Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "besar-besaran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "besar-besaran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sambutan hari kebangsaan secara besar-besaran juga dibuat di Putrajaya.
  2. Kumpulan-kumpulan seperti ini memperbolehkan maklumat secara besar-besaran terus dijana.
  3. Thaipusam merupakan satu perayaan yang disambut secara besar-besaran dan meriah di Malaysia.
  4. Kepupusan di akhir Zaman Devon adalah antara lima kepupusan besar-besaran dalam sejarah bumi.
  5. Pengelasan tumbuhan berbunga telah diubah besar-besaran semenjak idea mengenai perkaitannya bertukar.
  6. Televisor yang dijual pada tahun 1930–1933 merupakan televisyen keluaran besar-besaran yang pertama.
  7. Bush untuk mengesan senjata pemusnah besar-besaran di Iraq, ratusan kematian dan kecederaan tentera A.S.
  8. Selepas perang tamat, penghijrahan besar-besaran ke Kanada dari Britain dan Ireland bermula pada tahun 1815.
  9. Pihak Sekutu melakukan repatriasi besar-besaran etnik Jepun dari negara-negara Asia yang pernah diduduki Jepun.
  10. Zaman ini dikenali dengan dua kepupusan besar-besaran berlaku sebelum dan selepas (kepupusan akhir Zaman Trias).
  11. Penggunaan kereta kebal secara besar-besaran dalam pertempuran berlaku dalam Pertempuran Cambrai pada 21 November 1917.
  12. Walaupun banyak spesies pupus semasa kepupusan besar-besaran di akhir Zaman Permian, ada spesies yang kuat berjaya hidup.
  13. Perhimpunan besar-besaran diadakan di bandar-bandar Australia iaitu Sydney, Melbourne, Canberra, Hobart, Adelaide dan Perth.
  14. Pada 1920-an Bandar raya New York dijadikan destinasi bagi orang Afrika-Amerika ketika penghijrahan besar-besaran dari serata AS.
  15. Pada 11 Oktober, satu perjumpaan besar-besaran diadakan di Tokong Thean Hou untuk membantah keputusan kerajaan berkenaan isu tersebut.
  16. Pada 20 Februari 1956, Tunku memberi kepercayaan kepada Ghafar menganjur sambutan besar-besaran rombongan merdeka yang kembali dari London.
  17. Ini disebabkan sebahagiannya pengeboman udara secara besar-besaran terhadap penduduk awam pada skala yang tidak pernah dilakukan sebelumnya.
  18. di lautan Pasifik, berkata bahawa ia adalah "permulaan" bahawa China telah menerima perlawaannya untuk memerhatikan latihan besar-besaran ini.
  19. Ia merupakan antara bangsa-bangsa yang paling pelbagai etnik dan budaya di dunia, hasil penghijrahan secara besar-besaran dari pelbagai negara.
  20. Pembunuhan beramai-ramai secara besar-besaran turut dilakukan terhadap kelompok minoriti lain dalam empayar itu, seperti kaum Yunani dan Assyria.
  21. Rusia ialah salah satu daripada lima negara bersenjata nuklear sah yang mempunyai simpanan senjata pemusnah besar-besaran yang terbanyak di dunia.
  22. Gawai Dayak mula disambut secara besar-besaran semenjak 25 September 1964 apabila Hari Gawai diisytiharkan sebagai hari perayaan rasmi di Sarawak.
  23. Panjangnya tempoh gestasi berbeza-beza secara besar-besaran dari spesies ke spesies; 38 minggu untuk manusia, 56-60 untuk zirafah, dan 16 hari untuk hamster.
  24. Stalin merupakan seorang yang jauh lebih kejam dari Lenin dan beliau telah memaksa pengindustrian serta pertanian secara kolektif secara besar-besaran di negara ini.
  25. Namun, kuasa ketenteraannya menjadi lemah pada abad ke-19, maka wangsa ini berhadapan dengan tekanan antarabangsa, pemberontakan besar-besaran dan juga kekalahan perang.
