Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "eksport"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "eksport" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebanyakan eksport tembaga ke Switzerland.
  2. Tanaman kopra dan kelapa segar merupakan sumber eksport utama di situ.
  3. Antara pasaran eksport utamanya ialah China, Jerman, Amerika Syarikat.
  4. Pada 2012, eksport meningkat sebanyak 8% kepada $4.61 bilion dari 2011.
  5. Beras, ikan, kayu balak, pakaian, dan getah adalah eksport utama Kemboja.
  6. Enam buah negara negara membekalkan 90% daripada eksport gandum di seluruh dunia.
  7. Manakala sayur organik pula kebanyakannya dihasilkan untuk tujuan eksport ke Singapura.
  8. Ekonomi Cyprus bergantung pada hasil eksport produk pertanian dan penghasilan pelancongan.
  9. Pada separuh pertama 2013, nilai eksport industri pembuatan pakaian berjumlah $1.56 bilion.
  10. Selain beras, hasil eksport penting yang lain termasuk kopi, teh, getah, dan hasil perikanan.
  11. Dalam tahun 1895, eksport bijih timah mencapai paras 127714498 bagi negeri Perak dan Selangor.
  12. Kedudukan strategiknya menjadikannya tempat persinggahan eksport dan import bekalan minyak dunia.
  13. Korea Utara menggunakan artis untuk menghasilkan seni untuk eksport di Studio Seni Mansudae di Pyongyang.
  14. Ia adalah dalam bentuk cukai, dividen (RM16 bilion), royalti (RM8.5 bilion) dan duti eksport (RM2 bilion).
  15. Pelabuhan ini penting untuk eksport kayu balak, kelapa sawit, tembakau, koko, kopi, gentian manila, dan sagu.
  16. Industri dan eksport utama Pahang tertumpu kepada pengeluaran kayu-kayan tropika disebabkan adanya hutan yang luas.
  17. Pertumbuhan GDP adalah sekitar lapan peratus dalam tiga dekad yang telah berlalu dengan eksport yang banyak membantu.
  18. Pasaran-pasaran eksport Australia yang terbesar termasuk Jepun, China, Amerika Syarikat, Korea Selatan, dan New Zealand.
  19. Bermula, abad ke-20, getah pula menjadi tanaman eksport atau hasil dagangan yang penting kerana ia sangat menguntungkan.
  20. Pertanian dan sumber alam terdiri daripada 3% dan 5% KDNK tetapi merupakan antara sebab prestasi eksport Australia yang kukuh.
  21. Industri pembuatan pakaian mewakili bahagian terbesar dalam sektor perkilangan Kemboja dengan 80% daripada jumlah eksport negara.
  22. Selain daripada pelancongan, ekonomi Guatemala bergantung terutamanya kepada pertanian, dengan kopi dan gula merupakan antara eksport utamanya.
  23. Lebih dari 500 buah kilang berbagai jenis yang mengeluarkan produk untuk kegunaan tempatan dan eksport memenuhi 9 buah kawasan perindustrian utama.
  24. Sejumlah keuntungan sehingga kopi menjadi eksport monokultur menjadi pendorong proses di mana tanah-tanah tertumpu di tangan oligarki beberapa keluarga.
  25. Dengan kata lain, anda perlu mencampurkan perbelanjaan pengguna, perbelanjaan pelaburan, perbelanjaan kerajaan, dan nilai eksport dan ditolak dengan nilai import.
  26. Sepanjang pemerintahan Jeneral Park, Korea Selatan menyaksikan ekonomi berkembang pesat atas dorongan eksport meskipun berdepan dengan penindasan politik yang teruk.
  27. Semua import, eksport, dan imbangan perdagangan umum adalah dalam tahap rekod, dan aliran dolar eksport telah menghasilkan penilaian semulayang cukup dalam Colombian Peso.
  28. Pada pertengahan 1930-an, eksport kayu balak Sandakan mencapai angka rekod 180,000 meter padu, menjadikannya pelabuhan pengeksport kayu balak tropika yang terbesar di dunia.
  29. Ramatex Bhd., syarikat tempatan yang mengeluarkan pakaian di Namibia menjangkakan perolehan sebanyak RM950 juta pada akhir tahun ini hasil eksport produknya ke pasaran Eropah.
  30. Kerajaan Hong Kong secara tradisi kebanyakannya bermain peranan pasif dalam ekonomi, dengan kecil dengan cara dasar perindustrian dan hampir tiada kawalan eksport atau import.
  31. Pemulihan permintaan domestik dan luar telah menyebabkan pemulihan kukuh, sebagai kos berkurangan menguatkan daya saing eksport Hong Kong dan tempoh deflasi yang lama berakhir.
  32. Pada pertengahan abad ke-16, gula menjadi bahan eksport terpenting Brazil maka pemerintah Portugis mengimport hamba abdi Afrika untuk menampung permintaan ekonomi yang meningkat.
  33. Di mana penggunaan adalah perbelanjaan isi rumah tangga; pelaburan kasar oleh sektor industri; perbelanjaan awam oleh kerajaan; dan eksport dan import melibatkan sektor luar negeri.
  34. Sebuah tempoh politik yang tidak stabil menyusul, diburukkan oleh kejatuhan pasaran dunia untuk pewarna axil, keluaran eksport Guatemala yang utama ke Eropah, disebabkan oleh rekaan pewarna tiruan.
  35. Terkenal dengan pengeluaran dan eksport teh, kopi, getah dan kelapa, Sri Lanka berbangga dengan ekonomi berasaskan industri yang pesat dan moden dan pendapatan per kapita yang tertinggi di Asia Selatan.
  36. Ketika Amerika Syarikat dan negara-negara lain menghentikan eksport ke Jepun, mereka telah membuat keputusan untuk menyerang Pearl Harbor pada 7 Disember 1941 serentak dengan pengistiharan perang dalam tempoh yang singkat.
  37. Antara tahun 1906-1929, purata keluasan penanaman getah di Tanah Melayu telah meningkat dari 129809 hektar kepada 2971000 hektar dan eksport getah telah bertambah dari 6500 tan dalam tahun 1910 kepada 456000 tan pada tahun 1929.
  38. Minyak dikira untuk lebih dari 90 peratus dari eksport dan hampir 75 peratus dari hasil kerajaan, memberikan kemudahan kepada penciptaan negara kebajikan, iaitu kerajaan menemui kesukaran untuk berdana semasa tempoh harga minyak rendah.
  39. Pada akhir abad ke-17, eksport gula mulai merosot tetapi mulai 1690-an, penemuan emas oleh para pengembara di kawasan yang kemudian bergelar Minas Gerais, sekarang negeri Mato Grosso dan Goixs, menyelamatkan jajahan itu daripada keruntuhan ekonomi.
  40. Ekonominya amat bergantung pada eksport dan perhalusan barang import, terutamanya dalam bidang perkilangan, yang membentuk 26% KDNK Singapura pada tahun 2005, tetapi tidak dilupakan juga sumbangan besar dari sektor elektronik, penapisan petroleum, kimia, kejuruteraan mekanik dan sains bio-perubatan.
  41. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksporttembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...