Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "menambah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menambah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau pernah menjaja ubi kayu di Melaka untuk menambah pendapatan keluarga.
  2. Kemudiannya IAU menambah Eris ke dalam Katalog Planet Minor, menggelarnya Eris.
  3. Hisapan biasanya dilakukan untuk menambah tekanan dan rabaan dilakukan pada zakar.
  4. Sesungguhnya dalam tetapan aksiomatik, rigor tidak menambah apa pun kepada idea bukti.
  5. Isi padu seruling boleh ditingkatkan dengan menambah besar alat penyalun dan lubang ton.
  6. Yang kedua adalah menambah bahan berasid seperti lepa susu (buttercup) dan menambah baking soda.
  7. Stadium ini dibaik pulih dan menambah tempat duduk pada 1982, 1986, 1998 dan paling terkini pada tahun 2008.
  8. Bahasa Melayu merupakan bahasa aglutinatif, bermaksud makna perkataan boleh diubah dengan menambah imbuhan tertentu.
  9. Setiap guru menyokong dan menambah mesej yang diajar oleh guru sebelumnya, menyebabkan pengasasan agama Sikhisme ini.
  10. Bagi mazhab Hambali, ia menambah dua lagi syarat iaitu sihat anggota tubuh badan dan perjalanan haji itu hendaklah aman.
  11. Ia memerlukan hafalan jadual penambahan dan jadual pendaraban untuk menambah dan mendarab pasangan-pasangan nombor digit.
  12. Beliau juga menambah ahli-ahli parti untuk mengasaskan apa yang dikatanya "Ketahanan Nasional" melalui kestabilan politik.
  13. Penaik adalah proses menambah gas pada doh sebelum dibakar bagi menghasilkan roti yang lebih gebu, ringan dan mudah dimamah.
  14. Percival mengekalkan kepercayaan bahawa pendaratan lanjut akan berlaku di timur laut dan tidak menambah bantuan Brigade ke-22.
  15. Cadangan asal akan mengekalkan Pluto dan menambah tiga planet baru: Charon, Ceres (asteroid), dan yang terbaru Eris (2003 UB313).
  16. Pencetus boleh dikekalkan tanpa had dengan membuang sebahagian daripadanya dan menyegarkan nya dengan menambah tepung baru dan air.
  17. Selain itu, alkimia juga digambarkan merujuk kepada pencarian batu ahli falsafah, yang boleh mengubah kepada emas atau menambah hayat.
  18. Keahlian ini adalah terbuka kepada negara-negara lain daripada negara-negara ahli masakini meskipun tiada rancangan untuk menambah ahli.
  19. Alatan ini akan digunakan untuk mengukur jam meskipun pada waktu malam, tetapi memerlukan penyimpan masa manual untuk menambah aliran air.
  20. Kebanyakan wanita rasa lebih bertenaga dalam tempoh ini, dan mula menambah berat ketika simptom sakit pagi berkurangan dan akhirnya lenyap.
  21. Apabila Schumacher berumur empat tahun, bapanya mengubahsuai kart pedal milik Schumacher dengan menambah sebuah enjin motosikal yang kecil.
  22. Roti komersial khususnya, selalu mengandungi bahan tambahan, sesetengahnya, tidak bernutrisi, untuk menambah rasa, tekstur, warna atau jangka hayat.
  23. Satu perniagaan lazimnya dibentuk untuk mencari keuntungan yang akan menambah kekayaan pemiliknya dan membesarkan perniagaan tersebut dengan sendirinya.
  24. Ahli teori statistik mengkaji dan menambah baik prosedur statistik menggunakan matematik, dan penyelidikan statistik sering membangkitkan persoalan matematik.
  25. Sistem pengisian minyak di udara menambah masa terbang sehingga 10 jam dan jarak operasi sehingga 8,000 km pada ketinggian meluncur di antara 11 hingga 13 km.
  26. Kami berhasrat menambah bilangan pekerja sehingga 15,000 orang tidak lama lagi untuk mencapai matlamat menjadi pengeluar unggul pakaian di pasaran Eropah, katanya.
