Friday 18 November 2016

Contoh Ayat Perkataan "ditukar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ditukar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Fungsi bangunan ini ditukar beberapa kali.
  2. Lama-kelamaan nama Kota Setar ditukar kepada Alor Setar.
  3. Pada tahun 1877, kota ini ditukar nama menjadi Kristiania.
  4. Kemudian ditukar kepada Republik Islam Pakistan pada 1956.
  5. Kini, kebanyakan parit besar ini ditukar menjadi jalanraya.
  6. Beberapa tahun kemudian, namanya ditukar kembali ke "Sandakan".
  7. Rentak lagu Negaraku telah ditukar lebih rancak oleh Dr. Abdullah
  8. Namun begitu, ibu kota Iran ditukar ke tempat lain ketika zaman Abbas I.
  9. Pada tahun 1978 ia ditukar kepada Republik Demokratik Sosialis Sri Lanka.
  10. Di dalam konteks harian, perkataan Muslim dan Melayu sering ditukar ganti.
  11. Juga hadiah diberikan dan juga ditukar di antara kawan-kawan dan keluarga.
  12. Pada tahun 1986, istilah "Bahasa Malaysia" ditukar kepada "Bahasa Melayu".
  13. Sebaliknya, pecahan tidak wajar juga boleh ditukar menjadi nombor bercampur:
  14. Nombor bercampur boleh ditukar menjadi pecahan tidak wajar dalam tiga langkah:
  15. Pada 15 Oktober 1987, nama perdangangan syarikat ini ditukar kepada Malaysia Airlines.
  16. Lagu Negaraku telah ditukar rentak kepada rentak yang lebih rancak oleh Tun Dr. Abdullah
  17. Tidak seperti tahun sebelumnya, jadual perlawanan telah ditukar hingga Mac hingga November.
  18. Keduanya kemudian akan digabung dan ditukar dalam pelbagai operasi, dan akhirnya disepadukan.
  19. Pada 1983, perlembagaan Afrika Selatan diubah dan jawatan Perdana Menteri ditukar kepada Presiden.
  20. Antara isi kandungan dalam perjanjian ini ialah jawatan Konsul ditukar kepada jawatan Penasihat Am.
  21. Walaupun secara teori, setiap bukti tidak formal boleh ditukar menjadi bukti formal, ia jarang dilakukan.
  22. Pada tahun 1972, nama rasmi negara tersebut ditukar kepada Republik Bebas, Berdaulat dan Merdeka Sri Lanka.
  23. Apabila negara Malaysia ditubuhkan, nama syarikat ini ditukar kepada Malaysian Airways Limited pada November 1963.
  24. Kesannya, pada tahun 1927, gelaran rasmi UK ditukar ke “United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”.
  25. Selama 47 tahun digelar Bendera Malaysia, pada kemerdekaan ke-40 pada 1997, namanya ditukar kepada Jalur Gemilang.
  26. Anak-anak kapal Santa Cruz juga terpaksa ditukar dan hadiah-hadiah yang asalnya dibawa untuk Maharaja China disita.
  27. Ini dianggap sebahagian daripada cukai dan ia boleh ditukar ganti dengan bentuk cukai yang lain seperti sekayu kain.
  28. Labuan telah ditukar namanya menjadi Pulau Maida sempena nama Komander tentera Jepun di Borneo Marquis Toshinari Maeda.
  29. Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah akan ditukar kepada Majlis Bandaraya Sungai Petani.
  30. Selepas hampir muflis pada tahun 1902, kelab ini telah diambil alih oleh J H Davies dan ditukar nama kepada Manchester United.
  31. Walau bagaimanapun, perisian McLaren, yang merupakan satu program yang membolehkan gear ditukar secara automatik, dianggap sah.
  32. Oleh itu nama bangunan ini ditukar kepada Bangunan Sultan Abdul Samad sempena nama Sultan Selangor yang memerintah dari 1857 - 1898.
