Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "bergerak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bergerak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Briged Ke-23 bergerak ke Darwin pada bulan April.
  2. Sekali sekala sweeper dilihat bergerak ke hadapan.
  3. , dan amat kaku (kerana getaran bergerak begitu pantas).
  4. Sporozoites bergerak ke hati di mana mereka mengulangi kitaran ini.
  5. Dari situ, mereka bergerak dan menawan lapangan terbang Kota Bharu.
  6. Selepas pengovulan, ovum akan bergerak ke uterus melalui salur falopia.
  7. Ovum disenyawakan dalam tiub Fallopio di mana ia bergerak ke dalam uterus.
  8. Jadi Bandar Swansea bergerak apabila mereka telah ditubuhkan pada tahun 1912.
  9. Kebanyakan haiwan adalah motil, iaitu boleh bergerak secara spontan dan berdikari.
  10. Lif adalah lif berkelajuan tinggi yang bergerak hanya 41 ketika ke podium jejantas.
  11. Ini bererti bahawa Paramecium bergerak dengan sulur melalui air di paksi yang maya.
  12. Kenderaan ini bergerak di atas landasan sejauh 1.6 km dan berjaya diuji sepenuhnya.
  13. Secara ilmiah, toyol hanyalah satu helah pencuri yang bergerak aktif disesuatu tempat.
  14. Bagaimanapun, tiada tulang tarsus untuk menyokong badan atau bergerak dengan fleksibel.
  15. Kuasa Rusia bergerak ke barat Georgia dan menduduki Zugdidi, Senaki dan Pelabuhan Poti.
  16. Pada akhir zaman ini, Gondwana mula bergerak ke selatan dan menyebabkan kemunculan Zaman Ais.
  17. Ketika mana ia bergerak antara Bumi dan Matahari, ia melindungi sebahagian permukaan matahari,
  18. Tambah pula, persiapan logistik tentera British untuk bergerak masih belum bersedia sepenuhnya.
  19. Sistem ini bercirikan struktur keluli dan bergerak ke kawasan bangunan bersejarah di negeri ini.
  20. Titik utara membentuk pusingan di langit, dan bergerak agak banyak semenjak Piramid Agung dibina.
  21. Sekiranya Paramecium melanggar halangan ia mengundur, belok sedikit dan bergerak ke hadapan lagi.
  22. Salah satu bergerak ke pantai timur menuju ke Kuantan, dan satu lagi ke selatan menuju Sungai Perak.
  23. Pasukan Wehrmacht bergerak ke barat, dan sementara itu Operasi Weserxbung menjajah Denmark dan Norway.
  24. Dari sana unit-unit Jepun kemudiannya bergerak ke arah selatan bahagian barat semenanjung Tanah Melayu.
  25. Paramecium juga boleh bergerak ke belakang apabila silia mengepuk ke hadapan pada sudut dengan serentak.
  26. Misalnya, kuasa pembakaran adlah dharma api; sifat tidak boleh bergerak adalah dharma benda bukan hidup.
  27. Samseng atau gengster merupakan seorang penjenayah yang bergerak dalam suatu kumpulan, kelompok atau geng.
  28. Salah satu bergerak ke pantai timur menuju ke Kuantan, dan satu lagi ke selatan menuju kearah Sungai Perak.
  29. Ia melalui beberapa peringkat hidup bermula dengan larva terapung dan bergerak di dasar laut apabila dewasa.
  30. Ini disebabkan pergerakan tentera Jepun tidak dapat dikesan kerana mereka bergerak dalam keadaan sunyi radio.
  31. Ais yang terapung di atas lautan yang sentiasa bergerak juga menyukarkan usaha untuk menanda titik Kutub Utara.
  32. Kereta api jenis ini selalunya bergerak sederhana laju dan mengambil masa berhari hari untuk sampai ke destinasi.
  33. Ia dikatakan mampu bergerak sepantas kereta, bergerak seiring dengan kereta yang dipandu oleh mangsa usikan mereka.
  34. Kebanyakan katak menjalani hidup mata jongang, tetapi juga mudah bergerak di daratan dengan melompat atau memanjat.
  35. Semua sistem EDS termasuk Inductrack adalah sistem yang bergerak (gerabak tidak akan terapung jika tidak bergerak).
  36. Untuk mencapai tingkat bernombor genap dari tingkat bawah, penumpang perlu menaiki tangga bergerak ke dek atas lif.
  37. Bagaimanapun, sebaik sahaja kubu kecil dimusnahkan, pasukan ini dapat bergerak ke hadapan dan membolosi kedudukan Dogra.