  27. Jika pengguna membuat jangkaan yang harga akan naik pada masa hadapan, mereka akan berbelanja sekarang dan ini akan menambah jumlah permintaan dalam sesuatu ekonomi.
  28. Secara tradisi, karbonat dalam bir dan wine berkilau terhasil daripada penapaian semulajadi, tetapi sebahagian pengilang menambah karbonat kedalam minuman ini secara buatan.
  29. Perdebatan dalam IAU mendorong Julio Fernxndez dan Gonzalo Tancredi dari Uruguay untuk mencadangkan penakrifan semula istilah planet untuk menambah senarai planet sedia ada.
  30. Sementara kelakuan fellatio dilanjutkan, penerima boleh menyumbang air pra-ejakulasi pada air liur pemberi, memberikan hasil zakar lebih licin dan menambah pengalaman perasaan erotik.
  31. Persatuan bagi penambahbaikan aliran transit Lembah Klang mengkritik projek ini dan menyeru agar kerajaan negeri Melaka menambah baik perkhidmatan bas di negeri Melaka terlebih dahulu.
  32. Banyak aktiviti-aktiviti dapat menemani cunnilingus untuk menambah keseronokan keseluruhan, sudah tentu, dihadkan hanya oleh kebolehan kesukaan lebih, fizikal, anatomi dan berbagai tugas.
  33. Dia kemudian mengembara ke China dan semasa melalui kepulauan Indies Timur, Brooke memutuskan bahawa ia merupakan tempat yang baik bagi menubuhkan kuasa Inggeris dan menambah kekayaan keluarganya.
  34. Unicode telah menambah skrip-skrip selanjutnya dan akan meliputi banyak lagi, termasuk skrip-skrip bersejarah yang kurang diamalkan pada masa sekarang1 serta juga bahasa pupus bagi kegunaan akademik:
  35. Pada 16 Mei, beliau menambah saham kepada 75% untuk mengeluarkan kelab tersebut daripada Bursa Saham, menjadikannya milik persendirian sekali lagi, dan telah mengumumkan niat beliau dalam masa 20 hari.
  36. Tamabahan lagi, adanya kepercayaan khusus budaya berkaitan tontonan televisyen, mendengar muzik, dan setiap kegunaan mana-mana peralatan sekular yang dalam sesetengah cara tidak menambah nilai kerohanian.
  37. Terdapat pelan permohonan untuk menambah luas dan meningkatkan penggunaan tapak niaga di Bangunan Terminal Utama dan Balai Berlepas, tetapi cadangan ini telah ditangguhkan sempena Tahun Melawat Malaysia 2007.
  38. Berdasarkan kajian Institut d'xtudes sur l'xtat et la participation, beliau menambah bahawa setiap hari 55 kanak-kanak, 35 dewasa dan 15 warga tua di negara ini mati akibat penyakit yang berkaitan dengan kebuluran.
  39. Hormon tersebut akan menaikkan kadar denyutan jantung, meninggikan tekanan darah, menambah penyaluran darah ke otot-otot, mengurangkan penyaluran darah ke kulit dan organ dalaman, dan mengeluarkan glukosa daripada hati.
  40. Beliau juga mengatakan beliau pernah melawat Sabah pada tahun 1973 dan menyaksikan sendiri kegembiraan yang dinikmati oleh rakyat negeri itu dan menambah bahawa beliau juga mempunyai ramai saudara mara di negeri tersebut.
  41. Pada 28 Mac 2008 OIC menambah suaranya dengan meningkatnya kritikan terhadap film "Fitna" oleh Belanda ahli parlimen Geert Wilders, yang memaparkan gambar mengganggu tindak kekerasan disandingkan dengan ayat-ayat dari Quran.
  42. Dalam teks tersebut, mereka menemui hasrat untuk memperkembangkan dan menambah lagi pengetahuan mereka secara keduniaan; satu sentimen yang sangat berbeza kepada kerohanian transendental yang ditekankan oleh Kristian pertengahan.
  43. Pada tahun 1933, Herbert Chapman, yang menghendaki pemain-pemainnya untuk berpakaian lebih segak, telah mengubahsuaikan kit tersebut, menambah lengan putih dan merubah merah gelap itu kepada merah yang lebih terang seperti merah peti pos.
