Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "sah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Anggaran ini hanya sah di bawah keadaan terhad.
  2. Morfina digunakan secara sah untuk perkara-perkara berikut:
  3. Untuk menjadi sah dikira, tidak ada barang negatif dapat diedarkan.
  4. Oleh itu Ulama bersependapat bahawa sah makmum kanak-kanak mengikut Imam kanak-kanak.
  5. Kemenangan tersebut diisytiharkan sebagai tidak sah kerana beliau dibantu oleh orang lain.
  6. Sehingga pertengahan tahun 1980an, MDMA masih boleh digunakan secara sah di Amerika Syarikat.
  7. Jika rukun-rukun haji tidak dilakukan, maka hajinya adalah tidak sah dan ia wajib digantikan.
  8. Partai polik lainnya dianggap tidak sah atau ilegal kecual mendapat persetujuan dari pemerintah.
  9. Oleh itu, kemungkinan keseluruhan ruang sampel adalah 1, dan kemungkinan yang tidak sah adalah 0.
  10. Melalui Pergerakan Amal, Hizbullah menjadi parti politik yang sah mewakili masyarakat Syiah di Lubnan.
  11. Menurut Laozi, realiti objek yang kosong adalah tidak sah dan bukannya pada dinding yang menentukannya.
  12. Syiling-syiling 1 sen yang masih diedarkan masih diterima sebagai wang sah untuk pembayaran hingga RM2.00.
  13. Setiap keturunan itu pula harus dibuktikan mempunyai hubungan darah yang sah dan halal dengan raja-raja tersebut.
  14. Semenjak ditubuhkan pada tahun 1991, Persekutuan Rusia diakui sebagai pewaris sah kepada Kesatuan Soviet di mata dunia.
  15. Untuk selain DRM, mungkin tidak sahaja mencegah mereka dari menggunakan media mereka secara haram, tetapi jalan sah juga.
  16. Berikutan peristiwa Holocaust di Eropah, ia menyebabkan pertambahan imigrasi tidak sah dari bahagian-bahagian lain di Eropah.
  17. Kongres itu juga mengisytiharkan bahawa perjanjian-perjanjian MacMichael tidak sah dan mendesak bahawa Malayan Union dimansuhkan.
  18. Sebagai contoh, persamaan pengayun harmonik adalah anggaran kepada persamaan lelurus bandul yang sah untuk ayunan amplitud kecil.
  19. Persetujuan Pertubuhan Perdagangan Sedunia WTO dalam tahun 1990-an menetapkan bahawa paten perlu diberikan tempoh sah laku minimum 20 tahun.
  20. Kepulauan Solomon telah mengiktiraf Taiwan sebahgai kerajaan tunggal yang sah untuk seluruh China, memberi Taiwan undi yang penting dalam PBB.
  21. Hampir seluruh kawasan di timur Sabah terkenal dengan jumlah warga Filipina yang tinggi, termasuk yang tinggal secara sah ataupun secara haram.
  22. Sheikh Sayyid Saabiq, seorang Ulama Al-Azhar, didalam buku Fiqh Al-Sunnah, mengatakan bahawa sah imam kalangan kanak-kanak (sibyan) yang mumayiz.
  23. Rusia ialah salah satu daripada lima negara bersenjata nuklear sah yang mempunyai simpanan senjata pemusnah besar-besaran yang terbanyak di dunia.
  24. Menurut kepada dia, DRM tidak mana ia harus, dan boleh menimbulkan masalah untuk pengguna sah semasa cuba membezakan di antara pengguna sah dan haram.
  25. Ini sering digunakan untuk menegaskan bahawa China ialah ekonomi kedua terbesar di dunia, namun kalkulasi sebegini hanya sah di bawah teori pariti kuasa beli.
  26. Beliau juga memperingatkan orang ramai bahawa tarafnya sebagai Perdana Menteri tidak terancam kerana hanya undi tidak percaya yang sah boleh menyingkirkannya.