  33. Dari tahun 2011, perlumbaan tersebut ditukar namanya kepada ditukar namanya kepada Malaysia Grand Prix daripada Malaysian Grand Prix.
  34. Unsur kimia, biasanya dipanggil unsur, ialah bahan yang tidak dapat dibahagi atau ditukar kepada bahan lain dengan kaedah kimia biasa.
  35. Samad Ahmad, nama ditukar kepada kepada Kesatuan Melayu Muda, mencontohi 'Turki Muda' yang terkenal di kalangan orang Melayu ketika itu.
  36. Pasukan ini ditukar nama kepada Pasukan Simpanan Tentera Udara Malaya pada tahun 1940 tetapi telah dibubarkan selepas Perang Dunia Kedua.
  37. Kemudiannya ditukar kepada nama baru iaitu Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia atau PESAKA Malaysia, dan lulus pendaftarannya pada 1986.
  38. Selepas perasmian tersebut, Majlis Perbandaran Kota Bharu ditukar nama baru iaitu Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI).
  39. Selain itu, jika sesuatu mata wang dinilai semula, huruf terakhir kod mata wang akan ditukar untuk membezakannya daripada mata wang yang lama.
  40. Agaricus bisporus berasal daripada nama Agaricus brunnescens oleh Charles Horton Peck pada tahun 1900 sebelum ditukar dan disinonimkan kepada A.
  41. Pada Julai 2003 akhbar Malaysia menyatakan bahawa lagu Negaraku akan ditukar sekali lagi dan liriknya akan ditukar dari Negaraku kepada Malaysiaku.
  42. Malaysia telah wujud dengan rasminya, tanpa Brunei, dua bulan kemudian yakni pada 16 September 1963 dan nama Borneo Utara telah ditukar kepada Sabah.
  43. Untuk menjadikan kelab itu lebih mewakili daerah tersebut, nama mereka ditukar kepada Bournemouth dan Boscombe Athletic Football Club pada tahun 1923.
  44. urobilinogen beberapa diserap semula ke dalam darah, ditukar kepada pigmen yang berwarna kuning dipanggil urobilin, dan dikeluarkan dalam air kencing.
  45. Selaras dengan perubahan tersebut, nama Persatuan Belia Melayu telah ditukar kepada Kesatuan Melayu Muda atau turut dikenali sebagai Young Malay Union.
  46. Ejaan ini telah ditukar semula kepada Alor Setar pada 14 Januari 2009 kerana nama Alor Setar berasal daripada nama pokok di Kedah dipanggil Pokok Setar.
  47. 6) besi apabila dikeluarkan dari heme, bahagian bukan besi heme ditukar kepada pigmen hijau biliverdin, dan kemudian ke dalam bilirubin pigmen oren kuning.
  48. Jesselton telah ditukar namanya kepada Kota Kinabalu pada 30 September 1968 dan menerima status bandar raya daripada kerajaan Malaysia pada 2 Februari 2000.
  49. Pada tahun-tahun 1500 dan 1600-an, emas dan perak dijumpai dalam kuantiti yang banyak di Dunia Baru dan dibawa pulang ke Eropah untuk ditukar menjadi syiling.
  50. Kemudian nama ditukar kepada Sukan Komanwel dan Empayar British pada 1954, kepada Sukan Komanwel British pada 1970 dan nama semasa sekarang Sukan Komanwel pada 1978.
  51. Apabila UMNO Melaka ditubuhkan pada 1955 dan slogan 'Hidup Melayu' ditukar kepada 'Merdeka', ramai pemimpin PKMM menyertai UMNO termasuk beliau dan Tan Sri Aishah Ghani.
  52. Ia telah dicadangkan bahawa karbon dioksida daripada penghasilan tenaga dipam kedalam kolam untuk membiak alga yang kemudiannya boleh ditukar menjadi bahan api biodiesel.
  53. Upacara juga disaksikan oleh orang awam dan pelancong.Ejaan nama Alor Setar telah ditukar kepada Alor Star sempena Perisytiharan Bandar Raya Alor Star pada 21 Disember 2003.