  44. Pada tahun 1933, daerah penuh Segamat ditubuhkan setelah persempadanan semula oleh kerajaan Johor bagi memisahkan 4 daerah asal kepada 8 daerah (sebelum persempadanan tahun 2008 yangmenambah daerah Kulaijaya dan Ledang untuk membentuk 10 daerah).
  45. Namun, Suharto menambah kekayaan diri serta keluarganya melalui amalan rasuah yang meluas dan beliau akhirnya dipaksa melepaskan jawatannya setelah tercetusnya tunjuk perasaan secara besar-besaran dan keadaan ekonomi negara yang semakin memburuk pada tahun 1998.
  46. Parlimen dibenarkan untuk menambah bilangan Senator kepada tiga per negeri-(a)), mengurangi bilangan-(c), atau menghapuskan jawatan Senator untuk khusus negeri keseluruhan serta peruntukan supaya ahli senat dipilih dengan undi terus oleh pemilih-pemilih negeri - Artikel 45(4)(b).
  47. Untuk menyesuaikan pesawat Su-27UB dengan tugasan barunya, pesawat ini telah dilengkapkan dengan prob pengisian minyak di udara jenis boleh ditarik semula untuk menambah jarak operasi; prob ini dipasang pada bahagian sisi kiri muncung dan sebagai penyelesaian IRST telah diubah ke bahagian kanan.
  48. Dengan itu, pada 28 Mac 2013 Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen 4(3) Akta Kerajaan Tempatan 1976 dengan berunding dengan Menteri dan Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya secara pemberitahuan melalui Warta bahawa sempadan kawasan Majlis Perbandaran Pulau Pinang diubah dengan menambah kawasan tebusguna.
  49. Kemudian, Magnavox mengeluarkan konsol yang dinaik taraf daripada konsol Odyssey 100 yang diberi nama Odyssey 200; ciri-ciri seperti paparan mata yang ditunjukkan secara langsung semasa permainan bermula, boleh dimainkan sehingga 4 orang dan menambah permainan ketiga berbanding konsol Odyssey 100 iaitu permainan Sears.
  50. Walaupun begitu, sejak Presiden Calderon menerajui kerajaan Mexico pada bulan Disember 2006, dia telah membuat perundangan untuk menambah belanjawan secara besar-besaran untuk memerangi kartel dan pengedaran dadah diperingkat nasional kerana organisasi jenayah ini telah memanjangkan keganasan mereka disetiap pelusuk negara.
  51. Abdullah Mohd Zain, Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri, berkata bahawa "Ia menekankan kebijaksanaan, sifat praktik, dan keharmonian," dan menambah bahawa "Ia menggalakkan kesederhanaan atau pendekatan seimbang terhadap kehidupan, tanpa menyimpang daripada asas-asas al-Quran, serta contoh-contoh dan pepatah-pepatah Nabi Muhammad.
  52. Dia menambah bahawa dasar Thailand untuk tidak menyiasat rasuah, pembunuhan dan pencabulan hak asasi manusia yang dilakukan oleh Bangkok yang dipimpin pentadbiran dan anggota tentera terhadap penduduk Melayu muslim merupakan hambatan untuk mencapai keamanan dan penyembuhan luka-luka mendalam dilayan sebagai warga negara kelas ketiga.
  53. Utne Reader dari Amerika Syarikat pernah membuat pernyataan "Melbourne menambah satu tradisi yang lama yang menjadi kebanggaan sivik, masyarakat pendatang baru dari seluruh dunia, dan makanan terbaik di Australia, dan anda dapat menjumpai satu resipi di mana ramai yang mendakwa Melbourne adalah bandar raya paling hip dalam Hemisfera Selatan".
  54. Dimiliki oleh kerajaan Malaysia sepenuhnya, syarikat ini telah mendapat hak keseluruhan terhadap sumber-sumber minyak dan gas di Malaysia dan diamanahkan dengan tanggungjawab membangunkan dan menambah nilai kepada sumber-sumber tersebut.Fortune Global 500 telah meletakkan Petronas sebagai sebuah syarikat ke-95 terbesar di dunia pada tahun 2008 dan ke-80 terbesar pada tahun 2009.
  55. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...