Tuesday 26 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "data"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "data" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bandaraya-bandaraya utama — data banci 2002.
  2. Semua data yang dikumpul berdasarkan pokok individu.
  3. Semua jenis data ini merupakan pengkhususan data aksara.
  4. Sub bidang utama teori maklumat ialah mampatan data dan pengekodan saluran.
  5. Hukum ini mewakili usaha untuk mewujudkan kaitan antara data ujikaji berbeza.
  6. Namun terdapat juga pihak amateur yang biasanya hanya melihat data dan melaporkannya.
  7. Bahagian pertama untuk Geographia ialah perbincangan data dan kaedah yang dipergunakan.
  8. MyPR berwarna merah sepenuhnya mengandungi semua data utama sama seperti pemegang MyKad.
  9. Ciri-ciri lain termasuk ciri-ciri privasi InPrivate, dan penapis pemancing data SmartScreen.
  10. Kaedah ini hanya memerlukan penggunaan regresi kuasa dua terkecil selepas menempah data sampel.
  11. Sungguhpun begitu, data soal-selidik menunjukkan ia juga merupakan satlah satu yang paling bahagia.
  12. Official Soviet data is not available because the Soviet government denied the existence of the famine.
  13. Memang tiada satu pun media boleh menyimpan amaun data sebegitu, kecuali Digital VHS JVC dan HDCAM Sony.
  14. Berbanding dengan buku dan perpustakaan, Internet melambangkan penyebaran maklumat dan data secara ekstrem.
  15. Tetapi Gary Urton berpendapat Quipu menggunakan sistem binari yang boleh merekod data fonologi atau logografi
  16. Majoriti besar hasil kerja dalam pangkalan data ini mengandungi teorem matematik yang baru dan bukti-buktinya."
  17. Umpamanya, data latitud/longitud yang berdasarkan Datum Amerika Utara 1983 dirujuk sebagai 'GCS Amerika Utara 1983'.
  18. Menurut data bancian 2001 orang Tamil India membentuk 5.1% daripada penduduk Sri Lanka dan orang Tamil Sri Lanka 4.3%.
  19. Hanya terdapat jumlah data terhad yang ada mengenai kemalangan manusia, tetapi ia selaras dengan data daripada haiwan.
  20. Telegrafi merangkumi berbagai-bagai bentuk penghantaran data yang terkini, termasuk faks, e-mel, dan rangkaian komputer.
  21. Dengan pengenalan Blu-ray, rakaman serta penyimpanan jumlah data yang besar yang menyamai kualiti HDTV dapat dilaksanakan.
  22. Dalam perisian GIS yang popular, data latitud/longitudnya sering ditetapkan berdasarkan sebuah 'Sistem Koordinat Geografi'.
  23. Dilancarkan pada 5 September, kapal angkasa ini menerima arahan rutin dan menghantar data kembali melalui Deep Space Network.
  24. Namun begitu di belakang MyPR mempunyai cetakan data mengenai negara asal pemegang MyPR termasuk nombor permit permastautin tetap.
  25. Satu cakera Blu-ray dapat memuatkan sejumlah 25 GB data pada satu lapisan atau 50 GB dwi lapisan berbanding 4.7 GB data untuk DVD.
  26. Dalam mengkaji aktiviti sel biasa dalam penyakit yang berbeza, data biologi mesti digabungkan untuk membentuk gambaran yang menyeluruh.
  27. Astrobiology juga menyiasat data saintifik yang diperoleh dari alam semesta yang mungkin menyangkal asas teori fizik, kimis dan biologi.
  28. Dalam contoh di atas, fungsi square menerima satu argumen x dengan jenis data float dan menghasilkan output dengan jenis data float juga.
  29. Kebolehan "mengeluarkan" aksara-aksara sebegini membolehkan aksara-aksara < dan & ditafsirkan sebagai data aksara dan bukannya penanda.
  30. Penanda HTML terdiri daripada beberapa komponen terpenting, termasuk unsur, jenis data berasaskan aksara, dan rujukan aksara dan rujukan entiti.