  54. Beliau dinaikkan pangkat sebagai pengurus skuad simpanan dua tahun kemudian, kekal dengan jawatan itu apabila jawatan pengurus ditukar oleh Avram Grant dan Luiz Felipe Scolari.
  55. (Satu dolar Amerika Syarikat yang ditukar dan dibelanjakan di India akan membeli lebih perkhidmatan gunting rambut berbanding satu dolar yang dibelanjakan di Amerika Syarikat).
  56. Diisytiharkan sebagai Dinasti Jin Akhir pada tahun 1616, namanya ditukar kepada "Qing" yang bermaksud "jelas" atau "jernih", pada tahun 1636 dan menawan Beijing pada tahun 1644.
  57. Pada masa kini semua Mahkamah Syariah telah terpisah pentadbiranya dengan Jabatan Agama Islam.Mahkamah Syariah telah ditukar identitinya menjadi Jabatan Kehakiman Syariah Negeri.
  58. Sabit kesalahan Anwar terhadap kes liwat telah ditukar menjadi sebaliknya, dan beliau telah menyempurnakan 6 tahun penjara bagi korupsi, beliau telah dibebaskan daripada penjara.
  59. Dalam perancangan awal, saluran berkenaan bakal dikenali sebagai Al Jazeera International, tetapi ditukar kepada Al Jazeera English beberapa hari sebelum tarikh pelancaran rasmi.
  60. Namun begitu apabila seseorang anggota polis atau tentera menamatkan perkhidmatan mereka, nombor kad pengenalan mereka akan ditukar kepada kod nombor asal tempat kelahiran mereka.
  61. Sebelum kekal dengan rekaan sekarang, beberapa pindaan dibuat termasuk mengikut cadangan Sultan Kedah yang meminta warna putih bulan sabit ditukar kuning bagi mewakili warna Diraja.
  62. Selepas pembentukan Malaysia, gelaran ini ditukar kepada 'Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Sabah', dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atau Raja Malaysia.
  63. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian, istana Kota Bharu tersebut telah ditukar nama kepada Istana Balai Besar ekoran kekeliruan yang timbul di antara nama tempat dan juga nama sebuah istana.
  64. Kerusi hanya dipasangkan hanya selepas berlakunya Tragedi Hillsborough tahun 1989 dan penguatkuasaan peraturan baru yang mensyaratkan stadium ditukar menjadi stadium bertempat duduk seluruhnya.
  65. Arsenal ditubuhkan pada awalnya dengan nama Dial Square pada tahun 1886 oleh pekerja-pekerja di Royal Arsenal yang terletak di Woolwich, tetapi ditukar namanya kepada Royal Arsenal sejurus selepas itu.
  66. Pada akhir ia diputuskan bahawa bandar itu tidak dapat dipertahankan terhadap kekuatan serangan yang dijangka, dan rancangan pertahanan itu dengan berat hati ditukar kepada pertahanan statik di lapangan terbang.
  67. Semasa waktu divisi selapas ketajatuhan Dinasti Han, panggilan Zhongguo ditukar maksudnya disebabkan kemasukan beramai-ramai pengembara nomad daripada sempadan utara dan kehilangan lembah Sungai Kuning, iaitu asal tamadun China.
  68. Umur minima menyertai tentera republik ini adalah 18 tahun, akan tetapi sebahagian daripada program pengurangan ahli ini menampakkan sesetengah ahli ditukar ke agensi kerajaan lain atau industri kerajaan yang relevan kepada ketenteraan.
  69. Sungguhpun wujudnya mata-mata wang baru di Malaysia, Singapura dan Brunei, namun oleh sebab Perjanjian Kesalingbolahtukaran yang dipatuhi oleh ketiga-tiga negara tersebut sebagai bekas anggota sebuah kesatuan mata wang, ringgit Malaysia juga boleh ditukar pada tara dengan dolar Singapura dan ringgit Brunei hingga 8 Mei 1973, ketika kerajaan Malaysia mengundurkan diri daripada perjanjian itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...