  27. Antara hak yang membezakan perhambaan daripada pengabdian (bahasa Inggeris: slavery) adalah hak untuk memperoleh perkahwinan yang sah dari segi undang-undang.
  28. Kepengesahan sempadan ini tidak diterima oleh kedua-dua pihak kerana negara-negara tersebut mendakwa bahawa mereka adalah pemerintah yang sah bagi seluruh semenanjung.
  29. Permainan perjudian yang paling popular merupakan permainan Pai Gow yang dimain dengan domino China meskipun aktiviti perjudian yang lain juga sah di sisi undang-undang.
  30. Pengeluaran, pemilikan, atau penjualan heroin di Amerika Syarikat adalah haram, tetapi di bawah nama diamorfina, heroin ialah drug preskripsi yang sah di United Kingdom.
  31. Tunku kemudiannya menegaskan kepada rakyat bahawa Parti Komunis Malaya bertindak menentang kerajaan sah yang telah dipilih rakyat dan merdeka daripada penjajahan British.
  32. Kerajaan Republik China diiktiraf sebagai satu-satunya kerajaan keseluruhan tanah besar China dan Taiwan yang sah oleh PBB dan kebanyakan negara Barat sehingga tahun 1970-an.
  33. Ini boleh mempunyai kesan yang positif parlimen produktif tetapi seterusnya membawa kepada kritikan yang sah dari sesuatu terlalu berpusat di kerajaan majoriti dan kuasa CMP.
  34. Mahathir meyakinkan ahli-ahli UMNO bahawa disebabkan keputusan ini didasarkan pada "keteknikan" yang kecil, parti UMNO boleh dipulihkan menjadi pertubuhan yang sah dengan mudah.
  35. Wang atau duit merujuk sesuatu objek atau barang yang diterima masyarakat umum dan sah di sisi undang-undang sebagai medium pertukaran dalam urusan jual beli dan urusniaga lain.
  36. Telegram seringnya digunakan untuk mengesahkan urusan perniagaan dan berbeza dengan e-mel, ia biasanya digunakan untuk mencipta dokumen urus niaga yang sah di sisi undang-undang.
  37. Republik yang lama pula berpindah ke pulau Taiwan dan terus diiktiraf sebagai kerajaan sah seluruh China oleh blok Barat dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sehingga dekad 1970-an.
  38. Raja Bendahara Ismail diangkat dan ditabalkan kerana mengikut istiadat pertabalan Raja-raja Melayu, baginda adalah sultan yang sah oleh kerana baginda mempunyai alat-alat kebesaran diraja.
  39. Castro merupakan seorang pemimpin yang amat berkontroversi dan telah dipandang oleh sebahagian orang sebagai diktator, tetapi ada juga yang memandangnya sebagai pemimpin yang sah dan popular.
  40. Undang-undang turut menegaskan bahawa perlantikan orang lain selain dari keturunan zuriat Sultan Abu Bakar adalah tidak sah jika masih terdapat zuriat Sultan yang sah dan layak menjadi Sultan.
  41. Satu perniagaan adalah sebuah bentuk organisasi yang sah dan diiktiraf untuk menyediakan barangan atau perkhidmatan, atau kedua-duanya, kepada pelanggan, perniagaan dan entiti-entiti kerajaan.
  42. Tindakan pengharaman buku 1Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun, kedua-duanya karya Zunar -didakwa tidak sah dan bertentangan dengan hak kebebasan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
  43. Oleh kerana Malaysia sebagai 'anak tiri' British yang pasif sedangkan Singapura 'anak angkat' British yang agresif, Singapura mendakwa berhak menjadi pewaris sah pulau-pulau peningalan Empayar British itu.
  44. Pengeluaran siri sen pertama diberhentikan pada tahun 1989 apabila siri kedua diperkenalkan, namun masih diterima sebagai wang sah pada tahun 2010 meskipun semakin jarang diedarkan sejak keluarnya siri kedua.
