Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "beribu-ribu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "beribu-ribu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia dikebumikan dengan beberapa peralatan batu dan beribu-ribu kerang sungai.
  2. Dari hepatocytes, parasit membiak kepada beribu-ribu merozoite, yang kemudiannya menyerang sel darah merah.
  3. Terdapat beribu-ribu Shuyuan yang tercatat dalam sejarah, yang mana darjatnya banyak berbeza antara setiap satu institusi tersebut.
  4. Raja Louis XVI dan ratu baginda, Marie Antoinette, dihukum mati, bersama beribu-ribu warga Perancis yang lain ketika Pemerintahan Ganas.
  5. Perang itu mengakibatkan beratus-ratus ribu pelarian daripada kedua-dua pihak, dan beribu-ribu orang dibunuh, baik dalam perang mahupun oleh penghapusan bangsa.
  6. Sekiranya ia mempunyai seorang pengasas yang spesifik, sudah pasti ianya sukar untuk agama Hindu melalui suatu evolusi yang telah dialaminya sejak beribu-ribu tahun.
  7. Kejahatan perang oleh gerila revolusioner, yang menerima bantuan Kesatuan Soviet, tidak umum, namun jumlah korbannya kurang daripada beribu-ribu yang dibunuh oleh tentera.
  8. Rejim tersebut kerap melanggar hak asasi manusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenali sebagai "desaparecidos" —dalam satu peristiwa yang dipanggil “Perang Kotor”.
  9. Delta yang pernah menjadi serokan Teluk Tonkin ini sudah dipenuhi oleh mendapan aluvium besar-besaran dari sungai-sungai selama beribu-ribu tahun, dan memanjang semeter ke arah Teluk setiap tahun.
  10. Beliau mempergunakan perintah presiden untuk memulakan desegregasi angkatan tentera Amerika Syarikat dan melancarkan sebuah sistem pemeriksaan kesetiaan untuk memecat beribu-ribu pesimpati komunis dari perkhidmatan awam.
  11. Larian Obor Olimpik adalah pemindahan nyalaan api Olimpik daripada Ancient Olympia, Greece — di mana Sukan Olimpik pertama telah diadakan beribu-ribu tahun dahulu — ke stadium bandar raya tuan rumah Sukan Olimpik kini.
  12. Kempen mendakwa bahawa kempen menelefon Persatuan Industri Perakaman Amerika dan organisasi berkaitan di sekeliling dunia yang mengakibatkan beribu-ribu panggilan dari orang ramai mempersoalkan kedudukan industri atas DRM.
  13. Untuk menggambarkan keperincian pendekatan antropologi, seseorang dapat mengambil salah satu daripada topik, seperti "perkauman" dan menemukan beribu-ribu rujukan antropologi, pembentangan dalam setiap bidang besar dan bidang-kecil.
  14. Secara terperincinya, Nalanda pernah menjadi pusat pengajian agama Buddha yang masyhur, oleh itu Nalanda pernah menarik beribu-ribu pengaji agama Buddha dari China, Asia Timur, Asia Tengah dan Asia Tenggara, sambil juga menarik pengaji dari Parsi dan Timur Tengah.
  15. Pengguna PlayStation 3 akan bersama-sama dengan beribu-ribu komputer lain membantu dari segi kuasa dan prestasi komputer bertujuan untuk mengkaji ketidakseimbangan protin dalam badan dan penyakit yang berkaitan seperti Alzheimer, Parkinson, Huntington dan beberapa jenis kanser.
  16. Sejak beribu-ribu tahun dahulu pastinya penghuni gua telah pun mendongak kearah langit dengan penuh kekaguman dengan apa yang mereka lihat disitu, oleh itu dari satu segi, mereka merupakan seorang pemerhati bintang; mereka menyedari perkara luar biasa yang berlaku, seperti gerhana, dan tidak hairanlah rekod bertulis mengenai teori dan pengamatan manusia telah wujud sejak tulisan dicipta.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...