Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "beraja"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "beraja" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kemboja merdeka pada tahun 1953 sebagai negara beraja pimpinan Norodom Sihanouk.
  2. New Zealand adalah merupakan sebuah kerajaan beraja dengan demokrasi berparlimen]].
  3. Maharaja Jimmu yang mendirikan sistem pemerintahan beraja Jepun yang masih wujud hingga kini.
  4. Sungguhpun begitu dianggarkan antara 20 dan 30% penduduk masih taat setia kepada pemerintahan beraja British.
  5. Hussein menggulingkan pemerintahan beraja selepas pengilhakannya dan melantik seorang gabenor Kuwait yang baru.
  6. Ketibaan Raja Melewar dari Pagar Ruyung, Minangkabau pada 1773, telah memulakan institusi beraja di Negeri Sembilan.
  7. Liga Hanseatic memaksa kerajaan beraja menyerahkan konsesi perdagangan luar dan ekonomi kerana raja banyak berhutang.
  8. Pemerintahan beraja dipulihkan dan digulingkan semula sebanyak dua kali, dan terdapat juga tempoh pemerintahan tentera.
  9. Sehingga tahun 2006, Nepal merupakan negeri beraja dan satu-satunya negara yang menjadikan agama Hindu sebagai agama rasmi.
  10. Ciri yang unik di seluruh dunia dalam sistem pemerintahan beraja Malaysia, jawatan ini digilirkan setiap lima tahun antara sembilan
  11. Dewan Perwakilan yang baru diundi bersidang di Kathmandu pada 28 Mei 2008 dan memansuhkan sistem beraja yang memerintah selama 240 tahun.
  12. Malaysia ialah sebuah negara beraja elektif berperlembagaan persekutuan yang diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong, ketua negara persekutuan.
  13. Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan secara automatik akan mengangotai Majlis Raja-Raja dan menjadi sebahagian daripada sistem beraja di Malaysia.
  14. Setelah kekalahan terakhir Napoleon pada tahun 1815 sewaktu Perang Waterloo, pemerintahan beraja Perancis dipulihkan, namun dengan batasan perlembagaan baru.
  15. Pada Februari tahun berikutnya, Hungary kembali di tangan orang tempatan dengan pemulihan sistem beraja yang menjadikan Laksamana Miklxs Horthy sebagai Pemangku Raja.
  16. Itali mengamalkan sistem republik demokrasi sejak 2 Jun 1946, apabila pemerintahan beraja dimansuhkan oleh sebuah pungutan suara rakyat (rujuk "kelahiran Republik Itali").
  17. United Kingdom merupakan sebuah negara unitari beraja berperlembagaan, dan juga sebuah negara yang terdiri daripada empat negeri: England, Ireland Utara, Scotland, dan Wales.
  18. Di United Kingdom, pemerintah beraja secara teori memegang pihak berkuasa eksekutif, meskipun Perdana Menteri United Kingdom dan Kabinet secara berkesan mengenakan kuasa eksekutif.
  19. Apabila sistem beraja dibubarkan pada 15 November 1889 warga Brazil kurang merasa angin perubahan bentuk kerajaan kerana sambutan rakyat terhadap Pedro II berada di kemuncaknya ketika itu.
  20. Pihak Maois selama ini menggesa sistem beraja dibubarkan dan Raja Gyanendra digulingkan, memberi laluan kepada Nepal menjadi negara demokratik persekutuan yang dipimpin ketua negara yang terpilih.
  21. Pada tahun 1893, pemerintahan beraja pribumi di Kerajaan Hawaii di Lautan Pasifik, digulingkan oleh rampasan kuasa yang diterajui oleh penduduk Amerika; AS mengilhakkan kepulauan tersebut pada tahun 1898.
  22. Autokratik: Amiriah | Empayar | Faham kemutlakan berihsan | Kediktatoran | Kedespotan Keimaman | Kekhanan | Kesultanan | Kezaliman | Pemerintahan beraja mutlak | Pemerintahan kuku besi | Gelaran raja yang lain
  23. Pada tahun 1996, Parti Komunis Nepal melancarkan usaha menggantikan sistem parlimen beraja dengan republik sosialis rakyat, maka tercetusnya Perang Saudara Nepal yang berlarutan, mengakibatkan 12,000 nyawa melayang.
  24. Setelah bertahun-tahun terpencil, negara yang runtuh akibat perang ini disatukan semula dengan pemerintana beraja pada 1993 dan menyaksikan pembangunan ekonomi pesat sambil membina semula dari sisa kebinasaan perang.
  25. Mengikut sistem beraja bergilir-gilir di Malaysia, Sultan Iskandar dilantik sebagai Yang Di-Pertuan Agong oleh Majlis Raja-Raja pada 9 Februari 1984, tidak lama sebelum berakhirnya penggal Sultan Ahmad Shah dari Pahang pada 26 April 1984.
  26. Phraya Patani ke-V dan terakhir iaitu Sultan Abdul Kadir Kamarudin Syah telah dibuang negeri ke Kelantan kerana terlibat dalam pemberontakan yang mahu membebaskan Patani dari Siam pada tahun 1902 sekaligus menghapuskan sistem beraja Melayu di Patani.
  27. Gunung Merapi berkesinambungan mempunyai kepentingan tertentu kepada orang-orang Jawa: ia menjadi salah satu daripada empat tempat di mana para pegawai daripada istana beraja Yogyakarta dan Solo membuat acara tahunan bagi menjamu roh-roh orang Jawa purbakala.
  28. Setelah diperintah oleh beberapa pemerintahan beraja tempatan lebih daripada 2000 tahun, beberapa bahagian Sri Lanka diduduki oleh Portugal dan Belanda pada permulaan kurun ke-16, sebelum penguasaan keseluruhan negara tersebut beralih ke tangan Empayar British pada tahun 1815.
  29. Sistem beraja yang unik itu mencetuskan ilham kepada kewujudan jawatan Yang di-Pertuan Agong bagi peringkat Persekutuan Tanah Melayu dan kemudian Persekutuan Malaysia, di mana Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan Raja Melayu ditubuhkan untuk memilih Yang di-Pertuan Agong.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...