Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "bersejarah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bersejarah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Maulidur Rasul adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad.
  2. Perkhidmatan bersejarah kereta api yang terkenal di dunia adalah:
  3. Bandaraya Melaka, bandaraya bersejarah merupakan ibu negeri Melaka.
  4. Pengunjung bertambah ramai untuk menyaksikan upacara bersejarah ini.
  5. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam tahun baru bagi Takwim Hijrah.
  6. Bandar Melaka telah berkembang dalam semua arah dari teras bersejarah ini, termasuk ke selatan.
  7. Pada 1987, Pulau Kelumpang diisytiharkan kawasan bersejarah kerana terdapat artifak 1000 tahun.
  8. Sistem ini bercirikan struktur keluli dan bergerak ke kawasan bangunan bersejarah di negeri ini.
  9. Gambar berikut merupakan contoh bersejarah bukti visual untuk teorem Pythagoras dan kes segi tiga.
  10. Pusat bersejarah Vienna kaya dengan seni bina menarik termasuk istana-istana Baroque dan taman-taman.
  11. Kerajaan Sicily ini dinaung di Palermo, sebuah lagi kota bersejarah di Itali Selatan, berusia 2,700 tahun.
  12. Beliau merupakan tokoh terkenal di Tanah Melayu, pelbagai tempat bersejarah diletakkan bersempena nama beliau.
  13. Ini disebabkan sebahagian besar kerana Shanghai kini adalah di dalam pusat kebudayaan bersejarah Kemaharajaan Wu.
  14. Kereta api bersejarah seperti ini masih digunakan di sesetengah negara sebagai salah satu daya tarikan pelancong.
  15. Bayer berasa malu dengan dapatan yang baru ini yang kini menjadi satu kesilapan besar bersejarah bagi syarikatnya.
  16. Bagaimanapun, tanggapan ini telah dicabar oleh penemuan-penemuan seni bina yang tersergam dan bersejarah baru-baru ini.
  17. Pulau KyÅ«shÅ« dan pulau-pulau sekelilingnya tergolong dalam rantau bersejarah Saikaidō (西海道?, Litar Laut Barat).
  18. Di samping pembangunan yang pesat ini, bangunan-bangunan lama dan bersejarah turut dipelihara sebagai mercu tanda Bandar Kangar.
  19. Kawasan bandar bersejarah yang terletak berhampiran dengan pantai, termasuk Bukit St Paul dengan runtuhan kubu Portugis, A Famosa.
  20. Gua Niah juga merupakan salah satu gua tertua di dunia dan telah diwartakan sebagai tapak bersejarah di bawah kuasa Muzium Sarawak.
  21. Selepas beberapa hari pertemuan bersejarah itu berlangsung, Tunku terus berangkat ke London untuk meneruskan rundingan kemerdekaan dengan British.
  22. Di antara mereka yang hadir pada upacara bersejarah adalah Tuanku Sultan Kedah Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Sultanah Kedah Tuanku Haminah Hamidun.
  23. Detik ini merupakan detik bersejarah bagi negeri Perlis yang telah mendapat pengiktirafan dari status tanah jajahan kepada status sebuah negeri naungan.
  24. Bahan-bahan bersejarah dari kebudayaan Baba dan Nyonya dipamerkan di pusat-pusat kebudayaan seperti Jonker Street, Pulau Pinang dan Muzium Peranakan (Singapura).
  25. Nama-nama jalan yang terdapat di Kangar juga diberi sempena peristiwa bersejarah seperti Jalan Penjara, Jalan Barrack, Jalan Home-Guard, dan Jalan Kelab Indera Kayangan.
  26. Sukan Olimpik dan Paralimpik 2012 akan menggunakan kemudahan sukan baru, sedia ada, bersejarah dan sementara sekaligus, termasuk sekali Taman Hyde dan Horse Guards Parade.
  27. Terdapat istilah lain yang jarang digunakan yang secara konvensional digabung pada pernyataan yang terbukti, jadi sesetengah teorem dirujuk dengan nama bersejarah atau nama biasa.
  28. Kebanyakan operasi kerajaan dan pentadbiran terletak di Pulau Hong Kong Pusat yang terletak berhampiran dengan kawasan bersejarah Bandaraya Victoria yang merupakan petempatan awal British.
  29. Merangkumi kawasan seluas 105 kilometer persegi, pelabuhan Rotterdam kini terbentang melebihi 40 kilometer jaraknya, dan terdiri daripada kawasan pelabuhan bersejarah pusat bandar, termasuk:
  30. Kejadian Bukit Kepong adalah pertempuran bersenjata yang bersejarah yang berlaku pada 23 Februari 1950 antara pihak polis dan Parti Komunis Malaya sebelum kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.
  31. Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1905 di tapak bangunan pertunjukan Crystal Palace oleh pemilik stadium perlawanan akhir Piala FA, yang mahukan pasukan mereka sendiri bermain di venua bersejarahitu.
  32. Unicode telah menambah skrip-skrip selanjutnya dan akan meliputi banyak lagi, termasuk skrip-skrip bersejarah yang kurang diamalkan pada masa sekarang1 serta juga bahasa pupus bagi kegunaan akademik:
  33. Perjanjian bersejarah itu telah menamatkan perjuangan bersenjata Parti Komunis Malaya selama 41 tahun dan mengembalikan taat setianya kepada Yang di-Pertuan Agong dan patuh kepada Perlembagaan dan undang-undang negara.
