Wednesday 2 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "setahun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "setahun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tingkatan 6 bertempoh setahun setengah.
  2. Kadar inflasi dianggarkan pada 7.5% setahun pada tahun 2006.
  3. Ukuran hujan dalam setahun adalah setinggi 305 sentimeter (120 di.).
  4. Pertandingan ini akan ditangguhkan selama setahun berikutan Virus SARI.
  5. Beliau meninggalkan Benetton setahun sebelum kontraknya bersama mereka tamat.
  6. Jumlah ini bertambah menjadi 60 pada tahun 1984 dan 120 setahun mulai tahun 1986.
  7. Richter mula bekerja di makmal seismologi di Pasadena California dan setahun kemudian Charles F.
  8. Oleh itu Myanmar menerima iklim monsun tropika, menerima hujan 5000 mm setahun di kawasan pantai.
  9. Beliau telah membuat sedemikian dengan Sedna setahun sebelumnya, dan telah dikritik dengan beratnya.
  10. Pada tahun 1983, beliau mendapat lesen Jerman, setahun selepas memenangi German Junior Kart Championship.
  11. Sebenarnya, kupu-kupu dewasa mampu hidup selama seminggu mahupun hampir setahun bergantung pada spesiesnya.
  12. Sejak dari masa itu, Shanghai telah mengalami pertumbuhan ekonomi antara 9–15% setahun secara berterusan.
  13. Peruntukan sebanyak RM3 juta setahun juga diberikan untuk rumah ibadat bukan Islam termasuk kuil-kuil berdaftar.
  14. Perjanjian Maastricht ditolak oleh rakyat Denmark pada 1992 dan ia diterima apabila referendrum kali kedua pada setahun kemudian.
  15. Ia juga telah menghantar satu unit kejuruteraan tentera untuk menolong membina infrastruktur Iraq selama setahun semasa Perang Iraq.
  16. Kubitscheck diwarisi oleh Jxnio Quadros, tetapi beliau meletak jawatan pada tahun 1961, tidak sampai setahun selepas mulai menjawat.
  17. Laksamana Isoroku Yamamoto sendiri menyatakan bahawa serangan yang berjaya sekalipun hanya memberikan setahun dua kebebasan bertindak.
  18. Seterusnya, pulau-pulau ini dipajakkan kepada Syarikat Hindia Timur British pada tahun 1668 untuk x10 setahun oleh Piagam Diraja 27 Mac 1668.
  19. Alfred Nobel pernah menulis beberapa wasiat ketika hidup, yang tewrakhir ditulis pada 27 November 1895—sedikit lebih setahun sebelum kematiannya.
  20. 60 ketika dalam seminit, 60 minit dalam sejam - dan kemungkinan satu kalendar dengan 360 hari dalam setahun (dengan satu sikit lebih hari ditambah).
  21. Kangar berubah wajah dari setahun ke setahun dengan pembangunan yang pesat dan terbinanya bangunan-bangunan baru menggantikan bangunan-bangunan lama.
  22. Ia tidak penting kepada mereka sama ada Matahari mengelilingi Bumi, atau Bumi mengelilingi Matahari; 365 hari setahun adalah tepat dalam kedua-dua kes.
  23. Fasa Kedua pembinaan dijangka akan membolehkan trafik penumpang mencapai 35 juta penumpang setahun pada tahun 2008 bersama pembinaan terminal satelit baru.
  24. Bilangan keturunan setahun berbeza-beza atas pengaruh iklim, yang mana kupu-kupu yang tinggal di kawasan tropika mampu bertelur lebih sekali dalam setahun.
  25. Musim merupakan salah satu daripada pembahagian besar di dalam jangka masa tahunan, pada umumnya berdasarkan pada perubahan tempoh setahun berdasarkan cuaca.
  26. Pada tahun 1990, Nintendo mengeluarkan konsol Super Famicom ke pasaran dan versi Amerika Syarikat sebagai Super Nintendo Entertainment System setahun kemudian.
  27. Simson menulis pengalaman perangnya di Singapura dan Melaka dalam buku “Singapore, Too Little Too Late” yang diterbitkan dalam tahun 1970, setahun sebelum kematian beliau.
  28. Bagi 6 tahun yang pertama sewa tahunannya ialah 50 sen seekar selanjutnya $ 2.50 setahun dengan mendapat rebet $1.50 untuk tanah yang ditanam dengan kelapa dan pokok buah-buahan.