  31. International Centre mengekalkan sebuah pengkalan data pada semua ISSN dilantika sedunia, ISDS Register selain itu dikenali sebagai ISSN Register.
  32. Oleh sebab pengumpulan tersebut bergantung terutamanya kepada analisis data urutan genetik dan kladistik, susunan cadangan tambahan telah dijangka.
  33. Membilang adalah penting dalam tamadun-tamadun dahulu untuk merekodkan data ekonomi seperti hutang dan modal, dan juga dalam pengiraan asas yang lain.
  34. Tujuan statistik adalah menghasilkan maklumat "terbaik" daripada data yang ada, sesetengah orang menggolongkan statistik sebagai cabang teori keputusan.
  35. Semua data populasi telah diambil dari Ethnologue, dengan pengecualian data bagi Sri Lanka, yang diambil dari laman web "CIA World Factbook's Sri Lanka".
  36. Bagaimanapun, teori Einstein mengenai kerelatifan am adalah teori kerana ia cuba untuk melakukan lebih dari sekadar menyesuaikan data kepada perhubungan.
  37. Ia juga bagi membolehkan kerajaan Malaysia mengumpulkan data dan maklumat untuk menjurus kepada Wawasan 2020 yang bermatlamat menjadikan Malaysia negara maju.
  38. Disebabkan Python ialah sebuah bahasa pengaturcaraan dinamik, si pengaturcara tidak perlu menyatakan jenis data bagi pemboleh ubah dan dalam pentakrifan fungsi.
  39. Sebelum ini, pernah diusulkan bahawa Gammaproteobacteria adalah paraphyletic kepada Betaproteobacteria, data molekular terkini menunjukkan ia adalah tidak benar.
  40. Sebagai asas matematik untuk statistik, teori kebarangkalian amat penting untuk banyak aktiviti manusia yang melibatkan analisis kuantitatif set data yang besar.
  41. memori ECC peranti bahawa detect dan kesilapan betul digunakan; memori bukan-ECC adalah lebih cenderung untuk menyebabkan kerosakan data Templat:Nama diperlukan.
  42. Pelbagai jenis maklumat boleh dihantar melalui sistem telekomunikasi termasuklah suara serta muzik, gambar dan video, fail computer dan aplikasi serta data telegraf.
  43. Satu lagi kepincangan dalam kebergantungan pada data morfologi adalah dua spesies yang kelihatan jauh berbeza boleh didapati merupakan spesies yang sama oleh analisa DNA.
  44. Kaedah pelaksanaan Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010, Jabatan Perangkaan Malaysia buat pertama kalinya memperkenalkan kaedah pengumpulan data yang pelbagai iaitu:
  45. Banyak jenis maklumat boleh dihantar melalui sistem telekomunikasi termasuk suara dan muzik, gambar dan gambar boleh bergerak, fail komputer dan aplikasi serta data telegraf.
  46. Ahli-ahi profesional melakukan berbagai-bagai tugas yang berbeza-beza dari pemasangan perisian penggunaan sehingga perekaan bentuk rangkaian komputer dan pangkalan data maklumat.
  47. Sebenarnya, klad ialah suatu hipotesis saintifik tentang perhubungan evolusi organisma yang termasuk penganalisisan, berdasarkan data yang dipertimbangkan dalam penganalisisan klad.
  48. Dulunya digelar Kad Pintar Pelbagaiguna Kerajaan, kad ini mempunyai satu cip mikropemproses dan ingatan EEPROM 32k / 64k yang berupaya menyimpan pelbagai data dan aplikasi di dalamnya.
  49. Pusat telekomunikasi moden terlibat dalam masalah penghantaran jumlah maklumat yang banyak dalam jarak yang jauh tanpa mangalami kerosakan data disebabkan oleh faktor bising dan gangguan.
  50. Oleh itu, klad bergantung kepada data untuk menghasilkannya; sesuatu klad boleh disokong atau dibuktikan salah oleh penganalisisan-penganalisisan kemudian yang menggunakan data yang lain.
