Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "komuniti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "komuniti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dua daripadanya ialah komuniti perniagaan yang penting, iaitu:
  2. Sebaliknya, agama haruslah melibatkan sebuah komuniti manusia.
  3. Orang Cham membentuk komuniti orang Islam di Kemboja dan Vietnam.
  4. Beberapa komuniti masyarakat telah mengelaskan pelbagai jenis hantu.
  5. Perayaan ini disambut selama tempoh yang berbeza oleh komuniti berbeza.
  6. Agama Islam diamalkan terutamanya oleh kaum Melayu dan komuniti India Muslim.
  7. Yosef Karo berimigrasi ke komuniti Yahudi yang besar di Safed pada tahun 1535.
  8. Pelbagai komuniti berlainan keturunan mencari tempat tinggal di merata Kuala Lumpur.
  9. Pada 15 Mac 2007, Sata pulang dari Malawi selepas bertemu dengan komuniti perniagaan.
  10. Sejarah Melayu dengan jelas menyebut terdapatnya komuniti Cham di Melaka sekitar tahun 1400.
  11. Maka, satu kerajaan tidak perlu untuk satu negara, asalkan kewujudannya diiktiraf komuniti dunia.
  12. Di Argentina terdapat komuniti Yahudi terbesar di rantau Amerika Selatan iaitu seramai 300,000 orang.
  13. Terdapat juga sebahagian besar komuniti pendatang Muslim di bahagian lain dunia, seperti Eropah Barat.
  14. Menjelang 1511, Melaka mempunyai jumlah penduduk 50,000 termasuk komuniti pedagang yang bertutur 84 bahasa.
  15. Belanda kemudiannya terpaksa berundur dari Indonesia selepas komuniti dunia mengiktiraf kemerdekaan Indonesia.
  16. Namun, takrifan rasmi ini masih belum diterima meluas oleh komuniti astronomi sendiri apatah lagi masyarakat umum.
  17. Mereka bertumpu di barat laut China (Ningxia, Gansu, Xinjiang), tetapi komuniti ini wujud di seluruh negara China.
  18. Minyak telah membekalkan Arab Saudi dengan kemakmuran ekonomik dan pengumpilan yang besar kepada komuniti antarabangsa.
  19. Negara ini memperoleh pengiktirafan kemerdekaan de jure daripada komuniti dunia selepas Krisis Timur di Kongres Berlin.
  20. Hari ini jumlah komuniti Yahudi di Georgetown dianggarkan seramai 100 orang, kebanyakkanya berketurunan Parsi dan Russia.
  21. Setelah sekian lama, Subang Jaya berjaya dibangunkan sebagai satu komuniti yang dilengkapi dengan kemudahan secara baiknya.
  22. Beberapa komuniti niaga India utara memulakan tahun kewangan pada hari Divali, maka buku akaun baru akan dibuka pada hari ini.
  23. Terdapat juga komuniti Islam Cina yang tertubuh dengan baik, yang menjejaki leluhurnya kembali kepada kumpulan etnik Hui China.
  24. Kaum kerabat Pallava berasal daripada komuniti Kuruba/Kurumba dan pada mula-mulanya, menghuni di wilayah Guntur di Andhra Pradesh.
  25. Ditutur secara meluas oleh bangsa Tamil di India selatan dan Sri Lanka, bahasa Tamil juga ditutur oleh komuniti kecil di negara lain.
  26. Pada tahun 1860, komuniti Yahudi lama di Baitulmuqaddis memulakan pembinaan kawasan-kawasan kejiranan di luar dinding Bandaraya Lama.
  27. Adalah terbukti bahawa orang yang tergolong dalam golongan suku dialek tertentu tertumpu dalam bahagian komuniti berbeza di Malaysia.
  28. Nasi pulut inin adalah dianggap hidangan istimewa kerana kelekitannya melambangkan perpaduan di kalangan komuniti itu yang menjamahnya.
  29. Kesepadanan yang rapat antara pembahagian etnik dan pekerjaan komuniti India dibayangkan dalam taburan geografi kaum India di Tanah Melayu.
