Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "hijau"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hijau" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tumbuhan malar hijau tumbuh dengan banyak.
  2. Galang hijau dari jambatan runtuh tercacak keluar dari sungai.
  3. Oslo mempunyai banyak taman dan juga kawasan hijau di pusat bandar termasuk:
  4. Bahagian hijau tumbuhan herba digunakan secara meluas dalam pelbagai bidang.
  5. Pada Hari Raya, sampul selalunya berwarna selain daripada warna merah, iaitu hijau atau kuning.
  6. Pulau South pula dipanggil 'Te Wai Pounamu' yang bermaksud air daripada batu hijau atau 'Te Waka o Aoraki'.
  7. Alam ini mengandungi beberapa kumpulan alga hijau yang berevolasi dari leleuhur yang sama dengan tumbuhan hijau.
  8. Duit raya selalunya diberikan oleh orang dewasa kepada kanak-kanak melalui sampul duit yang selalunya berwarna hijau dan kuning.
  9. Alga hijau mempunyai beberapa bentuk: flagellate, koloni, berjurai (filamentous), dan juga multiselular (multicellular) primitif.
  10. Pantainya diselitupi dengan bakau dan paya, dan lebih sembilan persepuluh kawasan pedalaman diselitupi oleh hutan malar hijau yang tebal.
  11. Walaupun awalnya sesuatu itu hijau dan berlendir dan menjadi sesuatu yang keras dan hitam sesudah tindak balas, jumlah atom akan masih kekal.
  12. Dirancang sebagai taman dan bandar pintar, 38% kawasan telah dikhaskan untuk kawasan hijau dengan menekankan peningkatan landskap semula jadi.
  13. Dedaun malar hijau mampu bertahan selama beberapa bulan, ataupun berpuluh-puluh tahun (contohnya, dedaun Pinus longaeva boleh bertahan lebih 30 tahun ).
  14. 6) besi apabila dikeluarkan dari heme, bahagian bukan besi heme ditukar kepada pigmen hijau biliverdin, dan kemudian ke dalam bilirubin pigmen oren kuning.
  15. Pada petang 23 September, tiba-tiba sejumlah lelaki bersenjata yang memakai baju hijau seperti askar muncul di pekan tersebut dan mula melancarkan tembakan rambang.
  16. Logo yang terdahulu ialah reben berjalur biru, kuning, hitam, hijau dan merah berliku-liku melalui teks "LONDON 2012", menyerupai bentuk Sungai Thames di London Timur.
  17. Masalah itu akhirnya diselesaikan dengan kelab tempatan Kimberley yang meminjamkan Skuad Perancis jersi berjalur hijau dan putih mereka untuk bermain dalam perlawanan itu.
  18. Warna tempat lawan Arsenal secara tradisinya adalah kuning dan biru, meskipun mereka telah memakai sebuah kit hijau dan biru tentera laut buat sementara ketika awal 1980-an.
  19. Kambing lebih gemar merenggut pokok menjalar seperti kacang hijau hutan, pokok renek dan rumpai, daripada makan rumput, iaitu lebih bersifat seakan rusa berbanding biri-biri.
  20. Tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk menjalani fotosintesis, dan gas rumah hijau mungkin mengkayakan atmosphera mereka dengan CO2 tambahan merangsang pertumbuhan tanaman.
  21. Dalam bidang botani, tumbuhan malar hijau ialah tumbuhan yang berdaun sepanjang tahun, iaitu berbeza dengan tumbuhan daun luruh yang menggugurkan semua dedaunnya secara bermusim.
  22. Kesan rumah hijau perlu meningkatkan paras CO2 sehingga 10,000 ppm untuk selama beberapa jam untuk menghapuskan serangga perosak seperti whitefly, labah-labah mites, dan yang lain.
  23. Saiz dan usia Zuhrah sama seperti Bumi tetapi iklimnya jauh lebih mencabar, dengan suhu sekitar 460 darjah Celsius dan begitu banyak karbon dioksida iaitu gas rumah hijau utama di Bumi.
  24. Selalunya pokok malar hijau menjadi pilihan, khususnya pokok fir yang tidak gugur daunnya atau pudar wanginya, dibeli dari dusun atau ditebang dari hutan, namun adakalanya pokok buatan menjadi pilihan.
  25. Bagaimanapun, apabila Colin Chapman menyertai F1 sebagai pereka rangka kereta dan kemudiannya pengasas Team Lotus, warna hijau kereta lumba British mula mendominasi pertandingan F1 bagi sedekad yang seterusnya.
  26. Pada tahun 1909, Sparta Prague telah mengambil sebuah kit merah gelap seperti yang dipakai oleh Arsenal sewaktu itu; pada tahun 1930-an, Hibernian mengambil rekaan lengan Arsenal dalam warna bajuhijau dan putih mereka.
  27. Pada hari Khamis, 22 Mac 2007, sewaktu mengambil bahagian dalam sidang media di kawasan zon hijau Baghdad, satu serangan mortar mengenai tempat yang dekat dengan kedudukan setiausaha agung yang ketika itu sedang berdiri.
  28. Kulit katak 'berbeza dari segi warna dari samaran yang baik perang berbalam, kelabu dan hijau sehingga pada corak yang jelas merah terang atau kuning dan hitam untuk mengiklan ketoksikan dan memberi amaran kepada pemangsa.
  29. kacang hijau yang diletakkan kedalam kantung juga dikatakan boleh melalaikan toyol.Selain itu, ikan puyu yang dipelihara di dalam akuarium mampu dapat melalaikan toyol dan toyol akan tidak akan berhasrat mengambil wang dari mangsanya.
  30. Tumbuh-tumbuhan akuatik seperti alga hijau tidak memerlukan struktur khusus untuk menyerap nutrien atau sistem pengangkutan yang kompleks seperti yang ditunjukkan oleh tumbuhan daratan untuk mengangkut bahan-bahan ini ke tisu yang memerlukannya.
  31. Dalam pengelasan biome Tabng Kehidupan Liar Sedunia, hutan hujan tropika sering dianggap sebagai jenis hutan basah tropika (atau hutan daun lebar lembap tropika) dan mungkin juga dirujuk sebagai hutan hujan malar hijau khatulistiwa tanah rendah.
  32. ia takut dengan tahi besi iaitu Menurut pandangan pengamal perubatan, rupa pelesit adalah seperti seorang tua yang amat hodoh berabut putih panjang.Cara ia berjalan mirip seekor penguin. Ia menumpang ke badan belalang hijau sebagai tunggangannya.
  33. Alga hijau dan merah, bersama-sama dengan sekumpulan kecil yang digelarkan glaukofit, kelihatan mempunyai hubungan yang rapat dengan tumbuhan yang lain dan oleh itu, sebilangan pengarang mengolahkan kumpulan ini sebagai tumbuhan meskipun kumpulan ini mempunyai organisasi yang sederhana.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...