  34. Kerajaan keindiaan ini meninggalkan kuil-kuil tersergam dan bersejarah seperti Angkor Wat yang kini merupakan Tapak Warisan Dunia, serta memudahkan penyebaran agama Hindu disusuli agama Buddha ke sebahagian besar Asia Tenggara.
  35. Di London terdapat empat Tapak Warisan Dunia, iaitu: Menara London; Kew Gardens; tapak yang merangkumi Istana Westminster, Westminster Abbey, dan Gereja St Margaret; dan petempatanbersejarah Greenwich menandai Meridian Perdana (garis bujur 0x) dan GMT).
  36. Apabila Tanah Melayu meraikan Hari Kemerdekaannya yang pertama, hotel-hotel baru didirikan di serata Kuala Lumpur untuk menampung delegasi luar yang bakal datang setelah dijemput oleh Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu untuk menyaksikan hari bersejarah tersebut.
  37. Thalabun Nusrah adalah detik bersejarah yang dapat dinukil didalam kitab sirah dan merupakan satu aktiviti penting dalam marhalah kedua perjuangan Rasulullah Lestari atau tidaknya dakwah ditentukan olehnya kerana keberlangsungan dakwah memerlukan dua aspek penting:-
  38. Pengiktirafan bersejarah terhadap kekuasaan bahasa Inggeris di Eropah timbul pada tahun 1995 ketika, bahasa Inggeris menyertai bahasa Perancis dan Jerman sebagai salah satu bahasa urusan di Suruhanjaya Eropah yang ketika itu baru disertai Austria, Finland dan Sweden.
  39. Pada 31 Ogos 1957 bertempat di stadium yang baru dirasmikan iaitu Stadium Merdeka, Kuala Lumpur telah menyaksikan peristiwa bersejarah bagi Tanah Melayu iaitu secara rasminya penyerahan pemerintahan Persekutuan Tanah Melayu daripada pemerintahan British kepada warganegara Tanah Melayu.
  40. Antara karya-karya epik bersejarah yang dikarang oleh orang Melayu dalam tulisan Jawi termasuk Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) yang tersenarai dalam Kenangan Dunia oleh UNESCO, dan puisi-puisi Sufi karya Hamzah Fansuri antara lainnya yang menyumbang kepada kekayaan dan kedalaman tamadun Melayu.
  41. Peraturan ejaan menciptakan ilusi yakni pertuturan yang terdiri dari zarah (fonim = huruf berhuruf Greek) dan penerangan tidak bersejarah dari watak dari moyang Semitik Barat dari huruf Greek (yakni mereka juga berdiri untuk fonim, memberi kebangkitan sesat seumpama kategori seperti Abjad atau Abugida).
  42. Malam itu digunakan dengan pembacaan al-Quran dan solat istimewa dan juga menziarahi yang sudah meninggal.Ia juga merupakan satu peristiwa bersejarah dalam Islam di mana perpindahan kiblat umat Islam dengan izin Allah swt dari Masjid Al Aqsa di Baitul Muqaddis di Palestin ke Masjid Al Haram di Makkah Al Mukarramah di Arab Saudi.
  43. Tanah Palestin mempunyai keistimewaan dibanding dengan daerah lain kerana merupakan sebahagian dari tempat tinggalnya manusia pertama, tempat diturunkannya semua agama samawi, tempat di mana peradaban kuno muncul, menjadi jambatan aktiviti komersil dan tempat penyusupan ekspedisi ketenteraan di sepanjang era bersejarah yang berbeza.
  44. Tahun-tahun kebelakangan ini, neo-nazi dan kumpulan-kumpulan lain berhaluan radikal kanan seperti NPD juga menggunakan hari ini untuk mengaturkan demonstrasi-demonstrasi awam, biasanya membawa kepada pertempuran dengan pembantah berhaluan kiri, yang mana ia menjadi satu perisitiwa keganasan di bandar bersejarah Leipzig di 1998 dan 2005.
  45. Mengelilingi padang tersebut adalah bangunan bersejarah termasuk Bangunan Kelab Diraja Selangor yang terletak di penjuru padang di mana orang-orang penting Kuala Lumpur sering bertemu, Bangunan Sultan Abdul Samad, Muzium Sejarah Kebangsaan, dan Perpustakaan Peringatan yang dibina 1909, kathedral St Mary's Anglican, bangunan stail Gothik yang berusia lebih seratus tahun dan kompleks Dayabumi moden yang menakjubkan.
  46. Pantai Kuala Pak Amat di Pantai Sabak di Kota Bharu merupakan tapak pertempuran bersejarah yang pertama di Malaya antara tentera British dan Jepun pada 8 Disember 1941, hanya sejam sebelum berlakunya serangan ke atas Pearl Harbor yang terkenal itu.Pertempuran itu turut meyaksikan penengelaman kapal Jepun semasa pertempuran yang pertama, iaitu kapal pengangkut IJN Awajisan Maru yang merupakan kapal Jepun yang pertama bagi semua saiz yang ditenggelamkan semasa Perang Dunia II.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...