya membubarkan Kesultanan, maka berakhirnya 623 tahun di bawah pemerintahan Uthmaniyyah.
  53. Pada 15 Jun 1955 Ghafar meletak jawatan sebagai guru bergaji tetap dan menyertai pilihan raya umum Malaysia yang pertama 1955 di parlimen Melaka Luar.
  54. Perdana Menteri biasanya, tetapi bukan selalu, merupakan ahli parlimen dan dikehendaki memastikan pelulusan rang undang-undang oleh badan perundangan.
  55. Singapura ialah sebuah republik berparlimen yang mengamalkan parlimen ekadewan berlandaskan sistem Westminster, yang mewakili pelbagai kawasan pemilihan.
  56. Terdapat empat Ahli Parlimen yang mewakili 4 kawasan parlimen di bandar: Sepanggar (P.171), Kota Kinabalu (P.172), Putatan (P.173), dan Penampang (P.174).
  57. Ahli-ahli parlimen sering menerima salinan rang undang-undang beberapa hari sebelum dibahaskan dan akhbar-akhbar tempatan jarang menerima salinan tersebut.
  58. Pada Februari 1934, tentera kerajaan persekutuan Austria di bawah Engelbert Dollfuss, telah menutup ruang pertama parlimen persekutuan ataupun Nationalrat.
  59. Pada tahun 1989, Gerakan "Jan Andolan" memaksa rajanya untuk menerima reformasi perlembagaan dan mengasaskan sebuah parlimen berbilang parti pada Mei 1991.
  60. Mulanya menganut demokrasi berparlimen, parlimen dibubarkan pada tahun 1934, setelah berlakunya kekacauan politik yang disebabkan oleh krisis ekonomi global.
  61. Perdana menteri dipilih oleh parlimen secara undi percaya dalam kerajaan dan selalunya merupakan ketua parti politik yang paling banyak kerusinya di parlimen.
  62. Dia juga telah menunjukkan bagaimana bahagian kerusi parti pembangkang di parlimen adalah lebih daripada sepuluh peratus kurang daripada bahagian undi popular.
  63. Kemudian negara ini ditetapkan mengikut dekret oleh Konstantin pats, yang menjadi Presiden pada tahun 1938, iaitu tahun ketika pemilihan ahli parlimen diadakan.
  64. Kesemua parlimen asas-Westminster mempunyai sebuah dewan bawah dengan kuasa berasaskan yang pada Dewan Rakyat, terdiri dari perwakilan tempatan, dipilih rakyat.
  65. Taib juga merupakan ahli parlimen kedua terpanjang berkhidmat di Malaysia selepas Tengku Razaleigh Hamzah dengan menjadi ahli Parlimen Malaysia selama 38 tahun.
  66. Dahulunya ia terkandung dalam satu kawasan parlimen dengan empat kawasan pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sabah iaitu Balung, Merotai, Sri Tanjung dan Kalabakan.
  67. Biasanya, DUN di Semenanjung Malaysia dibubarkan sempena pembubaran parlimen persekutuan, agar pilihan raya negeri diadakan serentak dengan pilihan raya parlimen.
  68. Setiap calon Kabinet tampil ke hadapan sebuah atau lebih jawatankuasa parlimen dalam perbicaraan terbuka dan hendaklah menerima perestuan rasmi daripada Presiden.
  69. Namun demikian, raja pada kali ini naik takhta atas persetujuan parlimen dan pada detik itu bermulalah sistem raja berperlembagaan di England sampailah ke hari ini..
  70. Pada tahun 1959, Sultan Sir Omar Ali Saifuddin III, mewujudkan sebuah parlimen dengan separuh anggotanya dilantik manakala separuh lagi akan dipilih melalui pilihanraya.
  71. Namun begitu, Yang di-Pertuan Agong juga boleh melantik seorang ahli parlimen lain yang menurut budi bicaranya boleh mempunyai keyakinan dan kepercayaan ahli-ahli dewan lain.
  72. Ini boleh mempunyai kesan yang positif parlimen produktif tetapi seterusnya membawa kepada kritikan yang sah dari sesuatu terlalu berpusat di kerajaan majoriti dan kuasa CMP.
  73. Pada 7 Julai 2010, ahli parlimen Klang, Charles Santiago mendesak erajaan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan gadis Penan di Baram terus dirogol oleh pembalak.,
  74. Kekebalan parlimen ini berkuatkuasa serta-merta setelah seseorang itu mengangkat sumpah menjadi ahli parlimen dan hanya boleh digunapakai ketika ahli tersebut dibenarkan bersuara.
  75. Dalam sistem parlimen India, cabang eksekutif ialah pihak bawahan kepada perundangan, dengan Perdana Menteri dan Majlis beliau bertanggungjawab secara langsung kepada Dewan Rakyat.
  76. Peluasan autonomi ini diserlahkan oleh Statut Westminster 1931 dan memuncak pada Akta Kanada 1982, yang memutuskan sisa-sisa pergantungan undang-undang pada parlimen United Kingdom.
  77. Dalam sebuah parlimen republik seperti India, Presiden adalah eksekutif de jure, meskipun kuasa eksekutif adalah secara asas dilembaga oleh Perdana Menteri India dan Majlis Menteri.
  78. Pada pilihanraya umum 1969, Parti Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA, dan MIC gagal memperolehi majoriti 2/3 di parlimen meskipun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan.
  79. Kabinet adalah badan pembuat dasar paling senior dan ia diketuai oleh Perdana Menteri yang juga adalah, di dalam persidangan merupakan ketua parlimen parti pemerintah atau perikatan.
