Saturday 30 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "perundangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perundangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Cabang perundangan kerajaan tidak lain tidak bukan Parlimen.
  2. Setiap negeri dan wilayah mempunyai badan perundangan sendiri.
  3. Kekuasaan perundangan dipegang oleh kerajaan dan Majlis Perundangan.
  4. Selepas 2009, badan ini akan diberikan kuasa perundangan yang penuh.
  5. Kuasa perundangan dibentuk oleh kerajaan dan Kongres Nasional Ecuador.
  6. Setiap negeri bersistem perundangan ekadewan iaitu Dewan Undangan Negeri.
  7. Kuala Lumpur merupakan pusat perundangan dan menempatkan Bangunan Parlimen.
  8. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan.
  9. Dibawah Perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan.
  10. Kuasa perundangan diagihkan kepada badan perundangan persekutuan dan negeri.
  11. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dimiliki oleh Dewan Undangan Negeri.
  12. Beliau mengambil bahagian dalam Majlis perundangan negeri Sarawak pada 22 July 1963.
  13. Di bawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan Negeri.
  14. Kuasa perundangan dibahagikan di antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri.
  15. Matapelajaran asas termasuk al-Qur'an, pengajian Islam, perundangan dan kesusasteraan.
  16. Di bawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan adalah pada Dewan Undangan Negeri Kedah.
  17. Pada tahun 1918, perundangan Serb di Podgorica meluluskan pengambilan negara ini oleh Serbia.
  18. Ahli-ahli kabinet dipilih oleh presiden dan boleh dari badan perundangan dalaman atau luaran.
  19. Ahli-ahli badan perundangan ini dipilih melalui pilihan raya umum untuk tempoh-tempoh lima tahun.
  20. Kerajaan tempatan pula separa berautonomi dan mempunyai badan eksekutif dan perundangan tersendiri.
  21. Dalam sistem sebegini, ketua kerajaan memegang peranan ketua eksekutif dan ketua perundangan de facto.
  22. Oslo merupakan ibu negara bagi negara Norway, jadi kerusi perundangan kerajaan Norway terletak di sini.
  23. Dewan Undangan merupakan badan perundangan yang utama, dengan Dewan Negara memainkan peranan penasihat.
  24. Ahli-ahli perhimpunan ini dipetik daripada ahli-ahli parlimen atau majlis perundangan negara-ngara ahli.
  25. Kuasa perundangan terletak pada dua dewan Parlimen terutama sekali, diikuti oleh Majlis Menteri-Menteri.
  26. Parlimen Malaysia merupakan badan perundangan kebangsaan Malaysia, berdasarkan sistem Parlimen Westminster.
  27. Kuasa eksekutif dipegang oleh kerajaan, yang juga memegang kuasa perundangan bersama Perhimpunan Kebangsaan.
  28. Institusi perundangan pula ialah Parlimen Se-Afrika yang mempunyai kuasa perundingan dan penasihatan sahaja.
  29. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan Negeri yang terdiri daripada 36 ahli.
  30. Sebuah Mahkamah Perlembagaan 11 ahli berkuasa untuk mencabar perundangan atas dasar berlawanan dengan perlembagaan.
  31. 70% daripada pelajar kursus krtikal seperti perubatan, farmasi, pergigian dan perundangan ialah pelajar matrikulasi.
  32. Mengikut Artikel 9, keanggotaan Mahkamah seharusnya mewakili "tamadun-tamadun utama dan sistem perundangan utama di dunia".
  33. Ia merupakan Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam yang pertama, terlengkap ketika itu yang mengatur pentadbiran perundangan Islam.
  34. Disamping itu terdapat sebuah badan perundangan kecil yang terdiri dari lapan ahli majlis perundangan atau legislative councillors.
  35. Mazhab lain, tidak mempunyai kaedah cukup yang dibukukan untuk dijadikan panduan dalam bidang perundangan sebagaimana yang empat tadi.
  36. Kebanyakan ahli-ahli ini dilantik secara tidak langsung oleh perundangan peringkat negeri dan wilayah seimbang kepada populasi negeri.
  37. Istilah semasa mengikut dasar kerajaan ialah Bahasa Malaysia, namun perundangan masih memanggil bahasa rasmi dengan nama Bahasa Melayu.
  38. Majlis Perundangan Palestin merupakan badan perundangan Negara Palestin yang mempunyai 132 ahli yang dipilih dari Tebing Barat dan Gaza.
  39. Kemudiannya, pihak polis dan serangan perundangan menghalang para pekerja selama beberapa tahun daripada mengulangi demonstrasi [saiz] ini.
  40. Perundangan wilayah akan kekal sebagai perundangan yang diundi dan sistem pelbagai parti akan dikekalkan di lingkungan perundangan tersebut.
  41. Kesan pengaruh British masih terasa di kebanyakan bekas jajahannya yang masih memakai bahasa, budaya dan sistem perundangan bekas penjajahnya.
  42. Junta juga melantik sebuah perundangan 250 ahli, yang dikritik sebagai "bilik jeneral-jeneral" dan ketiadaan wakil-wakil daripada majoriti yang miskin.