  38. Banyak bakteria bergerak dengan menggunakan flagelum yang mempunyai struktur yang berbeza dengan flagelum kumpulan lain.
  39. Meninggalkan sebahagian kecil bagi mengawal tahanan Parsi dan rampasan perang, tentera Athen yang lain bergerak ke Athen.
  40. Armada Parsi kemudiannya bergerak dari pulau ke pulau sepanjang Aegean, mengambil kerahan dan kanak-kanak sebagai tahanan.
  41. Pada pertengahan Zaman Devon, benua Gondwana dan sebahagian benua besar Laurasia bergerak ke selatan garisan khatulistiwa.
  42. Ekonomi negeri selangor sentiasa bergerak kehadapan dengan kepimpinan menteri besar yang amat memberasangkan dalam bidang ini.
  43. Sungguhpun begitu 'yang merayau' tidak bergerak sebarangan; ia kekal pada jaluran yang sama di langit, dikenali sebagai Buruj.
  44. Agar Paramecium boleh bergerak ke hadapan, silianya bergerak menurut rentak pada sudut 120 darjah, ke belakang secara serentak.
  45. Kereta api penumpang bergerak antara stesen, dan jarak antara stesen berbeza antara kurang daripada 1 km sehingga ribuan kilometer.
  46. Seterusnya, televisyen pula ialah penyiaran gambar bergerak beserta bunyi menerusi kabelatau udara atau skrin pada kaca televisyen.
  47. Untuk bergerak kemana-mana, cacing ini perlu bersentuhan dengan objek pepejal, pergerakan mengelupurnya tidak sesuai untuk berenang.
  48. Sejurus selepas tengah malam, tentera Jepun bergerak ke arah pantai yang dipertahankan oleh pasukan India British yang mengawal pantai.
  49. Peletup magnet peka dengan ayunan mekanikal semasa torpedo bergerak dan dengan perubahan medan magnet Bumi pada latitud-latitud tinggi.
  50. Hantu bungkus sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat, dan akan bergerak dengan meloncat seperti hantu cina, atau bergolek.
  51. Ives dari Bell Labs memancarkan imej bergerak dari cakera 50 bukaan yang menghasilkan 16 bidang seminit melalui kabel dari Washington, D.C.
  52. Terdapat kebimbangan dalam kes melampau orbit salah satu jasad adalah luar biasa, baripusat boleh bergerak ke dalam dan ke luar jasad utama.
  53. Pihak Athen tidak berehat bagi meraikan kejayaan mereka, kerana kini terdapat dua pasukan tentera laut Parsi kini bergerak ke Teluk Phaleron.
  54. Sekiranya keadaan ini berlaku, kereta api ini akan terus memperlahankan kelajuannya dan bergerak menggunakan roda sokongan pada kelajuan rendah.
  55. Pihak British membuat rancangan — Operasi Matador dan Operasi Krohcol untuk bergerak ke dalam selatan Siam bagi menahan kemaraan pasukan Jepun.
  56. Ada yang bergerak menggunakan flagella, manakala sesetengah spesis tidak mempunyai mekanisma pergerakan aktif dan bergantung kepada pergerakan meluncur.
  57. Sektor politik sayap kiri telah memancing banyak kritikan bahawa proses dolarisasi akan menguntungkan syarikat-syarikat yang bergerak di sektor kewangan.
  58. Orang benar marah-dikacau oleh bermusuhan surat khabar dan didasarkan pada prasangka Hangat melawan Sepanyol-tidak sendirian bergerak mendekati AS perang.
  59. Bangsa ini adalah pemimpin-pemimpin yang terus-menerus berjuang menentang Byzantine, terutama setelah mereka bergerak ke barat laut Anatolia di abad ke-13.
  60. Kerana Bahrain terletak di rantau yang kadar peningkatan harga minyak yang tinggi, Bahrain sekarang mempunyai ekonomi yang bergerak pantas dalam dunia Arab.
  61. Pencipta berbangsa Scotland, John Logie Baird menunjuk cara pemancaran imej bayang-bayang bergerak di London pada 1925, diikuti imej monokrom pada tahun 1926.
  62. Manusia percaya bahawa Bumi berada pada penungguan di pusat alam semesta dan kategorinya berbeza dari objek ketuhanan atau ethereal yang bergerak melalui langit.
  63. Kali pertama imej bergerak dipancarkan secara elektrik adalah melalui mesin faks mekanik yang terawal, termasuk pantelegraf yang dimajukan pada akhir abad ke-19.
