Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "Institut"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Institut" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau menerima ijazah Sarjana Mudanya daripada Institut Teknologi Massachussetts pada tahun 1939.
  2. Beliau juga pernah menjadi Pengerusi Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa dan penasihat kepada Petronas.
  3. Beliau menerima jawatan di Institut Penyelidikan Lanjutan yang baru diasaskan di Bandaraya Princeton, New Jersey.
  4. Selepas Projek Manhattan tamat, Feynman mengajar di Universiti Cornell dan kemudian di Institut Teknologi California.
  5. Seragam ini telah direka oleh Fakulti Fesyen Institut Teknologi Mara, yang kini dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara.
  6. Sarjana Sains, Institut Akuakultur Tropika (IAT) Universiti Malaysia Terengganu telah lama menyelidik nilai perubatan belangkas ini.
  7. Sultan Azlan Shah mangkat pada 28 Mei 2014 pukul 1:30 tengah hari di Institut Jantung Negara, Kuala Lumpur kerana gering pada usia 86 tahun.
  8. Pada 9 November 2006, beliau sekali lagi dimasukkan ke Institut Jantung Negara kerana serangan jantung setelah saluran darah arteri tersumbat.
  9. Selepas melepaskan jawatan Perdana Menteri Malaysia, 1 September 2009, beliau dilantik menjadi Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).
  10. Pada 1946, Institut Pengajian Analgesik dan Drug Sedatif telah memberi bantuan kepada Jabatan Kesihatan Bandaraya New York untuk mengkaji masalah berkaitan agen analgesik.
  11. Upacara hadiah keamanan diadakan di Institut Nobel Norway sejak tahun 1905 hingga 1946, kemudiannya di Aula Universiti Oslo, dan kini di Dewan Bandaraya Oslo sejak tahun 1990.
  12. Beliau juga telah menjadi Felo Pelawat di Universiti Cambridge (1987-1988; 1991-1992) dan Felo Penyelidik Kanan di Institut Penyelidikan Asia, Universiti Nasional Singapura (2004).
  13. Selepas menghabiskan pendidikan menengahnya, Einstein memasuki Institut Politeknik Zurich selama empat tahun untuk mengambil pengajian perguruan bagi mengajar sains di sekolah menengah.
  14. Chicago terletak di sepanjang barat daya pesisir Tasik Michigan dan adalah sebuah pusat utama pengangkutan, industri, politik, budaya, kewangan, ubat-ubatan dan Institut Pengajian Tinggi.
  15. Beliau merupakan Pengerusi Pengasas (2001-2004) International Pembangunan Ekonomi Associates dan ahli Lembaga Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Institut Penyelidikan Pembangunan Sosial, Geneva.
  16. Selepas melepaskan jawatan perdana menteri dan presiden UMNO, beliau berehat sebentar di luar negara dan pada 1 September 2009, beliau dilantik menjadi pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia.
  17. Beliau menjadi pengasas Kerusi Antarabangsa Pembangunan Ekonomi Associates, dan menjadi ahli Lembaga Pertubuhan Bangsa - Bangsa Bersatu (PBB) Institut Penyelidikan Pembangunan Sosial (UNRISD), Geneva.
  18. Logo korporat Malaysia Airlines baru direka oleh Institut Teknologi MARA telah diperkenalkan pada 15 Oktober, 1987, dengan mengekalkan tema wau bulan, tetapi warna baru dan bentuk yang lebih aerodinamik.
  19. Pada tahun 1914 sebelum permulaan Perang Dunia I, Einstein menetap di Berlin sebagai profesor di universiti tempatan dan menjadi seorang ahli Akademi Sains Prussia serta pengarah Institut Kaiser Wilhelm bagi Fizik.
  20. Berdasarkan kajian Institut d'xtudes sur l'xtat et la participation, beliau menambah bahawa setiap hari 55 kanak-kanak, 35 dewasa dan 15 warga tua di negara ini mati akibat penyakit yang berkaitan dengan kebuluran.
  21. Di sini juga terletaknya Sekolah Menengah Tuanku Abdul Rahman, Batu Arang (STAR), Institut Penyelidikan Haiwan yang terbesar di Asia Tenggara, Pusat Latihan dan Penyelidikan Penyakit Ayam ASEAN, Mes Pegawai Kanan Polis dan Lain-lain.
  22. Kini terdapatnya pertambahan penduduk di sini dengan adanya Institut Latihan Perindustrian, Politeknik Mersing, Sekolah Menengah Sains Sultan Iskandar, MRSM, sebuah kem tentera Kem Iskandar dan 2 buah kem Khidmat Negara di Sekakap dan Teluk Sari.
  23. Beliau adalah Profesor Akademi British dan kemudian Felo Pelawat di Cambridge (1987-1988, 1991-1992), Fulbright Profesor Pelawat di Universiti Cornell (1993) dan Felo Pelawat Penyelidik Kanan diInstitut Penyelidikan Asia, Universiti Nasional Singapura (2004).
  24. Jika arah aliran semasa dalam pemerosotan tanah berterusan di Afrika, benua itu mungkin hanya berupaya menghasilkan makanan untuk 25% daripada penduduknya menjelang 2025, menurut Institutuntuk Sumber Semula Jadi yang dikendalikan oleh United Nations University (UNU) di Ghana, Afrika.
  25. Jomo adalah juga Pengarah Pengasas Institut bebas Analisis Sosial (1978-2004), editor majalah bulanan dwibahasa, Nadi Insan (Manusia Pulse) (1979-1983), Presiden Persatuan Sains Sosial Malaysia (1996 - 2000) dan Convenor Kajian pertama dan kedua Konvensyen Antarabangsa Malaysia (1997, 1999).
  26. Hadiah-hadiah untuk fizik dan kimia akan dianugerahkan oleh Akademi Sains Sweden; hadiah untuk kerja fisiologi dan perubatan oleh Institut Caroline di Stockholm; hadiah untuk sastera oleh Akademi di Stockholm; dan hadiah untuk pejuang keamanan oleh satu jawatankuasa lima ahli untuk dilantik oleh Storting Norway.
  27. Selepas kehilangan bapanya awal pada tahun 1974, beliau kembali mengajar di Malaysia di Universiti Sains Malaysia pada pertengahan tahun 1974, sebelum sambung belajar untuk doktor falsafah di Universiti Harvard, dan siap pada lewat 1977 semasa mengajar di Yale, selepas lebih awal bertugas mengajar di Harvard pada 1974 dan 1975 di Jabatan Ekonomi, program Pengajian Sosial dan InstitutKennedy Politik.
  28. Di kota ini, terdapat Universiti Gadjah Mada, universiti negeri yang tertua di Indonesia, serta juga berbagai-bagai universiti swasta terkenal yang lain seperti UPN "Veteran", AMIKOM, STIE SBI, Universiti Kristian Duta Wacana (UKDW), Universiti Islam Indonesia (UII) yang merupakan universiti swasta tertua di Indonesia, dan Universiti Muhammadiyah Yogyakarta (UMY), selain daripadaInstitut Kesenian Indonesia (ISI) dan Universiti Negeri Yogyakarta (UNY).
  29. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan InstitutKewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...