Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "teras"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "teras" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada keseluruhannya, sains semula jadi ialah teras terhadap semua sains.
  2. Dalam zaman moden awal, aliran teras alkimia bertukar menjadi kimia moden.
  3. Kadātuan dan vanua ini merupakan kawasan teras bagi Srivijaya itu sendiri.
  4. Tulisan Plato dan Aristotle membentuk teras falsafah silam (Ancient philosophy).
  5. Ekonomi pulau terkenal melalu dua teras iaitu pelancongan dan perkhidmatan kewangan.
  6. Oleh kerana teorem berada pada teras matematik, ia juga penting kepada nilai estetik matematik.
  7. Bandar Melaka telah berkembang dalam semua arah dari teras bersejarah ini, termasuk ke selatan.
  8. Dataran padat penduduknya yang dikhususkan untuk penanaman padi sawah adalah nusa teras Kemboja.
  9. Bahagian dalam planet tersebut akan mula dibezakan oleh jisim, membentuk teras yang lebih tumpat.
  10. 3 elemen utama iaitu Infantri Standard, Infantri Mekanis dan Infantri Para akan menjadi teras kepada infantri.
  11. Semenjak selewat abad ke-19, nama London turut memaksudkan kota raya yang dibangunkan di keliling teras tersebut.
  12. Perubahan yang paling ketara ialah peralihan ke pertanian, yang menjadi teras ekonomi dan kebudayaan zaman tersebut.
  13. Kepala hidrofilik menghala ke dalam ke arah teras air ini, sementara ekor hidrofobiknya menghala keluar menghala udara.
  14. Windows Server 2003, satu sistem pengendalian untuk pelayan rangkaian, ialah teras kepada barisan Windows Server System.
  15. Virus kebiasaannya terdiri daripada lapisan protin sebagai pelindung, teras protin yang menyimpan gen virus, dan gen virus itu sendiri.
  16. Dari teras pedalaman, Rotterdam menganjur ke Laut Utara melalui kawasan-kawasan yang sebahagian besarnya terdiri daripada kawasan pelabuhan.
  17. Vakuol merupakan suatu bahagian yang terdapat di dalam sesebuah sel iaitu ruang berisi teras sel yang terdiri daripada air dan zat terlarut.
  18. Elemen yang lebih berat dari hidrogen dan helium dibentuk dalam teras dari bintang yang kuno dan yang meletup, jadi generasi bintang yang pertama perlu mati sebelum alam semesta akan dikayakan dengan atom ini.
  19. Oleh kerana berpasangan, ia menyebabkan asas nukleotida untuk menghadap teras heliks, kumpulan nukleotida gula dan fosfat selari di luar, dan dua rantaian yang dibentuk kadang kala dipanggil tulang belakang heliks.
  20. Sebelum ini, saintis telah memasukkan semua bakteria Gram-positif kedalam filum Firmicutes, tetapi baru-baru ini, telah mendifinisikan ia sebagai sebuah kumpulan teras yang terdiri oleh bakteria GC-rendah, tidak seperti untuk Actinobacteria.
  21. Walaupun matlamatnya adalah murni namun ada pihak berkepentingan yang cuba memutarbelitkan hasrat beliau dengan menyamakan konsep ini dengan konsep Malaysian Malaysia atau Malaysia untuk orang Malaysia konsep yang menjadi teras perjuangan DAP.
  22. Salah satu contoh ialah Rusia yang teras sejarah serta kebanyakan penduduk (72%), kegiatan ekonomi, dan institusi politiknya (seperti ibu negaranya) berada di Eropah, tetapi daripada segi geografi, kebanyakan wilayahnya (71%) sebenarnya berada di Asia.
  23. Pada 27 November 2010 Ketua Pertubuhan Tenaga Atom Iran mengisytiharkan bahawa "Semua pemasangan bahan api telah dimuatkan ke dalam teras reaktor" dan mereka berharap bahawa kemudahan itu "akan bertemu dengan grid kebangsaan dalam satu atau dua bulan "
  24. Menjelang 5000 SM, Sumeria telah membangunkan teknik pertanian teras yang termasuk penanaman giat skala besar, penanaman tanaman tunggal, dan pengairan terancang, serta juga penggunaan tenaga buruh yang khusus, terutamanya di sepanjang jalan air yang kini dikenali sebagai Shatt al-Arab.
  25. Kebanyakan teori yang kini dianggap sebahagian dari algebra bermula sebagai koleksi fakta-fakta yang berbeza dari pelbagai cabang matematik, yang mempunyai tema sepunya yang bertindak sebagaiteras di mana pelbagai keputusan dikumpulkan, dan akhirnya disatukan berdasarkan konsep yang sama.
  26. Dwilapisan lipid, juga dikenali sebagai dwilapisan fosfolipid, ialah satu helaian lipid-lipid setebal dua molekul yang disusun supaya kepala fosfat yang bersifat hidrofilik menghala keluar ke arah air di kedua-dua belah dwilapisan manakala ekor hidrofobik pula menghala ke dalam ke arah teras dwilapisan itu.
  27. Jika kita mengikuti ucapan Najib semasa merasmikan Sambutan Minggu Perpaduan 2009 Peringkat Kebangsaan baru-baru ini kita akan mendapati beliau sebenarnya telah pun membezakan antara kedua-dua konsep ini apabila memperincikan tiga teras utama konsep 1 Malaysia iaitu penerimaan, kenegaraan dan keadilan sosial.
  28. Melalui dasar ini orang Melayu kebanyakannya menetap di kawasan luar bandar dan bekerja sebagai nelayan dan petani, orang Cina menetap di kawasan bandar dan kawasan perlombongan serta bekerja sebagai peniaga dan pelombong bijih timah, manakala orang India kebanyakannya tinggal di kawasan ladang-ladang dan bekerja sebagai buruh, secara tidak langsung telah mewujudkan perasaan curiga mencurigai antara satu sama lain yang merupakan bom jangka yang menjadi teras peristiwa 13 Mei 1969.
  29. Kemudian, pada 20 September 2005, Microsoft mengumumkan satu perasionalan ketujuh-tujuh kumpulan perniagaannya menjadi tiga bahagian teras yang wujud pada hari ini: kumpulan-kumpulan Klien Windows, MSN dan Pelayan dan Alatan digabungkan menjadi Bahagian Produk dan Perkhidmatan Platform Microsoft ; kumpulan-kumpulan Pekerja Maklumat dan Penyelesaian Perniagaan Microsoft digabungkan menjadi Bahagian Perniagaan Microsoft (Microsoft Business Division); dan kumpulan-kumpulan Perkakasan Mobil dan Tetap dan Rumah dan Hiburan digabungkan menjadi Bahagian Hiburan dan Peranti Microsoft (Microsoft Entertainment and Devices Division).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...