Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "mempersoalkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mempersoalkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sementara sesetengah orang menerima hantu sebagai realiti, ramai yang lain mempersoalkan kewujudan hantu.
  2. Namun, parti MDC mempersoalkan keputusan tersebut, dengan mendakwa penipuan pilihan berleluasa telah dilakukan oleh kerajaan Mugabe.
  3. Namun hal ini dinafikan oleh Tunku, malah beliau sendiri mempersoalkan tindakan segelintir penunjuk perasaan yang memijak-mijak lambang tersebut.
  4. Beliau juga mengkritik kerajaan Thailand peningkatan keganasan dengan menaja dan mencipta kumpulan bersenjata Buddha dan mempersoalkan niat mereka.
  5. Meskipun terdapat sokongan rakyat serta pengakuan mandat Arroyo oleh Mahkamah Agung, Estrada dan ahli-ahli parti pembangkang yang lain masih mempersoalkankesahan Arroyo sebagai presiden.
  6. Selepas Mwanawasa mengalami strok dan telah dimasukkan ke hospital di Perancis, Sata mempersoalkan kesihatan Mwanawasa pada 15 Julai 2008.Mwanawasa meninggal dunia dalam jawatan pada Ogos 2008.
  7. Kempen mendakwa bahawa kempen menelefon Persatuan Industri Perakaman Amerika dan organisasi berkaitan di sekeliling dunia yang mengakibatkan beribu-ribu panggilan dari orang ramai mempersoalkan kedudukan industri atas DRM.
  8. Pada 27 Julai, dia telah didesak untuk meminta maaf kepada anggota bomba negeri yang telah berjaya mengawal kebakaran hutan pada musim panas, kerana mempersoalkan kebolehan dan skill mereka; Burns juga dibidas dengan hebat.
  9. Tujuannya kerana pertimbangan keselamatan dan laluan alternatif.Ahli parlimen Taiping, Nga Kor Ming mempersoalkan krebiliti kontraktor yang membina Stadium Gong Badak di Kuala Terengganu yang runtuh tahun 2009 selepas setahun digunakan.
  10. Oleh kerana terdapat pembuangan pekerja dalam pelbagai industri disebabkan oleh proses "outsourcing", segelintir ahli Demokrat mula menukar pendirian mereka dalam isu perdagangan bebas dan ada pihak yang mempersoalkan sokongan mereka sebelum in terhadap perdagangan bebas.
  11. Dalam buku itu, dia mengkritik sekolah awam, dan mempersoalkan sama ada kedua-dua ibu bapa dalam keluarga perlu bekerja ataupun tidak, dan menuduh wanita yang memilih untuk bekerja sebagai mementingkan diri sendiri dan membuat sedemikian kerana ia 'memberikan mereka lebih kuasa'.
  12. Hubungan istana dengan Menteri Besar Johor, Othman Saat menjadi keruh apabila beliau mempersoalkan kewajaran Tunku Iskandar mewarisi takhta, sehingga mencetuskan Sultan baru itu untuk menitah perintah agar Menteri Besar meletak jawatan dalam masa 24 jam, sebaik sahaja mangkatnya Sultan Ismail, dengan tujuan mengambil alih jawatan tersebut untuk kegunaan dirinya.
  13. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...