Friday 18 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "harga"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "harga" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tetapi harga sewa masih pada kadar yang lama.
  2. Tingkat harga umum akan meningkat sekali lagi.
  3. Kebanyakannya dijual pada harga lebih 1 juta dolar.
  4. Kini 22 Oktober 2006, harga semua barang naik mendadak.
  5. Everton berjaya menyewa padang Anfield dengan harga yang murah.
  6. Kerajaan cuba mengawal harga tepung jagung, kerosin dan minyak masak.
  7. Dalam tahun 1995, Sami Hyypia dibeli oleh Liverpool dengan harga x3 juta.
  8. Semuanya boleh didapati di sini dengan harga yang murah-murah dan menarik.
  9. Tentunya harga yang tinggi ini akan dikenakan ke atas pengguna dalam negara.
  10. Indeks harga lain yang digunakan untuk mengira inflasi adalah seperti berikut:
  11. Tempat duduk ini dibina denga harga x64 oleh kontraktor bernama George Rutherford.
  12. Pendapatan negeri Perak merosot apabila harga getah merosot selepas Perang Dunia I.
  13. Jika harga import ini meningkat, maka ia akan memberi kesan kepada harga dalam negara.
  14. Everton berjaya membeli Goodison Park, di sebelah utara Stanley Park dengan harga x8,000.
  15. Inflasi rupiah dan peningkatan besar harga bahan makanan menimbulkan kekacauan di negara ini.
  16. IHP mengukur harga satu kumpulan atau bakul barangan dan perkhidmatan yang dibeli oleh pengguna.
  17. Krisis Asia berpengaruh ke mata wang, pasar saham, dan harga aset lainnya di beberapa negara Asia.
  18. Komponen ini menawarkan prestasi lebih tinggi dan kebolehpercayaan pada harga yang sepadan tinggi.
  19. Terkilan rasanya apabila ditawar pada harga $10,000, maka beliau menerimanya dengan senang hatinya.
  20. Sebuah tong gas masak (yang boleh bertukar) dijual dengan harga RM180 berbanding RM25.62 di tempat lain.
  21. Peningkatan harga minyak pada tahun 1980-an sangat menguntungkan Bahrain, tetapi penurunannya amat dirasai.
  22. Semua ekonomi menganggarkan kenaikan harga ini juga berjaya menyebabkan inflasi tanpa mengubah iklim kewangan.
  23. Dengan itu, harga bijih timah telah menyusut dari 99.7 pound setan (1870-an) kepada 96.7 pound setan (1880-an).
  24. Mengikut teori ini, perubahan dalam kadar pertukaran ditentukan oleh perubahan takat harga di kedua-dua negara.
  25. Kenaikan kos pengeluaran ini disebabkan oleh kenaikan harga bagi faktor-faktor pengeluaran seperti tingkat upah.
  26. Bagaimanapun, dengan kenaikan harga minyak, getah asli mempunyai peluang yang cerah dengan daya saing yang lebih.
  27. Jika mereka berjaya, kos pengeluaran akan meningkat dan seterusnya pengeluar pula akan meningkatkan harga mereka.
  28. Perkhidmatan Kafe Internet ada disediakan, dan kebenyakan dengan harga murah tetapi dengan hubungan yang perlahan.
  29. Ini menyebabkan kenaikan harga gandum, kacang soya (naik 32%), dan jagung (naik 11%) pada sepanjang tahun tersebut.
  30. Ketika harga kapas antarabangsa runtuh, pekebun beralih kepada kopi, coklat, pisang, dan yang paling berjaya, kelapa.
  31. Tidak kisah berapa harga anda letak pada sijil, hakikatnya majikan hendak mengupah seseorang yang dapat berkomunikasi.
  32. VES pada mulanya terus mendapat keuntungan selepas kesan penurunan harga pasaran konsol permainan video pada tahun 1977.
  33. Bunga tulip yang telah dipetik dijual pada harga RM5 sekuntum atau RM15 bagi satu pasu yang mengandungi tiga kuntum bunga.
  34. Ada 4 kiyai di sekitar Kampung Baru mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal dengan harga yang agak mahal.
  35. Inflasi selalunya diukur dengan mengira kadar kenaikan indeks harga yang selalunya merujuk kepada indeks harga pengguna (IHP).
  36. Krisis Asia bermula pada pertengahan 1997 dan mempengaruhi mata wang, pasaran saham dan harga aset beberapa ekonomi Asia Tenggara.
  37. Sebelum perkhidmatan telefon jarak jauh boleh didapati dengan mudah dan pada harga yang murah, perkhidmatan telegram amat popular.
  38. Akibat kemelesetan harga getah, kawasan penanaman kelapa sawit telah meningkat dari 4900 hektar (1926) kepada 25777 hektar (1933).
