Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "membuktikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "membuktikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Teori ini membuktikan kaitan antara kamiran dan pembezaan.
  2. Ini membuktikan bahawa Paletin mempunyai 2 perdana menteri.
  3. Kajian membuktikan bahawa monokots adalah monofiletik dan dikot adalah parafiletik.
  4. Perayaan yang disambut oleh orang Saisiyat membuktikan penempatan dahulu mereka di Taiwan.
  5. Di dalam pertempuran ini, Lt Ibrahim Al-Dita selaku ketua platun telah membuktikan keberaniannya.
  6. Pada awal abad ke-20 ia dibentuk oleh program David Hilbert untuk membuktikan konsistensi teori asas.
  7. Sekiranya nilai-p melebihi 0.05 maka hipotesis palsu ditolak membuktikan hipotesis asal betul dan terima.
  8. Namun, catatan rasmi membuktikan bahawa Sultan Ismail menjadi koma pada 8 Mei, tiga hari sebelum mangkat.
  9. Webber harap beliau membuktikan kebolehannya bermain penyanyi opera muda yang paling disukai oleh phantom.
  10. Statistik memainkan peranan penting dalam membuktikan sama ada sesuatu hipotesis itu diterima atau ditolak.
  11. Contohnya, Joseph Liouville membuktikan kewujudan nombor transenden dengan membina contoh yang tidak tersirat.
  12. Namun, sumber-sumber sejarah membuktikan bahawa kaum india tiba di Malaysia sejak zaman keagungan Dinasti Chola.
  13. Tambahan pula, kegagalan Belanda menguasai Makau membuktikan bahawa Makau bukanlah bandar yang mudah ditumpaskan.
  14. Dalam matematik, bukti ialah demonstrasi yang meyakinkan untuk membuktikan kebenaran beberapa pernyataan bermatematik.
  15. Untuk membuktikan sesuatu hipotesis, satu hipotesis palsu akan dibuat yang kebiasaanya berlawanan dengan hipotesis asal.
  16. Apabila satu teorem telah dibuktikan, ia boleh digunakan sebagai asas untuk membuktikan pernyataan-pernyataan yang lain.
  17. Pada tahun 1898 Ronald Ross membuktikan kewujupan Plasmodium pada dinding perut tengah dan kelenjar liur bagi nyamuk Culex.
  18. Ini membuktikan Steven Gerrard pemain serba boleh, dan bermain dengan cemerlang tidak kira di posisi mana beliau diturunkan.
  19. Ciri ini telah diketahui sejak zaman purba, apabila Hipparchus membuktikan bahasa punca kuasa dua 2 ialah nombor tidak nisbah.
  20. Ini sekali lagi membuktikan bahawa Kesultanan Johor sememangnya mempunyai kedaulatan serta penguasaan di perairan pulau terbabit.
  21. Walau bagaimanapun, kedua-dua pihak masih belum dapat mengeluarkan statistik untuk membuktikan kesahihan hipotesis masing-masing.
  22. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan wujud penempatan pesisiran pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi.
  23. Hal ini membuktikan populariti Hamas berbanding dengan Fatah yang dianggap tidak berkesan dan tidak berakhlak oleh penduduk Palestin.
  24. Bukti menerusi transposisi memberi kesimpulan "jika p maka q" dengan membuktikan pernyataan kontrapositif "jika bukan q maka bukan p".
  25. Lokomotif MSR yang dipamerkan di Taman Tanjung Emas adalah satu-satunya tinggalan warisan yang membuktikan kewujudan MSR di masa silam.
  26. Kaji selidik nyata membuktikan bahawa setiap hidupan banyak berubah dari zaman ke zaman, berdasarkan bentuk fosil yang terdapat di bumi.
  27. Banyak kajian telah membuktikan diet yang penuh dengan sayur dan buah dapat merendahkan risiko penyakit jantung dan beberapa jenis kanser.
  28. Jack Brabham dari Australia yang menjadi Juara Dunia pada musim-musim 1959, 1960 dan 1966, membuktikan kecanggihan rekabentuk baru tersebut.
  29. Muslim percaya bahawa para nabi merupakan manusia dan bukan tuhan/dewa, meskipun mereka mampu melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabian mereka.
  30. Walaupun Rowe meletak jawatan kerana masalah kesihatan menjelang akhir tahun 1962, promosi itu membuktikan titik perubahan dalam sejarah kelab itu.
  31. Konsep ini menggunakan pembinaan kompas dan sisi lurus klasik, membuktikan teorem ini dengan kaedah yang sama yang digunakan ahli geometri Yunani purba.
  32. Pertempuran Bukit Chandu pada 14 Feb 1942 yang begitu sengit merupakan satu titik tanda sejarah yang membuktikan keperwiraan dan keberanian askar Melayu.
  33. Musim 1998–99 membuktikan kemuncak tempoh beliau bersama kelab itu dengan kelab itu membuat cabaran serius untuk play-off tetapi menduduki tempat ke-7.
  34. Beliau menyalakan lampu-lampu elektrik di beberapa lokasi di sekitar New York, membuktikan potensi penggunaan pemindahan kuasa elektrik secara tanpa wayar.
  35. Dalam bukti menerusi habisan, kesimpulan didapati dengan membahagikannya kepada satu bilangan kes yang terhingga dan membuktikan setiap satunya secara berasingan.