  45. Kerajaan Ecuador menyatakan perjanjian pengeluaran minyak selama ini tidak sah dan Perjanjian Perdagangan Bebas tidak dapat dilaksanakan.Perjanjian Atpdea mungkin dapat mengurangkan pergantungan kepada Amerika.
  46. Campur tangan pihak British pada 1874 menyebabkan penyelesaian yang sekurang-kurangnya memperlihatkan tolak ansur, iaitu Sultan dipujuk turun takhta dengan pembayaran pencen supaya waris yangsah boleh dimahkotakan.
  47. Oleh itu, 12 orang ahli UMNO mengemukakan tuntutan mahkamah di Mahkamah Tinggi untuk memperoleh perintah mahkamah yang mengisytiharkan bahawa keputusan pemilihan tidak sah supaya dapat mengadakan pemilihan yang baru.
  48. "Deklarasi Tatalaku Pihak-Pihak Berkaitan Dengan Laut China Selatan" yang dikeluarkan pada tahun 2002 meskipun meredakan ketegangan mengenai Kepulauan Spratly, namun bukannya tatasusila sahyang dikehendaki sesetengah pihak.
  49. Sebagai tindak balas, Sultan Jamalul Kiram III mendakwa dirinya menjadi pewaris sah kepada takhta Sulu, beliau telah menetapkan pada 11 November 2012 bahawa kontinjen awam dan tentera harus menuntut hak-hak wilayah di Borneo Utara.
  50. Pihak DAP mendakwa bahawa Sidang DUN itu sah kerana bedasarkan peraturan, speaker Dun Perak mempunyai kuasa untuk menetapkan tempat persidangan, sedangkan BN mengatakan ia persidangan haram kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak.
  51. Dalam takrif-takrif perubatan dan sah dalam masyarakat, kehamilan insani adalah agak secara arbitrari terbahagi kepada tiga tempoh trimester, sebagai satu cara untuk memudahkan rujukan kepada perkembangan janin daripada pelbagai peringkat.
  52. Sepanjang tempoh 5 tahun sebagai Ketua Eksekutif yang bermula pada Julai 2002, Tung merupakan satu - satunya calon yang sah dipilih melalui penamaan, suatu keunikan kerana lazimnya Suruhanjaya Pilihanraya yang akan memilih Ketua Eksekutif.
  53. Sejak tengah 1990-an, terdapat banyak lagi syarikat-syarikat dan individu membina perisian bebas, supaya pekerja dan sukarela FSF sebanyaknya bekerja terhadap isu-isu sah dan struktur untuk gerakan perisian bebas dan komuniti perisian bebas.
  54. Oleh itu, Harun mengisytiharkan bahawa beliau tidak mempunyai pilihan lain kecuali untuk mengisytiharkan bahawa UMNO adalah sebuah "pertubuhan yang tidak sah" dan dengan itu, "apa yang terjadi pada tahun 1987" tidak sah di sisi undang-undang.
  55. Dalam perdebatan kedaulatan Tibet, kerajaan Republik Rakyat China dan Kerajaan Tibet Dalam Buangan tidak bersepakat mengenai bila Tibet menjadi sebahagian China, dan sama ada penggabungannya dengan China ini sah mengikut undang-undang antarabangsa.
  56. Beliau dipertanggungjawabkan untuk memberi geran-geran tanah yang sah secara rasmi kepada masyarakat tempatan yang mendiami penempatan di sekitar daerah Tawau untuk menjamin hak keistimewaan penduduk tempatan sebagai masyarakat peribumi di daerah Tawau ini.
  57. Ini menimbulkan kontroversi di kalangan pengguna komputer kerana DRM mengenakan had-had di atas penggunaan media diperolehi secara sah tidak semestinya sama dengan hak kegunaan adil (keadilan berniaga di sesuatu tempat) dibenarkan mengikut undang kepada pemilik salinan.