  39. Syarikat penerbangan ini telah mengalami kerugian selama beberapa tahun akibat kenaikan harga minyak dan pengurusan yang tidak cekap.
  40. Kod ISO 4217 juga digunakan oleh tiket penerbangan dan tiket kereta api antarabangsa untuk mengelakkan sebarang kekaburan harga tiketnya.
  41. Kenaikan harga saham yang menyusul telah melahirkan empat orang bilionwan dan lebih kurang 12,000 jutawan di kalangan kakitangan Microsoft.
  42. Pada sekitar tahun 1980-an, harga komputer peribadi yang rendah menjadi sebab utama kepopularannya untuk kegunaan di rumah serta perniagaan.
  43. Di Taman Bukit Tawau ini juga disediakan kemudahan hotel dan chalet dengan harga yang berpatutan untuk pengunjung yang ingin bermalam di sini.
  44. Chelsea sekali lagi mempelawa Steven Gerrard ke kelab itu, dan satu tawaran membeli Steven Gerrard pada harga x32 juta ditolak oleh Liverpool.
  45. Dari simpang berkenaan, pelawat boleh menggunakan kenderaan yang disewa yang terdapat di sekitar simpang berkenaan dengan harga yang tertentu.
  46. Apabila kos pengeluaran meningkat, maka pengeluar yang sentiasa mahu memaksimumkan keuntungan akan mengenakan harga yang tinggi kepada pengguna.
  47. Dalam ekonomi, inflasi bermaksud suatu kenaikan dalam tingkat harga umum barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah ekonomi dari semasa ke semasa.
  48. Satu ukuran utama bagi inflasi harga adalah kadar inflasi iaitu perubahan peratusan tahunan di dalam sesuatu indeks harga umum dari masa ke semasa.
  49. Selain itu, satu dram diesel, petrol atau kerosin boleh didapati dengan harga RM35 berbanding RM7.22 (diesel), RM8.74 (petrol) dan RM9.32 (kerosin).
  50. Tambahan pula, emas kini adalah relatif kepada pasaran kecil dan harga emas boleh berubah sangat tinggi jika beberapa bilion dolar cuba untuk membeli emas.
  51. Kerana Bahrain terletak di rantau yang kadar peningkatan harga minyak yang tinggi, Bahrain sekarang mempunyai ekonomi yang bergerak pantas dalam dunia Arab.
  52. Dengan peningkatan tingkat harga umum, setiap unit matawang hanya dapat membeli barangan dan perkhidmatan dalam jumlah yang lebih kurang daripada sebelumnya.
  53. Walau bagaimanapun, pengeluaran yang tidak terkawal menyebabkan kelebihan penawaran dan harga getah telah merosot daripada 8s9d kepada 1s10d sepaun (1920-an).
  54. Selewat 2007, sebilangan faktor menyebabkan kenaikan harga bijian yang digunakan sebagai makanan untuk ayam itik, serta juga lembu tenusu dan lembu yang lain.
  55. Barang-barang dan perkhidmatan individu masih boleh diberi harga berangka kandungan 1 sen sementara jumlah harga muktamad dibundarkan kepada 5 sen yang terdekat.
  56. Oleh sebab capaian yang tinggi, kemudahan yang terbanyak dan lokasi yang strategik, permintaan untuk hartanah di Subang Jaya meningkat, mengakibatkan harga naik.
  57. Taman Negara Niah juga menyediakan kemudahan kediaman kepada pelancong iaitu tapak perkhemahan, hostel dan chalet dengan harga yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
  58. Jika pengguna membuat jangkaan yang harga akan naik pada masa hadapan, mereka akan berbelanja sekarang dan ini akan menambah jumlah permintaan dalam sesuatu ekonomi.
  59. Kesan ini berbeza di Eropah, di mana pengurangan permintaan cip mikropemproses untuk konsol generasi pertama menyebabkan harga pasaran cip ini menurun dengan mendadak.
  60. Benitez juga ingin membawa Daniel Alves ke liverpool, tetapi harga untuk pemain itu terlalu mahal, dan Benitez memilih untuk membeli Jermaine Pennant sebagi alternatif.
  61. Pada 13 Mac 1986, syarikat ini menjual saham kepada umum melalui tawaran awam awal, dengan harga tawaran awal $21.00 sebelum menamatkan hari pertama berdagang pada $28.00.
  62. Krisis Kewangan Asia adalah krisis kewangan yang dimulai pada Julai 1997 di Thailand, dan mempengaruhi mata wang, bursa saham dan harga aset lainnya di beberapa negara Asia.
  63. Selepas itu pengeluaran bijih timah menurun secara mendadak kerana negara-negara lain turut mengeluarkan bijih timah dan menyebabkan harga bijih timah merudum di pasaran dunia.