  30. Persediaan untuk menyambut Gawai Dayak bermula bila tibanya bulan Mei dengan penapaian "tuak" iaitu sejenis minuman tradisi komuniti Dayak.
  31. Maka kebanyakan diantara komuniti yang menjalankan perniagaan di sekitar Pusat Bandar Kuala Lumpur menentang penganjuran perhimpunan jalanan.
  32. Selain Melayu, Cina, India dan British terdapat komuniti Acheh, Arab, Armenia, Burma, Eurasia, Filipina, Jerman, Jepun, Switzerland dan Yahudi.
  33. Kejadian Dust Bowl pada tengah 1930-an menyebabkan ramai komuniti petani kemiskinan lalu mencetuskan gelombang baru penghijrahan ke arah barar.
  34. Banyak adat-adat asal yang masih diamalkan dan digunapakai dalam komuniti di rumah-rumah panjang untuk menjaga ketenteraman dan keamanan masyarakat.
  35. Rotterdam merupakan tempat asal kepada komuniti Antille Belanda yang terbesar serta juga kepada salah satu komuniti Tanjung Verde yang terbesar di dunia.
  36. Pada hari yang sama juga, Menteri Luar Korea Selatan telah mencadangkan pembentukan Kumpulan Wawasan Asia Timur dalam usaha membentuk komuniti Asia Timur.
  37. Sungguhpun mengalami sentimen anti-Jerman selepas Perang Dunia II, namun bahasa Jerman masih dituturkan secara meluas di kalangan ahli-ahli komuniti sains.
  38. Tamil Sri Lanka pada umumnya juga merupakan komuniti bandar, meskipun sebilangan mereka juga tinggal di kawasan-kawasan luar bandar sebagai kakitangan ladang.
  39. Jawatankuasa Nobel telah mengatakan bahawa keputusan untuk memberi pujian kepada kerjanya yang kurang berkontronversi akan lebih diterima oleh komuniti ahli sains.
  40. Perkahwinan dan interaksi sosial secara perlahan-lahan membawa kepada pertambahan populasi tersebut hingga sebuah komuniti yang agak besar berkembang di sekitar Lhasa.
  41. Oleh itu, adalah menarik bahawa kehidupan orang Baba dan pandangan mereka masih bersifat kecinaan, meskipun mereka telah lama terpisah daripada komuniti mereka di China.
  42. Doha juga merupakan rumah kepada banyak sekolah antarabangsa yang diasaskan khusus untuk komuniti ekspatriat, dengan berdozen jenis sekolah swasta beroperasi di bandar itu.
  43. Pulau Pinang juga mempunyai komuniti Yahudi dan Armenia, tetapi selepas Perang Dunia Kedua dan penubuhan negara Israel, komuniti Yahudi dan Armenia Pulau Pinang hampir lenyap.
  44. Penjujukan genom padi bersama-sama dengan sebuah komuniti penyelidikan antarabangsa yang besar telah menyebabkan padi sebagai model de facto untuk bijiran, rumput, dan monokot.
  45. Gawai Dayak merupakan perayaan yang disambut di Sarawak oleh kaum pribumi Sarawak, terutamanya Iban, Bidayuh dan Orang Ulu seperti Kayan dan Kenyah, dan juga komuniti Dayak di Kalimantan Barat.
  46. Di sesetengah kawasan berkembang, secara primernya Rub' al-Khali dan Gurun Arab, terdapat tiada populasi seumpama, meskipun industri petroleum sedang membina sedikit komuniti perancangan di sana.
  47. Pada hari seterusnya, keputusan rasmi yang diterima menampakkan pemilihan rakyat Montenegro untuk sekali lagi merdeka dan menanggotai komuniti dunia dengan 55.4% daripada undi memilih pilihan itu.
  48. Kumpulan-kumpulan seperti komuniti Chitty Melaka dan komuniti Mamak merupakan keturunan penghijrah semasa Kesultanan Melaka dan kemudiannya semasa pendudukan Melaka oleh orang Portugal dan Belanda.
