Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "terhad"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "terhad" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sebelah barat terhad oleh Uganda dan tasik Victoria.
  2. Agama Sikh bukan terhad kepada bangsa Punjabi sahaja.
  3. Konsep ini terhad skopnya tetapi lebih mudah difahami dan dipakai.
  4. Definisi terhad ini digunakan ahli geokimia disebabkan pengkhususan dalam sains moden.
  5. Pada bulan Ramadan, pengeluaran tiket hanya dianggarkan terhad sekitar 600 keping sahaja.
  6. Kuasa raja secara teorinya adalah terhad dalam lingkungan Shari'ah dan tradisi Saudi lain.
  7. Internet Explorer banyak menerima kritikan kerana sokongannya terhad untuk piawaian web terbuka.
  8. Hubungan perdagangan antarabangsa hanya terhad kepada pedagang Belanda di Pulau Dejima, Nagasaki.
  9. Pada bahagian ini dari negara tersebut, sayuran terhad kepada rumpai, herba xerophytik dan renek.
  10. Rekod fosil Prakambrium tidak banyak, dengan fosil yang wujud terhad kebergunaannya untuk kerja biostratigrafi.
  11. Hanya subset labah-labah yang terhad yang mampu mengakibatkan masalah perubatan yang teruk apabila mengigit manusia.
  12. Penggunanan Bahasa Gaelik adalah terhad di kawasan tanah tinggi dan kepulauan Scotland, contohnya, Kepulauan Western.
  13. Kesemua bentuk ini adalah kecil dan terhad kepada persekitaran lembab, bergantung kepada air untuk menyebarkan spora.
  14. Hanya terdapat jumlah data terhad yang ada mengenai kemalangan manusia, tetapi ia selaras dengan data daripada haiwan.
  15. Pertanian disukarkan oleh kekurangan hujan, dan terhad kepada hanya empat buah pulau pada kebanyakan bulan setiap tahun.
  16. Mafia tidak terhad di AS sahaja bahkan kumpulan Yakuza di Jepun juga dianggap sebagai kumpulan mafia oleh sesetengah orang.
  17. Ini bermaksud Raja adalah hanya ketua simbolik di dalam rangkai eksekutif dan kuasanya adalah terhad oleh perlembagaan negara.
  18. Peralatan awal terhad sehingga prinsip ini dihargai sepenuhnya dan berkembang, dan sehingga lampu elektrik sedia sebagai sumber cahaya.
  19. Kaedah pencahayaan sampel menghasilkan cahaya sekata dan mengatasi kontras terhad dan resolusi yang dihadkan oleh teknik awal pencahayaan sampel.
  20. Kuatkuasa undang-undang itu adalah Khas untuk umat Islam dan terhad kepada bidang munakahat, waris kesalahan matrimoni dan kesalahan takzir sahaja.
  21. Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa yang tidak terhad terhadap semua kes jenayah selain daripada perkara-perkara yang melibatkan undang-undang Islam.
  22. Jepun melihatkan Manchuria sebagai suatu bekalan bahan-bahan mentah yang tidak terhad serta juga sebagai sebuah negara penampan terhadap Kesatuan Soviet.
  23. Frasa taksonomi syarikat digunakan dalam perniagaan untuk memerihalkan suatu bentuk taksonomi yang amat terhad dan hanya digunakan di dalam sebuah pertubuhan.
  24. Contohnya, tempat untuk bidang perubatan adalah terhad dan adalah mustahil untuk universiti awam menerima semua pelajar-pelajar yang mendapat semua A dalam STPM.
  25. Bagaimanapun, menyimpan perempuan simpanan di Europah tidak terhad kepada keluaga diraja dan bangsawan tetapi meresap turun merentasi kesemua peringkat masyarakat.
  26. Sistem politiknya amat terpencar dengan proses demokrasi terhad dalaman dalam parti dan peringkat kampung setempat, namun eksperimen-eksperimen sebegini pernah dicemari korupsi.
  27. Negeri Pulau Pinang mempunyai Dewan Undangan Negeri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan sendiri, akan tetapi kuasanya terhad apabila dibandingkan dengan pihak berkuasa kerajaan pusat.
  28. Terdapat tiga peringkat iaitu kebangsaan, wilayah dan kerajaan tempatan yang mempunyai badan perundangan serta eksekutif dengan bidangkuasa yang terhad dalam sfera masing-masing.
  29. Masa juga dari kepentingan masyarakat jelas, mempunyai nilai ekonomi baik juga nilai peribadi, berpunca dari kesedaran dari masa yang terhad dalam setiap hari dan dalam jangka hidup manusia.
  30. Dari segi penggunaannya, tulisan Jawi dahulunya merupakan abjad piawai bahasa Melayu tetapi sudah diganti oleh abjad Rumi, maka penulisan Jawi hanya terhad kepada kegunaan keagamaan dan kebudayaan.
  31. Pada 1885, perjanjian Protokol Madrid antara Britain, Jerman dan Sepanyol dimeterai untuk mengiktiraf kedaulatan Sepanyol ke atas Arkipelago Sulu dan pengaruh Sepanyol hanya terhad di bahagian itu.
  32. Keupayaan senjata mereka amat terhad berbanding pengganas komunis yang menggunakan senjata automatik dan separa automatik berbanding raifal, shotgun dan revolver yang dibekalkan kepada penduduk kampung.
