Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "tujuh"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tujuh" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mahathir melaungkan "Merdeka" tujuh kali.
  2. Negeri Sembilan mempunyai tujuh buah daerah
  3. Di sini, Einstein bertugas selama tujuh tahun.
  4. Pihak Greek juga membinasakan tujuh kapal Parsi.
  5. Beliau menghabiskan masanya selama tujuh tahun di Jerman.
  6. Sistem ini dijalankan selama tujuh bulan pada 1918 dan 1919.
  7. Monaco terbahagi kepada tujuh bahagian atau quartiers, iaitu:
  8. Mahathir bin Mohamad melaungkan "Merdeka" sebanyak tujuh kali.
  9. Terdapat tujuh golongan bahasa Cina yang paling dikenali, iaitu :
  10. Majlis Tertinggi mengandungi pemerintah-pemerintah dari tujuh negeri.
  11. Gunung Kinabalu telah direkodkan mempunyai tujuh puncak tertinggi iaitu:
  12. Korea Utara dilaporkan melancarkan sebanyak tujuh peluru berpandu berasingan..
  13. Secara keseluruhan, Valencia telah mencapai tujuh peringkat akhir utama Eropah.
  14. Lapangan terbang itu terletak tujuh batu ke selatan bandar melalui jalan Serian.
  15. Selepas tujuh hingga dua minggu akan kedengaran bunyi mengerit daripada dalam botol.
  16. Kemudian, tujuh juara kumpulan bersama-sama dengan juara bertahan layak ke suku akhir.
  17. Negeri Sembilan dibahagi kepada tujuh buah daerah dibawah lapan buah kerajaan tempatan:
  18. Ini memberikan peranan yang penting kepada kemunculan kalkulus pada abad ke tujuh belas.
  19. Menjelang tahun 1950 kekuatan Rejimen Askar Melayu telah ditambah menjadi tujuh batalion.
  20. Tempat ini terletak di tepi laut Selat Melaka iaitu kira-kira tujuh batu dari Bandar Melaka.
  21. Penyusunan begini memastikan satu majoriti daripada tujuh MP dalam menangani undi keyakinan.
  22. Acara kemuncak upacara ialah penyalaan kawah Olimpik oleh tujuh orang atlit muda UK sekaligus.
  23. Ia jatuh kepada tujuh negara-negara Eropah untuk mengikat bersama-sama membentuk persatuan ini.
  24. Mulai 1995 dengan STS-71, Atlantis menjalankan tujuh misi ke pangkalan angkasa lepas Rusia Mir.
  25. Walau bagaimanapun, tidak seperti tujuh yang lain, mereka tidak pernah memenangi kejuaraan liga.
  26. Angkatan itu diiringi oleh sebuah kapal tempur, lima buah penjajap dan tujuh buah kapal pembinasa.
  27. Guinea dibahagikan kepada tujuh kawasan pentadbiran yang dibahagikan lagi kepada 33 buah prefektur.
  28. Tentera Malaysia kehilangan seorang tentera dan tujuh cedera, manakala dua tentera Pakistan cedera.
  29. Bahagian ini mempunyai tujuh Cawangan di bawahnya dan piagam bagi setiap satu adalah seperti berikut:
  30. Kemudian, Hajar telah lari berulang-alik dari bukit Safa dan Marwah sebanyak tujuh kali untuk mencarinya.
  31. Pada peringkat antarabangsa, Porto memenangi tujuh kejohanan utama pada Piala Eropah dan Liga Juara-Juara.
  32. Bahagian belakang mempunyai tujuh pasang duri mencapah dengan struktur dipercayai mulut di hujung ekornya.
  33. Negeri Sembilan, bersama-sama dengan tujuh daerahnya meliputi keluasan 6,645 km persegi atau 664,591 hektar.
  34. IBHY mendapat pendidikan awal di sekolah Melayu di Tanjung Kertau pada tahun 1918 ketika berusia tujuh tahun.
  35. Satu senarai baru tujuh masalah penting, bertajuk "Masalah anugerah milenium" telah diterbitkan pada tahun 2000.
  36. Muntah pagi dialami sekitar tujuh puluh peratus kesemua wanita mengandung, biasanya hanya pada trimester pertama.
  37. Menjelang tahun 1583, Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan tujuh puluh meriam ke semua arah.
  38. Chronicle pernah menyatakan kemasukan susulan para pendatang yang menubuhkan tujuh buah negara di kepulauan tersebut.
  39. Piramid yang paling terkenal ialah di Giza, iaitu Piramid Besar Kufu, salah satu daripada tujuh benda ajaib di dunia.
  40. Schumacher ialah Juara Dunia Formula Satu sebanyak tujuh kali dan dianggap sebagai salah seorang pemandu F1 yang terhebat.