  49. Orang-orang Rusia merupakan komuniti orang asing yang kedua terbesar di Shanghai dan memainkan peranan yang penting dalam ekonomi dan pengawalan Petempatan Antarabangsa sehingga akhir Perang Dunia II.
  50. Dalam komuniti Hindu India, khususnya kasta Brahmin, perkahwinan dengan Gotra yang sama dilarangkan kerana orang-orang yang mempunyai Gotra yang sama dikatakan mempunyai keturunan patrilineal yang sama.
  51. Komuniti-komuniti perniagaan, iaitu komuniti Gujarati, Sindhi, Chettiar, dan Muslim Tamil, lebih tertumpu di kawasan bandar, terutamanya Kuala Lumpur, Seremban, Pulau Pinang, Ipoh, Johor Bahru dan Singapura.
  52. Negara adalah satu komuniti politik tersusun yang menakluki sesuatu kawasan dan mempunyai kedaulatan luaran dan dalaman yang boleh menguatkuasakan monopoli terhadap penggunaan kekerasan yang difikirkan wajar.
  53. Pada awal abad ke-7, sebuah komuniti yang dikenali sebagai Vijayapura, juga berkaitan dengan Empayar Srivijaya telah dijangkakan mempunyai kaitan dengan Empayar Brunei yang wujud di sekitar pantai laut Borneo.
  54. Sejak dari akhir dekad 1920-an dan pada sepanjang dekad 1930-an, dasar beralah merupakan dasar komuniti antarabangsa, dengan tiadanya sebarang negara yang rela mengambil pendirian yang aktif selain daripada celaan lemah.
  55. Padahal bahasa vernakular merupakan bahasa asli dalam lingkungan sebuah komuniti penuturnya, bahasa vehicular pula menjangkaui batas komuniti asalnya, lalu dijadikan bahasa kedua untuk kegunaan perhubungan antara komuniti.
  56. Mereka yang terus menetap di Georgetown dipaksa memakai lilitan merah dan putih di lengan untuk tujuan pengenalan semasa penaklukan Jepun, tentera Jepun mengesyaki komuniti Yahudi di Georgetown bertindak sebagai pengintip.
  57. Orang India Selatan yang lain, khususnya orang Malayalee dan Telugu, merupakan lagi 14% pada tahun 1947, dan baki komuniti India terdiri daripada orang India Utara, terutamanya orang Punjabi, Bengali, Gurjarati, dan Sindhi.
  58. Georgetown dipercayai mempunyai komuniti Eurasia yang terbesar di Malaysia, bancian yang dijalankan pada tahun 2000 menunjukkan hampir 13% golongan Eurasia di Malaysia menetap di Pulau Pinang, majoritinya di sekitar Georgetown.
  59. Populasi organisma dan komuniti biologi berbeza mengikut gradien geografi iaitu latitud, ketinggian, pengasingan dan berbeza dengan cara yang sangat biasa di sepanjang cerun geografi latitude, ketinggian, pengasingan dan habitat.
  60. Kebanyakan orang Telegu juga bekerja sebagai buruh ladang, sedangkan komuniti Malayalee pula dibahagikan kepada mereka yang bertugas sebagai pekerja pentadbir di ladang-ladang serta sebagai pekerja kolar putih pentadbiran di bandar.
  61. Sebagai perbandingan, aksara ringkas digunakan di tanah besar China, Singapura, dan sesetengah komuniti Cina perantauan, khususnya mereka yang berhijrah dari negara-negara tersebut selepas penggunaan aksara Cina Ringkas secara meluas.
  62. Banyak pihak dalam dunia bola sepak membangkitkan keinginan yang sangat memainkan peranan yang penting dalam kehidupan individu samada peminat, komuniti tempatan, malah negara; oleh itu ia merupakan sukan yang sangat popular di dunia.
  63. Terdapat juga komuniti peniaga Arab, Jerman, Inggeris, dan Belanda di Pulau Pinang, selain itu Pulau Pinang mempunyai golongan ekspatriat yang besar, kebanyakkannya berasal dari United Kingdom, Australia, negara-negara Eropah, dan Jepun.