  43. Bandar ini juga memilih 9 wakil badan perundangan negeri dari daerah DUN Karambunai, Inanam, Likas, Api-Api, Luyang, Tanjung Aru, Petagas, Kepayan, dan Moyog.
  44. Perlembagaan 1997 mewujudkan satu perundangan dwidewan yang terdiri daripada Dewan Rakyat 500 kerusi dan Senat ( วุฒิสภา, Wuthisapha) 200 kerusi.
  45. Cabang eksekutif dan perundangan tertumpu pada peringkat kebangsaan, namun terdapat juga kementerian eksekutif yang juga melaksanakan fungsi kerajaan tempatan.
  46. Bandar ini juga memilih 8 wakil badan perundangan negeri dari daerah DUN Tupong, Samariang, Satok, Padungan, Pending, Batu Lintang, Kota Sentosa, dan Batu Kawah.
  47. Wilayah Persekutuan ialah wilayah yang ditadbir secara langsung oleh kerajaan Persekutuan Malaysia dan ditadbir di bawah perundangan Kementerian Wilayah Persekutuan.
  48. Sebuah Dewan Undangan yang tunggal 386 ahli merupakan alatan kekuasaan negeri yang tertinggi dan melaksanakan dan meluluskan perundangan yang ditaja oleh Perdana Menteri.
  49. Kebebasan beragama merupakan satu konsep perundangan yang berkaitan, tetapi tidak serupa dengan toleransi agama, pemisahan di antara agama dan negara, atau negara sekular.
  50. Brooke menghabiskan masa beberapa tahun bagi menubuhkan kod perundangan bagi Sarawak, melancarkan rancangan pembangunan ekonomi bagi wilayah tersebut, dan menumpaskan lanun.
  51. Shakespeare dilahirkan di Henley Street, Stratford-upon-Avon, Warwickshire, England kepada John Shakespeare, seorang ahli badan perundangan bandar serta pekedai yang berjaya.
  52. Ikhtisar-ikhtisar perundangan purbakala seperti Hukum Kanun Melaka dan bahan-bahan terbitannya, termasuk Hukum-Hukum Kanun Johor, Kedah dan Brunei semuanya ditulis dalam Jawi.
  53. Terdapat tiga peringkat iaitu kebangsaan, wilayah dan kerajaan tempatan yang mempunyai badan perundangan serta eksekutif dengan bidangkuasa yang terhad dalam sfera masing-masing.
  54. Antara langkah-langkah lain yang diambil dalam proses peralihan kepada ekonomi pasaran, pada bulan Julai 2006 Vietnam mengemaskini perundangan harta inteleknya agar mematuhi TRIPS.
  55. Sistem perundangan yang sedia ada, iaitu undang-undang adat di Hong Kong dan undang-undang Portugal di Macau dikekalkan kecuali yang membawa kesan kepada penubuhan mahkamah rayuan.
  56. Sesetengah perundangan menggunakan istilah seperti "serangan seksual" atau "dipukul untuk seksual", dan ada juga yang mentakrifkan "rogol" sebagai serangan seksual dengan penembusan.
  57. Lima daripada daerah ini mendapat taraf autonomi khas yang membolehkannya menggubal perundangan mengenai hal-ehwal setempat; daerah-daerah berkenaan ditandai bintang (*) dalam jadual do bawah.
  58. Walaupun pembubaran badan perundangan dan panggilan untuk pilihanraya baru adalah secara rasmi dilakukan oleh ketua negara, oleh konvensyen tindakan ketua negara menurut keinginan kedua kerajaan.
  59. Sewaktu zaman penjajahan, tulisan Jawi masih menguasai Kepulauan Melayu, terutamanya dalam bidang sastera dan kesenian, teologi, falsafah dan mistik Islam, perdagangan, dan juga perundangannegeri.
  60. Kesannya, peninggalan Empayar British meluas di merata dunia, dalam sistem perundangan dan kerajaan, amalan ekonomi, ketenteraan, pendidikan, sukan, dan juga peluasan penggunaan bahasa Inggeris di seluruh dunia.
  61. Parlimen UK merupakan lembaga perundangan mutlak di United Kingdom kerana parlimen terdevolusi di Scotland serta dewan-dewan undangan di Ireland Utara dan Wales bukannya badan berdaulat dan boleh dimansuhkan oleh parlimen UK.
  62. Mula-mulanya diasaskan sebagai Empayar Brazil, negara ini menjadi republik pada tahun 1889, namun sistem perundangan dwidewan, kini bergelar Kongres, diasaskan pada tahun 1824, apabila perlembagaan pertama negara diratifikasi.
  63. Percubaan untuk membentuk sebuah badan perundangan pada tahun 1962 terpaksa dilupakan kerana berlaku pemberontakan oleh parti pembangkang iaitu Parti Rakyat Brunei dan dengan bantuan British, pemberontakan ini berjaya dibanteras.
  64. Kuasa perundangan dikongsi oleh eksekutif dan Parlimen dwidewan yang terdiri daripada Perhimpunan Negara dan Senat ( ព្រឹទ្ធសភានៃព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា, Protsaphea).
