Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "menyumbang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menyumbang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia juga menyumbang kepada kejayaan orang Arab.
  2. Pelancongan menyumbang 45% pendapatan kebangsaan.
  3. Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada kekalahan ini.
  4. Pembukaan Terusan Suez juga menyumbang kepada pembangunan Georgetown.
  5. Bakteria ini juga menyumbang kepada penghasilan gas di dalam usus kita.
  6. Kemurahan hatinya menarik ramai yang lain untuk turut serta menyumbang bakti.
  7. Kemusnahan habitat juga banyak menyumbang kepada penurunan bilangan harimau di dunia.
  8. Terdapat sekitar 4,800 spesies direkod, menyumbang pada 85% keseluruhan spesies afimbia.
  9. Konfigurasi pesawat 2 tempat duduk menyumbang kepada peningkatan keupayaan pesawat yang ketara.
  10. Antara aktiviti yang penting ialah penternakan ikan yang menyumbang hampir separuh KDNK di sini.
  11. Sindrom Turner menyumbang sekitar 10% dari keseluruhan jumlah keguguran sendiri di Amerika Syarikat.
  12. Menjelang 1905, Minneapolis menyumbang hampir 10% daripada tepung dan proses pengilingan untuk negara.
  13. Pelanggaran peraturan dalam sistem pengiraan undi turut menyumbang kepada kekalahan Kerry (lihat 2004 U.S.
  14. Sektor pertanian menyumbang kepada 90% KDNK pada 1985 dan mengambil kerja kira-kira 80% tenaga kerja negara.
  15. Sumber-sumber semula jadinya seperti kapas dan aluminium telah amat menyumbang kepada kemajuannya yang tetap.
  16. Pada tahun 2000, pengiklanan telah menyumbang sebanyak 40% daripada jumlah keseluruhan pendapatan Al Jazeera.
  17. Karnataka juga banyak menyumbang kepada kedua-dua bentuk muzik klasik India, iaitu tradisi Karnatik dan Hindustan.
  18. Aktiviti penanaman tebu merangkumi 90% daripada jumlah aktiviti pertanian dan menyumbang kepada 25% pendapatan daripada eksport.
  19. Sungguhpun bantuan Athen pada Greek Ionian yang telah menyumbang pada tekadnya itu, Darius telah lama menginginkan penguasaan terhadap Greece.
  20. Ramai bersetuju ia banyak menyumbang kearah kebebasan bersuara dikalangan media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  21. Pembukaan cawangan keenam Karyaneka Kraf Boutique di kompleks tersebut turut menyumbang kepada kepelbagaian pilihan kraf Malaysia untuk jualan.
  22. Penemuan simpanan minyak besar pada 1996 dan eksploitasinya yang berikutnya telah menyumbang kepada satu peningkatan dramatik dalam hasil kerajaan.
  23. Perebutan Afrika ini menyebabkan tekanan di antara kuasa-kuasa besar yang mungkin menyumbang kepada keadaan-keadaan yang menyebabkan Perang Dunia I.
  24. Selain terkenal dengan perindustrian dan pelabuhan, bidang pertanian juga semakin berkembang maju meskipun hanya menyumbang 3.1% kepada KDNK negeri.
  25. Penemuan bagi nombor tidak nisbah sering menyumbang kepada Hippasus of Metapontum Pythagoras, yang memperkenalkan bukti ketidak nisbahan untuk punca kuasa dua.
  26. Minuman alkohol dan minyak wangi adalah sangat popular dan menyumbang kepada lebih separuh daripada hasil jualan diikuti dengan jam tangan dan produk tembakau.
  27. Peningkatan bilangan pegangan ini terus menyumbang kepada pertambahan hasil Majlis dari RM7.72 juta dalam tahun 1988 meningkat kepada RM16.6 juta dalam tahun 2000.
  28. Faktor-faktor yang menyumbang kepada Melaka menjadi sebuah negeri yang maju adalah kerana pelabuhannya terlindung daripada ancaman Monsun Barat Daya dan Monsun Timur Laut.
  29. Kadar kematian pesakit yang tidak terawat adalah setinggi 50% bagi bentuk-bentuk pneumonia dan tifoid penyakit ini yang hanya menyumbang tidak lebih 10% kes jangkitan keseluruhan.
  30. Sektor perindustian merupakan penyumbang utama terhadap kerancakan ekonomi negeri iaitu menyumbang lebih 58% dalam KDNK negeri pada tahun 2008, malah ia merupakan nadi ekonomi Negara.
  31. Sementara kelakuan fellatio dilanjutkan, penerima boleh menyumbang air pra-ejakulasi pada air liur pemberi, memberikan hasil zakar lebih licin dan menambah pengalaman perasaan erotik.
  32. Omar Khayyxm (1048-1131) menemui penyelesaian geometrik kepada persamaan kubik, dan penyelidikan besarannya dari penganggapan sejajar menyumbang kepada perkembangan geometri bukan Euclid.
  33. Daripada situ, cabang-cabang lain psikologi muncul dengan setiap individu mencipta idea-idea baru yang berbeza serta ahli psikologi moden seperti Freud dan Jung menyumbang kepada bidang ini.
  34. Analisis genetik moden telah mengesahkan bahawa selain daripada kelompok etnik yang utama, iaitu Berber dan Arab, berbagai-bagai kaum yang lain telah menyumbang kepada penduduk-penduduk kini.
  35. Kuasa pemproses dari kesemua konsol PlayStation 3 banyak menyumbang kepada projek ini dan PlayStation 3 menduduki tangga ketiga di belakang pemproses NVIDIA dan AMD dari segi sumbangan FLOPS.
  36. Daerah Manjung dikenali sebagai Bandar Maritim Negeri Perak sejajar dengan kepentingannya di dalam menyumbang kearah pembangunan maritim yang kaya di sekitar persisiran pantai daerah berkenaan.
  37. Penganut-penganut Jainisme telah mempunyai kehadiran yang ketara dalam budaya India, dan telah menyumbang kepada falsafah India, seni, seni bina, sains, dan kepada politik Mohandas Gandhi yang menghasilkan gerakan tanpa keganasan untuk kemerdekaan India.
  38. Keuntungan itu diraih daripada pendapatan berjumlah RM184.1 bilion, juga meningkat 10 peratus daripada RM167.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, dengan operasi antarabangsa, tidak termasuk pendapatan eksportnya, menyumbang RM67.6 bilion atau kira-kira 40 peratus.
  39. Antara faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan Melaka adalah kerana Melaka mempunyai hubungan yang dekat dengan Dinasti Ming di negara China, armada Ming berperan mengamankan jalur pelayaran Selat Melaka yang sebelumnya sering diganggu oleh kumpulan perompak dan bajak laut.
  40. Dengan mempunyai pendapat atau suara yang sama dalam dialog antarabangsa, diharap EAEC dapat meningkatkan kerjasama ekonomi, memperkenal dan mempertahankan perdagangan bebas, memecut pertumbuhan ekonomi, memperkenalkan sifat kedaerahan terbuka dan menyumbang kepada sistem perdagangan multilateral.
  41. Antara karya-karya epik bersejarah yang dikarang oleh orang Melayu dalam tulisan Jawi termasuk Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) yang tersenarai dalam Kenangan Dunia oleh UNESCO, dan puisi-puisi Sufi karya Hamzah Fansuri antara lainnya yang menyumbang kepada kekayaan dan kedalaman tamadun Melayu.
  42. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...