Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "ikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di sini terletaknya kolam ikan terbesar di Sibu.
  2. Cladoselache agak sama dengan ikan yu pada zaman kini.
  3. Ikan Cheirolepis ialah jenis ikan pari bersirip karnivor.
  4. Ikan kering dan ikan masin merupakan keistimewaan di sini.
  5. Sesetengah dari mereka memburu serta menangkap ikan sungai.
  6. Ichthyostega mempunyai kaitan antara ikan dan amfibia sebenar.
  7. Pteraspis ialah ikan tanpa rahang dalam kumpulan Heterostraci.
  8. Lenggong adalah juga masyhur kerana hidangan ikan air tawarnya.
  9. -Membantu menanggalkan kulit ikan dalam industri pengetinan ikan.
  10. Tumbuhan dan haiwan mula menguasai daratan terutama ikan rahang bergerigi.
  11. Haikouichthys dan Myllokunminggia ialah ikan yang muncul pada Zaman Kambria
  12. Mereka memburu rusa,beruang, burung, anjing laut, ikan paus, salmon dan halibut.
  13. Mereka memburu binatang, menangkap ikan dan mengutip hasil hutan sebagai makanan.
  14. Acanthostega mempunyai kebanyakan ciri ikan seperti sisik, ekor, sirip dan insang.
  15. Sirip pektoral dan pelvis sesetengah ikan berevolusi menjadi apendej seperti kaki.
  16. Selain itu, haiwan vertebrat mula muncul terutama ikan bertulang rahang seperti akatodia.
  17. Tetapi orang Mouri menggelar Pulau North sebagai 'Te Ika-a-Māui' yang bermaksud ikan Maui.
  18. Seperti Ichthyostega, Acanthostega' juga merupakan haiwan peralihan antara ikan dan tetrapod.
  19. Antara aktiviti yang penting ialah penternakan ikan yang menyumbang hampir separuh KDNK di sini.
  20. Kegiatan ekonomi sara diri yang utama ialah bercucuk tanam, menangkap ikan dan memungut hasil hutan.
  21. Terdapat pelbagai restoran dan gerai makan yang menawarkan asam pedas pelbagai jenis ikan seperti di:
  22. Bunyi bising daripada pembalakan menyebabkan binatang dan burung serta ikan semakin hilang dan pupus.
  23. Yu atau jerung adalah sekelompok ikan dengan kerangka tulang muda yang lengkap dan tubuh yang ramping.
  24. Organisma marin prasejarah digantikan dengan ikan jenis Actinopterygii, ikan jerung awal dan ikan pari.
  25. Kordata yang jelas dapat dikenal pasti adalah ikan mudah - atau spesimen seperti lancelet dari Kambrian.
  26. Sumber asli Bahrain termasuklah kuantiti minyak mentah dan gas yang besar, di samping bekalan ikan yang mencukupi.
  27. Pada masa kini, ikan pertama Sarcopterygii mengalami evolusi menjadi haiwan tetrapod kemudian menjadi amfibia pertama.
  28. Oleh itu, ikan yang hidup kawasan tersebut terpaksa berpindah ke daratan kerana habitat si laut berubah dan tidak sesuai.
  29. Sekitar 1880 an, Sungai Mersing merupakan persinggahan kapal-kapal dagang seperti Kapal Hong Yat yang membawa ikan kering.
  30. Laporan akhbar menyatakan bahawa beliau disengat di jantung oleh ikan pari itu, menyebabkan kecederaan yang mengancam nyawa.
  31. Contohnya, ikan paus balin menelan jutaan plankton sekaligus, lalu mangsanya dicebis-cebiskan sejurus selepas memasuki ikan paus itu.
  32. Selepas itu makanan kedua segundo yang selalunya mengandungi nasi, masakan kuah pekat (menestra) daging atau ikan serta sayur-sayuran.
  33. Mencelur (masak separuh masak) ini juga dilakukan untuk memudahkan isi ikan dihancurkan dan dicampur dengan kunyit yang telah dipipis.
  34. Burung-burung dan ikan juga ada ditemui di kawasan Kutub Utara biarpun ianya tidaklah begitu hampir dengan titik geografi Kutub Utara.
  35. Lalu, selepas Holocene, bila suhu meningkat, jambatan tanah tersbut dan Sungai Sunda telah ditenggelami dan jumlah ikan keli telah terasing.
  36. Makhluk ini juga dikatakan mengelakkan diri dari pisau belati, cahaya, cuka, rempah-ratus dan ekor ikan pari-pari yang dibuat sebagai cemeti.
  37. Untuk clown fish, sejenis ikan tropika, ikan yang dominan di dalam sesuatu kumpulan akan menjadi betina, sedangkan yang lain kekal menjadi jantan.
  38. Terkenal kerana ikan masin pada suatu ketika dahulu, Batu Pahat sebelum ini dikenali sebagai "Bandar Penggaram" yang bermaksud "bandar pembuat garam".
  39. Makanan istimewa tempatan adalah pekasam, iaitu ikan yang diperap bersama garam dan beras bakar, dan biasanya diperam dalam tempayan selama dua minggu.
  40. Sekatan balak ini telah menyebabkan kesusahan pengangkutan untuk penduduk yang tingaal di tebing sungai dan bangkai ikan jug dilihat di sungai tersebut.
  41. Tasik Labong yang terkenal dengan ikan toman dan kelisa begitu juga Sungai Endau juga menyediakan lokasi dan cabaran kepada kaki pancing ikan air tawar.
  42. Antara sumber utama Kepulauan Spratly termasuklah sumber makanan laut seperti ikan dan udang, guano, kandungan petroleum dan gas asli diyakini penuh dibawahnya.