  26. Sambutan kemerdekaan besar-besaran tetap diadakan pada 31 Ogos, tarikh asal kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, manakala Hari Malaysia hanya menjadi cuti umum di Sabah.
  27. Pada pertengahan abad ke-18, Bombay mulai berkembang menjadi sebuah bandar perdagangan utama, serta menyambut kedatangan penghijrah secara besar-besaran dari seluruh India.
  28. Permainan besar-besaran ini melibatkan persembahan tarian, gimnastik, dan rutin berhubung dgn perancangan tarian yang meraikan sejarah dan Revolusi Parti Pekerja Korea Utara.
  29. Permainan besar-besaran yang diadakan di Pyongyang di pelbagai tempat-tempat termasuk Rungrado May Day Stadium, iaitu stadium terbesar di dunia dengan kapasiti 150,000 orang.
  30. Mulai tahun 1782, bandaraya Mumbai dibentuk semula dengan projek-projek kejuruteraan awam besar-besaran yang bertujuan menggabungkan ketujuh-tujuh pulau menjadi sebuah daratan tercantum.
  31. Pada 10 Februari 1942 pula, Taylor tersalah tafsir arahan Percival yang dihantar melalui markas Bennett, menyebabkan pengunduran besar-besaran pasukan British ke barisan pertahanan baru.
  32. Pada 25 Mei 2010, Mahkamah Jenayah Thailand meluluskan satu waran tangkap kerana menghasut dan membiayai bantahan besar-besaran sehingga mencetuskan kekacauan dan kematian lebih 88 orang.
  33. Dalam tempoh Silurian, embryophytes baru muncul dengan adaptasi membolehkan mereka mengatasi had ini, yang mengalami radiasi perubahan besar-besaran dalam tempoh Devonian, menguasai daratan.
  34. Pulau ini secara sejarah meliputi hutan tropika yang luas, tetapi daerah hutan menyusut dengan cepat kerana pembalakan besar-besaran untuk keperluan industri papan lapis Malaysia dan Indonesia.
  35. Keadaan ekonominya semakin meruncing pada 2001 dengan "widening of spreads" pada Bon Argentina, pengeluaran secara besar-besaran daripada bank serta kejatuhan keyakinan pengguna dan para pelabur.
  36. Delta yang pernah menjadi serokan Teluk Tonkin ini sudah dipenuhi oleh mendapan aluvium besar-besaran dari sungai-sungai selama beribu-ribu tahun, dan memanjang semeter ke arah Teluk setiap tahun.
  37. Walaupun kedua-dua pihak telah menyerang satu sama lain, mulai dari tahun 1931, perang telah berlaku secara besar-besaran pada tahun 1937 dan hanya diakhiri dengan penyerahan Jepun pada tahun 1945.
  38. Seluruh daratan bandar raya New York telah banyak menerima perubahan kesan kegiatan manusia, terutamanya penebusgunaan tanah secara besar-besaran di sepanjang kawasan dermaga sejak zaman penjajahan Belanda.
  39. Pendapat ini dicabar oleh China dan Korea Utara, yang menuduh Amerika Syarikat melakukan ujian lapangan besar-besaran bagi senjata biologi, termasuk penggunaan serangga penyebar penyakit terhadap mereka semasa Perang Korea (1950-1953).
  40. Hari kebangsaan merupakan peristiwa utama dan disambut secara besar-besaran dengan mengadakan perarakan warna warni, konsert, pertunjukan pentas, pertandingan dan pelbagai lagi pertunjukan yang diadakan di tempat-tempat yang ditetapkan setiap tahun.
  41. Grande Coupure atau "putusan besar" yang menyaksikan pusing ganti fauna mamalia secara besar-besaran di Eropah sekitar 33.5 juta tahun dahulu, menandakan berakhirnya fasa terakhir himpunan Eosen, iaitu Priabonian, serta ketibaan imigran Asia ke Eropah.
  42. Perancis juga merupakan negara barat yang paling kurang bergantung kepada tenaga kerana pelaburan besar-besaran dalam kuasa nuklear yang menjadikan Perancis penghasil karbon dioksida yang paling kurang di kalangan tujuh negara paling berindustri di dunia.