  41. India ialah sebuah kesatuan yang terdiri daripada 28 negeri dan tujuh wilayah kesatuan yang ditadbir kerajaan persekutuan.
  42. Syarikat itu diberi tujuh hari mulai hari itu bagi membayar balik jumlah keseluruhannya, namun masih gagal berbuat demikian.
  43. Selepas itu, baginda meneruskan pendidikan Sekolah Menengah di Maktab Melayu Kuala Kangsar selama tujuh tahun sehingga 1914.
  44. Pada Ogos 1941 skim penafian sebahagian, yang mengerungkan pengeluaran minyak sebanyak tujuh puluh peratus, telah dilaksanakan.
  45. 10 daripadanya daripada pilihanraya langsung, 10 mewakili kawasan berfungsikan konstituensi, dan tujuh dilantik Pengurus Besar.
  46. Benfica telah mencapai 10 kali perlawanan akhir peringkat Eropah dan pada kedudukan tujuh pasukan UEFA pernah ke perlawanan akhir.
  47. Bersama-sama dengan wakil-wakil tujuh Republik yang lain pada bulan yang sama, dia menandatangani Perjanjian Komuniti Ekonomi Baru.
  48. Mumbai didirikan di atas bekas gugusan tujuh pulau, iaitu Pulau Bombay, Parel, Mazagaon, Mahim, Colaba, Worli, dan Pulau Old Woman.
  49. Arsenal mempunyai satu rekod top-flight yang terbaik dalam sejarah, setelah selesai di bawah empat belas kali hanya tujuh kali sahaja.
  50. Kelab itu telah memenangi Liga Juara-Juara UEFA sebanyak tujuh kali; hanya Real Madrid sahaja yang telah memenanginya lebih banyak (9).
  51. Seremban ialah ibu negeri bagi Negeri Sembilan, yang terletak dalam daerah Seremban, salah satu daripada tujuh daerah di Negeri Sembilan.
  52. Sebelum beliau sempat mengangkat sumpah, tujuh negeri hamba mengisytiharkan pemisahan dari AS lalu membentuk Negeri-negeri Gabungan Amerika.
  53. Dianggarkan lima sehingga tujuh peratus sapuan Pap menghasilkan keputusan tidak normal, seperti dysplasia, keadaan berkemungkinan pra-barah.
  54. Tetapi semenjak awal abad ini, ekonominya mengalami peningkatan stabil, dengan kadar pertumbuhan GDP sebenar purata sekitar tujuh peratus setahun.
  55. Sistem alkimia sering diterima iaitu setiap satu dari tujuh planet dikenalpasti dalam penandaan astrologi purba atau di kaitkan dengan beberapa logam.
  56. Pada akhir pada tahun 1958 Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu.
  57. Kini, Kawasan KyÅ«shÅ« merupakan sebuah bahagian pentadbiran yang terdiri daripada tujuh wilayah di pulau KyÅ«shÅ« dan juga Wilayah Okinawa di selatan:
  58. Saluran televisyen di Selangor terbahagi kepada tujuh stesen siaran percuma, satu rangkaian televisyen satelit dan dua perkhidmatan televisyen internet.
  59. Muka bumi berbeza dari dataran subtropika di selatan sehingga banjaran Himalaya di utara, dengan beberapa puncak melampaui tujuh ribu meter (23,000 kaki).
  60. Gelombang pertama, yang terdiri daripada tujuh buah pesawat dan diketuai oleh Leftenan Penerbangan Lockwood, melakukan serangan pertama sekitar 02.10 pagi.
  61. Misalnya, di tepi sungai buluh terdapat tujuh buah kampung dan kebanyakannya penduduk kasawasan itu terdiri daripada masyarakat Melayu yang beragama Islam.
  62. Selain itu, tujuh laluan baru telah ditambah kepada empat yang sedia ada, termasuk satu yang dihubung terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Ibu Kota Beijing.
  63. Valencia telah memenangi enam kali La Liga, tujuh trofi Copa del Rey, dua Inter-Cities Fairs Cup, satu Piala UEFA, satu Piala Pemenang UEFA dan dua Piala Super UEFA.
  64. Tempoh pengeraman biasanya antara tujuh hingga sepuluh hari, selepas mana biasanya terdapat simptom pernafasan serdahana, batuk serdahana, bersin, atau hidung berair.
  65. Schumacher memenangi satu perlumbaan, iaitu Grand Prix Portugal, di mana beliau menewaskan Prost, dan mendapat sembilan podium, tetapi bersara dalam tujuh perlumbaan.
  66. Ini menyebabkan upacara telah ditangguhkan selama sejam dan pengumuman majlis bermula kedengaran bukan pada pukul tujuh seperti yang dijangka tetapi pada pukul lapan.
