Wednesday 27 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "perolehan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perolehan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kementerian Pertahanan juga dilaporkan mengkaji kemungkinan perolehan OPV kelas Nakhoda Ragam Brunei.
  2. Seterusnya, TLDM dan Kementerian Pertahanan sedang mengkaji perolehan bac atau kumpulan kedua kapal ronda NGPV ini.
  3. Kelajuan metabolisme iatau kadar metabolik, mempengaruhi keperluan makanan sesuatu organisma dan cara perolehan makanan tersebut.
  4. Dasar kerenah birokrasi Amerika dan Singapura ini telah memaksa TUDM melihat kepada perolehan senjata daripada negara-negara lain, termasuk Rusia.
  5. Bermula dengan perolehan dua buah korvet kelas Kasturi, iaitu KD Kasturi dan KD Lekir pada tahun 1983/84 TLDM mengorak langkah menuju era pemodenannya.
  6. Pengerusinya, Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata, pihaknya menjangkakan pengeluaran pakaian sebanyak 150,000 dozen dengan perolehan bulanan sebanyak RM190 juta.
  7. Ramatex Bhd., syarikat tempatan yang mengeluarkan pakaian di Namibia menjangkakan perolehan sebanyak RM950 juta pada akhir tahun ini hasil eksport produknya ke pasaran Eropah.
  8. Antaranya perolehan kumpulan kedua frigat TLDM, skuadron kedua pesawat tempur pelbagai fungsi TUDM, pesawat amaran awal dan rondaan maritim dan juga helikopter utiliti tambahan.
  9. Beberapa kontroversi di dalam perolehan ATM seperti kapal selam Scorpene, pesawat Sukhoi Su-30 MKM dan yang terbaru, helikopter Eurocopter tidak membantu memberikan persepsi yang baik kepada umum.
  10. Hampir separuh dari perolehan kerajaan datang dari bayaran lesen oleh syarikat luar persisir pantai, dan jumlah wang yang banyak juga datang dari cukai pendapatan yang dibayar mereka di dalam sektor industri amanah.
  11. Jeneral Percival sendiri mahukan pelancaran Operasi Matador kerana percayakan bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  12. Jeneral Arthur Percival sendiri mahukan pelancaran Ops Matador kerana percaya bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  13. Kos perolehan paten daripada pihak luar dibuatkan tangguhan dan dilunaskan (amortised) dan sekiranya perolehan itu dibuat sebagai usaha untuk menafikan persaingan, kos tersebut dilunaskan untuk tempoh baki hayat paten syarikat yang hendak dilindungi.
  14. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba, tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.

3 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...