Saturday 5 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "bandar raya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bandar raya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ibu negara dan bandar raya terbesarnya adalah Pyongyang.
  2. Sungai Hudson memisahkan bandar raya ini daripada New Jersey.
  3. Jumlah penduduk bandar raya adalah 95% etnik Han dan 5% lain.
  4. Bandar ini memperoleh status bandar raya pada 2 Februari 2000.
  5. Nairobi adalah sebuah bandar raya kosmopolitan dan pelbagai budaya.
  6. Juga terdapat sebutan bahawa sebuah bandar raya terhilang di dalam tasik.
  7. Ibu kota dan bandar raya terbesar di provinsi ini ialah bandar raya Bengkulu.
  8. Athens ialah ibu kota serta bandar raya terbesar Greece dan tempat asal demokrasi.
  9. Dari dekad 1950-an sehingga sepanjang 1970-an, bandar raya Rotterdam dibina semula.
  10. Ibu negeri Selangor ialah Shah Alam dan merupakan bandar raya pertama di negeri ini.
  11. 40,959). Kini, Sarawak mempunyai dua buah bandar raya utama, iaitu Kuching dan Miri.
  12. Bandar Kulai terletak 29 km dari pusat bandar raya Johor Bahru dan 8 km dari Skudai.
  13. Dia membersihkan jalan-jalan, memperbaiki jalan raya dan jambatan di bandar raya ini.
  14. Negara Kota Vatican merupakan sebuah negara kota yang dikelilingi bandar raya Rom, Itali.
  15. Oleh itu, lebih kurang 32,000 orang Yahudi menetap di bandar raya Cina ini yang terpesona.
  16. Banyak nyawa telah terkorban dan bandar raya Beirut telah mengalami kemusnahan yang teruk.
  17. Banyak daerah dan mercu tanda di bandar raya ini sudah tidak asing lagi kepada orang luar.
  18. Kuala Terengganu adalah satu bandar raya perdagangan maritim yang penting pada zaman purba.
  19. Bangunan Sultan Abdul Samad menjadi mercu tanda bandar raya Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia.
  20. Ibu kota Provinsi Atyrau dipisah oleh muara Ural and merupakan sebuah bandar raya rentas benua.
  21. Melbourne sebagai bandar raya keempat paling mahal di dunia menurut Economist Intelligence Unit.
  22. Shah Alam, Selangor juga merupakan bandaraya yang paling berdekatan dengan bandar raya Kuala Lumpur.
  23. Hong Kong adalah bandar raya yang keempat besar dengan di Republik Rakyat China dalam kriteria populasi.
  24. Lihat juga peta untuk tiga puluh buah bandar raya Siberia yang terbesar, dengan pautan-pautan ke Wikipedia.
  25. Keluasan kawasan bandar raya yang betul-betul adalah 39 kmx, manakala aglomerasi bandar Athens ialah 412 kmx.
  26. Motto bandar raya ini ialah "Vires acquirit eundo" yang bermaksud "kami semakin kuat sewaktu mara kehadapan".
  27. Walau bagaimanapun sebelum abad ke-19, Shanghai tidak dianggap sebagai sebuah bandar raya yang utama di China.
  28. Logo rasmi temasya sukan menyerupai perkataan 京 (pinyin: jÄ«ng, ibu kota), merujuk kepada bandar raya Beijing.
  29. Ia naik di atas terma kecil kawasan bandar raya Baxos yang hanya terletak di kaki gunung di utara lima kilometer.
  30. Dengan cepatnya, bandar raya ini juga telah menjadi sebuah pusat perdagangan yang utama di dalam Kesatuan Eropah.
  31. Angka-angka terkini menunjukkan bahawa orang Islam merupakan hampir 20% daripada jumlah penduduk bandar raya ini.
  32. Ibu negara Romania ialah Bucharest yang merupakan bandar raya yang terbesar serta tarikan pelancong yang terutama.
  33. Hampir separuh daripada jumlah penduduknya tinggal di Montevideo, ibu negara serta bandar raya terbesar di Uruguay.
  34. Sebuah tembok kota dibina pada tahun 1553 yang secara amnya diterima sebagai tarikh permulaan bandar raya Shanghai.
  35. Menjelang 1916, bandar raya New York menjadi rumah kepada pendudukan bandar orang Afrika terbesar di Amerika Utara.
  36. Sebaliknya, perjalanan untuk pergi ke bandar raya dunia, Singapura juga melibatkan 350 km sahaja melalui lebuh raya.
  37. TV3 memulakan penyiarannya di Lembah Klang, (sekitar Kuala Lumpur, bandar raya terbesar di Malaysia) pada 1 Jun 1984.
