Sunday 24 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "lemah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lemah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dia mempunyai tangan kiri yang lemah dan satu jari cacat.
  2. Hantu kubur sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat.
  3. Gempa susulan yang lemah berlaku 47 kali sekitar 2.2 hingga 3.3.
  4. Hantu bukit sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat.
  5. Perjuangan KMM menjadi lemah apabila ramai pemimpin mereka ditangkap.
  6. Etanol merupakan asid lemah, lebih lemah daripada air dan membentuk ion etanoat
  7. Komunis sentiasa mencari titik lemah anggota tentera yang meronda sempadan Malaysia-Thailand.
  8. Empayar menjadi lemah dan menagih pertolongan dari Eropah yang tidak menolong bersungguh-sungguh.
  9. Semasa musim-musim peralihan monsun, angin pada amnya berkelajuan lemah dan arahnya berubah-ubah.
  10. Kerajaan pusat sementara yang didirikan agak lemah dan negara masih berpecah-belah secara politik.
  11. Bey yang lemah tidak berupaya untuk mengatasi serangan-serangan tersebut ataupun menentang penjajahan Eropah.
  12. Bagaimanapun, Silla Bersatu menjadi lemah akibat persengketaan dalaman lalu menyerah kepada Goryeo pada tahun 935.
  13. Ikatan hidrogen antara untaian heliks berkembar cukup lemah sehinggakan ia dapat diuraikan dengan mudah oleh enzim.
  14. Kulit larva atau juga digelar sebagai kepompong akan terbuka pada bahagian yang lemah dan lembut di belakang kepala.
  15. Pada tahun 1777, Perkara-Perkara Pergabungan menubuhkan sebuah kerajaan gabungan lemah yang bertahan sehingga tahun 1789.
  16. Kerajaan-kerajaan Kepulauan Solomon diketuai oleh parti-parti politik yang lemah dan gabungan tidak stabil dalam Parlimen.
  17. Walaupun angin di Malaysia pada amnya lemah dan arahnya berubah-ubah, terdapat perubahan bertempoh dalam corak tiupan angin.
  18. Pertahanan Greeks dengan itu mempunyai bahagian tengah yang lemah dengan pasukan penyerang yang kuat di kedua belah sayapnya.
  19. Menurut dia, orang-orang yang lemah bergantung pada kasih sayang orang lain sebagai cara untuk melindungi diri mereka sendiri.
  20. Pada tahun 1958, Republik Keempat yang lemah memberi laluan kepada Republik Kelima yang bercirikan kedudukan Presiden yang lebih kukuh.
  21. Hantu bungkus sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat, dan akan bergerak dengan meloncat seperti hantu cina, atau bergolek.
  22. Telur juga turut dijadikan bahan mujarab tradisional dalam menyembuhkan pelbagai penyakit misalnya pada penyakit sakit perut dan lemah badan.
  23. Dalam keadaan malam langit terang, proses sebaliknya berlaku di mana bayu darat yang lebih lemah kelajuannya boleh terjadi di kawasan pantai.
  24. Ia bertindak sebagai perangsang lemah pada system saraf pusat dengan itu selepas minum secawan kopi atau teh seseorang mungkin berasa lebih segar.
  25. Di kawasan barat laut SIngapura, mereka mengambil peluang dalam bukaan dikalangan garis pertahanan pihak Berikat yang lemah seperti sungai dan muara.
  26. Sebaliknya dikatakan kerana struktur binaan jambatan dan banyak jambatan lain di Amerika berusia 40 tahun itu sangat lemah dan telah dikesan sejak 1990.
  27. Bagaimana pihak Greek, yang berpecah dan secara perbandingan lemah mampu menang? Walau bagaimanapun Greek, terutamanya Athen dan Sparta enggan menyerah.
  28. Meskipun menang di Perang Dunia I, Perancis dengan teruknya kehilangan nyawa manusia dan harta benda, menjadikannya kian lemah dalam dekad-dekad seterusnya.
  29. Kedudukan pertahanan 11 Divisyen terlalu lemah â€“ garisan pertahanan hadapan pasukan ini merentasi kawasan sejauh 7 batu, dengan hanya menggunakan 2 briged.
  30. Dalam pergerakan patriotik menentang penjajah melawan Hyksos, ketaatan kepada bangsawan tempatan menjadi lemah dengan itu melemahkan kuasa bangsawan tempatan.
  31. EFE adalah sama dengan hukum graviti Newton dalam kes-kes pengehadan bagi medan kegravitian lemah dan pergerakan yang perlahan berbanding dengan kelajuan cahaya.
  32. Namun, kuasa ketenteraannya menjadi lemah pada abad ke-19, maka wangsa ini berhadapan dengan tekanan antarabangsa, pemberontakan besar-besaran dan juga kekalahan perang.