  64. Pada 1 Februari 2008, Microsoft melakukan cubaan membeli pesaing khidmat Internetnya iaitu Yahoo! tanpa diminta dengan harga sebanyak $44.6 bilion, tetapi ditolak pada 10 Februari.
  65. Benitez menyatakan hasratnya untuk membawa seorang lagi striker ke Liverpool dan berusaha untuk membawa Dirk Kuyt dari Feyenood, tetapi harga yang diletak oleh Feyenood terlalu tinggi.
  66. Ekonominya yang berpusat pada penanaman kopi selepas pertengahan abad ke-19, kerana pasaran dunia untuk nila memburuk, membaik atau memburuk kerana harga kopi dunia mengalami naik turun.
  67. Selepas merasakan kesan kenaikan harga ini, pengguna yang juga bekerja (dianggap sebagai buruh) akan meminta kenaikan gaji yang baru dan lebih tinggi bagi menampung peningkatan harga ini.
  68. Contohnya, jika harga di Amerika Syarikat naik 3% manakala harga di Kesatuan Eropah naik 1% maka kuasa beli dolar Amerika Syarikat sepatutnya susut nilai sebanyak 2% berbanding kuasa beli euro.
  69. Teori yang dibangunkan oleh Gustav Cassel pada tahun 1920 ini berasaskan hukum satu harga, iaitu teori bahawa dalam pasaran cekap yang ideal, barang-barang yang serupa wajar ada satu harga sahaja.
  70. Komputer jenis ini boleh didapati di pasaran dengan harga yang pelbagai—bergantung kepada kehendak pengguna, tetapi amat rendah jika dibandingkan dengan komputer berkuasa tinggi seperti superkomputer.
  71. Kekurangan bantuan, bersama-sama dengan harga koko yang murah, mengakibatkan penurunan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 1% pada tahun 1998, dengan pertumbuhan disambung semula pada tahun 1999.
  72. Disebabkan lambakan ini, nilai membeli syiling emas turun antara 60% hingga 80%, dalam kata lain harga barangan lain, kerana bekalan barang untuk dijual tidak dapat bersaing dengan peningkatan bekalan wang.
  73. Selepas menunjuk cara ciptaan telegraf, Edison belum pasti sama ada rancangan asalnya iaitu menjualnya pada harga sekitar $4,000 hingga $5,000 adalah bijak, maka beliau meminta Western Union untuk membida harganya.
  74. Umpamanya, jika kadar pertukaran wang Malaysia dengan Amerika Syarikat jatuh, maka dengan secara langsung Malaysia terpaksa membelanjakan banyak wang untuk mendapat sejumlah barangan dan membayar dengan harga yang tinggi.
  75. Syarikat ini mengeluarkan satu penawaran awam permulaan di pasaran saham, di mana disebabkan berikutan kenaikan harga saham telah melahirkan 4,000 orang jutawan dan kira-kira 12,000 jutawan di kalangan kakitangan Microsoft.
  76. Setakat 1 April 2008, berkuatkuasanya mekanisme pembundaran harga kepada 5 sen yang terdekat dalam pembilan jumlah harga, yang mula-mula diumumkan oleh Bank Negara pada tahun 2007 sebagai langkah menyingkirkan syiling 1 sen.
  77. Perusahaan yang meminjam dalam dolar harus menghadapi biaya yang lebih besar yang disebabkan oleh penurunan rupiah, dan banyak yang bereaksi dengan membeli dolar, iaitu: menjual rupiah, menurunkan harga rupiah lebih jauh lagi.
  78. Di tahun berikut, ketika rupiah menguat terhadap dolar, praktisi ini telah bekerja baik untuk perusahaan tersebut -- level efektifitas hutang mereka dan biaya finansial telah berkurang pada ketika harga mata wang lokal meningkat.
  79. Ia masih dilihat sekiranya perancangan ini akan diteruskan atau ia hanya satu plot untuk memaksa pemilik (Comune di Milano) untuk menjual stadium kepada Milan dengan harga nominal supaya kerja-kerja penambahbaikan dapat dilaksanakan.
  80. Minyak dikira untuk lebih dari 90 peratus dari eksport dan hampir 75 peratus dari hasil kerajaan, memberikan kemudahan kepada penciptaan negara kebajikan, iaitu kerajaan menemui kesukaran untuk berdana semasa tempoh harga minyak rendah.
  81. Secara amali, barang-barangan individu kekal berharga pada "titik harga" (atau harga psikologi dan harga nombor ganjil) yang berakhir dengan 98 dan 99 untuk memaksimumkan untung pembundaran bagi pihak penjual, terutamanya ketika pembelian barang tunggal.
  82. Syarikat George Westinghouse membeli hak paten lampu aruhan Philip Diehl pada harga $25,000, sekaligus memaksa pemegang paten Edison untuk mengenakan kadar yang lebih berpatutan bagi penggunaan hak paten Edison di samping menurunkan harga lampu elektrik.