  38. Sydney juga merupakan bandar raya yang maju dalam berbagai bidang bersaing dengan Melbourne yang terletak di Victoria.
  39. Status bandar raya deberikan kepada Kuala Terengganu dengan gelaran Bandaraya Warisan Pesisir Air pada 1 Januari 2008.
  40. Bandar utama yang lain ialah Petaling Jaya, yang mendapat status sebagai bandar raya kedua di negeri ini pada 20 Jun 2006.
  41. Kebanyakan kawasan komersial yang terang terletak di pusat bandar raya terutamanya (Seksyen 14), Seksyen 13 dan Seksyen 9.
  42. Perang itu menyebabkan penyahtenteraan Shanghai yang melarang China menempatkan sebarang askar di dalam bandar raya sendiri.
  43. Kuching telah diisytiharkan sebagai bandar raya pada 1 Ogos 1988 manakala Miri mendapat status bandar raya pada 20 Mei 2005.
  44. Liverpool adalah sebuah bandar raya di bahagian Barat Laut England, dibangunkan di sebelah tebing Timur Muara Sungai Mersey.
  45. Sepanjang separuh pertama abad ke-20, bandar raya ini menjadi pusat sedunia bagi perindustrian, perdagangan, dan perhubungan.
  46. Penduduk-penduduk yang tinggal membina dan mengendalikan pertahanan anti kereta kebal ketika bandar raya itu dibedil dari udara.
  47. Bandar raya ini juga merupakan pusat kebudayaan dan ekonomi Malaysia kerana kedudukannya selaku ibu negara dan bandar raya primat.
  48. Joseph Stalin enggan meninggalkan bandar raya dan oleh itu, pegawai-pegawai turus dan majlis komisar rakyat terpaksa mengiringinya.
  49. Ipoh ialah sebuah bandar raya yang terletak dalam daerah Kinta, dan merupakan ibu negeri dan pusat pentadbiran Perak Darul Ridzuan.
  50. Hasilnya, pemandangan aktiviti beli-belah di Johor Bahru adalah sangat pesat bagi sebuah bandar raya yang mempunyai saiz sedemikian.
  51. Universiti Oxford yang terletak di bandar raya Oxford, England, ialah universiti yang tertua di dalam dunia pertuturan bahasa Inggeris.
  52. Ipoh mendapat status bandar raya pada 27 May 1988, oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Yussuf Izzuddin Shah.
  53. Pada tahun 1878, Edison menubuhkan Edison Electric Light Company di bandar raya New York dengan dukungan beberapa pembiaya, termasuk J.
  54. Sungai Bronx yang mengalir melalui Bronx dan Kaunti Westchester, adalah satu-satunya sungai berair tawar sepenuhnya di bandar raya ini.
  55. Sebelum pembentukan bandar raya Shanghai, Shanghai merupakan sebahagian kaunti Songjiang yang diperintah oleh wilayah Suzhou (蘇州府).
  56. Tugas pentadbiran bandar raya dipikul oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, sebuah agensi di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan Malaysia.
  57. Dengan anggaran jumlah penduduk metropolitan sebanyak 800,000 ribu pada tahun 2010, Alor Setar boleh dianggap sebagai bandar raya selamat.
  58. Pada November 1941, Pusat Kumpulan Angkatan Tentera Jerman dihentikan di pinggir bandar raya dan kemudian diundurkan semasa Perang Moscow.
  59. Petaling Jaya telah menjadi bandar satelit kepada Kuala Lumpur apabila Kuala Lumpur diisytiharkan sebagai bandar raya pada 1 Februari 1972.
  60. Disebabkan keaktifannya, magma yang keluar daripada bawah tanah menyebabkan banyak berlakunya gegaran pada bandar raya Baxos yang berdekatan.
  61. Kuala Lumpur juga merupakan bandar raya besar di tengah di Semenanjung Malaysia, iaitu di antara Padang Besar, Pulau Pinang, dan Johor Bahru.
