Friday 18 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "diterajui"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diterajui" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Parlimen pula diterajui oleh Perdana Menteri dan majlis menteri-menteri.
  2. Selepas kemangkatan Maharaja Basil II, empayar diterajui oleh ramai maharaja yang tamak.
  3. Kajian moden mengenai teori set diterajui oleh Georg Cantor dan Dedekind pada tahun 1870.
  4. Oleh itu, kerajaan yang diterajui kaum Afrikaner ini tidak lagi tertakluk kepada pengaruh British.
  5. FBI adalah diterajui oleh seorang Pengarah atau Director yang dilantik oleh Presiden dan disahkan oleh Senat.
  6. Hal ehwal luar negeri Colombia diterajui oleh Presiden Colombia dan ditadbir oleh Menteri bagi Hal ehwal luar negara.
  7. Ia diterajui Berjaya Corporation Berhad dengan Hitachi Ltd dari Jepun sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  8. Pilihan raya terakhir ialah pada 22 April 2009, di mana parti ANC yang diterajui Jacob Zuma berjaya memenangi 65.9% kerusi di parlimen.
  9. Kini, KPT telah bergabung bersama dengan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi membentuk Kementerian Pendidikan Malaysia yang diterajui oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin.
  10. Pada pilihan raya terakhir pada 22 April 2009, parti ANC yang diterajui Jacob Zuma berjaya memenangi 65.9% kerusi di parlimen dan kini Jacob Zuma adalah presiden Afrika Selatan yang baru.
  11. Perancis mempunyai industri aeroangkasa penting yang diterajui konsortium Eropah Airbus, dan merupakan satu-satunya kuasa Eropah yang mempunyai spaceport kebangsaan sendirinya (Centre Spatial Guyanais).
  12. Pada tahun 1893, pemerintahan beraja pribumi di Kerajaan Hawaii di Lautan Pasifik, digulingkan oleh rampasan kuasa yang diterajui oleh penduduk Amerika; AS mengilhakkan kepulauan tersebut pada tahun 1898.
  13. Sebagai Swansea dan Ospreys tidak mempunyai modal untuk melabur dalam sebuah stadium baru, Majlis Bandaraya Swansea dan konsortium pemaju yang diterajui mengemukakan cadangan untuk tempat 'mangkuk' yang mampan untuk 20,520 tempat duduk di kawasan sebelah barat sungai di tapak Stadium Morfa, yang dimiliki oleh Majlis.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...