  29. Untuk Fasa Ketiga pembinaan, lapangan terbang ini akan diperbesarkan untuk menampung sebanyak 45 juta penumpang setiap tahun pada 2012 dan 100 juta penumpang setahun pada tahun 2020.
  30. Fasa Pertama lapangan terbang ini mensasarkan bilangan penumpang sebanyak 25 juta setahun tetapi pada tahun pertama operasi KLIA, bilangan penumpang hanya mencecah 13.2 juta penumpang.
  31. Kawasan tropika merangkumi seluruh kawasan di Bumi di mana Matahari mencapai titik betul-betul di atas dan betul-betul di bawah permukaan Bumi, sekurang-kurangnya sekali sepanjang setahun suria.
  32. Malaysiakini mendapat cabaran berat apabila Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pilihan raya setahun lebih awal iaitu pada 1999.Hari penamaan calon ditetapkan pada 20 November 1999.
  33. Vietnam mencapai sekitar pertumbuhan KDNK setahun sekitar 8% dari tahun 1990 hingga 1997 dan berterusan pada sekitar 7% dari tahun 2000 hingga 2005, menjadikannya ekonomi kedua paling pesat bertumbuh di dunia.
  34. Iklim khatulistiwa, juga dikenali sebagai iklim hutan hujan khatulistiwa, ialah sejenis iklim yang tidak mengalami musim kering, iaitu kesemua 12 bulan dalam setahun mencatat nilai kerpasan min sekurang-kurangnya 60 mm.
  35. Untuk mengelakkan kemungkinan perselisihan mahkamah dengan Joseph Swan yang meraih peten British setahun sebelum Edison, beliua bersama Swan membentuk syarikat Ediswan untuk mengeluarkan dan menghasilkan ciptaan berkenaan di Britain.
  36. Selepas pembubaran Empayar Austria pada 1918 yang menamatkan Pernag Dunia Pertama, Austria memakai nama Republik Jerman-Austria yang bergabung dengan Jerman tetapi hanya setahun selepas dilarang dalam Perjanjian Saint-Germain-en-Laye.
  37. Tujuannya kerana pertimbangan keselamatan dan laluan alternatif.Ahli parlimen Taiping, Nga Kor Ming mempersoalkan krebiliti kontraktor yang membina Stadium Gong Badak di Kuala Terengganu yang runtuh tahun 2009 selepas setahun digunakan.
  38. Bagaimanapun, tarikh-tarikh penulisan matematik Greek adalah lebih pasti berbanding dengan tarikh-tarikh penulisan matematik yang lebih awal, kerana terdapat sebilangan besar kronologi yang mencatat peristiwa dari setahun ke setahun sehingga hari ini.
  39. Untuk kelayakan, calon mestilah seorang warganegara Malaysia yang tinggal di Persekutuan, mesti tidak muflis menurut perintah kepada sebarang negeri luar, mesti tidak menerima hukuman penjara selama setahun atau lebih, dan mesti tidak disaman RM2,000 atau lebih.
  40. Antara kontrak yang terkandung bagi Nintendo kepada pihak pembuat permainan video ini ialah kontrak mereka terhad kepada 3 jenis permainan video untuk NES untuk setahun dan melarang pihak-pihak ini membangunkan permainan video untuk konsol permainan video yang lain.
  41. Melalui perjanjian Amiens, 27 Mac 1802, Surinam, Barbice, Demerara dan Essquibo berada di bawah kuasa Belanda, namun setahun kemudian Inggeris kembali merebut wilayah-wilayah itu dan sejak tahun 1804 Suriname menjadi tanah jajahan Inggeris dengan sebutan the British interregnum.
  42. Kadar purata hujan adalah sebanyak 1,000 milimeter (39.4 inci) setahun di kawasan pesisiran pantai, sebanyak 3,500 milimeter (137.8 inci) di pergunungan Alps, sebanyak 800 milimeter (31.5 inci) di bahagian tenggara Slovenia dan sebanyak 1,400 milimeter (55.1 inci) di bahagian tengah Slovenia.
  43. Oleh sebab sebuah atmosfera tebal dan bergas pada Titan telah dikesan Pioneer 11 setahun lampau, para pengawal misi Voyager di Makmal Pendorong Jet memilih untuk menghantar Voyager 1 merapati Titan pada jarak dekat, dan oleh sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, mengakhiri misinya, yakni Pengembaraan Agung, di situ sahaja.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...