  67. Secara tradisi vaksin pertusis tidak diberikan selepas usia tujuh tahun, kerana peningkatan kes kesan sampingan yang dikaitkan dengan pelalian meningkat mengikut usia.
  68. Melaka kekal di tangan Belanda selama tujuh tahun berikutnya, sehinggalah perjanjian London 1824, apabila mereka menukarkan Melaka dengan Bangkahulu (Bencoolen) di Sumatra.
  69. Contohnya, jika simbol / dipilih, maka nombor tujuh boleh dilambangkan sebagai ///////. Kira markah merupakan salah satu sistem sebegini yang masih digunakan pada masa kini.
  70. Semasa 12 Ogos 1833, Bandar Chicago dirancang dengan jumlah penduduk seramai 350 orang, dan dalam masa tujuh tahun ia berkembang dengan jumlah penduduk melebihi 4,000 orang.
  71. Dilahirkan di Jamaica, Sterling berpindah ke London ketika berumur tujuh tahun dan memulakan kariernya bersama Queens Park Rangers sebelum menyertai Liverpool pada tahun 2010.
  72. Mumbai mempunyai iklim tropika, atau lebih tepat lagi iklim lembap kering tropika mengikut pengelasan iklim Kxppen, dengan tujuh bulan kekeringan dan kemuncak hujan pada bulan Julai.
  73. Empayar Parsi kemudiannya diperintah oleh Cambyses selama tujuh tahun dan kemangkatan beliau disusuli dengan perebutan kuasa dimana akhirnya Darius (522-486 M) diisytihar sebagai raja.
  74. Ini merupakan permulaan zaman paling gemilang dalam sejarah kelab itu, di mana AC Milan telah memenangi tujuh kejuaraan domestik, lima trofi Liga Juara-Juara Eropah, dan tiga Piala Antara Benua.
  75. Emiriah Arab Bersatu terletak di tenggara Semenanjung Arab di barat-daya Asia, dan ia terdiri dari tujuh amiriah iaitu: Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah dan Umm al-Qaiwain.
  76. Pengetahuan kita tentang Prakambrium adalah terlalu sedikit, meskipun ia merupakan tujuh perlapan daripada sejarah Bumi, dengan apa yang diketahui hanya ditemui pada empat atau lima dekad yang lalu.
  77. Menara Petronas yang direka oleh jurubina Cxsar Pelli dari Argentina ini, siap dibina pada tahun 1998 setelah menelan masa tujuh tahun sehingga menjadi bangunan tertinggi di dunia sewaktu disiapkan.
  78. Mesyuarat persediaan di Rabat pada 8 dan 9 September dihadiri tujuh negara termasuk Malaysia bersetuju mencadangkan kepada Ketua negara dan kerajaan Islam supaya mengadakan sidang kemuncak Islam di Rabat.
  79. Schumacher memenangi enam daripada tujuh perlumbaan pertama dan mendahului Grand Prix Sepanyol, sebelum mengalami kegagalan kotak gear, yang memaksanya untuk menggunakan gear kelima untuk sepanjang perlumbaan.
  80. Sebagai contoh, berdasarkan senarai dibawah, di Taman Alam Megah, Taman Bunga Negara and Taman Bukit Saga yang berada di Seksyen 27 dan Seksyen 28, terdapat tiga buah sekolah menengah dantujuh buah sekolah rendah.
  81. Gempa bumi tersebut mengakibatkan kemusnahan banyak rumah dan bangunan pejabat serta infrastruktur eletrik dan komunikasi bahkan sehingga tujuh jam selepas gempa bumi, banyak tempat di Bantul masih tidak mendapat bekalan eletrik.
  82. Demi menjejaki prestasi setiap unit dan menugaskan tanggungjawab dengan lebih terperinci, Microsoft disusun semula menjadi tujuh kumpulan perniagaan teras—setiap satunya sebuah entiti kewangan berasingan—pada bulan April 2002.
  83. Pada musim berikutnya, kelab ini telah dibelenggu dengan dakwaan penyelewengan kewangan, menyebabkan penggantungan tujuh belas pemain pada tahun 1906, termasuk kapten Billy Meredith, yang kemudiannya berpindah ke Manchester United.
  84. Pada masa itu, terdapat tujuh 'planet' yang diketahui mengorbit Bumi: Bulan (Luna oleh Rom, Selene oleh Greek), Mercury (Hermes), Venus (Aphrodite), Matahari (Sol oleh Rom, Helios oleh Greek), Mars (Ares), Jupiter (Zeus) dan Saturn (Kronos).
  85. Para pelajar juga diwajibkan untuk mengambil tujuh mata pelajaran asas, iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Geografi, Sejarah, Kemahiran Hidup dan Pendidikan Islam untuk pelajar Islam atau Pendidikan Moral untuk pelajar bukan Islam.