  33. Sesetengah kami terhad sesetempat dan boleh dianggap sebagai penunggu atau asal sesuatu tempat, tetapi sesetengah yang lain melambangkan objek semulajadi penting atau kejadian, sebagai contoh, Amaterasu, Dewi Matahari.
  34. Bakteria hanya boleh diambil dari pesakit hanya dalam tempoh sakit tiga minggu pertama, menjadikan kultur dan DFA tidak berguna selepas tempoh ini, sungguhpun PCR mungkin mempunyai kegunaanterhad bagi tiga minggu tambahan.
  35. Disebabkan hanya sebahagian kecil tenaga yang dipindahkan ke tahap yang seterusnya, maka hierarki pemangsaan ini mesti ada batasnya, iaitu jarang sekali mencecah enam tahap, sebaliknya terhadkepada sekitar tiga tahap trofik.
  36. Di tempat-tempat lain pula institusi seakan-akan 'universiti' dikendali pada skala yang terhad kepada kawasan setempat, iaitu dalam matha bagi penganut agama Hindu, itupun makin terhad objektifnya berbanding universiti-universiti awal.
  37. Ekonomi (daripada bahasa Greek οίκος [oikos], 'rumah', and νέμω [nemo], 'peraturan,' iaitu "pengurusan rumah tangga") merupakan satu cabang sains sosial yang mengkaji pembahagian sumber yang terhad untuk memenuhi kehendak manusia.
  38. Penilaian major dalam teori ini adalah kumpulan-kumpulan mudah kelas terhad, kebanyakannya diterbitkan di antara tahun 1955 dan 1983, telah difikirkan mengkelaskan kesemuanya kumpulan-kumpulan mudah terhad ke dalam kira-kiranya 30 jenis asas.
  39. Semasa kanak-kanak, hampir semua tulang manusia menghasilkan sel darah merah; apabila dewasa, penghasilan sel darah merah terhad kepada tulang-tulang besar: bagi haiwan bertulang belakang, tulang dada, tulang selangka, tulang pelvik, dan tulang lengan dan kaki.
  40. Namun jarang sekali tanah dikawasan ini dimajukan untuk tujuan pertanian, kebanyakkan dimajukan untuk penempatan, industri dan komersial kerana keluasan tanah yang terhad di Kuala Terengganu selain daripada permintaan yang tinggi untuk hartanah dan pembangunan.
  41. Distrito Federal adalah berlainan daripada negeri-negeri lain kerana ia adalah satu bahagian politik yang khas di Mexico milik kerajaan persekutuan secara keseluruhannya dan bukan untuk satu kerajaan tempatan tertentu, dan oleh itu, lebih terhad kuasa setempatnya.
  42. Antara kontrak yang terkandung bagi Nintendo kepada pihak pembuat permainan video ini ialah kontrak mereka terhad kepada 3 jenis permainan video untuk NES untuk setahun dan melarang pihak-pihak ini membangunkan permainan video untuk konsol permainan video yang lain.
  43. Oleh sebab kelajuan dan jarak sangat terhad semasa menyelam dengan menggunakan kuasa bateri, kebanyakan masa U-boot terpaksa berada di permukaan laut dan menggunakan enjin diesel, dan menyelam hanya apabila diserang, ataupun untuk membuat serangan torpedo pada siang hari meskipun ini jarang dilakukan.
  44. Walau bagaimanapun, pemerintahan George, dan juga bahawa penggantinya, adalah terhad kepada kawasan kejiranan Sukhum-Kale dan kawasan Bzyb itu. The perang Rusia-Turki berikutnya mengukuhkan lagi kedudukan Rusia, yang membawa kepada perpecahan lagi di Abkhaz elit itu, terutamanya di sepanjang bahagian agama.
  45. Apabila Formula Satu yang baru, demgan enjin-enjin yang terhad kepada 2.5 liter, dipulihkan dalam kejohanan dunia pada tahun 1954, Mercedes-Benz memperkenalkan W196 yang canggih, yang bercirikan inovasi seperti injap desmodromik dan suntikan bahan api serta juga pembuatan badan yang diperkemas dan terlitup.
  46. Beliau juga melonggarkan akta yang dipanggil "Akta Kawasan-kawasan Kelompok" ("Group Areas Act"), yang melarang kaum bukan kulit putih dari membuat penempatan di kawasan tertentu, dan memberi hak berpolitik terhad kepada kaum berwarna, iaitu kaum yang berasal daripada perkahwinan campur kulit putih dengan yang bukan putih) dan kaum berbangsa India.
  47. Walaupun status Yang di-Pertuan Besar diakui sebagai Raja, namun kuasa budi bicaranya terhad dan hendaklah mendapat persetujuan daripada Undang Yang Empat dan Tengku Besar Tampin dalam beberapa aspek termasuk pelantikan Menteri Besar Negeri Sembilan, penangguhan pembubaran Dewan Undangan Negeri, penetapan dasar kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputera di Negeri Sembilan dan hal ehwal agama Islam.
  48. Oleh kerana antropologi berkembang dari banyak usaha berbeza, termasuk tetapi tidak terhad kepada mengumpul fosil, penjelajahan, menghasilkan filem dokumentari, paleontologi, primatologi, pengendalian barangan antic dan kurator, filologi, etimologi etymology, genetik, analisa serantau, Etnologi, sejarah, falsafah dan kajian agama, ia adalah sukar bagi mencirikan keseluruhan bidang dalam rencana ringkas, sungguhpun usaha untuk menulis sejarah keseluruhan bidang ini telah diusahakan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...