  64. Oleh kerana Kesatuan Soviet mula hancur menjelang akhir 1980-an, ketegangan etnik meningkat antara Abkhaz dan Georgia ke atas Georgia bergerak ke arah kemerdekaan.
  65. Mekanik yang dibawa oleh Newton dapat digunakan untuk menerang banyak konsep dan pemerhatian kepada objek-objek yang besar dan bergerak dengan laju yang sederhana.
  66. Konsep pemancaran imej bergerak televisyen yang berkuasa elektrik mula-mulanya dilakarkan sebagai "telefonoskop" pada tahun 1878, sejurus selepas terciptanya telefon.
  67. Sebaik sahaja sebahagian daripada bahagian matahari keluar, korona dan julangan tersebut tenggelam; dan Bulan bergerak tenang dalam peredarannya, dan gerhana pun tamat.
  68. Orang Lao yang berkait berpisah dari orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, terutamanya Laos, manakala suku Thai yang lain, bangsa Shan, bergerak ke Myanmar.
  69. Mereka memulakan dengan gerakan berbentuk nombor 8 di dalam sarang dan bergerak atau menggoyangkan badan seakan-akan menari sebagai isyarat jarak sumber makanan tersebut.
  70. Malah, pihak kerajaan yang mengetahui kelemahan Parti Komunis Malaya menolak permintaan langsung Parti Komunis Malaya agar dibenarkan bergerak sebagai sebuah parti politik.
  71. Ovum merupakan gamet yang lebih besar dalam sistem pembiakan heterogami, sedangkan gamet yang lebih kecil dan yang biasanya bergerak ialah sperma yang dihasilkan oleh jantan.
  72. Torpedo-torpedo sering kali bergerak pada kedalaman yang salah, meletup sebelum sampai ke sasaran, ataupun gagal meletup langsung—kadang kala melantul dari badan kapal sasaran.
  73. Pada 10 Disember 1941, kapal tempur HMS Prince of Wales dan HMS Repulse bergerak di persisiran timur Tanah Melayu menuju ke arah tempat pendaratan Jepun yang dilaporkan di Kuantan.
  74. Pada akhir 1994 hampir keseluruhan kubah runtuh, menjana aliran piroklas yang sangat besar, yang mana telah bergerak beberapa kilometer daripada puncak dan telah membunuh 43 orang.
  75. Tentera Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang mengupayakan mereka bergerak pantas merentasi bumi yang diselubungi hutan hujan tropika yang tebal.
  76. Warga EU berhak melabur, bermastautin, bergerak dan bekerja di negara ahli EU lain dengan bebas tanpa pasport dan pemeriksaan kastam seperti yang dipersetujui dalam Perjanjian Schengen.
  77. Pasukan-pasukan Jepun bergerak maju dan mendarat di beberapa titik di pantai Manchuria, serta melakukan sejumlah pertempuran hingga memaksa pasukan-pasukan Rusia kembali ke Port Arthur.
  78. Selepas 2000 SM, gelombang berturut-orang kerap berpindah-randah dari Asia Tengah mula bergerak ke selatan Afghanistan; di antara mereka ramai orang Indo-Iran yang berbahasa Indo-Eropah.
  79. Keputusan awal dengan kereta kebal adalah rendah, dengan kereta kebal terbukti tidak boleh diharap, berkuasa rendah, perisai lemah dan tidak berupaya bergerak dalam mukabumi medan perang.
  80. Torpedo Perang Dunia Kedua Jerman awal merupakan torpedo yang bergerak lurus, berbanding torpedo pandu tuju dan torpedo yang bergerak mengikut pola yang digunakan pada tempoh terkemudian.
  81. Apabila makanan yang mencukupi telah terkumpul di pangkal tekak, ia membentuk satu vakuol makanan dalam sitoplasma, dan bergerak melalui sel itu, melalui bahagian belakang terlebih dahulu.
  82. 13 tentera Rusia terbunuh pada 8 Ogos.Tentera Rusia bergerak masuk ke Ossetia Selatan sebagai sebahagian daripada "penguatkuasaan keamanan".Tentera ini menduduki Gori, Kareli, Kaspi dan Igoeti.
  83. Pasukan Australia diletakkan pada kedudukan tengah dan bergerak maju ke utara dari Segamat ke Gemas di mana mereka bertembung dengan pasukan tentera Jepun yang sedang mara pada 14 Januari 1942.
