Saturday 30 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "sekadar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sekadar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kerajaan republik pada awalnya sekadar kediktatoran tentera.
  2. Kemudahan hotel, motel ataupun sekadar chalet tersedia dengan kos yang berpatutan.
  3. Setelah menemui sumber, mereka membawa jeli diraja ke sarang sekadar yang termampu.
  4. Muhammad Yamin telah mengehadkan Indonesia Raya sekadar bekas Hindia Belanda sahaja.
  5. Untuk beberapa hari berikutnya kedua tentera sekadar kekal ditempat mereka, selang dua batu jauh.
  6. Ada yang sekadar memakan sebahagian organisme, seperti meragut, tetapi apapun menyebabkan kematian mangsanya.
  7. Ekonomi sara diri ialah kegiatan ekonomi yang bertujuan atau sekadar mampu untuk menampung keperluan harian keluarga.
  8. Sebaliknya, detritivor sekadar memakan apa yang sedia ada tanpa memberikan kesan langsung kepada organisme "penderma".
  9. Toyol tidak juga akan mencuri keseluruhan jumlah wang, tetapi sekadar mengambil sebahagian daripada wang yang tersimpan.
  10. Iaitu, minggu pertama dan kedua umur gestasi sekadar penentuluaran umur embrio secara teori, memandangkan persenyawaan belum bermula.
  11. Mereka akan menghantar anda ke mana-mana sahaja yang anda suka seperti kedai baju, kawasan membeli-belah, atau sekadar membeli cenderamata.
  12. Ia mungkin sekadar lagenda, tetapi tidak dipertikaikan lagi bahawa ramalan gerhana telah dibuat oleh manusia yang hidup 4,000 tahun dahulu.
  13. Ketua negeri terpilih Negeri Sembilan memegang satu-satunya gelaran Melayu Yang di-Pertuan Besar, manakala Raja Perlis sekadar bergelar Raja.
  14. Walaupun begitu, perbalahan wilayah selalunya dileraikan dengan sekadar menakut-nakutkan satu sama lain daripada tindakan agresif terang-terangan.
  15. Aberdeen mempertahankan gelaran liga pada 1984-85, namun sekadar menduduki posisi keempat pada 1985-86 meskipun memenangi kedua-dua trofi domestik.
  16. Hiasan "kolam" atau juga dikenali sebagai "Rangoli" ini bukan sekadar hiasan sahaja, tetapi mempunyai maksud sosial, kerohanian, dan simbolik padanya.
  17. Bagaimanapun, teori Einstein mengenai kerelatifan am adalah teori kerana ia cuba untuk melakukan lebih dari sekadar menyesuaikan data kepada perhubungan.
  18. Legitimasi proklamasi Sultan Hussein sebagai Sultan Johor dan Singapura, adalah tidak diakui oleh semua pemerintah Melayu dan gelaran 'sultan'nya hanya sekadar nama.
  19. Haiwan ternakan peragut seperti lembu boleh mencabut rumput pada akarnya, tetapi selalunya sekadar meragut cebisan atas rumput, maka membolehkan rumput tumbuh semula.
  20. Beliau bukan sekadar memperlihatkan perkembangan bahasa Melayu tersebut melalui karya kesusasteraan malahan juga ia menyedari betapa pentingnya buku nahu bahasa Melayu.
  21. Dua orang ahli falsafah Eropah, iaitu Voltaire dan Rousseau dikatakan bukan sekadar terpengaruh oleh falsafah Ibnu Rusyd, tetapi memperolehi ilham daripada pembacaan karyanya.
  22. Satu lagi faktor yang mendorong adalah kenyataan yang kerelatifan bagi keravitian boleh dinyatakan dalam tensor tahap-duadan bukan sekadar vektor seperti dalam kes Fizik Newton.
  23. Berbeza dengan atribut pasangan nama dan nilai, terdapat sebilangan atribut yang mempengaruhi unsurnya dengan sekadar berada dalam tag pembuka unsur (seperti atribut ismap untuk unsur img).
  24. Sehingga 1912, pakar kaji bintang Henry Pickering mengulas: "Sementara perantaraan penyerap interstellar mungkin sekadar ether, [ia] berciri gas, dan molekul bergas bebas pastinya terdapat di sana ".
  25. Menurut pelbagai sumber, termasuk Kementerian Pertahanan, UK mencatat perbelanjaan ketenteraan ketiga atau keempat tertinggi di dunia, meskipun sekadar mempunyai jumlah kakitangan tentera ke-25 teramai.
  26. Angkatan Tentera Malaysia mengalami evolusi yang berterusan daripada sekadar pasukan tambahan di dalam Tentera British kepada pasukan menentang insurgensi seterusnya dibentuk menjadi sebuah angkatan konvensional.
  27. Ini dinyatakan dan digunapakai bagi menunjukkan kuasa yang ada pada dri baginda adalah bukan sekadar untuk berfungsi sebagai "rubber-stamp" apabila Menteri Besar membuat permintaan untuk pembubaran pada bila-bila masa.
  28. Juga Tarian Ulek Mayang yang biasa dimainkan di tepi pantai sewaktu pesta pantai yang biasa diadakan pada hujung tahun bagi tujuan untuk mengubati penyakit,namun tarian ini sekarang hanya sekadarPersembahan budaya semata-mata.
  29. Konfrontasi Sukarno telah berubah dari sekadar perang kata-kata menjadi konfrontasi ketenteraan, hal ini berlaku selepas Suruhanjaya khusus PBB yang dibentuk untuk mengumpul pendapat rakyat setempat tentang pembentukan Malaysia.
  30. Akan tetapi pengisytiharan ini bukan bermakna bandar Kota Bharu telah mendapat status bandaraya seperti yang lain, tetapi sekadar menggelarkan Kota Bharu sebagai bandar yang bercirikan Islam sebagaimana Melaka digelar Bandaraya Bersejarah atas dasar bercirikan sejarah.
  31. Disebabkan tiadanya perbezaan teknikal antara statut biasa dan "undang-undang perlembagaan," Parlimen United Kingdom boleh melakukan "pembaharuan perlembagaan" dengan sekadar meluluskan Akta Parlimen, justeru memegang kuasa politik untuk mengubah atau memansuhkan apa sahaja unsur yang bertulis atau tidak bertulis dalam perlembagaan.
  32. Harimau putih ini bukan subspesies yang berasingan, hanya sekadar kelainan warna; memandangkan subspesies Benggala sahajalah yang diperhatikan adanya harimau putih di kalangannya dalam alam liar (di samping semua harimau putih dalam kurungan sekurang-kurangnya berkacukan Benggala), maka adalah sangkaan ramai bahawa gen resesif inilah yang menyebabkan pemutihan ini hanya dibawa oleh harimau Benggala, itupun tidak diketahui sebab-sebabnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...