  33. Pada 9 Ogos, iaitu hari sebelum berita komplot disiarkan, Rumah Putih melancarkan sebuah kempen untuk membidas para pembangkang Demokrat sebagai lemah terhadap terorisme.
  34. Selepas waktu ini beberapa pengulas telah dianggap negara satu negara yang gagal, iaitu sebuah negara lemah di mana kerajaan tidak mempunyai kuasa memerintah di wilayahnya.
  35. Tetapi ada pihak yang berpendapat bahawa cadangan Liu itu adalah kurang tepat kerana Parti Komunis Malaya sudahpun lemah dan terpaksa memohon perundingan dilakukan pada 1955.
  36. Setelah kerajaan Rom lemah pada 165 SM, Albania dikawal secara hampir berterusan oleh kuasa asing sehingga pertengahan abad ke-20, dengan tempoh singkat pemerintahan sendiri.
  37. Pencorakan dari kata kerja kuat lawan lemah diwarisi dari Jermanik telah menurun dalam kepentingan dan peninggalan dari infleksi (seperti tanda plural) telah menjadi lebih sederhana.
  38. Keputusan awal dengan kereta kebal adalah rendah, dengan kereta kebal terbukti tidak boleh diharap, berkuasa rendah, perisai lemah dan tidak berupaya bergerak dalam mukabumi medan perang.
  39. Kejatuhan nilai ini menyebabkan ringgit berada di paras yang paling lemah sejak 24 September 2007, dan juga menjadi mata wang Asia Tenggara yang kedua paling hambar pada Jun hingga September 2008.
  40. Menjelang tahun 1930, rejim menjadi lumpuh dan lemah semangat, sehingga membolehkan calon presiden yang kalah, Getxlio Vargas untuk mengetuai rampasan kuasa aman lalu mengambil alih tampuk presiden.
  41. Perkataan ini kekadang juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tidak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat.
  42. Ini disusuli oleh sewaktu ketidakstabilan politik yang dipecahkan oleh rampasan kuasaoleh Jeneral Park Chung-hee ("kudeta 5.16") ke atas kerajaan yang lemah dan tidak berkesan pada tahun berikutnya.
  43. Selepas mencapai puncaknya pada abad ke-14, tenaga Majapahit beransur-ansur lemah dan perang saudara merebut takhta yang mulai dari tahun 1401 dan berlangsung selama empat tahun melemahkan Majapahit.
  44. Bertentangan dengan jangkaan British, penduduk Melayu, yang biasanya bersikap lemah lembut dan sering boleh di arah untuk melakukan itu dan ini telah bangun bersama-sama untuk membantah skim yang baru itu.
  45. Sifat bukan linear komponen-komponen ini serta kemampuannya mengawal aliran elektron membolehkan penguatan isyarat lemah dapat dilakukan dan sering diaplikasikan dalam telekomunikasi dan pemprosesan isyarat.
  46. Semasa zaman kemerosotan ini, Empayar Uthmaniyyah lemah kerana masalah dalaman dan luarannya disebabkan peperangan yang amat mahal terutamanya menentang Parsi, Persekutuan Poland-Lithuania, Rusia, Austria-Hungary.
  47. Sepanjang pilihan raya 2006, PRI telah ternyata semakin lemah dan jatuh menjadi kuasa politik ketiga terbesar menurut bilangan kerusi dalam Dewan Perwakilan Chamber of Deputies selepas PAN dan Parti Demokratik Revolusi.
  48. Faktor psikologi sering kali disebut sebagai penjelasan bagi kejadian nampak hantu: mereka yang lemah semangat cenderung membesar-besarkan apa yang dilihat apabila melawat tapak kejadian sesuatu sejarah yang tidak diingini.
  49. Kedudukan pasukan Greek adalah lebih nipis dan lemah di tengah, yang terdiri daripada tentera terbaik, kemungkinannya hanya tiga hingga empat baris, tetapi Miltiades mengekalkan bahagian sayap, yang mempunyai pasukan paling kurang diharap, kekuatan phalanx penuh.
  50. Seorang pegawai kanan Rumah Putih mengatakan bahawa kerajaan British telah menangguhkan serbuan sehingga lama sesudah Cheney mengadakan persidangan panggilan telefon yang amat luar biasa dengan wartawan-wartawan untuk membidas para Demokrat sebagai lemah terhadap terorisme.
  51. Sebagai wakil presiden di bawah Jeneral Ahmed Bakr yang lemah dan tua, Saddam mengawal ketat konflik antara kerajaan pemerintah dan angkatan bersenjata di ketika banyak organisasi mampu menggulingkan pemerintah dengan menggencet badan keamanan, dan ekonomi Iraq maju pesat pada tahun 1970an.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...