  84. Kereta api, atau tren terdiri daripada beberapa kenderaan berlandasan yang boleh bergerak bersama untuk membawa muatan atau penumpang dari satu tempat ke tempat yang lain melalui laluan tertentu.
  85. Contohnya, kaedah kuantitatif boleh menghurai corak am sosial, manakala kaedah kualitatif pula boleh membantu dalam memahami bagaimana seseorang individu bergerak balas terhadap perubahan sosial.
  86. Ketika ia bergerak antara Bumi dan Matahari, ia menutup sebahagian permukaan Matahari, bayangan berbentuk gigitan kelihatan pada permukaan Matahari, dan ia bertambah besar ketika gerhana berterusan.
  87. Ini disebabkan kerajaan menawarkan pengampunan dengan syarat Parti Komunis Malaya dibubarkan, tetapi Chin Peng pula meminta Parti Komunis Malaya dibenarkan untuk bergerak sebagai sebuah parti politik.
  88. Terdapat banyak perbincangan samaada udara bergerak cukup pantas pada ketika kedua kepingan dipisahkan, atau, sebagaimana dijangka oleh Walter Burley, samaada 'agen alam ghaib' menghalang kewujudan hampagas.
  89. Apabila menerima laporan bahawa pasukan serangan Jepun sedang bergerak ke arah Semenanjung Tanah Melayu, Laksamana Tom Phillips membawa Force Z ke arah utara untuk berdepan dengan pasukan laut Jepun tersebut.
  90. Nama "planet" itu sendiri berasal dari bahasa Greek πλανήτης, planÄ“tÄ“s, yang bererti kelana atau pengembara, kerana ahli astronomi dahulu melihat cahaya bergerak di angkasa berbanding bintang-bintang.
  91. Ini dilakukan bersama dengan pendaratan di Pattani dan Singgora di Thailand, di mana mereka bergerak keselatan melalui jalan darat menyeberangi sempadan Malaysia-Thailand untuk menyerang sebelah barat Tanah Melayu.
  92. Berikutan Pertempuran Jitra pasukan Jepun, dengan dibantu kereta kebal yang bergerak dari selatan Thailand pada 11 Disember, terus mara ke arah selatan, mengalahkan anggota tentera dan kedudukan pertahanan British.
  93. Kiraan dibuat menunjukkan bahawa dalam masa satu ketika yang diambil bola tersebut dari ketika disepak hingga sampai ke jaring gol, Steven Gerrard telah menyepak bola tersebut bergerak pada kelajuan 109 km sejam apabila ia disepak.
  94. Disebabkan kepingan tektonik bergerak, manakala turus mantel kekal pada tempat yang sama, setiap gunung berapi menjadi tidur selepas beberapa lama dan gunung berapi baru terbentuk setelah kepingan Bumi bergerak di atas titik panas.
  95. Pada tahun-tahun kemudian, beliau mengubah suai ceritanya dan mengatakan bahawa kecederaan itu berlaku apabila seorang konduktor yang bertujuan untuk membantunya memasuki gerabak kereta api yang sudah bergerak mengangkat telinganya.
  96. Sekitar pukul 0500H pasukan Polis Bantuan beserta sekumpulan penduduk kampung yang lengkap bersenjatakan raifal dan shotgun digerakkan dari Kampong Jawa di bawah pimpinan Penghulu Ali bin Mustaffa, dan bergerak untuk memberi bantuan.
  97. Gegelung ini sebenarnya ialah sejenis motor linear: Arus ulang-alik yang mengalir melalui gegelung itu menghasilkan medan magnet yang sentiasa berubah-ubah yang bergerak ke hadapan sepanjang landasan dan merangsang gelungan seterusnya.
  98. (Lagi satu cara untuk melihat fenomena ini adalah untuk melihat bagaimana sebuah bola tunggal yang bergerak dengan pola bak waktu semata-mata yang selari dengan pusat Bumi kemudian bergerak ke arah pusat Bumi melalui gerakan geodesik.)
  99. Umpamanya, dua orang di atas Bumi yang menuju ke arah utara daripada kedudukan-kedudukan permulaan yang berbeza di khatulistiwa bergerak dalam laluan-laluan yang selari, tetapi di kutub utara, kedua-dua laluan itu akan bersilang-silang.
  100. Seperti bandar berdekatan Dubai di Emiriah Arab Bersatu, ekonomi Doha sedang bergerak dari kebergantungan terhadap industri minyak dan gas asli, walau bagaimanapun tidak seperti Dubai, fokus utama Doha tidak kepada industri pelancongan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...