  58. Dalam kegunaan harian, wang dirujuk sebagai mata wang atau wang kertas dan syiling yang berada dalam edaran sesebuah negara yang mempunyai status tender sah seperti ringgit; dan juga dalam pelbagai bentuk akaun deposit kewangan seperti akaun simpanan, akaun semasa dan sijil deposit.
  59. Mahkamah memutuskan, dengan undian sebelas undi menentang lima, yang ia tidak boleh memerintahkan langkah-langkah sementara berkenaan kerana hak-hak yang dituntuk Libya sekalipun sahdibawah Konvensyen Montreal tidak lagi boleh ditegakkan kerana tindakan itu diluluskan oleh Majlis Keselamatan.
  60. Dalam mempertahankan hak yang sah negaranya untuk memajukan tenaga nuklear, beliau memilih untuk merongkai belenggu sistem nilai dan peraturan yang dipaksakan kuasa-kuasa besar yang jahat yang memperkudakan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa dan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  61. Setelah simpanan wang sementara terkumpul banyak, kerajaan El Salvador membuat rencana integrasi rencana kewangan yang bermula pada tarikh 1 Januari 2001, di mana dolar Amerika Syarikat menjadi alat pembayaran yang sah di samping Colxn El Salvador, dan semua laporan rasmi mula menggunakan dolar.
  62. Richard Sakwa menulis bahawa kerajaan Rusia bahawa kerajaan Rusia dianggap sah tanpa keraguan oleh majoriti besar rakyat Rusia dan berusaha menyampaikan barangan awam tanpa menggunakan cara-cara di luar batas demokrasi, namun masih dipertikaikan sama ada sistem demokrasi ini semakin tidak liberal atau terpencar.
  63. Selain itu, Tawau juga boleh dikatakan sebagai "Syurga Pendatang" kerana di sinilah ratusan ribu rakyat Indonesia dan rakyat Filipina yang teramai di Malaysia, datang bekerja secara sah dan menggunakan pasport untuk mencari rezeki yang halal dan menjanjikan pendapatan yang lebih baik berbanding di negara mereka.
  64. Mahkamah Agung memegang bidang kuasa asal terhadap perselisihan antara negeri-negeri dan Pusat, bidang kuasa pendengaran rayuan terhadap 21 Mahkamah Tinggi India, dan kuasa untuk mengisytiharkan mana-mana undang-undang kesatuan dan negeri sebagai batal dan tidak sah jika didapati bertentangan dengan struktur asas Perlembagaan India.
  65. Ini merupakan amalan di bawah empayar Rom dan oleh itu, wanita bebas Perpetua dalam karya Perbuatan-perbuatan Perpetua dan Felicitas boleh diperihalkan sebagai "wanita berkahwin", tetapi Felicitas hanya dianggap sebagai "pembantu" Revocatus, meskipun orang-orang Kristian menganggap bahawa perkahwinan-perkahwinan itu adalah sah dari segi agama.
  66. Sidang Kemuncak Liga Arab 1974 menunjuk PLO sebagai "wakil sah tunggal rakyat Palestin dan menegaskan kembali hak mereka untuk mendirikan negara merdeka yang mendesak." PLO telah mempunyai status pemerhati di Pertubuhan Bangsa-Bangsa sebagai "entiti non-negara" sejak 22 November 1974, yang memberikan hak untuk bercakap di Perhimpunan umum PBB tetapi tidak mempunyai hak suara.
  67. Para aktivis politik feminisme moden biasanya berkempen memperjuangkan hak asasi manusia untuk kaum wanita yang merangkumi keutuhan badan serta kebebasan hak pembiakan, termasuk hak pengguguran yang selamat dan sah di sisi undang-undang, pencegahan hamil, mutu jagaan pranatal, perlindungan daripada keganasan dalam perkongsian rumah tangga, penganiayaan seks, penganiayaan di jalan raya, diskriminasi dan rogol, serta juga hak tempat kerja untuk cuti bersalin dan gaji yang sama.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...