  80. Reformasi yang dilaksanakan parlimen pada tahun 1997 menyemak semula beberapa undang-undang yang opresif, diwariskan dari era kolonial dan mengekang kebebasan bercakap dan berkumpul.
  81. Perdana Menteri, yang lazimnya mengetuai parti politik atau kumpulan parlimen yang mempunyai jumlah kerusi terbanyak bertanggungjawab mengetuai badan eksekutif yang mentadbir negara ini.
  82. Pada pilihan raya terakhir pada 22 April 2009, parti ANC yang diterajui Jacob Zuma berjaya memenangi 65.9% kerusi di parlimen dan kini Jacob Zuma adalah presiden Afrika Selatan yang baru.
  83. Jika partinya kehilangan undi percaya, Perdana Menteri boleh meletakkan jawatan, tetapi lebih kerap dengan meminta Gabenor Jeneral untuk membubarkan parlimen dan pencetus pilihan raya umum.
  84. Terdapat 550 orang ahli parlimen yang dipilih untuk penggal empat tahun oleh sistem perwakilan berkadar senarai parti dari 85 daerah pemilihan yang mewakili 81 wilayah pentadbiran di Turki.
  85. Semua rang undang-undang perlulah diluluskan oleh kedua-dua dewan parlimen iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara - sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mendapat perkenan diraja.
  86. Walaupun pengurusan Parlimen merupakan salah satu kemahiran yang wajib dalam pemegangan jawatan yang tinggi, para perdana menteri tidak bergantung kepada majoriti parlimen untuk kuasa mereka.
  87. Namun, pada 14 Jun 2007, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas telah membubarkan parlimen dan memecat kerajaan Palestin bersatu yang diketuai oleh Hamas akibat pertempuran antara Hamas dan Fatah di Gaza.
  88. Pada Ogos 30, 2008, Tarzan Kokoity, Timbalan Speaker parlimen Ossetia Selatan, mengumumkan bahawa rantau itu akan diserapkan kepada Rusia, supaya Selatan dan Utara Ossetia bersatu dibawah kuasa Rusia.
  89. Ketua parti yang kedua terbanyak kerusinya biasanya menjadi Ketua Pembangkang Setia Baginda (kini Michael Ignatieff) dan membentuk sistem parlimen pertentangan yang bertujuan mengawal tindakan kerajaan.
  90. Dalam sistem-sistem parlimen seperti sistem Westminster United Kingdom, perdana menteri ialah ketua kerajaan, manakala ketua negara yang mungkin secara rasmi merupakan ketua eksekutif memainkan peranan istiadat.
  91. Pada tahun 1996, Parti Komunis Nepal melancarkan usaha menggantikan sistem parlimen beraja dengan republik sosialis rakyat, maka tercetusnya Perang Saudara Nepal yang berlarutan, mengakibatkan 12,000 nyawa melayang.
  92. Dalam menegakkan orde, Sukarno mencanangkan apa yang disebut Demokrasi Terpimpin, di mana beliau secara bertahap mendapatkan semakin banyak kekuasaan eksekutif sementara tetap mempertahankan sebuah parlimen multi parti.
  93. Ahli-ahli bebas dan banyak parti kecil — termasuk Parti Hijau dan Parti Demokrat Australia — pernah memenangi kerusi dalam parlimen Australia, khususnya dalam Dewan Pertuanan, meskipun pengaruh mereka adalah sedikit.
  94. Walpole selalu menafikan bahawa beliau adalah "Perdana Menteri" dan pada sepanjang abad ke-18, para ahli parlimen dan cendekiawan undang-undang meneruskan penafian terhadap adanya sebarang jawatan ini dalam Perlembagaan.
  95. Parlimen British mendapat gelaran "Induk Segala Parlimen" kerana ia dijadikan contoh bagi kebanyakan sistem parlimen yang lain di dunia, apatah lagi Akta-Akta yang digubal di sini turut mewujudkan banyak lagi parlimen lain.
  96. Pada 28 Mac 2008 OIC menambah suaranya dengan meningkatnya kritikan terhadap film "Fitna" oleh Belanda ahli parlimen Geert Wilders, yang memaparkan gambar mengganggu tindak kekerasan disandingkan dengan ayat-ayat dari Quran.
  97. Parlimen UK merupakan lembaga perundangan mutlak di United Kingdom kerana parlimen terdevolusi di Scotland serta dewan-dewan undangan di Ireland Utara dan Wales bukannya badan berdaulat dan boleh dimansuhkan oleh parlimen UK.
  98. Para ahli kedua-dua dewan parlimen dipilih secara langsung oleh rakyat melalui sistem pengundian yang rumit (pindaan terakhir pada 2005) yang menggabungkan perwakilan berkadar dengan hadiah majoriti untuk parti campuran terbesar.
  99. Untuk mewujudkan Putrajaya, Rang Undang-undang Perbadanan Putrajaya 1995 dan Pindaan kepada Perlembagaan untuk menjadikan Putrajaya sebuah Wilayah Persekutuan dibahaskan di parlimen pada Ogos 1995 dan Disember 2000 masing-masing.
  100. Tujuannya kerana pertimbangan keselamatan dan laluan alternatif.Ahli parlimen Taiping, Nga Kor Ming mempersoalkan krebiliti kontraktor yang membina Stadium Gong Badak di Kuala Terengganu yang runtuh tahun 2009 selepas setahun digunakan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...