  86. McLaren yang pernah dibantu oleh Porsche, Honda, dan Mercedes-Benz, memenangi 16 kejuaraan selama tempoh itu, manakala Williams memakai enjin sumbangan Ford, Honda, dan Renault untuk juga mencapai 16 gelaran (sembilan untuk pembina, tujuh untuk pemandu).
  87. Di antara persediaan puja ialah pulut kuning, ayam panggang, telur dadar, telur 3 biji, lempeng sekeping, sirih pinang sepiak, darah ayam (yang di panggang tadi), bertih (padi di goreng),pulut tujuhwarna,kepala nasi tujuh kepal dan beberapa pekara lagi.
  88. Perancis juga merupakan negara barat yang paling kurang bergantung kepada tenaga kerana pelaburan besar-besaran dalam kuasa nuklear yang menjadikan Perancis penghasil karbon dioksida yang paling kurang di kalangan tujuh negara paling berindustri di dunia.
  89. Pada akhir pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung.
  90. Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah.
  91. Pada peringkat kumpulan, 28 kelab telah dibahagikan kepada tujuh kumpulan empat pasukan di peringkat kawasan, memisahkan Asia Timur dan kelab-kelab Asia Barat untuk mengurangkan kos perjalanan, dan memainkan dua perlawanan pusingan timbal balas tempat sendiri dan tempat lawan.
  92. Pada separuh pertama tahun 1998, mata wang ringgit berubah-ubah antara kadar 3.80 hingga 4.40 sedolar, sebelum Bank Negara Malaysia menetapkan nilai ringgit pada kadar 3.80 sedolar selama hampirtujuh tahun mulai September 1998, sambil membiarkan mata wang ringgit terapung dengan mata-mata wang yang lain.
  93. Tiga daripada tujuh siaran percuma dikendalikan oleh Radio Televisyen Malaysia, yang dimiliki oleh syarikat media kerajaan persekutuan yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, manakala empat stesen komersial yang lain dimiliki oleh Media Prima, sebuah syarikat media bersepadu yang beribu pejabat di Bandar Utama, Selangor.
  94. 2,000 orang tentera Persekutuan menumpang di sekolah-sekolah berhampiran stadium sebelum itu berarak dalam hujan dan tujuh batalion yang membuat perarakan ketika itu iaitu Rejimen Persekutuan, Skuadron Isyarat, Skuadron Jurutera, Tentera Laut Diraja Tanah Melayu, Tentera Laut Simpanan Diraja Tanah Melayu dan Askar Sivil Persekutuan.
  95. Ramai antara mereka yang berasakan pengelasan matematik sebagai satu sains telah merendahkan kepentingan sisi estetikanya, dan sejarahnya dalam tujuh seni liberal tradisional; ada pula yag berasakan dengan menidakkan hubungannya dengan sains, akan mengabaikan fakta yang interaksi antara matematik dan gunaannya dalam sains dan kejuruteraan telah banyak membantu perkembangan matematik.
  96. Pengilang telah menggunakan kuasa hidro di tempat lain sejak abad ke-1 sebelum masihi, tetapi di Minneapolis antara 1880 dan 1930 penggunaan kuasa hidro adalah sangat luar biasa, ia telah digambarkan sebagai "pusat kuasa air pandu-terus terbesar dunia yang pernah dilihat." Dalam tahun-tahun awal, hutan di utara Minnesota merupakan sumber industri kayu yang beroperasi tujuh belas kilang papan atas tenaga dari air terjun.
  97. Ulek mayang ku ulekUlek dengan jala jemalaUlek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriUlek mayang diulekUlek dengan jala jemalaUlek mayang diulekUlek dengan puterinya duaPuteri dua berbaju serongPuteri dua bersanggol sendengPuteri dua bersubang gadingPuteri dua berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya empatPuteri empat berbaju serongPuteri empat bersanggol sendengPuteri empat bersubang gadingPuteri empat berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya enamPuteri enam berbaju serongPuteri enam bersanggol sendengPuteri enam bersubang gadingPuteri enam berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan puterinya tujuhPuteri tujuh berbaju serongPuteri tujuh bersanggol sendengPuteri tujuh bersubang gadingPuteri tujuh berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriTuan puteri berbaju serongTuan puteri bersanggol sendengTuan puteri bersubang gadingTuan puteri berselendang kuningUmbok mayang diumbokUmbok dengan jala jemalaNok ulek mayang diulekUlek dengan tuannya puteriKu tahu asal usul muYang laut balik ke lautYang darat balik ke daratNasi berwarna hamba sembahkanUmbok mayang ku umbokUmbok dengan jala jemalaPulih mayang ku pulihPulih balik sedia kala

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...