  36. Kaedah cara yang mengandungi andaian satu set aksiom secara intuitif yang sangat menarik, dan kemudiannya membuktikan banyak usul daripada aksiom-aksiom berkenaan.
  37. Penyelidikan arkeologi baru-baru ini bagaimanapun telah mendedahkan pengebumian Kristian yang boleh bertarikh sebelum 1000M, yang membuktikan penempatan sebelumnya.
  38. Dalam pembuktian menerusi aruhan matematik, mulanya "kes dasar" akan dibuktikan, dan kemudian "petua aruhan" akan digunakan untuk membuktikan siri untu kes yang lain.
  39. Kekalahan memalukan menyebabkan rakyat Rusia tidak puas hati akan ketidakcekapan dan rasuah oleh kerajaan Tsar, dan membuktikan penyebab utama pada Revolusi Rusia 1905.
  40. Dalam mempertahankan maruah bangsa melayu dan membuktikan keperwiraan anak-anak watan, 2 buah batalion Rejimen Askar Melayu Diraja telah terlibat di dalam Perang Dunia II.
  41. Sesetengah orang percaya bahawa sungguhpun ujikaji Torricelli adalah penting, ujikaji Blaise Pascallah yang membuktikan ruang di atas sebenar-benarnya mengandungi hampagas.
  42. Berdasarkan hasil kerja Ken Ribet, Andrew Wiles berjaya membuktikan konjektur kemodularan yang cukup untuk membuktikan teorem terakhir Fermat, dengan bantuan Richard Taylor.
  43. Bagaimanapun penghargaan perlu diberikan kepada profesor Itali Giovanni Battista Grassi, yang membuktikan bahawa mamalia manusia hanya boleh disebarkan oleh nyamuk Anopheles.
  44. Hasil kajian Kurt Gxdel, Gerhard Gentzen, dan lain-lain telah memberikan resolusi separa untuk program ini, dan mengklarifikasi isu yang terlibat dalam membuktikan konsistensi.
  45. Perkaitan ini, dicampur dengan pembezaan yang jauh lebih senang daripada kamiran, digunakan oleh kedua-duanya untuk membuktikan kewujudan kamiran dengan sistematik dan saintifik.
  46. Definisi ini bagaimanapun tidak merangkumi situasi di mana keputusan-keputusan dari fizik digunakan pula ke dalam fakta-fakta matematik abstrak untuk membuktikan yang di dalamnya sendiri tidak berkaitan dengan fizik.
  47. Manakala di Borneo pula, kewujudan kerajaan purba Marudu sebelum abad ke-13 Masehi dan Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan kesultanan Sulu.
  48. Bagaimanapun, sekarang komputer digunakan untuk membuktikan teorem dan juga untuk menyelesaikan pengiraan yang terlalu panjang untuk manusia lakukan; bukti pertama untuk teorem empat warna adalah contoh bukti bantuan komputer.
  49. Kesemua kesan pendudukan manusia dikawasan tersebut seperti perkakasan batu, alatan memasak dan hiasan yang diperbuat daripada tulang, selut, atau batu telah membuktikan bahawa Gua Niah telah lama didiami sehingga era palaeolithic.
  50. Chomsky membuktikan bahawa sebahagian loghat Jerman adalah sangat hampir dengan loghat yang dikenali sebagai Belanda dan tidaklah terlalu berbeza sehingga tidak difahami langsung dengan bahasa yang lain yang dikenali sebagai Jerman.
  51. Bukti bahawa yu setidak-tidaknya tahan terhadap kanser dan penyakit boleh dikatakan hanya penyembuh dan kalaupun ada, sedikit sekali pembelajaran ilmiah atau statistik yang membuktikan bahawa yu dapat meningkatkan kekebalan terhadap penyakit.
  52. Tekanan politik meningkat sehingga terpaksa Cxnovas untuk menggantikan Jeneral Campos dengan Jeneral y Valeriano Weyler Nicolau, seorang askar yang telah membuktikan diri mampu meniadakan pemberontakan di koloni-koloni Sepanyol dan metropolis.
  53. Surat kebenaran yang telah diberikan oleh Temenggung dan Baginda Sultan Johor kepada pihak Inggeris di Singapura untuk membina Rumah Api Horsburgh pada 25 November 1844 juga membuktikanpenguasaan dan kedaulatan Kesultanan DiRaja Johor di perairan tersebut.
  54. Beliau digulingkan oleh Revolusi Kuasa Rakyat Kedua selepas menjalani perbicaraan pencabaran kedua di Senat yang menyaksikan sebelas orang senator Filipina enggan memeriksa sampul kedua akaun bank Jose Velarde yang dipercayai membuktikan beliau mengamalkan rasuah.
  55. Mereka yang mengamalkan amalan berikut merujuk kepada amalan Timur Dekat "Near East" kuno yang mengamal perempuan simpanan dan sering memetik dari Taurat "Old Testament" bagimembuktikan bahawa perempuan simpanan adalah amalan silam dan dengan itu, meskipun tidak boleh diterima, sekurang-kurangnya boleh difahami.
  56. Pada tahun 1887, ujikaji Michelson-Morley, menggunakan interferometer bagi cuba mengesan perbezaan dalam kelajuan cahaya disebabkan oleh pergerakan Bumi berbanding aether, mendapat hasil sifar yang mashyur, membuktikan bahawa tidak terdapat perantaraan statik, meluas di angkasa dan di mana Bumi bergerak melaluinya seperti angin.
  57. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...