Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "pengundian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pengundian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pihak pembangkang mengatakan bahawa pengundian itu dimanipulasi.
  2. Pada Disember 9, 2005 pengundian dilakukan dan pembahagian diumumkan.
  3. Pada 12 November, 2000, pengundian untuk venue 2006 mengambil tempat di Busan, Korea Selatan.
  4. Ahli-ahli DUN diundi dari kawasan pengundian satu ahli yang ditetapkan berasaskan kependudukan.
  5. Sebuah pindaan perlembagaan yang berkaitan dengan kajian itu turut termasuk di dalam pengundian dan berjaya disahkan.
  6. 545 ahli Lok Sabha dilantik secara terus oleh undian popular untuk mewakili kawasan pengundian masing-masing selama lima tahun.
  7. Para senator akan dipilih untuk enam tahun seterusnya, dengan satu pertiga daripada kerusi senat dibuka untuk pengundian setiap dua tahun.
  8. Dengan pengundian disahkan, kerajaan di Podgorica dianggap akan memanggil suatu mesyuarat Parlimen Montenegro untuk menulis semula Perlembagaan.
  9. Dewan Rakyat dianggotai oleh 222 Wakil Rakyat, iaitu ahli-ahli yang dipilih oleh kawasan pengundian masing-masing untuk penggal maksimum lima tahun.
  10. Seramai 70 ahli Dewan Negara bergelar senator dimana hanya 26 daripada 70 yang dipilih melalui pengundian oleh negeri dengan 2 senator setiap negeri di Persekutuan dan 44 lagi dilantik dan dipilih oleh Yang di-Pertuan Agong.
  11. Para ahli kedua-dua dewan parlimen dipilih secara langsung oleh rakyat melalui sistem pengundian yang rumit (pindaan terakhir pada 2005) yang menggabungkan perwakilan berkadar dengan hadiah majoriti untuk parti campuran terbesar.
  12. Persatuan Bola Sepak Inggeris tidak terlibat secara langsung dalam operasi hari ke hari untuk liga ini, tetapi mempunyai kuasa veto power sebagai pemegang saham yang istimewa semasa pengundianPengerusi dan Ketua Pengawai Eksekutif dan semasa peraturan ditambah oleh liga ini.
  13. 55.54% daripada pengundi memilih untuk merdeka daripada Montenegro mengatasi keperluan mendapat 55% daripada jumlah pengundian yang ditetapkan untuk mengesahkan referendum dibawah peraturan yang ditetapkan Kesatuan Eropah, sebagai dilaporkan oleh 99.80% daripada 1,100 tempat pengundian.
  14. Setiap negeri mempunyai perlembagaan dan kongres masing-masing, dan rakyat setiap negeri memilih wakil mereka melalui pengundian langsung, seorang gabenor untuk satu penggal selama enam tahun, juga sebagai wakil-wakil (diputados) untuk mewakili negeri masing-masing di kongres, untuk penggal selama tiga tahun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...