  64. Diantara kumpulan penentang perhimpunan yang terdiri dari komuniti peniaga adalah Dewan Perdagangan dan Industri India Selangor dan Kuala Lumpur, Dewan Perdagangan dan Industri India Bersatu Malaysia, dan Persatuan Pemilik Teksi Eksekutif.
  65. Sejak tengah 1990-an, terdapat banyak lagi syarikat-syarikat dan individu membina perisian bebas, supaya pekerja dan sukarela FSF sebanyaknya bekerja terhadap isu-isu sah dan struktur untuk gerakan perisian bebas dan komuniti perisian bebas.
  66. Lebih banyak anak negeri Tanjung Verde tinggal di luar negeri, berbanding dengan mereka yang tinggal di Tanjung Verde, dengan sebilangan komuniti penghijrah Tanjung Verde yang besar di Amerika Syarikat, Portugal (80,000 orang), dan Angola (45,000 orang).
  67. Pada hari ini, aksara-aksara tradisional digunakan di Taiwan, Hong Kong, Makau, dan sesetengah komuniti Cina perantauan, khususnya mereka yang berasal dari kawasan/negara tersebut atau yang berhijrah sebelum penggunaan aksara ringkas di Republik Rakyat China.
  68. Di Somalia Utara, Adal berada di peringkat awal, satu komuniti pedagang kecil telah ditubuhkan oleh pedagang mualaf dari kalangan masyarakat Tanduk Afrika, yang didominasi oleh who were predominantly orang Somalia merujuk kepada hikayat-hikayat Somalia dan Arab.
  69. Stesen radio komuniti tempatan termasuk UFM yang dikendalikan oleh Universiti Teknologi MARA (hanya terdapat di Shah Alam, Klang dan Petaling Jaya), dan Putra FM (90.7) dikendalikan oleh Universiti Putra Malaysia (hanya terdapat di Serdang dan Seri Kembangan) yang mensasarkan pelajar universiti.
  70. Apabila Kerajaan Tibet dalam Buangan dan komuniti pelarian Tibet di rantauan menyebut Tibet, maksud mereka ialah kawasan-kawasan yang terdiri daripada wilayah-wilayah tradisi Amdo, Kham, dan x-Tsang, tetapi tidak termasuk Sikkim, Bhutan, dan Ladakh yang turut membentuk sebahagian lingkungan kebudayaan Tibet.
  71. Oleh sebab bahasa alkimia hermetic telah banyak di ketahui, para sejarawan menjadi lebih cenderung untuk mengkaji hubungan di antara displin dan segi sejarah budaya Barat seperti sosiologi dan psikologi komuniti cendekiawan, kabbalalisma, spiritualisma, Rosikrusianisma, dan pelbagai gerakan mistik yang lain umpamanya kriptografi, ilmu sihir, dan evolusi Sains dan falsafah.
  72. Ini adalah salah satu usaha untuk membolehkan Rwanda menjadi sebahagian daripada komuniti ekonomi global-Bahasa Inggeris dan Bahasa Swahili akan menjadi bahasa utama di Komuniti Afrika Timur-tapi semua ini sebenarnye adalah disebabkan tempoh pertengkelihan yang panjang diantara Presiden Kagame dan Perancis di sebabkan mereka menyalahkan Perancis ke atas pembunuhan bangsa beramai-ramai pada 1994.
  73. Errico Malatesta, satu ahli anarki terkenal, menulis "Ahli anarki secara amnya menggunakan perkataan "Negara" untuk merujuk kesemua institusi politik, perundangan, kehakiman, ketenteraan, kewangan dll. yang dikawal sendirinya dan ditadbir oleh kelakuan sendiri sesetengah individu tertentu dan mempunyai kepercayaan ramai untuk menjaga keselamatan mereka, dan perlaksaan ini, secara terangan atau tersembunyi, memaksa orang ramai menghormatinya dengan itu menggunakan penguatkuasaan kolektif komuniti ke arah ini"
  74. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...