  43. Digelar "Yang Pintar dari Taman Menlo" oleh seorang wartawan, beliau adalah salah satu pereka terawal yang menggunakan pengeluaran besar-besaran untuk proses perekaan dan oleh itu, sering dihargai kerana mencipta makmal penyelidikan perindustrian yang pertama.
  44. Namun, Suharto menambah kekayaan diri serta keluarganya melalui amalan rasuah yang meluas dan beliau akhirnya dipaksa melepaskan jawatannya setelah tercetusnya tunjuk perasaan secara besar-besaran dan keadaan ekonomi negara yang semakin memburuk pada tahun 1998.
  45. Oleh sebab pelaburan besar-besaran dalam teknologi nuklear, kebanyakan tenaga elektrik yang dihasilkan dalam negara ini dijana oleh loji tenaga nuklear (78.1% pada tahun 2006, iaitu meningkat dari hanya 8% pada tahun 1973, 24% pada tahun 1980, dan 75% pada tahun 1990).
  46. Kerajaan Chun memerintah Korea secara kuku besi hingga tahun 1987, apabila kejadian seorang mahasiswa Universiti Kebangsaan Seoul diseksa hingga matididedahkan oleh Persatuan Keadilan Paderi Katolik pada 10 Jun, sehingga mencetuskan tunjuk perasaan besar-besaran di seluruh negara.
  47. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentang pelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  48. Pada tahun 1989, kematian seorang pegawai penyokong reformasi, Hu Yaobang, sedikit sebanyak mengapi-apikan tunjuk perasaan besar-besaran di Dataran Tiananmen, di mana para mahasiswa dan lain-lain menghabiskan berbulan-bulan untuk berkempen demi peningkatan hak demokrasi dan kebebasan bersuara.
  49. Walaupun begitu, sejak Presiden Calderon menerajui kerajaan Mexico pada bulan Disember 2006, dia telah membuat perundangan untuk menambah belanjawan secara besar-besaran untuk memerangi kartel dan pengedaran dadah diperingkat nasional kerana organisasi jenayah ini telah memanjangkan keganasan mereka disetiap pelusuk negara.
  50. Serangan besar-besaran kerajaan Chola ini bagaimanapun tidak membawa kepada kelangsungan politik Chola ke atas wilayah-wilayah yang diserang kerana pada tahun 1028 masihi, Maharaja Sri Sangrama Vijayatunggavarman yang ditawan di Kadaram telah digantikan oleh seorang Maharaja baru yang kemudiannya menghantar satu utusan ke negeri China.
  51. Pada 17 Mac 1898 apabila jabatan sinodal Georgia-Imereti Gereja Ortodoks Rusia melalui perintah 2771 lagi dilarang pengajaran dan pengaliran perkhidmatan agama di sekolah gereja dan gereja-gereja di daerah Sukhumi dalam bahasa Georgia, ia diikuti dengan bantahan besar-besaran penduduk Georgia Abkhazia dan Samurzakano yang dicapai maharaja Rusia.
  52. Kejayaan sebenar Edison serupa dengan sahabatnya Henry Ford, iaitu keupayaannya memaksimumkan keuntungan dengan mengasaskan sistem pengeluaran besar-besaran dan hak harta intelek, tetapi pada masa yang sama melunturkan pencapaian usaha-usaha yang kurang lumayan dari pencipta lain yang menumpu kepada penciptaan teknologi yang lebih tahan lama dan cekap.
  53. Dibandingkan dengan pencipta awal yang menghasilkan pencahayaan elektrik dalam keadaan makmal, seawal demonstrasi dawai membara oleh Alessandro Volta pada tahun 1800, Edison memberi tumpuan kepada kegunaan komersil, maka beliau dapat menjual konsepnya kepada perumahan dan perniagaan dengan menghasilkan mentol lampu yang lebih tahan lama secara besar-besaran serta melengkapkan sistem janaan dan pengedaran elektrik.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...