  51. Peta tertua Semenanjung Tanah Melayu yang masih wujud ialah Geographike Huphegesis yang dicipta pada abad ke-13 Masihi, berdasarkan data yang dihimpunkan oleh Ptolemy pada abad pertama Masihi.
  52. Pada permulaan "revolusi genomik", bioinformatik dirujuk semula sebagai penciptaan dan penyelenggaraan pangkalan data untuk menyimpan maklumat biologi seperti urutan nukleotida dan asid amino.
  53. Menurut Sahlins, data etnografi menunjukkan bahawa masyarakat pemburu-pengumpul bekerja kurang masa dan menikmati lebih banyak masa lapang berbanding masyarakat berindustri, namun tetap cukup makan.
  54. Maklumat lain yang biasanya terkandung dalam kad tersebut — atau pangkalan data sokongannya — termasuklah nama penuh, nama ibu bapa, alamat, pekerjaan, kerakyatan, jenis darah dan faktor Rhesus.
  55. Kajian dalam matematik diskret berkembang pesat selepas pertengahan kurun ke-20, hasil pembangunan teknologi komputer yang mampu beroperasi dalam langkah diskret dan menympan data dalam bit yang diskret.
  56. Perkembagaan dalam bioinformasi menjadikan tugas utama dalam bidang ini adalah untuk menganalisis dan mentafsir data yang terdiri daripada urutan asid amino, nukleotida, domain protein, dan struktur protein.
  57. Sukhoi juga menawarkan Su-27PU yang boleh bertindak sebagai "pengawal pesawat", seolah-olah mini-AWACS, dengan krew belakang bertindak menggunakan radar dan rangkaian data untuk mengawal pesawat-peswat lain.
  58. Dapatan dan pengumpulan data semasa Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 akan membekalkan maklumat berstatistik yang komprehensif mengenai arah aliran dan corak ciri-ciri isi rumah dan penduduk di Malaysia.
  59. Di sesetengah negara, daripada membuat tinjauan, pengangguran dianggarkan daripada data jumlah mereka yang mencari pekerjaan melalui pejabat pekerjaan kerajaan atau jumlah mereka yang menerima pampasan pengangguran.
  60. Oleh sebab piawaian Cakera Blu-ray meletakkan lapisan rakaman data agak rapat pada permukaan cakera, cakera-cakera awal amat terdedah pada pengotoran dan calar dan terpaksa dilitupkan dalam kartrij plastik untuk perlindungan.
  61. Pemerhati menggunakan pelbagai cara untuk mendapatkan data mengenai fenomena berbeza, data yang kemudiannya digunakan oleh pakar teori untuk mereka dan membentuk teori dan model, untuk menjelaskan pemerhatian dan meramalkan pencerapan baru.
  62. Ada juga beberapa jenis telefon yang boleh menggunakan iaitu teknologi yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian jalur lebar tanpa wayar dari telefon bimbit ke computer peribadi, termasuklah computer raba.
  63. Senarai semua negara mengikut Indeks Pembangunan Manusia ini, sebagaimana yang terangkum dalam Kemas Kini Statistik Pembangunan Manusia Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang diterbitkan pada 14 Mac 2013, disusun berdasarkan data 2012.
  64. Jika sesuatu klad terbukti kukuh dalam penganalisisan-penganalisisan yang menggunakan jenis-jenis data yang berlainan, klad itu mungkin boleh ditukarkan kepada taksonomi: dengan demikian, klad itu menjadi takson, dan menerima nama formal dan aras sendiri.
  65. Menurut Sybert, 1998 data tidak mencukupi bagi membenarkan rumusan mengenai kaitan phenotaip-karyotaip berkenaan kardiovaskular tidak sempurna dalam sindrom Turner kerana jumlah individual yang dikaji dengan kumpulan karyotaip jarang adalah terlalu kecil.
  66. Namun sejak ketika itu telah berpendapat bahawa hal ini bergantung pada andaian model tentang pengedaran kesalahan dan kebebasan istilah kesalahan (Reza & Gastwirth 2006) dan bahawa andaian-andaian ini seringkali tidak berlaku untuk set data yang nyata.