  62. Melbourne adalah bandar raya Australia yang di dibina dengan idea yang berdasarkan bandar yang mempunyai "rumah dan taman hanya bersuku ekar".
  63. Peserta yang mengambil bahagian akan berlari di sekitar bandar raya yang menjadi tuan rumah Sukan Olimpik, dan akan berakhir di stadium tersebut.
  64. Dinamai sempena nama dewi Athena, Athens ialah salah sebuah bandar raya yang tertua di dunia, dengan sejarah tercatat sekurang-kurang 3,000 tahun.
  65. Semua jalan di bandar raya ini mempunyai papan tanda dengan nama jalan terpapar dalam Bahasa Melayu dengan kedua-dua aksara tulisan Rumi dan Jawi.
  66. Ia masih agak berangin dan terbuka sehingga majlis-majlis bandar raya mula mengembangkan sebuah dasar seni bina yang aktif sejak dari dekad 1980-an.
  67. Pada 7 Jun 1340, Count Willem IV dari Holland memberikan hak bandar raya kepada Rotterdam yang ketika itu mempunyai lebih kurang 2,000 orang penduduk.
  68. Bandar raya Bishkek, oblast Batken, oblast Chui, oblast Jalalabad, oblast Naryn, oblast Osh, bandar raya Osh, oblast Talas, oblast Yssyk-Kul (Karakol).
  69. Banyak kilang dipindahkan, bersama-sama dengan kebanyakan kerajaan, dan dari 20 Oktober, bandar raya Moscow diisytiharkan sebagai di bawah pengepungan.
  70. Kerana itu, tidak terdapat banyak mercu tanda Cina kuno di bandar raya ini, berbanding dengan kebanyakan bandar raya Cina utama yang lain pada hari ini.
  71. Ibu negaranya dikekalkan di Bandar Raya Guatemala yang masih merupakan bandar raya yang mempunyai paling banyak penduduk di Amerika Tengah pada hari ini.
  72. Manakala pada 1 Oktober 2005, ibu negeri Kelantan ini telah diisytiharkan sebagai sebuah bandar raya Islam dengan gelaran "Kota Bharu Bandar Raya Islam".
  73. Sebuah kawasan yang penting dari segi sejarah pada era ini ialah Wujiaochang (kini di dalam Daerah Yangpu) yang merupakan asas pusat bandar raya Shanghai.
  74. Jesselton telah ditukar namanya kepada Kota Kinabalu pada 30 September 1968 dan menerima status bandar raya daripada kerajaan Malaysia pada 2 Februari 2000.
  75. Kuala Lumpur mencapai status bandar raya pada tahun 1972, menjadikannya petempatan pertama di Malaysia yang dikurniakan status itu sejak mencapai kemerdekaan.
  76. Pada 2001, pusat bandar raya ini telah diwartakan sebagai salah satu Tapak Warisan Dunia UNESCO dan dari segi kualiti hidup, bandar ini terletak di tempat ketiga.
  77. Shanghai yang terletak di tebing Delta Sungai Yangtze di China Timur ialah bandar raya terbesar Republik Rakyat China serta bandar raya yang kelapan terbesar di dunia.
  78. Batu dan bata menjadi bahan pilihan untuk membina bangunan di bandar raya ini setelah pembinaan rumah berangka kayu berkurangan ekoran Kebakaran Besar pada tahun 1835.
  79. Semenjak 1990-an, bandar raya ini menjadi tuan rumah kepada berbilang acara sukan, politik dan kebudayaan, termasuk Sukan Komanwel 1998 dan Kejohanan Dunia Formula Satu.
  80. Pengangkutan, komunikasi, perniagaan, politik, serta kebanyakan kegiatan bandar yang relevan berlaku di Bandar Raya Guatemala, bandar raya yang terbesar di Amerika Tengah.
  81. Kuala Lumpur ditarafkan sebagai bandaraya dunia alfa, dan juga satu-satunya bandar raya global di Malaysia, menurut Globalization and World Cities Study Group and Network.
  82. Bagaimanapun, lagi sebuah tafsiran, khususnya dalam bahasa Mandarin, juga mencadangkan pengertian "pergi ke laut", yang selaras dengan status pelabuhan laut bandar raya ini.
