Monday 7 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "biru"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "biru" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hijau telah digantikan dengan biru gelap.
  2. IE6 memperbaharui logo 'e biru'-nya kepada wajah 3D biru cerah.
  3. Darah biru belangkas disedut keluar tanpa perlu membunuh belangkas tersebut.
  4. Darah berwarna biru dari belangkas berharga RM17,500 seliter di Amerika Syarikat.
  5. Penggunaan warna biru yang ditambah pada warna asal merah mempunyai nilai kebangsaan.
  6. Aura biru akan mulai menguasai badan individu dan aura merah kembali ke kedudukan pusat.
  7. Warna merah dan biru ini dibahagikan pada garisan tengah logo untuk melambangkan kesaksamaan.
  8. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama rasmi bagi Persekutuan.
  9. Dalam satu kajian makmal, beri biru dikaitkan dengan peningkatan tahap pembelajaran dan ingatan.
  10. Protein tembaga biru yang terlibat dalam pengangkutan elektron termasuklah azurin dan plastosianin.
  11. Dalam tahun 1896, Liverpool menukar jersi mereka daripada biru dan putih kepada jersi merah dan putih.
  12. Oksigen cair dan pepejal mempunyai warna biru lembut dan mempunyai sifat paramagnet (mudah menjadi magnet).
  13. Dalam tahun 1896, Liverpool menukar warna jersi mereka daripada biru dan putih kepada jersi merah dan putih.
  14. Queens Park Rangers Football Club telah ditubuhkan pada 1882, dan warna tradisi mereka adalah biru dan putih.
  15. Warna tradisi bagi pasukan ini adalah biru azure (azzurro, dalam bahasa Itali), berikutan "Azzurro Savoia" (Biru Savoy).
  16. Secara tradisi, pelacur-pelacur dikehendaki memakai hanya jubah biru yang ringkas, tetapi perkara ini jarang dikuatkuasakan.
  17. Nama tembaga biru berasal daripada warna biru kuat yang terhasil akibat jalur penyerapan pengangkutan cas ligan ke logam sekitar 600 nm.
  18. Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia.
  19. Secara amnya, warna itu samada kuning dan biru, ataupun rekaan dua-ton biru, sungguhpun telah ada sebuah rekaan emas metalik dan biru tentera laut untuk musim 2001–02.
  20. Penciptaan diod laser biru yang praktikal oleh Shuji Nakamura timbul sebagai sensasi, namun tuntutan mahkamah paten yang berpanjangan menangguhkan pengeluaran komersial.
  21. Warna tempat lawan Arsenal secara tradisinya adalah kuning dan biru, meskipun mereka telah memakai sebuah kit hijau dan biru tentera laut buat sementara ketika awal 1980-an.
  22. Bagaimanapun, ramai peminat Arsenal merasakan yang baju biru tersebut membawa nasib malang- kesemua tiga kejuaraan Premier League dicapai dalam musim di mana pasukan ini memakai kuning atau emas.
  23. Perancis dikenali sebagai Les Bleus (The Blues), yang mana adalah nama yang dikaitkan dengan semua pasukan sukan kebangsaan negara, disebabkan oleh baju biru setiap pasukan yang merangkumi keseluruhannya.
  24. Antara kumpulan pengunjung yang tiba di stadium adalah Kadet, Pengakap Laut, Pandu Puteri (berpakaian biru muda), Pengakap (dengan kain skaf, berwarna merah dan emas, merah dan hitam, merah dan biru, merah dan putih), Pasukan Briged St.
  25. Pemangku Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan merupakan Raja Melayu yang pertama berangkat tiba diikuti Tengku Mahkota Johor yang menggantikan Sultan Johor, Sultan Perak (berpakaian berwarna krim), Sultan Terengganu (berpakaian emas bersama merah gelap dan hijau), Sultan Kelantan (berpakaian emas pucat), Sultan Kedah (berpakaian biru dan perak) Raja Perlis (berpakaian emas), Sultan Pahang (berwarna merah senduduk dan dan perak) serta yang akhir sekali, baginda Yang di-Pertuan Agong yang berpakaian perang serta memakai keris yang baru.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...