  65. Sistem berparlimen merupakan sejenis sistem kerajaan yang mana para menteri cabang eksekutif dipilih dari cabang perundangan dan bertanggungjawab kepada badan perundangan, sehingga terjalinnya cabang-cabang eksekutif dan perundangan.
  66. Ada sedikit petunjuk bahawa RRC menuju peliberalan politik, yang mana pilihan raya dipertandingkan terbuka kini dianjurkan di peringkat kampung dan pekan, tambahan pula badan-badan perundanganmenunjukkan sikap ketegasan dari masa ke semasa.
  67. Pada Disember 2008, Sultan Iskandar memperkenankan kerajaan negeri untuk mewartakan usul perundangan yang melarang umat Islam daripada mengamalkan senaman yoga, atas sebab bahawa yoga mengandungi unsur agama Hindu yang melanggar ajaran Islam.
  68. Didalam sistem berparlimen, badan eksekutif akhirnya bergantung kepada kehendak badan perundangan; meskipun badan perundangan tidak mengeluarkan arahan terus kepada angkatan tentera dan dengan itu tidak menguasai tentera dalam apa jua maksud.
  69. United Kingdom tidak mempunyai sistem undang-undang tunggal kerana negara ini terbentuk oleh kesatuan negara-negara merdeka dahulu, apalagi Perkara 19 Perjanjian Kesatuan menjamin kesinambungan kewujudan sistem perundangan Scotland yang berasingan.
  70. Ia digunakan, atau telah sekali digunakan, dalam badan perundangan kebangsaan dan badan perundangan subkebangsaan dari kebanyakan Komanwel dan bekas negara-negara Komanwel, bermula dengan provinsi Kanada dan tanah jajahan Australia dalam abad pertengahan abad ke-19.
  71. Mereka menganggap Pulau Pinang ketika itu tidak mmepunyai sebarang sistem perundangan (Undang-undang) dan mendakwa undang-undang Islam yang diamalkan adalah zalim.(Dakwaan mereka palsu kerana ketika itu Tanah Melayu telah mempunyai Undang-undang Islam yang bertulis).
  72. Papua New Guinea dan Kepulauan Solomon adalah dua entiti negara yang tidak biasa di antara Negara-Negara Komanwel, yakni bahwa Gabenor Jeneral secara efektif dipilih oleh badan perundangandan bukan oleh cabang eksekutif, seperti di beberapa negara demokrasi berparlimen.
  73. Kebanyakan pengaruh luar, seperti zaman-zaman humanisme, Enlightenment, Reformation, dan revolusi, membentuk universiti kajian ketika dalam pembinaan, dan penemuan Dunia Baru pada tahun 1492 turut menambahkan hak asasi manusia dan perundangan antarabangsa pada kurikulum universiti.
  74. Misi FBI ialah untuk melindungi dan mempertahankan Amerika Syarikat daripada ancaman pengganas dan risikan negara asing, untuk menegakkan dan menguatkuasakan undang-undang jenayah AS, dan menjadi pemimpinan dan menegakkan sistem perundangan jenayah di peringkat persekutuan, negeri, munisipal, dan agensi antarabangsa.
  75. Walaupun begitu, sejak Presiden Calderon menerajui kerajaan Mexico pada bulan Disember 2006, dia telah membuat perundangan untuk menambah belanjawan secara besar-besaran untuk memerangi kartel dan pengedaran dadah diperingkat nasional kerana organisasi jenayah ini telah memanjangkan keganasan mereka disetiap pelusuk negara.
  76. Secara perbandingan, undang-undang persekutuan hanya boleh menolak undang-undang negeri dalam beberapa bidang yang diterangkan dalam Seksyen 51 di dalam Perlembagaan; semua kuasaperundangan yang baki dikekalkan oleh parlimen-parlimen negeri, termasuklah kuasa terhadap hospital, pendidikan, polis, badan kehakiman, jalan raya, pengangkutan awam, dan kerajaan tempatan.
  77. Oleh itu, Jabatan Perdana Menteri (Prime Minister's Office, PMO) ialah salah sebuah institusi paling berwibawa dalam kerajaan yang memulakan perundangan untuk kelulusan parlimen serta memilih untuk perlantikan oleh Raja, selain yang dinyatakan tadi, gabenor jeneral, leftenan gabenor, senator, hakim mahkamah persekutan, dan ketua-ketua perbadanan-perbadanan Mahkota dan agensi-agensi kerajaan.
  78. Di dalam pilihanraya pertengahan penggal 2006, Parti Demokrat mendapat kenaikan penguasaan majoriti dalam kedua-dua House of Representatives dan Senat Amerika Syarikat, dan akan menyambung tugas sebagai parti majoriti apabila Kongres ke-110 bersidang dalam tahun 2007; Parti Demokrat akan mempunyai 28 gabenor negeri serta menguasai kebanyakan badan perundangan negeri-negeri di Amerika Syarikat.
  79. Status Dewan Rakyat diterangkan di dalam Perlembagaan Persekutuan seperti berikut: "Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat." Kuasa memanggil dewan bersidang dijelaskan di dalam Perlembagaan sebagai hak dan tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...