  83. Bagaimanapun, sejak penghentian penggunaan bahasa Greek Katharevousa secara rasmi pada dekad 1970-an, bentuk umum Αθήνα (Athxna) telah menjadi nama rasmi bandar raya ini.
  84. Monaco terletak 18 kilometer di timur bandar raya Nice, berhampiran dengan sempadan Itali, dan dikelilingi pada tiga sisinya oleh Kawasan Provence-Alpes-Cxte d'Azur di Perancis.
  85. Putrajaya, bandar raya pintar dalam taman terletak 25 kilometer di selatan Kuala Lumpur merupakan sebuah bandaraya futuristik yang menempatkan pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan.
  86. Pada tahun 1898 Bandar raya New York moden dibentuk dengan penggabungan Brooklyn (yang sebelum itu merupakan sebuah bandar raya berdikari), Manhattan dan perbandaran di kawasan-kawasan lain.
  87. Semasa Perang Dunia II, Shanghai menjadi sebuah pusat untuk pelarian daripada Eropah, dan merupakan bandar raya yang tunggal di dunia yang terbuka kepada orang Yahudi tanpa syarat ketika itu.
  88. Sebagai sebuah bandar raya global utama, New York memancarkan pengaruh hebat terhadap perdagangan, kewangan, media, kebudayaan, kesenian, fesyen, penyelidikan, pendidikan dan hiburan sedunia.
  89. Bandar raya dan Daerah San Francisco merupakan bandar raya keempat paling ramai penduduk di California dan keempat belas di Amerika Syarikat, dengan anggaran penduduk seramai 744,041 pada 2006.
  90. Setengah-setengah cabaran masih dihadapai oleh Shanghai pada permulaan abad ke-21, dengan bandar raya ini menghadapi penghijrahan pekerja yang semakin meningkat serta jurang kekayaan yang besar.
  91. Chicago adalah bandar raya terbesar di negeri Illinois, terbesar dalam Midwest, dan, dengan jumlah penduduk melebihi tiga juta orang, ia adalah bandar raya ketiga paling padat di Amerika Syarikat.
  92. Pada tahun 1872, Nieuwe Waterweg, sebatang terusan kapal yang mengaitkan bandar raya Rotterdam dengan pelabuhannya, dibuka kerana cawang-cawang sungai Meuse-Rhine yang semula jadi penuh dengan lanar.
  93. Perkembangan bandar raya ini yang pesat yang dimulakan pada dekad 50-an dan 60-an masih diteruskan pada hari ini kerana peralihannya daripada sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian.
  94. Geomorfologi Athens mengakibatkan apa yang dipanggil fenomena penyongsangan suhu yang bertanggungjawab sebahagiannya untuk masalah-masalah pencemaran udara yang dihadapi oleh bandar raya baru-baru ini.
  95. Seluruh daratan bandar raya New York telah banyak menerima perubahan kesan kegiatan manusia, terutamanya penebusgunaan tanah secara besar-besaran di sepanjang kawasan dermaga sejak zaman penjajahan Belanda.
  96. Bagi peringatan hari ulang tahun bagi kemenangan Perang Dunia II yang diadakan pada 8 Mei 1965, Moscow merupakan salah satu daripada 12 bandar raya Soviet yang dianugerahkan dengan gelaran Bandaraya Pahlawan.
  97. Dianggap secara meluas sebagai kubu kota ekonomi moden China, bandar raya ini juga bertindak sebagai salah satu pusat kebudayaan, perdagangan, kewangan, perindustrian, dan komunikasi yang terpenting di China.
  98. Dalam tahun 1922, dia dijadikan Pengerusi Lembaga Ganti Rugi Negeri (State Repatriation Board) dan dalam bulan Oktober 1928, menjadi salah seorang daripada 3 orang Pesuruhjaya yang menguruskanbandar raya Sydney.
  99. Selepas penjarahan Moscow pada tahun 1237-1238, ketika oleh orang-orang Mongolia membakar bandar raya ini dan membunuh penduduknya, Moscow pulih dan menjadi ibu kota sebuah kerajaan yang berasingan pada tahun 1327.
  100. Pusat beli-belah yang banyak di Johor Bahru memenuhi keperluan pelancong Singapura yang melawat bandar raya ini untuk membeli-belah atau berhibur, mengambil kesempatan terhadap mata wang Singapura yang lebih kukuh.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...