  67. Pembangunan pangkalan data seperti ini bukan sahaja melibatkan isu-isu berkenaan reka bentuk sistem tetapi juga pembangunan antara muka yang kompleks yang membolehkan penyelidik mengaksesdata yang sedia ada serta mengemukakan data baru atau disemak semula.
  68. Jumlah penduduk tetap Kota Pontianak tahun 2006 hasil Proyeksi yang menggunakan data Survey Sosial Ekonomi Nasional tahun 2006 dan Sensus Penduduk tahun 2000 berjumlah 510.687 jiwa, terdiri dari penduduklaki -laki 256.750 jiwa dan penduduk perempuan 253.937 jiwa.
  69. Sevryuk, dalam Bulletin of the American Mathematical Society isu Januari 2006, '"Jumlah kertas kerja dan buku yang ada dalam pangkalan data Mathematical Reviews sejak 1940 adalah melebihi 1.9 juta, dan lebih 75 ribu item ditambah ke dalam pangkalan data setiap tahun.
  70. HTML menentukan sebilangan jenis data untuk kandungan unsurnya, seperti data skrip dan data lembaran gaya, dan beraneka jenis untuk nilai atribut, termasuk ID, nama, URI, nombor, unit ukuran, bahasa, penerang media, warna, pengekodan aksara, tarikh dan waktu, dan sebagainya.
  71. Bidang kajian juga dikelaskan kepada dua cara: menurut perkara, biasanya menurut kawasan angkasa (contoh astronomi galaksi) atau masalah (seperti pembentukan bintang atau kosmologi); dan menurut cara pakar astronomi mendapatkan data (contoh astronomi optikal atau radioastronomi)
  72. Teori maklumat ialah satu cabang dalam matematik gunaan dan kejuruteraan elektrik yang secara aksiomatik mentakrifkan konsep maklumat,sifat-sifatnya dan menetapkan had hubungan bagi operasi pemerosesan isyarat seperti pemampatan data dan pada operasi menyimpan dan menghubungkan data.
  73. G. lebih tepat boleh diperolehi dengan menggunakan kaedah lain untuk anggaran daerah B, seperti mendekati lengkung Lorenz dengan kuadrat fungsi di seberang pasang selang, atau membina pendekatan tepat halus dengan fungsi edaran yang mendasari yang berpadanan dengan data yang dikenali.
  74. Permainan video yang dioptimumkan untuk konsol Genesis boleh mendapatkan faedah dari cip mikropemproses yang memproses data yang sangat pantas serta cip bunyi khas, manakala permainan video yang dioptimumkan untuk konsol SNES pula boleh mendapatkan faedah dari grafik yang menarik dan bunyi yang jelas.
  75. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.
  76. Unicode yang dibangunkan seiringan dengan piawaian Set Aksara Universal dan diterbit dalam bentuk buku sebagai The Unicode Standard, Unicode terdiri daripada himpunan kira-kira 100,000 aksara, satu set carta kod bagi rujukan visual, kaedah pengekodan dan set pengekodan aksara piawai, penyebutan ciri-ciri aksara seperti huruf besar atau kecil, satu set fail komputer data rujukan, dan peraturan untuk penyeragaman, penguraian, pengumpulsemakan dan pengemukaan aksara.
  77. Anthropologi biologi tertarik dengan kedua-dua kepelbagaian manusia dan kemungkinan wujudnya kemungkinan manusia sejagat Mereka menggunakan pelbagai kaedah penyelidikan, tapi genetik penduduk moden, peserta pemantauan dan teknik lain sering menggunakan antropologi "ke lapangan " yang bererti mengembara ke masyarakat dalam persekelilingnya sendiri, untuk melakukan apa yang dikenali sebagai "kajian lapangan." Di sebelah biologi atau fizikal, pengukuran manusia, sampel genetik, data zat dapat dikumpul dan diterbitkan sebagai buku atau monograf.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...