  83. Dia memulakan kariernya di Blackpool selepas dibuang oleh Liverpool sebagai remaja dan bermain dalam The Football League bersama Macclesfield Town, Stockport County, Rochdale, Bristol Rovers sebelum menyertai Southampton dengan harga x1 juta pada tahun 2009.
  84. Selain ketaktentuan ini, juga diperhatikan adanya penyimpangan kadar pertukaran pasaran dan pariti kuasa beli yang konsisten, contohnya harga (kadar pertukaran pasaran) barang-barang dan perkhidmatan bukan dagangan biasanya lebih rendah di mana pendapatan lebih rendah.
  85. Pada masa dahulu harga garam adalah sangat mahal.Ini adalah kerana terdapat sebuah negara yang membayar gaji tenteranya dengan garam dan dari situlah kata nama 'gaji' dalam bahasa Inggeris dicipta iaitu 'salary' yang diambil daripada perkataan Latin yang bermaksud 'garam'
  86. Contohnya, seorang pakar ekonomi kewangan mungkin mengkaji sebab harga saham sesebuah syarikat, seorang ahli matematik kewangan pula mungkin mengambil harga saham seperti yang diberikan, dan cuba menggunakan kalkulus stokastik untuk mendapatkan nilai berpatutan pemerolehan pada saham.
  87. Penggunaan TV di Amerika Syarikat naik melangit selepas Perang Dunia Kedua setleah didorongi pengilangan TV dibenarkan semula pada Ogos 1945, kemajuan teknologi dari peperangan, peluasan rangkaian penyiaran TV ke rantau barat, kejatuhan harga TV hasil pengeluaran besar-besaran, bertambahnya masa lapang dan pendapatan boleh guna.
  88. Asalnya tiket yang dikeluarkan adalah percuma, namun atas sebab menjaga kualiti dan piawai sistem penyelenggaraan jejantas dan pelantar pemandangan yang dilihat semakin memerlukan kos yang tinggi, pihak pengurusan Jejantas Menara Berkembar Petronas telah mengambil keputusan untuk mengenakan caj lawatan pada harga yang berpatutan.
  89. Setelah perang, pemimpin Parti Komunis Enver Hoxha mengatur melindungi integrasi wilayah Albania selama 40 tahun berikutnya, namun memerlukan harga politik yang sangat mahal dari penduduknya, yang ditundukkan untuk membersihkan, mengurangi, penindasan hak sivil dan politik, larangan total pada amalan keagamaan, dan meningkatkan pemencilan.
  90. Sekitar Mei hingga September 2008, ringgit mengalami penurunan nilai yang mendadak berbanding dolar As ekoran ketidaktentuan politik berikutan pilihan raya umum 2008 dan pilihan raya kecil yang memenangkan Anwar Ibrahim, kejatuhan harga petrol serta kurangnya campur tangan oleh Bank Negara untuk meningkatkan kadar faedah yang agak rendah..
  91. Dari tahun 1980 hingga 2001, emas mempunyai nilai simpanan yang rendah dan tidak mempunyai nilai yang stabil apabila harga emas turun daripada $850 per auns kepada $255 per auns, dan ia juga diukur dalam dolar yang juga nilai rugi, maka pada ketinggian yang pada 1980 akan jadi lebih kurang $1600 per auns, tetapi nilai tepat adalah mustahil untuk diukur.
  92. Kesan negatif inflasi termasuk pengurangan nilai sebenar wang dan item-item monetari lain dari masa ke semasa, ketidakpastian terhadap inflasi pada masa hadapan boleh mengurangkan pelaburan dan simpanan, dan inflasi yang tinggi boleh membawa kepada kekurangan barangan apabila pengguna mula menyorokkan barangan kerana bimbang harga akan naik pada masa akan datang.
  93. Ekonomi El Salvador mengalami pasang surut semasa pemerintahan Parti Perikatan Republikan Nasional yang mengasaskan pasaran bebas dan model pengurusan fiskal yang termasuk penswastaan ​​perbankan, telekomunikasi, dana awam, distribus elektrik, dan sebahagian dari penjanaan elektrik, penghapusan kawalan harga dan subsidi, dan penguatkuasaan hak harta intelektual.
  94. Menerusi pedagang-pedagang Somali dan Arab, kulit kayu manis Indian/Cina juga dieksport ke Afrika Utara dengan harga yang lebih tinggi, Timur Jauh dan Eropah, yang mana menjadikan perdagangan kulit kayu manis suatu penjana keuntungan yang sangat besar, terutamanya bagi pedagang-pedagang Somalia menerusi pengendalian kuantiti yang sangat besar dihantar menerusi laluan jalan darat dan laut purba.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...