  43. Selain itu, Produk perikanan di sepanjang Sungai Pahang adalah Ikan Sangkar terutama ikan Patin dan Talapia rasanya enak, isi lembut dan paling utama tidak hanyir.
  44. Projek ini akan menampilkan sebuah pasar besar dan pasar ikan yang baru, sebuah pusat membeli-belah (Sandakan Harbour Mall), hotel, dan lot-lot kedai 3 dan 4 tingkat.
  45. Orang asli Semelai tinggal di kawasan ini dan meneruskan cara kehidupan tradisionalnya melalui pemburuan, penangkapan ikan dan penggunaan sumber persekitaran semula jadi.
  46. Untuk melengkapi sumber karbohidrat yang baharu ini, penangkapan ikan berjala yang amat teratur di sungai, tasik, dan pantai lautan memperoleh banyak protein yang diperlukan.
  47. Kaedah pertanian dan penangkapan ikan yang baharu ini bersama-sama memulakan ledakan kelahiran manusia yang mengerdilkan semua perkembangan dahulu dan masih berterusan pada hari ini.
  48. Oleh itu, Siberia menghasilkan melebihi 10% daripada tangkapan ikan tahunan di dunia, meskipun industri perikanan telah mengalami setakat kemerosotan sejak kejatuhan Kesatuan Soviet.
  49. Contohnya ayam kapitan, sejenis kari ayam kering; inci kabin, iaitu ayam goreng cara Nyonya; dan pindang bandeng, kuah ikan yang dihidangkan ketika meraikan tahun baru Cina di Singapura.
  50. Untuk membuat sagol, ikan yu, pari atau buntal dicelur dahulu sehingga mudah membersihkan 'langnges' iaitu lapisan kasar pada kulit yu dan pari, atau 'iting' iaitu 'duri' pada ikan buntal.
  51. Ini telah menimbulkan keprihatinan di antara para biologiwan kerana meningkatnya usaha yang dilakukan untuk menangkap ikan yu selama ini, dan banyak spesies yang kini dianggap terancam punah.
  52. masa tempatan, Irwin ditikam oleh cangkuk ikan pari semasa menyunting sebuah dokumentari "dalam air" di Great Barrier Reef berdekatan Low Isles di Port Douglas, arah utara dari Cairns, Queensland, Australia.
  53. Kebanyakan kehidupan pepatung diluangkan di dalam naiad, di bawah permukaan air, menggunakan muncung yang boleh dipanjangkan untuk menangkap invertebrata atau vertebrata lain seperti berudu,ikan dan lain-lain.
  54. Menurut nenek-nenek tua di kawasan ini, badan gergasi Bota ini menyerupai warna tanah itu sendiri terutama di kawasan berlumpur, di tepi rimbunan buluh kuning dan di tepian sawah padi di mana ikanpuyu dan tilan biasa ditemui.
  55. Melayu Proto yang pertama sekali datang mempunyai kemahiran dalam bidang pertanian sementara golongan kedua, Melayu Deutro yang tiba sekitar tahun 1500 SM dan mendiami pesisir pantai mempunyai kemahiran menangkap ikan yang tinggi.
  56. Untuk mendapatkan rasa sebenar sagol/senagol, biasanya tidak menggunakan minyak makan tetapi menggunakan minyak hati ikan yang disagol itu, iaitu sama ada minyak hati ikan pari, atau minyak hatiikan yu atau minyak hati ikan buntal.
  57. Secara khusus ia merujuk kepada sejenis masakan tradisional yang menggunakan isi ikan (biasanya ikan pari, ikan yu dan ikan buntal, secara umumnya ikan yang mempunyai hati yang besar) yang dicincang-cincang dan dimasak dengan kunyit.
  58. kacang hijau yang diletakkan kedalam kantung juga dikatakan boleh melalaikan toyol.Selain itu, ikan puyu yang dipelihara di dalam akuarium mampu dapat melalaikan toyol dan toyol akan tidak akan berhasrat mengambil wang dari mangsanya.
  59. Fanesca, sup yang terkenal di Ecuador dibuat dengan berbagai jenis kekacang mengikut musim seperti kacang hijau, kacang lima, kacang lupini, kacang fava atau chochos yang mengandungi susu dan sering dihidangkan dengan ikan kering sejuk.
  60. Pengangguran bermusim berlaku contohnya apabila industri mengalami musim yang lembab seperti dalam pembinaan, pesawah padi tidak turun ke bendang apabila selesai musim menuai, dan nelayan pula tidak turun ke laut untuk menangkap ikan pada musim tengkujuh.
  61. Bangunan Pasar Mega yang dikenali sebagai Pasar Tanjung ini adalah pusat penjualan untuk segala macam keperluan untuk masyarakat Tawau dari jualan sayur-sayuran, buah-buahan hinggalah jualan aneka keropok, ikan masin, rempah ratus dan bermacam lagi, semuanya boleh didapati di sini.
  62. Kerangka yu sangat berbeda dibandingkan dengan ikan-ikan bertulang seperti misalnya ikan kod, karena terbuat dari tulang muda, yang sangat ringan dan lentur, meskipun tulang muda di ikan-ikan hiu yang lebih tua kadang-kadang sebagian bisa mengapur, sehingga membuatnya lebih keras dan lebih seperti tulang.
  63. Ikan yu mencakup spesies yang berukuran sebesar telapak tangan yu pigmi, Euprotomicrus bispinatus, sebuah spesies dari laut dalam yang panjangnya hanya 22 cm, hingga yu paus, Rhincodon typus, ikanterbesar, yang bertumbuh hingga sekitar 12 meter dan yang, seperti ikan paus, hanya makan plankton melalui alat penyaring di mulutnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...