Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "diwarisi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diwarisi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Saka juga merujuk kepada tahun Saka, yang diwarisi dari takwim India.
  2. Ia diwarisi secara turun-temurun, bernilai, dianggap suci, dan dihomati.
  3. Ferdinand mangkat pada tahun 1516, dan diwarisi oleh cucunya, Charles V.
  4. Berikutan keganasan itu, takhta diwarisi adinda Birendra iaitu Gyanendra.
  5. Penanggalan juga biasanya diwarisi dari ibu kepada anak secara turun-temurun.
  6. Saka ini biasanya diwarisi turun-temurun oleh waris meskipun tanpa pengetahuan mereka.
  7. Kromosom seks X dan Y diwarisi oleh progeni melalui gabungan dua sel gamet yang haploid.
  8. Ia mrangkumi kepada semua benda yang diwarisi termasuk harta pesaka, tanah pesaka dan sebagainya.
  9. Ada ciri-ciri yang diwarisi sepenuhnya, ada yang diwarisi separanya, dan ada juga yang langsung tidak diwarisi.
  10. Sesuatu ciri atau rupa tidak semestinya hadir pada inidividu tetapi boleh diwarisi oleh generasi yang berikutnya.
  11. Sistem kerajaan di Malaysia banyak berasaskan sistem parlimen Westminster yang diwarisi daripada zaman penjajahan British.
  12. Generasi" ialah perkataan yang digunakan untuk menghuraikan bagaimana ciri-ciri diwarisi atau diturunkan menerusi sekeluarga.
  13. Kebanyakan bangsa di Malaysia mempunyai sukan tradisional mereka sendiri, dimana ia telah diwarisi dari generasi ke generasi.
  14. Kubitscheck diwarisi oleh Jxnio Quadros, tetapi beliau meletak jawatan pada tahun 1961, tidak sampai setahun selepas mulai menjawat.
  15. Pewarisan sesuatu ciri atau rupa ditentukan oleh “unit“ atau “faktor“ yang diwarisi oleh progeni, dan unit ini tidak berubah.
  16. Ciri-ciri seseorang ada dua jenisnya, iaitu ciri-ciri yang diwarisi daripada ibu bapanya, dan ciri-ciri yang berpunca daripada faktor luaran.
  17. Setakat ini, dekad 2000-an telah ditandakan dengan persoalan-persoalan sosial yang diwarisi oleh dunia dari dekad 1990-an dan penamatan Perang Sejuk.
  18. Teras tradisional sistem konsonan yang diwarisi daripada bahasa Sanskrit ini terdiri daripada satu matriks 20 plosif, 5 nasal, dan 8 sonoran/frikatif.
  19. Temasya Mandi Safar merupakan satu perayaan orang Melayu khususnya orang Melaka, Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak yang diwarisi sejak zaman berzaman.
  20. Berbeza dengan kerajaan-kerajaan yang lain, Moscow tidak dibahagikan antara anak-anak lelaki Ivan I tetapi diwarisi pada keseluruhan kepada anak sulungnya.
  21. Pada tahun 1837 gabungan peribadi United Kingdom dan Hanover berakhir kerana waris William IV, Victoria adalah wanita, dan Hanover hanya diwarisi oleh lelaki.
  22. Zigot ini mengandungi DNA yang diwarisi daripada kedua-dua induk, dan inilah yang menyediakan segala maklumat genetik yang diperlukan untuk membentuk individu baru.
  23. Dari segi harta pula, hanya harta pusaka iaitu termasuk tanah dan rumah induk diwarisi oleh wanita bertujuan agar kaum wanita tidak terabai sekiranya diceraikan oleh suaminya.
  24. Pencorakan dari kata kerja kuat lawan lemah diwarisi dari Jermanik telah menurun dalam kepentingan dan peninggalan dari infleksi (seperti tanda plural) telah menjadi lebih sederhana.
  25. Sungguhpun diwarisi dari penjajahan Inggeris, dan banyak menerapkan unsur-unsur undang-undang am Inggeris, namun undang-undang Singapura nampaknya sudah menyimpang dari tradisi itu sejak merdeka.
  26. Warna mata manusia merupakan sifat genetik diwarisi sepenuhnya, manakala ketinggian dan berat badan pula diwarisi separa sahaja, dan bahasa yang dituturkan pula langsung bukan sifat yang diwarisi.
  27. Beliau meninggal dunia beberapa bulan kemudian lalu diwarisi oleh anak lelaki kelapan beliau Hung Taiji yang timbul selepas satu pergelutan politik singkat di kalangan pesaing berpotensi lain sebagai Khan baru.
  28. Sungguhpoun bermula dengan begitu cemerlang, pemerintahan Shunzhi dipendekkan dengan kemangkatan akibat cacar air ketika berusia 24 tahun pada tahun 1661, lalu diwarisi oleh anakanda ketiganya Xuanye, yang memerintah sebagai Maharaja Kangxi.
  29. Pada kebiasaannya saka ini diwarisi dikalangan keluarga pemilik asal, tetapi terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa saka ini boleh diwariskan kepada kepada sesiapa saja dan cara mewariskan saka pula terdiri sama ada menerusi perbuatan seperti bersalaman atau menerusi lafaz seperti: “engkaulah sahabat aku dunia dan akhirat.”

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...